Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VB fram bara 38 som max !?  (läst 5412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
VB fram bara 38 som max !?
« skrivet: 26 november 2007, 20:57:48 »
Varför kommer vår (i vårt nyligen övertagna hus) fighter 1110 endast upp i 38 grader VB fram som mest ? visst borde den ge mera ?! Tillskottsvärme behövs redan vid ca -4till-5 grader ute. Då VB fram vill upp till (42). Vet ej heller effekt på pumpen men tror att hålet är ca 150m.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #1 skrivet: 27 november 2007, 08:01:02 »
Detta beror på att radiatorerna gör av med lika mycket effekt vid 38 ºC som din VP klarar av att mata in i huset.

Öppna nedre luckan på din VP, det borde stå en effektangivelse på kompressor-paketet (lådan till vänster).

Men för en rimlig bedömning så vill jag också veta husets ålder, typ av radiatorer och var i landet kåken ligger. Läs även av VB-f och VB-r då bara kompressorn värmer huset.

Bäst är om man vet husets tidigare förbrukning men det är troligen rätt svårt i ditt fall, du kan kanske höra med förra ägaren om denne kommer ihåg?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #2 skrivet: 27 november 2007, 08:28:12 »
Detta beror på att radiatorerna gör av med lika mycket effekt vid 38 ºC som din VP klarar av att mata in i huset.

Öppna nedre luckan på din VP, det borde stå en effektangivelse på kompressor-paketet (lådan till vänster).

Men för en rimlig bedömning så vill jag också veta husets ålder, typ av radiatorer och var i landet kåken ligger. Läs även av VB-f och VB-r då bara kompressorn värmer huset.

Bäst är om man vet husets tidigare förbrukning men det är troligen rätt svårt i ditt fall, du kan kanske höra med förra ägaren om denne kommer ihåg?


Tackar för svar !
Här kommer mera uppgifter.
Det är ett stort timmer hus ca 220m2 boyta utanför Härnösand i västernorrland, större delen av fönster bytta till energiglas. Differans Vb-f och Vb-r bara 4-5 grader. Nu på morgonen innan jobbet låg vb-f på 34 (43), ute temp -3, inne temp 18-20 grader. Så jag lät tillsatsväme gå igång. Läste ej av vb-r. Förre ägaren finns ej mer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #3 skrivet: 27 november 2007, 08:32:30 »
För klen pump.

Kolla först och främst att du har alla termostater fullt öppna, låt sedan tillskottet gå in och se hur varmt du får i huset när den tillåts använda eltillskott för att nå börvärdet.
Jag misstänker att du kommer att få för varmt inne och då behöver du sänka kurvlutningen i din värmepump. (prova sänka med en "snäpp" och vänta sedan ett dygn för att se var innetempen hamnar)
Normalt skall ratten stå på -1 till +1, har du den högre eller lägre än så tror jag den är feljusterad.
Använd ratten för att finjustera temp om det är 0°C eller varmare ute, och kurvlutningen när det är -5°C eller kallare.

Kanske kan du tilläggsisolera vinden?
Kolla även tätningslister runt fönster och dörrar.
Har du en eller flera balkongdörrar så kan du eventuellt tilläggsisolera även dessa, delen under fönstren brukar bara vara två masonitskivor, ingen isolering alls...
« Senast ändrad: 27 november 2007, 08:35:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #4 skrivet: 27 november 2007, 19:09:57 »
Tackar igen för mera tips !
Ner i källaren efter middagen !
Kurvlutning ändrad från 9 till 8 vb-f börvärdet minskade.
ratten stog på -2 ändrad till -1 vb-f börvärdet ökade.
Effekten på vp är 8,5kw.
Har även minskat på varvet på cirkpump till 2 värmebärare för att se om diff vb-f vb-r ökar, som borde vara runt 8 inte 4-5 som nu.
termostater öppna

värden i kväll med tillsatsvärme på, direkt efter ovnstående ändringar
vb-f 41 (44)
vb-r 37 (43)
ute temp -7
kb-f -2
kb-r -6 (-8)
inne temp 19-22

ser fram emot flera kommentarer och tips!



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #5 skrivet: 27 november 2007, 20:23:08 »
Du har för klen kollektor, KB-in borde vara ett par + grader ännu för att sjunka ner mot 0:an mitt i vintern. Till din VP borde det vara ca 200 meter borra. Men om du vill kan du nästa sommar gräva ner ca 150 meter markslinga på tomten och koppla ihop med borrhålet så blir det bättre.

Sen kan du sänka VB-cirkpumpen till läge 1 ser det ut som. Ändra även siffran i parentesen efter KB-r till (-12).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #6 skrivet: 27 november 2007, 21:02:56 »
Jaha ja..!

Så 8,5kw och hålet 150m är för lite !?
Frun har hittat papper på köpet 2000-07-11 av pump-hål-installation av Wärma i Sundsvall (konkurs 2001 !!)
I deras brochyrer från 2000 rekomenderas 110-140m hål till 8,5 kw pump !

...gick ner för att ändra kb-r till -12, lyckades ändra åt fel håll så pumpen stannade och larmade frysvarning !! Stängde av och satte på på huvud brytare, larm försvann-cirkpump lampa grön, men pump ej startat än. Kommer väl igång hoppas jag. Nu är det -10 ute !
dags för lite fika !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #7 skrivet: 27 november 2007, 21:20:26 »
Jo det var andra tider dÃ¥, det snÃ¥lades rejält med dimensioneringen av kollektorn.  >:(
Ja har 120 meter aktiv borra till min lilla 5:a och har haft 0 ºC som lägst på KB-in förra vintern.

Sen tror jag det är en timer som räknar ner 5 minuter då du startat om VP:n innan kompressorn startar igen.
« Senast ändrad: 27 november 2007, 21:22:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #8 skrivet: 27 november 2007, 21:34:34 »
Just det ja !

Pumpen har startat, värmebärarpump sänkt till 1. Får väl se i morgon med ny avläsning om diff vbf-vbr ändrar sig och vad det gör för skillnad i vbf utan tillskott.

Kommer nog att börja elda i vedpannan som finns kvar med acctankar, eftersom jag måste köra tillsatsvärme med pumpen så pass mycket.

tackar för god information!

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #9 skrivet: 29 november 2007, 21:02:35 »
hej igen !

Ingen vesäntlig skillnad, måste köra tillsatsvärme vid -5 ute.

Några flera frågor finns fortfarande.

Det snackades på jobbet om att det kanske var för lite eller för mycket köldmedia i systemet, de jämförde med en ac i bilen som läcker ! kan det stämma ? hur kollar jag det i såfall ?
Vad är det för vätska i nivåkärlet ? Det finns en dunk med "Köldmedium UN1170 Denaturerad etanol".
Är det inte en gas som är köldmedia ?

Tackar på förhand !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #10 skrivet: 29 november 2007, 21:21:43 »
Köldmediet är det som går i kretsloppet inne i maskinen, en gas vid rumstemperatur och atmosfärstryck. Motsvarar det som kan läcka från AC:n. Brist på det märks genom att det bubblar i synglaset som sitter före expansionsventilen. Det är proffsjobb att åtgärda brist på sådant men det är osannolikt att det är problemet.

Dunken som är av någon anledning är märkt köldmedium är det som används i köldbäraren, vätskan som cirkulerar i borrhålet eller markslingan, för att förhindra att den fryser. Dunken är felmärkt enligt normalt språkbruk. UN1170 är en transportklassning för farligt gods. Vätskan i nivåkärlet är 30 % denaturerad etanol och resten vatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #11 skrivet: 30 november 2007, 07:50:31 »
Tyvärr finns inget synglas på Nibes värmepumpar men man kan märka brist på köldmedium på att diff KB blir lägre. Men som sagt det är nog inte problemet här utan det är en underdimensionerad kollektor och troligen även underdimensionerad VP.

Nivåkärlet ska väl hålla ca 2/3 nivå, fyll på med det i dunken annars.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: VB fram bara 38 som max !?
« Svar #12 skrivet: 30 november 2007, 20:46:37 »
Tackar, då har man lärt sig något nytt igen !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!