Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT x-15 elförbrukning o varmvattenstart  (läst 2202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad balboa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
IVT x-15 elförbrukning o varmvattenstart
« skrivet: 17 januari 2010, 18:50:12 »
Hej

Nybliven värmepumpsägare till en IVT x-15. Har kört nÃ¥gra veckor och gjort nÃ¥gra intrimningar men fler Ã¥terstÃ¥r säkert. Är nyfiken pÃ¥ hur mÃ¥nga kilowatt era pumpar drar vid olika utetemperaturer. Har en energimätare pÃ¥ min pump och  har snittat 83 kwh/dygn mätt under 12 dygn. Senaste dygnet gick det 64 kwh vid -1-2 grader ute. Bor i Värnamo.
Nästa frÃ¥ga. har en beredare D300/160  där den lilla tanken gÃ¥r som arbetstank. Detta för att undvika knäppningar i systemet. Nu när  det är -1 grad ut skickar jag enligt infosidan ut mellan 39-43 grader. Fabriksinställning pÃ¥ ekonomi varmvatten ., start vid 49 grader. DÃ¥ tempen mäts pÃ¥ arbetstanken startar varmvattenstillverkning vid 49 grader  minst 2 gÃ¥nger i timmen. Skall man justera startempen och sluttempen pÃ¥ varmvattentillverkning?

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT x-15 elförbrukning o varmvattenstart
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2010, 21:25:40 »
Hej

Nybliven värmepumpsägare till en IVT x-15. Har kört nÃ¥gra veckor och gjort nÃ¥gra intrimningar men fler Ã¥terstÃ¥r säkert. Är nyfiken pÃ¥ hur mÃ¥nga kilowatt era pumpar drar vid olika utetemperaturer. Har en energimätare pÃ¥ min pump och  har snittat 83 kwh/dygn mätt under 12 dygn. Senaste dygnet gick det 64 kwh vid -1-2 grader ute. Bor i Värnamo.
Nästa frÃ¥ga. har en beredare D300/160  där den lilla tanken gÃ¥r som arbetstank. Detta för att undvika knäppningar i systemet. Nu när  det är -1 grad ut skickar jag enligt infosidan ut mellan 39-43 grader. Fabriksinställning pÃ¥ ekonomi varmvatten ., start vid 49 grader. DÃ¥ tempen mäts pÃ¥ arbetstanken startar varmvattenstillverkning vid 49 grader  minst 2 gÃ¥nger i timmen. Skall man justera startempen och sluttempen pÃ¥ varmvattentillverkning?
Nu förstår jag inte hur du har kopplat.
Har du en skiss?

Mvh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad balboa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: IVT x-15 elförbrukning o varmvattenstart
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2010, 23:23:39 »
Hej Tony

Har ingen skiss för tillfället men lägger in en vid senare tillfälle. Senaste dygnet drog pumpen 60 kwh, minsta Ã¥tgÃ¥ngen hittills.  x15 skall helst ha en tempskillnad pÃ¥ brinen mellan 4-5 grader för bästa effektivitet enligt bruksanvisningen. När det var kallt ute sÃ¥ stämde detta ganska bra men nu när det ligger runt nÃ¥gon minusgrad sÃ¥ ligger brine in pÃ¥ 2 grader och brine ut pÃ¥ 0 grader. Är detta normalt (enligt IVTs support kan det skilja vid olika utetemperaturer) eller skall brinepumpen justeras och i sÃ¥ fall hur?

IVT X15 Beredare D300/160
Dubbla borrhål 2x130 m aktivt
250 m2 uppvärmd sekelskiftsvilla med högt i tak planerar att värma upp 100 m2 till.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT x-15 elförbrukning o varmvattenstart
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2010, 07:23:40 »
Hej

Det är svårt att svara innan jag har förstått hur du har kopplat.
Rent generellt så anpassar x15 KB (Brine)pumpen varvtal gentemot varvtalet på kompressorn.
Styrningen följer en kurva som finns inlagt och som du kan justera vid behov.
Du får då logga in som service och ta en till i installationshandboken för att komma till rätt ställe.

Mvh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad balboa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: IVT x-15 elförbrukning o varmvattenstart
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2010, 12:15:20 »
Hej igen

Jag kan börja med att konstatera att det är en kombiberedare jag har som heter 300 FC. Denna modell har en arbetstank.  I offerten som jag tittade var den andra varmvattenberadaren angiven även om firman pratade om kombiberedarens funktioner därav förrvirringen.
Denna månad har ju verkligen anläggningen fått visa vad den klarar.
En månads(januari) förbrukning blev 3325 kwh inkl hushållsel. ca 2500 kwh för värmepumpen, Hade inte energimätare installerad från dag 1. Offerten angav 2200 kwh för januari under ett normalår men detta är ju knappast ett normalår -21 grader inatt. Besparing för januari månad konservativt räknat minst 1700 kr jämfört med pellets(2,6 kr/kg) som jag körde innan.

Har konstaterat att norrsidans element är lite underdimensionerade för en värmepump. Uppskattar att jag skulle kunna sänka tempen ut pÃ¥ elementen med  4 -5 grader  om dessa var bättre anpassade.  Undrar om nÃ¥gon har provat att konvetera sina element till fläktelement och vilka resultat detta gett?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!