Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Startproblem - ny VP - CP krÃ¥ngel  (läst 1322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad UTBN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Thermia Optimum G2 + Extender
Startproblem - ny VP - CP krångel
« skrivet: 08 oktober 2011, 23:41:43 »
Hej,
Temperaturen närmar sig nollan och då krånglar pumpen naturligtvis. 1 månad gammal installation Thermia Optimum G2 + extender, suck.
Brinepumpen gÃ¥r igÃ¥ng pÃ¥ 100% men när CP ska starta fÃ¥r jag larm pÃ¥ den och startförsöket avbryts. Kollar jag i servicemenyn gÃ¥r CP upp till 51% sen stannar den. I inställningarna ska den starta vid 70% Har provat att ställa den pÃ¥ bÃ¥de 100% och 40% - ingen skillnad. Vid handkörning gÃ¥r den att stega igenom alla driftlägen 30% till 100%.  Den har krÃ¥nglat med cp tidigare och ibland fÃ¥r jag känslan att det blir problem när den har hög temp i VVB och att den gÃ¥r igÃ¥ng när den börjar att göra VV..  NÃ¥gra ideer nÃ¥gon?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Startproblem - ny VP - CP krångel
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2011, 19:56:05 »
Tyvärr så är det så ibland med de goda varvtalsstyrda pumparna. Men du har garanti.
Om det är panik kan du stänga av optimum funktionen och låta den vara en vanlig pump så länge. Fast då går den på 100 % tror jag. Men det är ju bara en nödlösning.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad UTBN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Thermia Optimum G2 + Extender
SV: Startproblem - ny VP - CP krångel
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2011, 22:49:19 »
Då fick jag cp utbytt - håller tummarna. Snyggt bemötande av återförsäljaren också!

Utloggad husand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Startproblem - ny VP - CP krångel
« Svar #3 skrivet: 02 november 2011, 21:46:51 »
Fungerar det som det ska nu?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!