Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: [Rego600] - Värme i källare sommartid  (läst 1381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad theStefan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
[Rego600] - Värme i källare sommartid
« skrivet: 02 februari 2009, 22:22:26 »
Tja proffsen!

Jag har en bekant som nyligen har installerat en HT+ C9, i sitt hus med källare, halvplan, och markplan.

Nackdelen är att han får rått och kallt i källaren på sommaren, som i så många andra hus.

Finns det någon vettig lösning för detta? Alla idéer är välkomna, automatiska och dyra, så som manuella och billiga.

Det går att komma åt källarplanets radiator-rör separat i pannrummet, då dom kommer nerifrån, och resten uppifrån.

MVH Stefan

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: [Rego600] - Värme i källare sommartid
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2009, 10:12:05 »
Jag har en luftavfuktare i tvättstugan som jag kör sommartid, luften blir bättre och tvätten torkar mycket snabbare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: [Rego600] - Värme i källare sommartid
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2009, 17:35:21 »
Ändra upp sommarurkoppling (meny 1.14)i regon till 25 grader då stannar inte cirk.pumpen förrän det är 25 grader utomhus, iom att det cirkulerar så kan man säga att man tar värme uppeifrån och kör ner det i källaren. Fungerar inte detta tillfredsställande byt ngt element till fläktelement så blir det nog bra. Detta kostar kring 5000kr
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!