Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om Thermiq  (läst 3923 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Fråga om Thermiq
« skrivet: 26 januari 2012, 22:36:55 »
Vet att det finns ett forum på Thermiqs hemsida men det brukar gå fortare här...
Har precis installerat Thermiq och fattar inte riktigt.

Till att börja med 3 saker:

-Varför ändrar sig tidslinjens gradering på rådatan(enligt bild nedan), gör ju att grafen blir värdelös? Vad styr hur ofta det loggas?
-Hur ska man läsa aggregerade värden? Vad säger de?
-Har någon hittat mätdata från yttre systemframledningsgivare? Lars52?
Edit. Ser att jag fått ett gammalt gränssnitt. Går det att uppdatera med kortet kvar i pumpen?
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 22:54:36 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fråga om Thermiq
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2012, 22:58:20 »
det där fenomenet har jag aldrig sett.
något måste ju ha hänt som gjort att den loggar mindre ofta? den ska logga varje minut.
Om du klickar rådata och sedan knappen "--|" så ska du bara visa data från det nuvarande dygnet. Får du samma fel då?

aggregerade data är när ett snitt, ett min eller ett max presenteras som ett värde över en given tidsperiod. Timvis aggregerad data är alltså snittet för den timman för respektive värde. Ofta indikeras topp och botten med en svagt färgad skugga i bakgrunden.

Vissa värden finns även aggregerad som timvis och dygnsvis min eller max. Brine exempelvis är ju aldrig intresant att veta max då det ju bara kommer visa en temperatur när värmepumpen inte går. Min däremot är ju väldigt intresant. Snitt på brine är inte intressant i detta sammanhang då det inte sker en logisk insamling - typ snitt på brine vid drift av VP.

Jag kollar sällan på timvis aggregering men ofta på dygnsvis. Jag sveper över kurvan och letar efter dagar med samma utetemp och så jämför jag drifttid. Skiljer det sig mycket slår jag så klart ett öga på drifttid VV för att se om det är anledningen till skillnaden.

Rådatan brukar jag använda främst för att kolla övergripande karaktär på senaste dygnet (ca) samt att i detalj studera integralen och hur högt min framledning går över börvärdet.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Fråga om Thermiq
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2012, 19:28:15 »
-Har någon hittat mätdata från yttre systemframledningsgivare? Lars52?
Har lagt ner denna logger, nÃ¥t är fel för jag tappar kontakten och den slutar logga, frustrerande. Den har framledningstemp. och fra..temp., En av dom är system framledning, men sen saknas nÃ¥n annan temp (minns inte vilken) ocksÃ¥. Jag la ner TemIq och kör Logger 2020 nu. Hade en massa Dallas 18S20 sÃ¥ det kostade inte en förmögenhet.  Kolla http://e-logger.se/pub?Lars52&p=1
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fråga om Thermiq
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2012, 19:41:36 »
va skumt. Min har fungerat utan ett hick i över 6 månader.
Kör du med Thermia Link också? eller thermia online eller något expansionskort.

Analys av integral är guld värt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga om Thermiq
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2012, 23:53:42 »
Har lagt ner denna logger, nÃ¥t är fel för jag tappar kontakten och den slutar logga, frustrerande. Den har framledningstemp. och fra..temp., En av dom är system framledning, men sen saknas nÃ¥n annan temp (minns inte vilken) ocksÃ¥. Jag la ner TemIq och kör Logger 2020 nu. Hade en massa Dallas 18S20 sÃ¥ det kostade inte en förmögenhet.  Kolla http://e-logger.se/pub?Lars52&p=1
Min är också lite buggig. Blandannat har den ändrat loggintervallet några gånger. Och sen verkar mitt gränssnitt vara mycket äldre än era som jag sett på nätet. Och jag kan inte uppdatera för min gamla burk jag kör på klarar inte av mitt nätverks kryptering. Så jag skyller på den och ska inte gnälla förrän jag har installerat allt på en DNS jag har snart.
Men var hittade du systemfram? Jag hittar inget värde som stämmer i dumpen.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fråga om Thermiq
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2012, 00:05:22 »
fra... , temp :)
är framledning bör.
Sen har den VP framledning
och så har den VV framledning. Så eventuellt kan man koppla om i sin VP. eller så är det reserverat för G2..

Jag har lagt in en nyare version och då fick jag det snyggare yttre. Jag har aldrig haft problem med loggningen. Varje minut, som en klocka
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kimpaking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om Thermiq
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2012, 19:47:46 »
Har funderingar på att köra någon typ av loggning, vilka olika typer finns det? har läst lite om Loger2020 och ThermIQ på forumet, finns det andra?
Thermia Diplomat Optimum G2 8kW
Villa frÃ¥n 1949, 79m2  1½plan + källare.
8st gamla element samt fläktkonvektor UL26 i källaren.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fråga om Thermiq
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2012, 21:23:08 »
Thermiq är ju oslagbar om man har en thermia värmepump. Detta då man kan ändra värden i värmepumpen. Alltså styra värmepumpen och få och skicka larm. Thermiqen hämtar ju värdena direkt ur värmepumpen så man får grafer med integral, vilket annars kan vara ett problem...

Dock kräver ju thermiq att man har någon typ av enklare dator som tar hand om värdena. Om man inte vill fibbla med SD kort. Men så blir det ju nästan alltid om man vill börja logga lite mer avancerat.

Jag kör med en eee pc som beggad borde gå att få tag på för under tusingen.

Loggning sÃ¥som logger 2020 (har ingen själv) har ju fördelar av att det är enklare att ta in värden som ligger utanför värmepumpens värld. Typ strömförbrukning och sÃ¥dant. Nu ryktas det i och för sig om att thermiq kommer göra detta lite enklare genom att skapa stöd för egna moduler och sÃ¥dant. Men när och om det kommer vet jag inte. Däremot finns ju alltid möjligheten att mosa in egna värden i databasen om man önskar. Men det kräver ju lite meck.. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kimpaking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om Thermiq
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2012, 22:04:16 »
OK, lÃ¥ter som Thermiq är det man ska ha...  Har nÃ¥gra äldre PC:n i källaren sÃ¥ det är inget problem, vilket operativsystem funkar bäst?
Kommunicerar den trådlöst eller ska det vara kabel emellan?
Hur ställer sig Thermia till detta, Tänkte på garantin? om det blir något fel på pumpen och dom upptäcker att man haft Thermiq inkopplad?
Thermia Diplomat Optimum G2 8kW
Villa frÃ¥n 1949, 79m2  1½plan + källare.
8st gamla element samt fläktkonvektor UL26 i källaren.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fråga om Thermiq
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2012, 22:26:32 »
Jag kör med en liten PC för den drar lite ström... 20w typ.

Jag kör med win xp men har man lite koll på linux så blir det nog bättre så. dlink DNS, deras nasprylar, ska ju också fungera bra med det lilla linux op som ligger där.

Linken själv har ju inget nätverk. Den kopplar man in till en PC via USB eller överför data mha SD kort. Kopplar man den till en dator agerar den webbserver på det lokala nätverket. Om datorn i fråga kör med wifi ja då är det ju trådlöst :)
Om man vill kan man därutöver öppna upp en port i brandväggen för att kunna surfa in externt.

Webbservern, webbkoden och databasen är apache php och typ mysql. Därutöver finns en en poller. Kan man lite kodning öppnar ju detta upp för att göra egna anpassningar.

Thermiqen kopplas in på samma sätt som du kopplar in thermia online orginaltillbehör. Jag kan inte se vad den skulle kunna skapa för problem med värmepumpen. Inte mer eller mindre än thermia online. Det är ju vanlig seriekommunikation och inte en massa hack-och-jox direkt mot processorn eller så.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
SV: Fråga om Thermiq
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2012, 22:38:20 »
ThermIQ:en ska alltid logga varje minut. Det jag tror du gjort ovan är att zooma in i grafen eller visa en lång tid, då försöker thermiq minnimera data som förs över genom att sålla värden, tror att det maximalt är runt 1000 tidsvärden per hämtning från databasen. Skärmen har ungefär den upplösningen också....

Pröva att trycka uppdatera, då hämtas på nytt maximalt med data för den tidsrymd du valt.

Aggregerade värden ger min, max och snitt värden för en timma eller dag.

« Senast ändrad: 16 februari 2012, 22:40:10 av ThermIQ »
Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!