Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatroner ligger pÃ¥ mycket?!?!  (läst 10480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad McKinleys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #30 skrivet: 13 februari 2012, 17:10:21 »
Ok, men läs av pannans elförbrukning varje dag ett tag framöver, så ser du vad patronen gör av med.
erp

Jag gjorde detta ifjol och och då gjorde den av med 1415kwh/13 dagar. Det finns inga konkreta inställningar som behöver ändras/kan ändras som ni ser?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #31 skrivet: 13 februari 2012, 17:14:35 »
Nej, pumpen går ju nästan 24 tim per dygn, bättre kan det knappast bli.
Man kan ju alltid prova med att sätta effekten till 1,5 kW på övre patronen, och sedan öka 1,5 kW i taget om det behövs.
Då kommer man att hitta vilken effekt som behövs för att stötta pumpen vid olika utetemperaturer.
Men undre patronen ska stå på 6 kW, den kan bara gå om pumpen spärras eller kopplas bort.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #32 skrivet: 13 februari 2012, 17:16:47 »
Blir det kallt, kan det gå en del kWh ¨på patronen, jag har gjort av med runt 800 kWh under februari hittills.

erp

Edit: framför allt om man behöver hög framledningstemperatur.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #33 skrivet: 13 februari 2012, 17:49:14 »
Man måste ju kolla upp pumpen vid något så när normala förhållande. Blir det som förra vintern metervis med snö i 3-4 månader och 23-24 grader kallt här nere i Blekinge, så går det självklart en del kWh när pannan går på elpatroner veckovis. Likadant har det varit första veckan nu i februari med -20ºC varje natt, då kör ju pannan på ren elvärme och gör av med en del.

Men de första lite mer normala åren jag haft min pump, har den gått med något hundratal kWh på elpatronen och ett av åren användes inte elpatronen alls. Så man ska kanske inte hetsa upp sig allt för mycket innan man sett hur det ser ut vid lite mer normala förhållande.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad McKinleys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #34 skrivet: 13 februari 2012, 18:33:36 »
Vilket är bäst egentligen när det gäller inne eller utegivare? Efter att ha läst av kwh ett par dagar så ser jag hur mycket elpatronerna går. Men hur gör detta att jag kan ställa in den bättre?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #35 skrivet: 13 februari 2012, 19:47:13 »
Det kanske du inte kan, men du kommer ju att veta hur mycket elpatronen drar iväg med.
Det var från början bara ett förslag, eftersom du menade att den går för mycket på patronen, men inte berättade hur mycket det är frågan om.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #36 skrivet: 13 februari 2012, 20:33:03 »
Du skrev att du hade ca 2800 kWh i januari. Samtidigt värmer du en källare på 80 kvm från 1930 med el radiatorer till ca 15 grader. Om inte källaren är tilläggs isolerad så skulle jag gissa att dina radiatorer har tagit minst 500 kWh. Kanske 700 också beroende på hur källaren är. Mest en liten hint om att det kostar en hel del att värma en gammal källare med direkt verkande el.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #37 skrivet: 13 februari 2012, 20:33:59 »
Rumsgivaren modifierar den valda huskurvan så man får ungefär rätt framledning även om man valt fel kurva. Vi konstaterade i en annan tråd att skillnaden mellan verklig temp enligt rumsgivaren och den temp man själv valt, ger en antydan om huskurvan är för hög eller för låg. Om den valda huskurvan ger alldeles för låg framledning så kommer rumsgivaren försöka kompensera, men inte fullt ut, så verklig innetemp kommer vara lägre, och tvärtom med för hög huskurva.

Jag har klurat och räknat en del på detta och det kanske borde vara ämne för en ny tråd? Hur man kalibrerar huskurvan med hjälp av rumsgivaren.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatroner ligger på mycket?!?!
« Svar #38 skrivet: 14 februari 2012, 15:34:27 »
Vi värmer 110kvm med pumpen och 80(källare) med 3 vanliga el element inställda på 15grader.
Har ingen golvvärme men däremot är jag kund hos Vattenfall sedan detta året.

Det räcker inte att köpa elen av dom - Du måste ha dom som nätleverantör för att kunna se dygnsförbrukningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 802
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!