Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var försvinner köldbärarvätskan?  (läst 15962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Var försvinner köldbärarvätskan?
« skrivet: 23 maj 2007, 06:26:48 »
Hej.

Jag var hos en bekant igår som har en tre år gammal anläggning, en Nibe 1215-7 med både frikyla och FLM30.
Hans problem är att det måste fyllas på KB-vätska ca 2-3 ggr/år (någon liter, har ingen riktig koll på hur mycket då installatören gjort det)
Jag kontrollerade så gott jag kunde att det inte fanns några läckage inomhus, hittade inte några misstänkta läckor men å andra sidan var stora delar av KB-ledningarna oisolerade så det fanns en hel del vatten som kondenserat på rören och droppat ned på golvet.
SÃ¥ vitt jag bedömer fanns dock inget brineläckage där, man brukar kunna lukta sig till om det läcker sprit  :D

På utgående KB-ledning satt en automatavluftare (som var manuellt stängd, men sedan när vet jag inte) som skulle kunna göra att den kontinuerligt avluftat systemet och gjort att påfyllning är/har varit nödvändig.

Frikylan installerades för ca 1.5 år sedan så systemet har inte varit orört mer än ca 1.5 år utan ingrepp, hur avluftningen skötts vid den installationen är oklart.

Vid installation av frikylan sattes ett tryckkärl in istället för Nibes standardkärl, så det är omöjligt att se om det finns luft i systemet, dock sattes en manuell avluftare in vid tryckkärlet och när jag öppnade den så kom bara vätska, det verkar alltså inte samlas luft vid expansionskärlet.

Så vitt jag kan bedöma så har det funnits eller finns fortfarande luft kvar i systemet som avluftats via automatavluftare och som gjort att trycket i systemet minskat.
MEN nu var ju avluftaren stängd när jag var där, men varken jag eller kompisen vet om den kanske stängts sist installatören var där?

Jag är rädd att det finns ett läckage i markslingan (ca 400 meter lång) som gör att tryck och brine förloras i marken...
När installatören sist var där satte de på tryck på systemet, något kilo i ca 10 minuter utan att de kunde upptäcka någon tryckminskning, detta motsäger att något läckage skulle finnas i markslingan.

Ett litet mysterium med andra ord, någon som har erfarenhet av något liknande?

Fråga 2:

Systemet har fyllts med vatten från eget brunn, det fanns rätt mycket humus i filtret när jag rengjorde det.
Trycket i systemet låg på ca 0.7 bar med enbart cirkpumpen för frikylan igång men när jag tvångsstartade värmeproduktion så sjänk trycket till ca 0.15 bar och difftempen mellan KB-in och KB-ut var hela 8 grader.
Efter rengöring av filter ca 5 grader deltaT och trycket sjönk ca 0.3 bar.

Min fråga är helt enkelt om det kan finnas behov av att filtrera KB-vätskan för att bli av med det humus som fällts ut i KB-kretsen sedan installationen gjordes, installatören har tydligen få lov att rengöra filtret varje gång han varit där för att fylla på KB-vätska.

Enligt uppgift så skedde påfyllning och avluftning enligt riktlinjerna när anläggningen installerades för 3 år sedan, d.v.s. rundpumpning i öppet kärl för avluftning.

Frikylan sitter pÃ¥ övervÃ¥ningen, sÃ¥ det finns en viss risk att luft sugs in i systemet när trycket blir sÃ¥ pass lÃ¥gt som det blivit när filtret varit igensatt, men det borde Ã¥ andra sidan tala för att systemtrycket skulle öka - inte minska, när pumpen stÃ¥r stilla.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Var försvinner köldbärarvätskan?
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2007, 08:45:58 »
Fråga 2:

Systemet har fyllts med vatten från eget brunn, det fanns rätt mycket humus i filtret när jag rengjorde det.
Trycket i systemet låg på ca 0.7 bar med enbart cirkpumpen för frikylan igång men när jag tvångsstartade värmeproduktion så sjänk trycket till ca 0.15 bar och difftempen mellan KB-in och KB-ut var hela 8 grader.
Efter rengöring av filter ca 5 grader deltaT och trycket sjönk ca 0.3 bar.

Sitter expansionskärl på ingående KB?
Sitter smutsfiltret före manometern?

Min teori är att KB-cirkpumpen suger in luft via övertrycksventilen vid expansionskärlet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var försvinner köldbärarvätskan?
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2007, 16:29:53 »
Fråga 2:

Systemet har fyllts med vatten från eget brunn, det fanns rätt mycket humus i filtret när jag rengjorde det.
Trycket i systemet låg på ca 0.7 bar med enbart cirkpumpen för frikylan igång men när jag tvångsstartade värmeproduktion så sjänk trycket till ca 0.15 bar och difftempen mellan KB-in och KB-ut var hela 8 grader.
Efter rengöring av filter ca 5 grader deltaT och trycket sjönk ca 0.3 bar.

Sitter expansionskärl på ingående KB?
Sitter smutsfiltret före manometern?

Min teori är att KB-cirkpumpen suger in luft via övertrycksventilen vid expansionskärlet.

OK, men om det vore så, skulle inte trycket i systemet då stiga? (När pumpen väl stannar igen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Var försvinner köldbärarvätskan?
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2007, 18:51:04 »
Aha, trycket återgår inte till 0,7 då KB-pumpen stannar?

Smuts i manometern? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var försvinner köldbärarvätskan?
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2007, 20:35:54 »
Förloppet tar 4 månader på sig, alltså innan påfyllning av köldmedium är nödvändigt p.g.a. lågt tryck i systemet.
Varje gång går det i 1-2 liter vätska.

Man kunde inte höra att det fanns någon luft i systemet.

Att systemet innehåller rätt mycket humus är troligt, frågan är bara om det lägger sig i slangarna eller om det kommer att "leva" oändligt om man inte filtrerar det bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Var försvinner köldbärarvätskan?
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2007, 21:25:50 »
Kan dom leva utan varmvatten några dagar på sommaren?

Jag  skulle stänga av VP och ta en bilventil och pÃ¥litlig manometer och trycksätta KB till max möjliga (beroende pÃ¥ ingÃ¥ende komponenter).
Låta det stå så några dygn och se om det blir tryckfall.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Var försvinner köldbärarvätskan?
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2007, 00:37:53 »
Kan dom leva utan varmvatten några dagar på sommaren?
GÃ¥r det inte att köra elpatron för varmvatten pÃ¥ en 1215-7:a?  Sc:,h
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Var försvinner köldbärarvätskan?
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2007, 19:07:13 »
En del av syret i vattnet frigörs ju efter ett tag och kommer diffusera ur markslingan, sen om det är rimlig mängd som behöver fyllas på kan jag inte svara på - det blir ju givetvis mer av att man öppnat upp och byggt ut systemet och fått fylla på mer "nyblandad" sprit.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var försvinner köldbärarvätskan?
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2007, 08:42:00 »
Kul att det drabbat flera...
Vi har sedan installationen för 2,5 år sedan haft återbesök av installatören med ca 2-4 månaders intervall.
Anläggningen har designats om ett flertal gånger för att få bukt med detta, men utan resultat.
Nibe har själva skickat ut en stab från Markaryd som kikat på det, men utan resultat.

Vi har ett 170 meters hål med 24 meter foderrör, en 1230-8 samt en Veneto FST44+1 som vi kör frikyla med. På både KB-IN och KB-UT sitter det avluftare på den högsta punkten, Spirovent heter dem.

Hos oss hör man tydligt sörpel och en massa luft innan det är dags att kalla ut dem igen.
De lämnar av tryck på 1,4 bar och när det närmare sig 0,3 så ringer jag dem.

Det märkligaste är att det kan vara hur stabilt som helst i 2 månader, sen kommer hela raset på över 1 bar över några dagar.

Jag vet inte hur jag ska göra, är det läge att gå vidare med detta?
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var försvinner köldbärarvätskan?
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2007, 11:19:18 »
Det skulle kunna vara ett brineläckage vid kopplingarna till fläktkonvektorn.
Anslutningen till fläktkonvetorn är placerad så att eventuellt läckage droppar ned i kondensvattentråget och pumpas ut, eller rinner med självfall om du kopplat avrinningen på sådant sätt.

Det skulle också kunna förklara varför det kan gå månader utan att något händer, inget behov av frikyla = inget flöde till fläktradiatorn...

Kan vara värt att kolla både för dig och för min kompis. Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var försvinner köldbärarvätskan?
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2007, 14:32:47 »
Nää, jag tror inte att det är så enkelt. Anslutningarna på konvektorns sitter på utsidan av själva den inkapslade kyl/värme enheten så det skulle inte upptas av kondensvattentråget.
Dessutom är denna krets stängd med kulventiler och ändå sjunker trycket till slut.
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!