Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VV rego  (läst 1088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VV rego
« skrivet: 11 januari 2010, 13:07:57 »
Har ibland problem med att vv inte räcker. Vid dessa tillfällen gör vp värme till raditorerna. Skulle vilja ha högre prioritet på vv. Min vp har inställt 20min min tid radiatorer och 30 min maxtid vv. Jag förmodar att det betyder att vp gör vv max 30 min om värmebehov finns och vp gör värme minst 20 min även om vv behov finns. Gör jag bort mig om jag ställer ner mintiden på värmen till 1 min och max tiden på vv till 60 min??? Är det nåt annat som påverkas?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: VV rego
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2010, 17:32:50 »
För häftigt tycker jag, detta pga av det kan finnas en liiiten frysrisk vid iodiotkyla om man låter flödet på värmen stå stilla långa tider!
Ovanstående gäller iofs inte om du har golvvärme med extra cirkpump ppå slingorna och bypass igång....

Men ändra lite mindra tex 40-10 det bör ge skillnad.
Men är det svinkallt så behövs "ändå" elpatron, då är det lika bra att välja extra vv när man tror det ska "sina"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VV rego
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2010, 18:00:56 »
Nu har jag ju golvvärme med extra cp men jag behöver ju inte idiotändra ändÃ¥. Lyder ditt  rÃ¥d. Testar med att ändra lite först sÃ¥ fÃ¥r jag se vad som händer.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!