Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kontrollera nivÃ¥ pÃ¥ köldmedel?  (läst 6343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sccarber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« skrivet: 08 september 2010, 10:50:55 »
JAg har en Thermia Villa från 2003 (tror jag). Vid en ombyggnad (2008/2009) flyttades pumpen och den rörkillen installerade ett tryckkärl (röd "plåtballong") isf den tidigare "plastflaskan". Anledningen till detta var att det skulle bli bättre "fart" på anläggningen.

Innan flytten var det ett visst läckage, dvs man fick fylla på flaskan nångång om året. Vi trodde detta var åtgärdat då man vid flytten hittade lite läckage i köldbärarrören inne i huset. Tyvärr provtrycktes inte slangarna i hålet, för det "glömdes bort" av rörkillen.

Förra vintern pumpades trycket upp, då manometern vid tryckkärlet hade sjunkit. Övre markering på denna ligger på 1, den är nu nere strax över 0. Nån som vet hur/om man kan kolla nivån på köldbärarmedel i detta tryckkärl?

Svaret jag fått tidgare är att det kan variera beroende på temperatur i berget, dvs sommar och vinter. Men att det nu nästan är nere på 0 känns inte bra iom stundande vinter.

I förra huset hade vi en Nibe fighter och där varierade inte nivån i plastflaskan under de fyra år vi bodde där.

Pumpen går idag, dvs elpatronen sätts inte igång.

Borrhålet är 140 meter.

Tacksam för tips!
« Senast ändrad: 08 september 2010, 10:52:31 av sccarber »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #1 skrivet: 08 september 2010, 10:58:35 »
Har du plastflaskan kvar?
I så fall skulle du borde be rörkillen komma och sätta tillbaks den och fylla på KB-sprit.
Jag anser att det är mycket bättre med synlig nivå.
Som det nu är behöver du nästan ta dit en vvs-are för att få till det på ett säkert sätt.
Det är i princip omöjligt att kontollera nivån, och för att höja trycket skall du inte fylla luft i expansionskärlet, utan du skall fylla vätska i KB-kretsen. (om expanisonskärlet är helt skall luften inte läcka ut)
Huruvida installatören lämnat någon påfyllningsmöjlighet eller ej får du kontrollera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sccarber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #2 skrivet: 08 september 2010, 11:06:21 »
Nej jag har ju inte det tyvärr... har försökt fÃ¥ tag i honom, fÃ¥r väl försöka igen.  Jag var inte hemma när han "pumpade" upp trycket, men vad jag förstod hade han typ en cykelpump... Lurad alltsÃ¥?

Tack

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #3 skrivet: 08 september 2010, 11:33:29 »
JAg har en Thermia Villa från 2003 (tror jag). Vid en ombyggnad (2008/2009) flyttades pumpen och den rörkillen installerade ett tryckkärl (röd "plåtballong") isf den tidigare "plastflaskan". Anledningen till detta var att det skulle bli bättre "fart" på anläggningen.


I bästa fall trodde installatören på det han sade.

Problemet med en ogenomsynlig behållare är att man har ingen koll på hur mycket köldbärare en trycksänkning från 1 till 0 motsvarar. Är det bara en liten luftkudde i behållaren kan trycksänkningen betyda någon deciliter köldbärare. Är vätskenivån långt ner i kärlet betyder det flera liter. I mitt fall ligger nivån nu 5-6 centimeter under nivån vintertid vilket motsvarar ungefär en liter. Det kan vara en helt naturlig variation men det kan också tyda på läckage.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #4 skrivet: 08 september 2010, 13:01:19 »
Sen fungerar ett nivåkärl som är rätt monterat (högst i systemet) som en automatisk avluftare (om det nu skulle behövas). Dock tål dom väl inte så högt tryck, vi kör vårt system nästan trycklöst (0,2bar) och höjer trycket om det behövs med hjälp av en cykelpump modell större. Har fått pumpa i lite luft var tredje år, alltid i slutet på värmesäsongen när systemet är som mest nedkylt
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #5 skrivet: 08 september 2010, 20:54:53 »
hur stort kärl monterade vvs killen . vilket förtryck hade han på blåsan . vilket öppningstryck på säkerhetsventilen .?
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #6 skrivet: 09 september 2010, 08:24:29 »
Sen fungerar ett nivåkärl som är rätt monterat (högst i systemet) som en automatisk avluftare (om det nu skulle behövas). Dock tål dom väl inte så högt tryck, vi kör vårt system nästan trycklöst (0,2bar) och höjer trycket om det behövs med hjälp av en cykelpump modell större. Har fått pumpa i lite luft var tredje år, alltid i slutet på värmesäsongen när systemet är som mest nedkylt

Hur vet du att det är luft som behöver fyllas på och inte köldmedium?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #7 skrivet: 09 september 2010, 09:35:54 »
hur stort kärl monterade vvs killen . vilket förtryck hade han på blåsan . vilket öppningstryck på säkerhetsventilen .?
cocacola *vinkar*

Tänkte inte på det, det var naturligtvis ett expansionskärl med membran som installerades, inte en tom plåtburk. Men frågan kvarstår, hur tänkte installatören?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #8 skrivet: 09 september 2010, 09:51:25 »
Sen fungerar ett nivåkärl som är rätt monterat (högst i systemet) som en automatisk avluftare (om det nu skulle behövas). Dock tål dom väl inte så högt tryck, vi kör vårt system nästan trycklöst (0,2bar) och höjer trycket om det behövs med hjälp av en cykelpump modell större. Har fått pumpa i lite luft var tredje år, alltid i slutet på värmesäsongen när systemet är som mest nedkylt

Hur vet du att det är luft som behöver fyllas på och inte köldmedium?

Har en tejpbit som jag markerar nivån på varje höst och vår. Än så länge har jag brine nivån på ungefär 3/4 av nivåkärlet så det är bara trycket som behöver justeras. Min misstanke är att säkerhetsventilen inte håller helt tätt, men eftersom jag bara tappar 0,1 bar på tre år så får det vara.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad sccarber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #9 skrivet: 09 september 2010, 10:23:32 »
Jag vet inte vad det är för storlek på kärlet, det är samma storlek som till radiatorkretsen! ..men det säger ju inte er andra något!

Det sitter ju en "fast" nål, som väl är maxtryck, denna står på "1", torde väl betyda 1 bar? Även det samma som på radiatorkretsen. Ang. öppningstryck på säkerhetsventilen... inte en aning... den har en blå hatt?

Det luktar inte sprit i rummet, men jag misstänker att det läcker i hålet. Fast det kanske inte det kan göra, kanske är en hel slang som går ner och upp?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #10 skrivet: 09 september 2010, 10:58:12 »
Sen fungerar ett nivåkärl som är rätt monterat (högst i systemet) som en automatisk avluftare (om det nu skulle behövas). Dock tål dom väl inte så högt tryck, vi kör vårt system nästan trycklöst (0,2bar) och höjer trycket om det behövs med hjälp av en cykelpump modell större. Har fått pumpa i lite luft var tredje år, alltid i slutet på värmesäsongen när systemet är som mest nedkylt

Hur vet du att det är luft som behöver fyllas på och inte köldmedium?

Har en tejpbit som jag markerar nivån på varje höst och vår. Än så länge har jag brine nivån på ungefär 3/4 av nivåkärlet så det är bara trycket som behöver justeras. Min misstanke är att säkerhetsventilen inte håller helt tätt, men eftersom jag bara tappar 0,1 bar på tre år så får det vara.

Ja, då har ju du ett genomskinligt nivåkärl. TS problem var ju att han inte kunde se nivån...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #11 skrivet: 09 september 2010, 12:04:08 »

Det luktar inte sprit i rummet, men jag misstänker att det läcker i hålet. Fast det kanske inte det kan göra, kanske är en hel slang som går ner och upp?

Slangarna är anslutna till ett sänke längst ner. De kopplingarna är fabriksgjorda och bör vara täta. Slangar med sänket levereras som en enhet. Sen finns det vinkelkopplingar längst upp . De är gjorda på plats och går att kontrollera men det blir lite grävarbete.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #12 skrivet: 09 september 2010, 12:17:17 »
Sen fungerar ett nivåkärl som är rätt monterat (högst i systemet) som en automatisk avluftare (om det nu skulle behövas). Dock tål dom väl inte så högt tryck, vi kör vårt system nästan trycklöst (0,2bar) och höjer trycket om det behövs med hjälp av en cykelpump modell större. Har fått pumpa i lite luft var tredje år, alltid i slutet på värmesäsongen när systemet är som mest nedkylt

Hur vet du att det är luft som behöver fyllas på och inte köldmedium?

Har en tejpbit som jag markerar nivån på varje höst och vår. Än så länge har jag brine nivån på ungefär 3/4 av nivåkärlet så det är bara trycket som behöver justeras. Min misstanke är att säkerhetsventilen inte håller helt tätt, men eftersom jag bara tappar 0,1 bar på tre år så får det vara.

Ja, då har ju du ett genomskinligt nivåkärl. TS problem var ju att han inte kunde se nivån...

Jag beskrev fördelen med nivÃ¥kärlet som sÃ¥dant och fördelarna med ett sÃ¥dant samt hur mycket tryck vi har och hur ofta vi behövt göra nÃ¥got Ã¥t det. Att du sen hakade du pÃ¥ och frÃ¥gade mig hur jag vet att .... och jag svarade  pÃ¥ det.

TS har ju inget nivåkärl alls utan en liten hydropress som ska utjämna ev. tryckförändringar. Jag anser iaf att en hydropress inte ska behövas så länge som man inte speciella behov. Och om man sätter in en hydropress bör man kanske ändå ha någon typ av lösning så att man kan se nivån. Ett nivåglas eller nivårör, röret behöver inte vara långt/stort utan det räcker med en lösning liknande de som sitter på hydroforer. En kran med ett genomskinligt rör som visar nivån.

Å andra sidan brukar det höras om det porlar i systemet och en automatisk avluftare kan nog hjälpa till, iaf en av lite bättre kvalitet som kan vara öppen hela tiden.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad sccarber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Hur kontrollera nivå på köldmedel?
« Svar #13 skrivet: 09 september 2010, 13:39:14 »

Å andra sidan brukar det höras om det porlar i systemet och en automatisk avluftare kan nog hjälpa till, iaf en av lite bättre kvalitet som kan vara öppen hela tiden.
[/quote]


Jag hör inget porlande i mitt system, så det kanske är lugnt då.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!