Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturer i Thermiaofferter  (läst 10436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #15 skrivet: 09 mars 2005, 08:48:29 »
Dessutom är det ju ingen som firar midsommar i Stockholm - avfolkat som ett nedlagt gruvhål den helgen.

Skämt åsido, man ska nog även ifrågasätta Thermias kalkylprogram, inte bara de konstiga utgångsvärdena.

Har jag inte läst nånstans att vi skulle försöka skramla ihop pengar så att Rickard kunde köpa Geotecs programvara? Vad hette den? Hur gick det?
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #16 skrivet: 09 mars 2005, 08:50:47 »
Det heter Prestige, är framtaget av SVEP egentligen, tillsammans med Geotec. Programmet har också köpts in av SVEP, men var inte så farligt dyrt, hmm....tror jag ska försöka pynta in en slant till när bidraget kommer denna månad..VILL verklige att forumet har tillgång till detta....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #17 skrivet: 09 mars 2005, 10:31:36 »
Jag har Prestige hemma men har egentligen ingen nytta av det längre.
Rickard kan ju få mitt program istället, det gör säkert mer nytta i hans händer ;)
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad LennartM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #18 skrivet: 09 mars 2005, 23:45:19 »
Ortendahl

Jag tror att i Stockholm är DUT -20 grader. Det är samma på den ort där jag bor. Oftast är det bara ett par nätter, som det är så kallt. Vintrarna håller i stället ett par grader plus. Litet skillnad mot Norrland där det kan vara -25 flera dagar i följd.

När jag installerade min Thermia värmepump för ett par år sedan, beställde jag helt ovetenskapligt 20 m extra i förhållande till Thermiainstallatörens beräkningsresultat. I offerten hade jag liknande temperaturer, som du har i din offert på inkommande köldbärarvätska. Men i ärlighetens namn får jag tillstå, att jag inte hade järnkoll på vad det var på den tiden.

I alla fall har det aldrig varit under + 2 grader på inkommande köldbärarvätska ens vid utetemp -22. Men här är stort vattenflöde i berget. Du kan kolla om installatören vet hur vattenflödet är där i berget. Stort vattenflöde hjälper upp borrhålstempen oerhört. Nackdelen är att det helt enkelt är svårt att borra så djupt som man vill, även om man har stora kompressorer och riggar.

Borrdjup vid samma typ av berg:
Ystad   120 m
Sthlm   140 m
Kiruna   300 m

Bertil & co där uppe, försöker på grund av avundsjuka, lura oss att ta djupa borrhål.  ;D

Skämt åsido, visst är det frustrerande att branchen inte kan enas om något dim.program om borrdjup.


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #19 skrivet: 10 mars 2005, 00:10:24 »
DUT se här utopiazz har koll
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2048.0.html

Jag brukar säga ungefär sÃ¥ här... inst vet att om dom offererar en rejäl anläggning dÃ¥ blir dom utan jobb alltför mÃ¥nga köper det som är billigast ( inköp).  vad fÃ¥r man dÃ¥ med rätt stor säkerhet, jo en vek vp, med den en nÃ¥got för vek borra....

men det funkar oftast och på kort sikt är det billigast!!!

Men ser man det på liite sikt är det vansinne, jag är långsiktig i mina inköp. Men det är en smaksak... många köper lösnummer och trivs med det... men är det billigast??

Ex. från vp Thermia Villa 75 och 50 graders framledning....

Avgiven effekt vid brinetemp
-5  ca 5.9 kw
+-0 ca 6,9 kw
+5  ca 7,9 kw
+10 ca 9 kw

Detta utan att det finns synbar ökning i effektdiagrammet vad avser driveffekt... hela skillnaden kommer alltså från gratisenergi ur borran...
läs era effektdiagram vid olika brinediagram och delge era funderingar...

Men som sagt vill ni ha minusgrader in som årssnitt så pruta bort 10-20 meter... då tjänar ni ju 1500:- till 3.000:-  direkt första dagen... det som kommer sen ordnar sig alltid..

Fram med era effektdiagram nu.. delge oss era tankar :o :o jag skulle betala skjortan om jag kunde komma upp i 10 grader i årssnit....  jag bjuder 40´till den som ordnar det!

Citera
Bertil & co där uppe, försöker på grund av avundsjuka, lura oss att ta djupa borrhål.    ;D 

Hmmm du skoja aprillo du köpte ju djxxxx hÃ¥l du har ju fattat.   Jag brukar va försiktig med rÃ¥d om djup som du säger va har ingen pejling, men vet man ett offererat djup. DÃ¥ drar men till med   borra liite djupare..

Se även det här rätt extermt exempel
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2591.0.html

« Senast ändrad: 10 mars 2005, 01:21:49 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #20 skrivet: 10 mars 2005, 08:21:07 »
Jag kollade igenom mina Thermiaofferter, och jag är glad att jag inte hoppade på dessa...

Alt 1:
Thermia Villa 105, borrhål 144 m

Alt 2:
Thermia Diplomat 10, borrhål 150 m

Stiebelofferten rekommenderade 180 m till min 10 kW pump, och jag lade på 20 m till.

När det var som kallast i förra veckan hade jag 0.7° in som lägst och -2.3° ut.

Med 55 m kortare hål lär det ha sett ut som en glasspinne...
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #21 skrivet: 10 mars 2005, 09:41:24 »
Ja, ni. Tur att man kan räkna själv... Ett intressant sätt att göra ett överslag hade den första leverantören som var hos oss. Han resonerade så här:

Driveffekt pÃ¥ pump x kW  (t.ex 2 kW)
COP y (t.ex 4 vid O grader brine in)
Uteffekt på pump x*y (t.ex. 8 kW)
Berget ger z W/m (t.ex. 37 W/m)

Då behövs ett aktivt djup som ska ge "gratisenergin" x*y-x (i exemplet 8-2=6 kW).
(x*y-x)/z=162 meter!

Enkelt. Eller?
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad LennartM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #22 skrivet: 10 mars 2005, 12:27:27 »
Bertil

Varifrån har du fått uppgifter om effekter vid olika brinetemperaturer?
Jag har sökt efter sådana uppgifter till Diplomat utan att lyckas få fram något. I reklamen säljer det förstås bättre med en ärtig kvinna i duschen.  ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #23 skrivet: 10 mars 2005, 15:09:55 »
LennartM
Visst är det otroligt, hur många har effektdiagram och hur många hade det innan vp köpet!!!!
I värmepumparnas barndom läste man nästan bara sånt!!!!!
Mycket viktig info därifrån och det skapar förståelse för hur pumpen fungerar.
Torra siffror på ett papper säger inte lika mycket dessutom redovisas ju inte siffrorna alls (avgiven effekt vid olika brinetemp) i ens installationsanvisningarna och absolut inte i några broschyrer.
Thermias villa pumpar hade det i sin installationsanvisning (ros åt detta), men för Diplomat hittar jag inget i papperen (ris åt detta).

Nibe har inget heller men jag vet några som beställt och fått diagram, finns här nånstans..
Jag har för 25 kw IVT pumpen det hämtade jag själv från deras hemsida, men vet inte om det finns kvar nu?

NÃ¥n Diplomat ägare som har ett effektdiagram?????   jag vill oxÃ¥ ha ett sÃ¥nt!!!!
Nån envis Diplomat ägare kan väl jaga fram ett!!! snälla!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #24 skrivet: 10 mars 2005, 15:15:49 »
Bertil,

Det råkade inte finnas motsvarande siffror för Villa105 i installationsanvisningen?
Håller på och bygger upp argumenthögen för att övertyga leverantören om lite djupare hål. Visserligen kan jag väl betala och se glad ut, men man kan ju prova. Och kanske till och med få honom att revidera sin åsikt...
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #25 skrivet: 10 mars 2005, 15:40:26 »
ortendahl 

jorÃ¥ visst finns det!!!  Jag hämtade det dessutom frÃ¥n nätet en gÃ¥ng men filerna for all värdens väg, när datorn krascha. Men jag har det pÃ¥ ett papper...

Vad du veta  (rubbet antar jag) ??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad LennartM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #26 skrivet: 10 mars 2005, 17:19:37 »
Bertil

Jag misstänker att de effektvärden du har, är för din egen Villapump. I den satt förmodligen den gamla A/C scrollkompressorn.

I Diplomat och Villapumparna som levereras i dag sitter ZH scrollkompressor. Den är tydligen effektivare än den gamla kompressorn.
Thermia är visst på gång med effektdiagram, men när de kommer återstår att se.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #27 skrivet: 10 mars 2005, 20:16:20 »
Jag kan scanna in effektdiagrammen på villapumpen i morrn å maila dig orthendahl...., inte det MEST detaljerade jag sett...men ändå bra...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #28 skrivet: 10 mars 2005, 22:33:48 »
Citera
Bertil

Jag misstänker att de effektvärden du har, är för din egen Villapump. I den satt förmodligen den gamla A/C scrollkompressorn.

I Diplomat och Villapumparna som levereras i dag sitter ZH scrollkompressor. Den är tydligen effektivare än den gamla kompressorn.
Thermia är visst på gång med effektdiagram, men när de kommer återstår att se.

pÃ¥ g med effektdiagram.... dom kan ju fÃ¥ av mig om dom tappat bort sitt (pÃ¥ villa modellen  ;) )

Dagens Villapumpar har exakt samma COP som min, däremot fanns det dÃ¥ en med sämre COP, jag var tidigt ute min heter dÃ¥ Villa Classic....   den äldre hette dÃ¥  Villa Bas ( COP 2,8 vid 0/45 en gammal standard).
Så mitt diagram är ok, förövrigt kommer det från en nyare pump diagrammet är i A4 storlek, det i min broschyr är mikroskopiskt!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Temperaturer i Thermiaofferter
« Svar #29 skrivet: 11 mars 2005, 08:45:08 »
Kör på Bertils... (som jag för övrigt också vill ha) det låter betydligt mer detaljerat
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!