Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kurvor  (läst 1911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Kurvor
« skrivet: 23 november 2010, 21:40:51 »
Hej, nu när det börjar bli kallt här i huvudstaden har jag börjat kika lite på värmekurvan. Har sedan i somras haft rumbör 21 och kurva 33, vilket gett bra temperatur i huset vid utetemperaturer från +16 till -3. Har dock nu börjat kika lite på kurvan i displayen och det ser ut som att kurvan inte ens når upp till 50° VBfram vid -20° ute. Jag vet att när det var runt -18° förra vintern så körde den gamla elpannan ut 55-gradigt vatten, så jag misstänker ju att jag kommer behöva samma VBfram nu. När jag då ska hitta en kurva som ser hyfsat rätt ut, blir jag något frustrerad av den dåliga displayen på VPn, det är ju omöjligt att se exakta gradtal. Därför undrar jag om det är någon som har ett diagram över Thermias kurvor, eller kanske ekvationer? Testar nu med rumbör 20 och kurva 36, är även hjälpt av att veta vad denna kurva ger för VBfram vid -20 ute.
/L
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Kurvor
« Svar #1 skrivet: 23 november 2010, 22:06:16 »
Nedanstående kommer från http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0 och stämmer fortfarande bra.
Om inte du har golvvärme skulle åtminstone jag ställa kurvan på 39-40 och avvakta några dagar om det blir kallare (ute) så ser du vartåt det barkar (inne)...

"Justering av värmekurva
Justering av värmekurva, titta på diagrammet i er instruktion. En vald värmekurva ger ett visst börvärde vid en given utetemperatur. Ex kurva 30 ger 30 grader börvärde vid +-0 ute om rum bör är inställt på 20 grader. Den kurvan ger ca 36 grader börvärde vid -20 ute.
Kurva 30 och rum bör på 22 grader ger också 36 graders börvärde
Rum Bör tycker jag inte skall ändras från sin fabriksinställning, det ger en "neutral" kurva.

Citat från Thermia om "Rum bör"
Citat
"Detta sätt att ställa in inomhustemperaturen på ska enbart användas vid en tillfällig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen. Vid en varaktig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen justeras istället värmekurvan, eftersom det är det mest energi- och kostnadseffektiva sättet att ställa in värmekurvan"

För varmt vid kyla
FÃ¥r man för varmt vid kyla dÃ¥ skall värmekurvan sänkas! Kurvan kan man bara justera pÃ¥ ett riktigt sätt vid kyla. Hittar man rätt kurva vid sträng kyla dÃ¥ kan det bli lite svalt vid temp runt +-0 ute, det justeras genom att man ändrar en del av värmekurvan uppÃ¥t (knäcker). PÃ¥ äldre Thermia finns inte den möjligheten. Ex. om det blir en grad svalare vid +-0 ute men lagom temp inne vid svinkyla, dÃ¥ ska man höja kurvan kring +-0 ute.  Exempelvis 1-2 grader vid + 5 ute, 3-4 grader vid +-0 ute, 1-2 grader vid -5 ute,  kan ge önskad effekt (3 graders höjning av värmekurvan ger ca 1 grads ändring av rumstemperaturen). För oss som har en "äldre" Thermia tex Villamodellen med tre knappar i styrdatorn, dÃ¥ är lösningen en rumsgivare som ökar pÃ¥ kurvan när det behövs, dessutom kan man enkelt höja lite själv med vredet om det blir lite svalt särskilt pÃ¥ hösten. PÃ¥ vÃ¥ren brukar ju solen lysa och ge ett tillskott."

« Senast ändrad: 23 november 2010, 22:24:50 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kurvor
« Svar #2 skrivet: 24 november 2010, 00:33:08 »
Ändra inte förrän du tycker det blir för kallt.
Ju lägre kurva desto billigare drift!!

Blir det kallt inne när det kyler pÃ¥ ute sÃ¥ ska du göra som du sa....  lägre rum bör o högre kurva, dÃ¥ gasar du pÃ¥ mera vid kyla ute.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!