0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OK, tack för svar.Förbrukning är ca 33000 kWh el varav ca 7000 hushållsel.Kan man förresten köpa till Link själv senare och koppla in själv?Här inne nämns ofta fördelar med arbetstank, men firmorna verkar inte vilja prata om det. Jag har bara nämnt det lite kort för att se om de tänder till på det, men ingen reaktion alls.
Det är 200kvm hus + källare, från början av 1900. Förbrukningen ca 26tkWh är uppmätt med en familj i huset, så den stämmer nog.
Har nu en offert på Diplomat 10kW och en annan med 13kW G3 viss spridning.Den som föreslog 13kW hade dock antagit ett större värmebehov.Jag satt och sökte runt på forumet igår när det gäller Optimum och arbetstank. Som jag förstår det så är Optimum varvtalsstyrd cp tillsammans med en regleralgoritm som försöker reglera returtempen på vattnet. Eller försöker den reglera delta mellan ut och retur?Returtempen går ju i alla fall inte att reglera med en arbetstank, i så fall borde Optimum vara bortkastat. Bortsett från att man får en snålare pump.
Flödet vid värme drift ska vara konstant även utan tank men effekten på vp ändras och därmed deltat.
Här ser jag det på ett annat sett.Har jag yter som är mättade i huset Ska dom heller ingen värme ha, hygienkraven är uppnådda.Kokar kastrullen stänger vi spisenCocacola
Men grabbar , berätta då varför vi inte behöver 400. Innegivare i 400 lgh ?Får man till hygien kraven utan innegivare på28000 m2 känns det enkelt med 150 eller 300m2Som jag gav i exemplet,Ni får jätte gärna tro att innegivarn är svaret på all reglering - injustering.Jag som jobbar med såna här grejer Dagligen har helt andra erfarenheter.Innegivare skall andvändas där dom passar , Passar dom inte är det en onödig produkt som installeras . Som ställer till problem Så ser jag på det , Cocacola
Mm Och om man har 3 klimatzoner som ett hus med 3 olika våningar harHar man 3 klimatzoner att reglera. Där är innegivarn lika dålig som om man har 400 klimat zoner att reglera från samma Duc!Vid " extrem" väderlek då vinden påverkar inomhusklimatet så pass mycketAtt du tappar någon grad neråt från din reglering det köper dom flesta .Den graden / graderna kostar inte mer pengar, det är övertempereringen Som kostar . Ska vi få till det ni har i en enplans kåk i regleringBlir jag tvungen att bygga 3 shuntgrupper som var och en reglerar Mot dom yttre/inre påverkningarna .Sen ska det delas upp i befintligt hus, ingen betalar för ett sånt jobbCocacola
termostater är ju överlägsna på att reglera temperaturen i alla rum utan nackdelar i komfort. Det är gissningsvis få som säger emot. Enplanskåkar med öppen planlösning och öppna dörrar enligt något luft/luft-koncept med el-radiatorer som spets och öppna fönster vädra här och där. I mitt fall, nej tack! har man inte möjlighet att köra link som justerar framledningen utifrån det sammantagna behovet kan man ju alltid köra en lite högre kurva. Det kostar inte så mycket. Räkna får ni se. Har man tank är det ju trevligt av många skäl. Bland annat för när huset inte vill ha mer värme så stoppar vi den i tanken och VP kör klart. Jag stoppar den hellre där på ett kontrollerat sätt än att försöka ladda den i väggarna på något underligt sätt utan att vi får förluster i kombination med en för hög innetemp. Har man ingen tank har man i stället då förhoppningsvis en väl dimensionerad värmepump utifrån förutsättningarna. Typ en 6kw vp i ett 10kw hus och även då fungerar det ju fint med termostater om man inte gjort något galet. Har man en högt dimensionerad VP och ändå snålat in på tank?.. (och inte i samband med köp eller kort därefter köpt en volymtank som man vägrar sätta en egen CP på) ja då får man köra på luft/luft-upplägget eller vad vi nu ska kalla det. Det kommer bli för varmt och det kommer bli för kallt. Vi kan lösa delar av detta med en innegivare och har vi luft/luft-förutsättningarna enligt ovan så blir det ju faktiskt ganska bra! Ekonomiskt blir det ju definitivt (främst för vi har hög täckning utan de merkostnader detta normalt sett innebär)Vi får hög täckning med värmepumpen och därmed väldigt lite spets. Straffet blir komforten och det är många redo att tulla på för att få maximal besparing. Själv väljer jag nog att spara någon hundralapp per år på något annat i stället.
Jag har tank men skulle inte innegivaren bromsa skulle det bli varmt inne ändå det hindrar inte tanken Har kört med shuntat system efter utegivare i många år och termostater på radarna och har inte sämre komfort i dag när jag endast har termostater på några få raddar men det ställer högre krav på injusteringen. Tror link är melodin för då kan den om jag fattat rätt bromsa vp och framförallt gasa om det blir kallt inne tex av blåst tror att det kommer att kopieras av de andra tillverkarna om några år det är ju en långsam branch
här har vi väll inte pratat tanklösningar, Cocacola
Nja inte kan jag föreslå att bryta upp bjälklag och dela kretsar i befintlig anläggning , placera shuntar antingen ute i anläggning eller i pannrumm med nya matningar ut..Installera som i detta fall 2 energi snåla pumpar till mm Nej , jag väljer en --- lösning den blir mycket billigare .Och den är flödes oberoende, Cocacola
Men jag antar det krävs ett mer holistiskt perspektiv och det är ju inte direkt detta forum känt för att ha.
"Om jag bygger ett hus så förväntar jag mig..."
Liten direktkopplad VP besparing 10KSEK per år Stor tankkopplad VP besparing 12KSEK per år Stor icke-tankkopplad VP besparing 16KSEK per år Siffror tagna ur luften så klart. Att det sista alternativet är som att köpa en bil och sedan aldrig göra service på den och tro att den ska hålla länge och väl är ju inte direkt något som står i offerten får man väl anta. Och att värmepumpen ställer kraven på huset/husägaren i stället för tvärt om är väl då gissningsvis en konsekvens som är värd att ta för den extra om än kortsiktiga förhöjda besparingen.
Du har troligen rätt, men i detta hus kommer det inte in nåt sånt där i alla fall.Jag har ju arbetat med styr och regler i hela mitt liv, och i mina ögon skulle det inte vara speciellt svårt att optimera linken för optimal besparing, problemen med störkällor och dåligt fungerande termostatventiler kvarstår dock, och jag har väldigt svårt att se att det på sikt kan fungera bra, tvärt om är risken stor att den där typen av reglering förstör mer än den gör nytta, i vart fall om den sitter i ett hus där kunden inte är insatt och gör täta uppföljningar av resultatet.För att få till maximal besparing måste man dock kunna göra en räcka prioriteringar.I Grunden bör det fungera som följer:Man ställer in alla grundflöden i systemet så man har önskad temperatur i alla rum med fullt öppna termostater, när man kommit dithän kan man inte få det bättre.Det enda problem som nu finns är att man beroende på vind/sol/matlagning/besök/TV/Datorer o.s.v kan få för varmt eller för kallt i huset, och detta vill man reglera bort med en smart styrning av link-modell.Målet med styrningen bör vara att alla termostater alltid skall vara så mycket öppna som möjligt.Kurvan skall automatiskt justeras uppåt så snart det inte finns en enda termostat som är fullt öppen.Kurvan skall automatiskt justeras nedåt så snart alla termostater är fullt öppna.Som alla förstår kommer detta att innebära att man aldrig utnyttjar allt tillgängligt flöde, och kurvan kommer i princip alltid att vara liiite för hög, för att det skall finnas en reglermån.Man bör kunna ställa prioritering för besparing eller komfort, är det livsviktigt att det inte blir 0.5 grader kallare än önskat i det kallaste rummet?Om inte bör man kunna sätta individuella gränser för varje termostat som gör att kurvan inte justeras upp även om det blir 1 grad för kallt i t.ex. garaget.I vissa rum kanske det gärna får bli lite varmare utan att man stryper?Man bör dessutom kunna ställa larmgränser om kurvan avviker för mycket från normalläge vid en specifik utetemp, för att kunna detektera fel i regeringen.Smurfen, jag vet inte hur en termostat skulle kunna detektera att ventilkäglan kärvar, de sitter ju liksom inte ihop på något sätt, i vart fall inte på de termostater jag haft nöjet att få bekanta mig med.För att ett automatiserat system skall fungera så krävs det alltså en hel del av styrningen, det krävs omfattande möjligheter att själv ange prioritering på komfort eller ekonomi, och prioritering på varje enskild termostat.Kanske skulle jag vilja säga åt styrningen att den absolut inte får höja kurvan innan det är minst 66% av termostaterna som står helt öppna, oavsett temperaturen i det kallaste rummet...Kort sagt, det är inte så enkelt att få till den där typen av reglering så att den blir ekonomisk, och om tillverkarna gör den så full av möjligheter att jag kan få den att göra precis som jag vill så kommer det att vara ytterst få som förstår sig på regleringen, och då hamnar vi i ytterligare ett dilemma.Dessutom, om man jämför det ekonomiska utfallet mellan en perfekt fungerande "linklösning", och en anläggning med fast instrypta flöden och en centralt placerad rumsgivare så gissar jag att det i normalvillan kanske skiljer 0-500 kWh/år mellan de två lösningarna, och det är högst osäkert om Linken går vinnande ur ekonomironden.Komfortmässigt torde den dock kunna vinna, och om det är prioriteringen för kunden så kan det trots allt, som Rinnan säger, vara värt pengarna.Det enda jag saknar med vår styrning är att få det lite varmare inne just på morgonen, alla i vår familj är lite frusna på morgonkvisten, så det skulle inte vara helt fel att ha lite varmare på morgon än övrig tid på dygnet.Dessutom gör ju en reglering som våran (säkert gäller detta även linken om man inte gjort dygnsschema) att det blir något kallare inne under natten, för att alla hushållselsvärmekällor är avstängda.