Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Carrier Stinger eller? Hjälp!  (läst 1633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nosslin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Carrier Stinger eller? Hjälp!
« skrivet: 09 juli 2007, 10:22:45 »
Hej,
Jag är rookie på värmepumpar. Ska i samband med ombyggnation byta ut gammalt föråldrat system från 1959 med kombipanna, ett antal vattenburna radiatorer och en stor fläkt som skickar ut luft (som värms upp av vatten i fläkten) i kanaler under golven som strömmar ut i socklar. Lika ineffektivt som det låter, men funkade säkert när oljan var billig. Lägger nu vattenburen golvvärme i nybyggnation och i ett annat stort centralt rum. F ö drar jag in några radiatorer till. Totalt ska ca 185-190 kvm 1 1/2 plan värmas upp (bl a ett inglasat uterum). Finns i Stockholmstrakten så det är ingen extremkyla mer än några dagar per år. Efter att ha kollat runt har jag fastnat för luft/vatten. Skiljer inte så mycket i effekt från bergvärme. Har fått lite olika förslag. CTC m panna, Nibe m panna och Carrier Stinger 8Kw med Elomax dubbelmantlad elpanna från Värmebaronen. Offert på 94.000:- för detta inkl installation och bortforsling av gammal panna. De jag frågat säger att Carrier är att föredra framför Nibe och CTC. Men tycker att det är lite höga priser. Ni som kan något om detta, tips på vad som är detta vettigt? Någon bra leverantör som har bra priser? Tänkte slå till inom någon månad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Carrier Stinger eller? Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 09 juli 2007, 13:18:30 »
De jag frågat säger att Carrier är att föredra framför Nibe och CTC. Men tycker att det är lite höga priser. Ni som kan något om detta, tips på vad som är detta vettigt? Någon bra leverantör som har bra priser? Tänkte slå till inom någon månad.

Ingen av dem är väl sämre än de andra, ta gärna offert på IVT och Thermia också. Som alternativ finns även Daikin och Aqua Inverter som har varvtalsstyrda kompessorer i sina luft/vatten värmepumpar.

Du få ju en bättre besparing med bergvärme så förkasta inte detta alternativet.

Sen är det sÃ¥ att i Stockholm sÃ¥ fÃ¥r man räkna med 10-20% högre priser än ute i landet.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!