Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?  (läst 24299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #15 skrivet: 11 mars 2005, 21:40:02 »

När min VP är uttjänt om 5-20 år då kanske det är läge för en annan lösning tex villa fusionsvärme, laddad för 1000 år vem vet eller tom. kall fusion
Undrar om man måste gå någon kurs för att få behörighet på en sådan anläggning? ;D

Inloggad JoA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det gÃ¥r bättre och bättre...
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #16 skrivet: 11 mars 2005, 21:53:03 »
misstänker att inte en kurs räcker... ??? ???
130m2, Panasonic E9 & vedspis

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Klart kursen räcker....

"anslutning A, Anslutning B, Åk därifrån och fippla inte för mycket...undrar nån något så säger ni så här: Säg efter mig:

ALLT ÄR OK, DET SKA VARA SÅ

Här är diplomet...lycka till"

Blir jag hängd nu.... Sc:,h
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #18 skrivet: 12 mars 2005, 12:49:11 »
Plumber

Jag utfärdar behörigheten  ;) du har kvalificerat dig redan!!  ;D

Enl ISO 9000001 10, Intyget kommer på posten  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad solpelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar livet!
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #19 skrivet: 12 mars 2005, 16:01:32 »
Hej Jim och andra
Jag tror att valet av värmekälla är valet mellan ekonomi, bevämlighet och miljö.

Om vi tar ekonomi så förbrukar du för lite för att räkna hem en bergpump rätt av.
Ex 3 kubik olja ca 75% verkningsgrad ger ca 22 500 kwh i effektiv värme.
En bergpump har ca 300% verkningsgrad vilket ger 22 500/3 = 7500 kwh i förbrukning för ditt behov.
Enkel överslag så kostar en installation 120 000 - 160 000 kr
Låt oss räkna med 140 000kr. Antag en ränta på 5%. Antag att du vill betala av på 10år.
Snittskuld 70000 ger 3500 i ränta mao 140 000 i kapital + 35 000 i ränta eller 17 500 per år i 10år
Idag kostar oljan dig ca 26 000 kr. Bergpumpen 17 500 + ca 7500 = 25 000.
Jag skulle inte lån,binda upp 140 000 i 10år utan att tjäna en krona.

Bekvämlighet
Bergpump oslagbart, i stort sätt underhållsfritt.

Miljö
Bergpump ej så bra då det bygger på elberoende!
Om vi kan producera bra el från vattenkraft bör vi använda detta till sådant som vi bara kan använda el till.
Ljus, kyl, frys datorer etc. Inte till värme då det finns alternativ.
Överskottsel borde vi exportera till länder som inte har lika bra elproduktion, föroreningar bryr sig inte om landsgränser.

Så vad väljer man?
Om man vill lägga tid och är lite pillig, pellets + solpaneler oslagbart ur miljösynpunkt.
Om man är bekväm och av någon anledning tycker att lån inte kostar så mycket, bergpump.
Om man inte har varken tid eller pengar eller ork att bry sig om miljö. Håll oljepannan levande och tanka.

Ha de
Solpelle


Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #20 skrivet: 12 mars 2005, 16:20:35 »
Solpelle
Citera
Hej Jim och andra
Jag tror att valet av värmekälla är valet mellan ekonomi, bevämlighet och miljö.

Jag stöder ditt resonemang. Behåll Vattenkraft och använd el som är högklassig energi till vad det är bäst till.

Men Olja förorenar vär miljö och vi vill bort från vårt olje beroende. Oljan är också högklassig energi, perfekt att smörja detaljer etc. Jag Anser även att det är vansinne att köra min bil på bensin, Ren energi i bilen.

Fram med Elbilen förbruka vattenkraft eller miljövänlig el till fordon.  Värme kan vi allstra med förnyelsebar energi som ved, pellets (energiskog).. Men vad har vi för alternativ inne i ett samhälle? Alla elda med ved, hur blir det då?

Sol energi är bra ren etc. Men då man behöver värme under vintern eller natten finns ingen sol uppe.
Så magasinera ca 5m3 varmt vatten i Ack, tank, anv det under natten. Värm det med det bästa miljömassiga energi källan sol när den finns, annars vintertid magasinerad vattenkraft EL.

Därmed har tills vidare våra VP som minimerar EL förbrukningen sin berättigande tills fusion kraft eller annan energi blir tillgänglig för vart hushåll.

/Janne

« Senast ändrad: 12 mars 2005, 16:32:08 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #21 skrivet: 12 mars 2005, 17:55:37 »
Kraftvärmeverk eldat med div biobränslen som alstrar stor del fjärrvärme som används i tätorten....  där är pelletseldning helt absurt pga av miljöbelastningen (inversionen tex)  att det ev. är globalt miljövänligt innebär inte med automatik att det inte kan ge oacceptabla störningar lokalt...   Den tunga trafik som det medför inne i bostadsomrÃ¥den är ocksÃ¥ helt oacceptabel....

I perifera lägen vp som drivs med el frÃ¥n värmekraftverket eller vattenkraft/kärnkraft..    DÃ¥ är det ok att använda "ren" el... verkningsgraden är ju mycket hög%!!.  Elberoendet minskar krafigt vid konvertering frÃ¥n direktel.

Pelletseldning naturligtvis hos alla som vill och där det är lämpligt...

Andra lösningar däremellan ( det är ju ett fritt land) direktel olja vedeldning flis spån mm.
 
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #22 skrivet: 12 mars 2005, 18:06:10 »
Jimcg trodde du att någon på det här forumet skulle säga att det inte var ett bra val inför framtiden?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #23 skrivet: 12 mars 2005, 18:10:57 »
Plumber

Jag utfärdar behörigheten  ;) du har kvalificerat dig redan!!  ;D

Enl ISO 9000001 10, Intyget kommer på posten  ;D
Va? Ingen resa? Jag vill ju till Reperbanh jue..

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2005, 18:16:04 »
hoooho   fy faaxxx ja skratta så ja fick kramp....   du minns det,  dé va länge sen  ;D

har åkt skidor idag   kramp i sidan....  :o

Hmmm nu släpper det. Tänk om man får kramp när man är på tysk kurs....

   studs     Visst det går ordna om ett "behov" finns.     studs

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad solpelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar livet!
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2005, 18:31:10 »
Kraftvärmeverk eldat med div biobränslen som alstrar stor del fjärrvärme som används i tätorten....  där är pelletseldning helt absurt pga av miljöbelastningen (inversionen tex)  att det ev. är globalt miljövänligt innebär inte med automatik att det inte kan ge oacceptabla störningar lokalt...   Den tunga trafik som det medför inne i bostadsområden är också helt oacceptabel....

I perifera lägen vp som drivs med el från värmekraftverket eller vattenkraft/kärnkraft..    Då är det ok att använda "ren" el... verkningsgraden är ju mycket hög%!!.  Elberoendet minskar krafigt vid konvertering från direktel.

Pelletseldning naturligtvis hos alla som vill och där det är lämpligt...

Andra lösningar däremellan ( det är ju ett fritt land) direktel olja vedeldning flis spån mm.
 
Hej Bertil
Du får det att låta som om värmekraftverken inte eldade med pellets utan drevs av vp!
Dessutom hade ju Jim olja, vilket torde vara betydligt sämre än allt annat när det gäller miljö.
Om man går från olja till vp så ökar elförbrukningen i landet, den elen är inte givet att den har så bra verkningsgrad som du beskriver.
Jag ser fram emot lite objektivitet.
PS jag förstår varför du inte slog ner på solpanelerna ;)

Ha de
Solpelle

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #26 skrivet: 12 mars 2005, 19:39:38 »
solpelle
Citera
Hej Bertil
Du får det att låta som om värmekraftverken inte eldade med pellets utan drevs av vp!
Dessutom hade ju Jim olja, vilket torde vara betydligt sämre än allt annat när det gäller miljö.
Om man går från olja till vp så ökar elförbrukningen i landet, den elen är inte givet att den har så bra verkningsgrad som du beskriver.
Jag ser fram emot lite objektivitet.
PS jag förstår varför du inte slog ner på solpanelerna

Solpaneler..   dom missade jag fuskläste!!!  :-[  ursäkta helt klart ett alternativ...

Ang olja och konvertering.... man måste se det i sitt perpektiv... nämligen att det är flera som har elpanna/direktel än oljeeldning! (har inga siffror)
Ex. om 1/3 är tidigare oljeeldare och 2/3 är tidigare såna som haft direktel/elpanna, dom satsar på värmepumpar. Då minskar miljöbelastningen kraftigt och elförbrukningen ligger ungefär konstant!!! 

Jag har tittat en hel del på solpaneler till mitt hus, jag får fint bidrag eftersom jag har ett tvåfamiljshus.... men liite svårt med läget på huset och stora björkar som skymmer... osså med lönsamheten....   ännu har jag inga men det kan bli, då ska dom ha stor yta sitta monterad på vägg (taket i väster öster) med en vinkel som utnyttjar låga temperaturer, från 20 grader o uppåt för att värma brine och på sommaren varmvattnet...

Men faktum kvarstår att om alla väljer pellets skulle miljöpåverkan bli mycket krafig...
Kanske inte landet och inte globalt... men lokalt tänk er 10.000:- lastbilar inne i bostadsområdena.... osså den inversion som skulle uppstå vid kyla....

För tätorter tycker jag att fjärrvärme är ett bra miljöval... om det produceras i kraftvärmeverk då gör man två flugor på smällen.... massor säger massor med vp kan då drivas med förnyelsebar bioenerg.

Jämtkraft här i östersund satsade 500 miljoner på en sån anläggning vi kunder är mycket nöjda!!

Jag är absolut ingen pelletshatare om det verkade så... jag har mycket stor erfarenhet av vedeldning, ca 20 år högg körde hem kapade o klöv ca 30 m3/år. bar in i källaren eldade och bar ut askan... jag tror jag fortsatt ännu (särskilt vedhuggningen tyckte jag om  :o ).
Men min rygg pajade helt (inte av vedhuggningen), så nu gör jag inte många knop  *grina* *grina*

Min syster o svåger kör med pellets, det funkar utmärkt dom hade en bra panna att använda, min var tyvärr helt paj... svetsad två gånger pga av läckage!!! en gång vid svinkyla ca -25 ute!!!

Jag tyckte inte det var läge för mig med pellets pga av ovanstående...

Seriös... nja vi för ofta vilda diskussioner, men går man för långt då blir det  --/ , tack för det  ;)




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad nordlund

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg/ Voorburg,NL
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Halva pumpen utomhus.....
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #27 skrivet: 13 mars 2005, 01:17:23 »
Hej!

    – Priserna kommer att utjämnas och styrs av vad nya kraftverk kostar att bygga och driva på kontinenten. "


//Jim

Hej
Idag 2005 i Holland kostar elen totalt med nät samt skatt
Hög tariff, vardagar 07-23.   0,1474euro/kWh, ca 1,34sek/kWh
låg tariff, resten samt helgen,  0,0985euro/kWh, ca 0,90 sek/kWh

Jag värmer mitt hus med naturgas till ett pris av 3,6sek/nm3, tyvärr går det ca 3800m3/år,
Värmevärdet i naturgas ligger runt 11kWh/nm3 vilket gör det svårt att räkna hem en vp
här, även om jag gärna vill.
/Jan
2,5 plans hus byggt 1870, 220kvm+källare 30kvm, 22 radiatorer, 198m aktiv borra,  VP ca 15 kW platsbyggd (Lars Steier)
med förångare+kompressor utomhus samt kondensorer för vvb och rad-kretsen inne i gamla pannrummet. Även en underkylnings fläktradiator på returen för att värma källare och krypgrund.

Utloggad solpelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar livet!
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #28 skrivet: 13 mars 2005, 07:52:19 »

Men faktum kvarstår att om alla väljer pellets skulle miljöpåverkan bli mycket krafig...
Kanske inte landet och inte globalt... men lokalt tänk er 10.000:- lastbilar inne i bostadsområdena.... osså den inversion som skulle uppstå vid kyla....

För tätorter tycker jag att fjärrvärme är ett bra miljöval... om det produceras i kraftvärmeverk då gör man två flugor på smällen.... massor säger massor med vp kan då drivas med förnyelsebar bioenerg.



Hej Bertil, Jim och andra

Bertil, jag är ganska övertygad om att det mesta av det bränsle som används i fjärrvärmeverken kommer dit med lastbil. Ok de har bättre verkningsgrad med det blir förluster i ett fjärrvärmeverk. Transportskillnaden minimal.

Elpriset
Man skall vara medveten om att staten behöver skattepengarna. Om vi minskar statens inkomster kommer de att höja skatten... Så egentligen kan man påstå följande, om alla går från el till vp minskar statens skatteintäkt på el till en tredjedel. Alltså kommer staten att höja skatten. Låt oss anta att 35 öre är el och transport, 65 öre skatt. Nytt elpris till hushåll 65*3 + 35 = 2,30kr. Jag tror att detta är extremen när vi pratar om 3 dubbelt pris.
Nu är det så fint att alla inte har el och kan gå till vp, så mao troligt el pris på sikt klart under 3kr kanske under 2kr.

Jag vill återgå till ämnet
Jag påstår att för Jim är valet

Bergvärme om han är bekväm och har pengar samt bryr sig om miljön sådär. Märk väl jag tycker inte bergvärme är dåligt. Det är ekonomiskt utmärkt om man har en värmeförbrukning från 30 000kwh och uppåt per år. För andra är det bekvämt och man får ofta ett rum till. Men att påstå att man bara gör det för miljön eller ekonomin i hus med liten värmeförbrukning är fel.


Sol - Pellets om han är pillig och tycker om att pyssla samt bryr sig om miljön ( märk väl Bertil man får miljöbidrag till Sol samt pellets i nybyggd villa ej vp, så många andra ser detta som ett klart bättre miljö alternativ ).

Om han bara ser till pengarna ( vem har råd att inte göra det ) kör olja tills pannan är helt död.

Ha de
Solpelle

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #29 skrivet: 13 mars 2005, 08:38:03 »
Citera
Om han bara ser till pengarna ( vem har råd att inte göra det ) kör olja tills pannan är helt död.

Trots att vi lånade 70000 till våran värmepumpsinstallation så sparade vi 300 kr/månad från månad 1.

Tidigare totalförbrukning var dock nära 40000 kWh, vilket gör det extra lönsamt med värmepump.

Att konvertera ett hus direktvärmt med el, utan pannrum, till pellets och solvärme + vattenburet system måste bli svindyrt. Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!