0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min kritik är att om du ritar in på större bild dina radiatorer och klarare var VV resp KV går in och ut så ser man lättare funktionen.Nu måste man tänka sig in i hur du tänker med flöden vv etc.Kan du komma tillbaka med ny bild är jag tacksam. Då skall jag vidare fundera över funktionen och kan ge dig vidare kommentarer.
Jag har inte ritat så tydligt, men om du tittar på värmepumpen så ser du att kan kör värmepumpens 160liters vvb i serie mad radiatorerna detta är en passande volym för at öka mitt system & ta bort knäppningar, gissar jag på.
Citat från: CarMan skrivet 20 juli 2005, 21:07:24Jag har inte ritat så tydligt, men om du tittar på värmepumpen så ser du att kan kör värmepumpens 160liters vvb i serie mad radiatorerna detta är en passande volym för at öka mitt system & ta bort knäppningar, gissar jag på.Ska du ha den gamla VV-beredaren som antiknäppningstank så funkar det bättre att fylla på i toppen och ta ut radiatorvattnet i botten. Funktionen blir då att när VV laddas så skiktar sig vattnet i antiknäppningstanken och det kallaste vattnet kommer ut först när växelventilen ställer om. När vattnet pumpas runt i radiatorsystemet sker knappast någon siktning.
Citat från: Carl N skrivet 21 juli 2005, 08:26:18Citat från: CarMan skrivet 20 juli 2005, 21:07:24Jag har inte ritat så tydligt, men om du tittar på värmepumpen så ser du att kan kör värmepumpens 160liters vvb i serie mad radiatorerna detta är en passande volym för at öka mitt system & ta bort knäppningar, gissar jag på.Ska du ha den gamla VV-beredaren som antiknäppningstank så funkar det bättre att fylla på i toppen och ta ut radiatorvattnet i botten. Funktionen blir då att när VV laddas så skiktar sig vattnet i antiknäppningstanken och det kallaste vattnet kommer ut först när växelventilen ställer om. När vattnet pumpas runt i radiatorsystemet sker knappast någon siktning.låter intresant, har detta testats i praktiken?
hej CarlmanKommer det en ny utgåva på din ritning?Hur går det med garanti om du gör ingrepp i Vp genom att plugga en koppling och ansluta en annan yttre rörkoppling?Är detta bästa lösning för att klara av stor VV kapacitet för dig?Eller du vill som jag brukar skriva slå två flugor i en smäll? ( kanske tre st flugor)Klara VV kapacitet+knäppningar i ditt värmesystem + FÅ BÄTTRE COP PGA STÖRRE i ditt värme system.
Hej Car Man!Min synpunkt:Ser att trevägsventilen/växelventilen sitter på returen.Skall du ha den där?Jag skulle sätta den på framledningen.Spelar iofs kanske ingen roll om den sitter på stigen eller returen//Ha en bra dagtrevägsventilen sitter där i dag i min 1215. Jag tänkte bara skruva loss ena anslutningen & plugga den, sen dra ett nytt rör därifrån.
Det kan fungera det jag kan se kan bli ett problem är att den nya tanken blir lite svalare än idag än den som sitter tillsammans med kompressorn pga vissa transport förluster och större volym. För att klara så där ej blir bakterier måste du ha elpatron som sitter i den nya tanken och höjer temp var 14 dar.Det som också kan bli strul är när VP skall starta och generera VV sitter ju givaren i VP tanken. Du måste montera in en ny givare i den nya tanken som då styr >VP< istället för den gamla.Sen med flöden så måste returvattnet vara max 48 grader på retur ledning till VP cirk pump och sen måste du justera in flöde så att du upp når den max temp du vill ha. Ligger du på för högt flöde kan det bli vissa intressanta fenomen i mellan dina temp i den nya tanken. Den måste ju värma tanken med en viss diff förhållande till topp och botten anslutningarna.Detta är vad jag tror händer. det skall bli intressant och få höra dina resultat. Du måste logga värde på temp i både nya och gamla VVB bäde uppe och nere i se hur det verkar.Sen vid rad körning får du så klart volym förstorare i gamla tanken. Det borde göra att den får din kurvas eller rad temp.Intressant förlopp kommer det bli.... loggning med Rickards värmemätare+el effektmätare bör du ha..
Att den sitter på returen beror på att det är en Fighter 1215. Där sitter den på returen som standard. Det är lite bökigt att flytta den.Och som sagt så spelar det egentligen ingen roll/Johan
Den gamla VVB kommer endast fungera som volym förstorare för rad systemet. Växelventilen skapar i läge radiator värme flöde i den gamla beredaren.Om du vill ha VV el-patronen som du har idag att värma den nya tanken vet jag ej hur du skall få flödet av den värmen över till den nya tanken därför att vid VV laddning går inget vattenflöde genom den gamla beredaren.Av denna anledning måste den nya tanken ha en egen exv, 3 kW elpatron in byggd. Styrd av samma kontaktor som idag styr VV elpatron. Lite kabel från gamla-nya VVB för denna sak. Samtidigt klenare kabel mellan VP eln. och nya VV givare.
CarManDu har rätt om elpatronen. Normalt har man sep patron för VV resp värme men i 1215 är det samma patron till vilket som. Sen är det olika effekter beroende av dess endamål.Men vid VV laddning går inget flöde igenom gamla beredaren. den ligger helt kopplad i serie med rad kretsen. Så du flyttar din VV producent till nya VVB och skapar volym förstorare istället.Kommentar??
Din fråga om knäppningar ser jag som så att det är "lite lägre temp i nedre delen än övre delen av befintliga VVB vid rad körning. Men det är till viss del försummbart vid drift. Vid inget flöde igenom den skapas autm en viss skiktning men du har rätt i att det blir mindre knäppningar om man tar ut värmen där nere. Det är samtidigt "lite" trögare reglering men det är ju bra för COP och el förbrukningen.CarMan du hann in med en fråga till. Du kan klart koppla om ´din patron till 6 kW till VV höjande el.Jag har läst i 1215 manual att vid VV änvänds det minsta steget vid höjning av VV temp var 14 dar.Koppling kan vi ta sen?
Ojm du snackar om de 3 min värme slussas ut vid stopp av VV laddning nu sommartid ser jag det som viss fördel för det ger "lite värme ( min beräkning 1/2kWh) vid varje stopp. Det räcker då det tidsvis är rå luft när det regnar sommartid för att ta bort det obehaget.Jag skiftade till enast sommarläge i min SMO, med direkt tyckte jag det var sämre därför ändrade jag snabbt tilbaka inställningen.Det är ju bara bonus för mig istället för att VP skall kylas ner av uteluften. För dig gör det ju inget heller för det kostar ingen extra el.CarMan igen kom du in med kommentar medan jag svarade dig. Klart det går fortare med 6 kW. speciellt bra för dig när du har bubbelbad.
Stå gärna vid din VP och lyssna när VV laddning är klar så stoppar först VP sen efer viss tid stoppar Vp cirk pump för då har rd syst kylt ner hetgasen i kondensorn med ca 10-15 grader så det blir mindre risk för HP stopp. Detta gäller om du valt host/vår läge ej sommarläge som automatikläge i VP program.Kontrollera om din VP program gör som min SMO. Kan du bekräfta detta sen är jag tacksam.
Normalläge (grundinställning):[/b][/u]Tillsats redo att starta vid behov. Varmvattenladdninggår in vid behov.Lysdioder:Rumsvärme: Fast skenVarmvatten: Fast sken vid varmvattenladdningTillsatsvärme Blinkar / Fast skenLäge ”Ej tillsatsvärme”:Tryck en gång på knappen ”Driftläge”.Lysdioder:Rumsvärme: Fast skenVarmvatten: Fast sken vid varmvattenladdningTillsatsvärme SläcktLäge ”Ej rumsvärme” (enbart varmvatten):Tryck en gång till på knappen ”Driftläge”.Lysdioder:Rumsvärme: SläcktVarmvatten: Fast sken vid varmvattenladdningTillsatsvärme SläcktVid nästa tryckning på knappen ”Driftläge” sker enåtergång till normalläge.Normalläge:Ingen förhöjd VV temp inkopplad.Tillfälligt förhöjd varmvattentemperatur:Tryck en gång på knappen ”Extra VV”. Förhöjd varmvattentemperaturerhålles under 24 timmar. Lysdiod“Varmvatten” blinkar snabbt.Fast sken under laddningen.Periodiskt förhöjd varmvattentemperatur:Tryck en gång till på knappen ”Extra VV”. Höjning avvarmvattentemperatur sker enligt meny 12. Lysdiod”Varmvatten” blinkar långsamt. Fast sken under varmvattenladdningen.Vid nästa tryckning på ”Extra VV” sker återgång tillnormalläge.Inställning av olika driftlägen
Hos mig rör det sig om 650l/h som först växlar VP över till rad krets och går ca 1 min sen stoppar den och cirk pumpen går i ca 2-3min.det ger mig ca 200-250l varmt vatten på ca fråm 58-35 grader under denna tid. Det ger som jag skrev min VP effekt 6000W/60*3 ger mig mellan 0,3-0,5kWh vid varje stopp.Kompresorn kyls samtidigt får jag bort viss fuktighet vid fuktigt klimat under sommartid. Elementet stiger med 5 grader under kort tid.Bara bra för bostaden och VP.
Trycket är nog runt 8kg skulle jag tro!
nån som har koll på vilken effekr 1215:s elpatron har när den gör legionella höjning? om den bara kör på 3kW kanske man skulle kopla om så att den andvänder 6kW ?
Citat från: CarMan skrivet 26 juli 2005, 22:07:37nån som har koll på vilken effekr 1215:s elpatron har när den gör legionella höjning? om den bara kör på 3kW kanske man skulle kopla om så att den andvänder 6kW ?Du kan koppla om till 9 kW om du vill, kolla :,v(VP:n kör på full effekt vid legionellahöjning.