Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: JordvärmefrÃ¥gor  (läst 11766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FredrikUme

  • Gäst
FredrikUme
Jordvärmefrågor
« skrivet: 07 augusti 2012, 21:16:59 »
Hej,
  Har en gamal oljepanna frÃ¥n -76 som jag senaste 7 Ã¥ren eldat pellets i som nu ska kastas ut är tanken. MÃ¥nga grannar har grävt jordvärme och därför har det blivit intressant för mig. Min elförbrukning är svÃ¥r att säga helt säkert. Uppskattningsvis runt 30.000kwh. Huset pÃ¥ ca 150kvm med källare (tvättstuga och pannrum idag) och övervÃ¥ning. Bor strax utanför UmeÃ¥. Det rinner en Ã¥ längst ner pÃ¥ tomten och tanken är att dra slingorna sÃ¥ nära den som möjligt. Där är det en mörk jord som är rätt som innehÃ¥ller rätt sÃ¥ mycket vatten. Beroende pÃ¥ slanglängd som mÃ¥ste till sÃ¥ blir det säker nÃ¥gon slinga under gräsmattan ocksÃ¥. Mina funderingar. Hur lÃ¥nga slang behövs samt vilket avstÃ¥nd rekommenderas mellan slingorna? Kommer det att gÃ¥ ha en gräsmatta ovanpÃ¥ stÃ¥ngen eller blir det ständigt frost? Rekommenderade pumpar (rörkrökaren verkar jobba med Nibe)?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2012, 21:27:16 »
Hej!
Jag tror du behöver en 9-10 kW VP och ca 600 m slang, delat på 2 slingor om 300 m vardera.
Man kan lägga som närmast ca 1,2 m c-c men 1,5 m c-c är bättre, då behövs ca 900 m2 yta.
Med denna dimensionering kommer det funka att odla gräs ovanpå jordvärmeslingorna.

Sen tycker jag du ska ta in offerter från flera olika aktörer och jämföra pris samt kolla upp referenser.
Det viktigaste är att du får en installatör som kan sina grejor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

FredrikUme

  • Gäst
FredrikUme
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2012, 22:22:17 »
Jag gillar min rörkrökare. Vi har jobbat ihop förr. Själva grävningen hade jag tänkt fixa själv då grannen äger TVÅ grävmaskiner. 2x300 meter ska nog gå. Är det någon fördel att försöka få in ytterligare 100 meter?

FredrikUme

  • Gäst
FredrikUme
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2012, 22:49:39 »
Lite mer info. Vi har om allt går enligt plan golvvärme på nedre plan i höst. Övrevåningen har kvar element från 80-talet men med relativt bra termostater. I källaren finns bara ett ända element i tvättstugan. Övriga utrymmen värms av den gamla CTC pannan som fungerar som ett element. Antar att jag får komplettera källaren med fler element då en ny panna knappat läcker värme. Vi harven torr och fin källare. Kan bli lite fukt, vid frysboxen, om rötmånaden blir alltför fuktig. Detta har hänt en gång på 7 år. Måste man komplettera en källare med fläktar om man går på jordvärme. Fördelen med pellets är ju att du får en bra fart på luften genom skorstenen då man eldar vilket ger en fräsch källare.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2012, 08:21:38 »
Ju mer jordvärmeslang ju bättre.
Termostater och värmepump är inte nån bra kombination, man vill låta värmepumpen styra värmen själv.
Kombineras radiatorer med golvvärme så bör man sätta en egen shunt på golvvärmen.
Det låter som en bra idé att sätta in några radiatorer till i källaren.
Och draget i skorsten försämras om den blir kall (på sommaren blir det inget alls) så jag har satt in utsugsfläktar i badrum samt en luftavfuktare i tvättstugan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2012, 15:29:40 »
Hej (registrerad användare men samma person som tidigare),
  Jag tror jag har en del av det du nämner. Gjorde om badrummet tidigare i Ã¥r och där sitter nu en Pax-fläkt som gÃ¥r hela tiden och ökar vid fuktighet. Själva golvvärmen sitter ju som i ett eget system. Har ett skÃ¥p i hallen dit alla slangar ska gÃ¥ (än sÃ¥ länge bara tvÃ¥ rum). Varje rum har dock en trÃ¥dlös termostat. Den övre vÃ¥ningen har dock vanliga element men termostaterna pÃ¥ dessa rör jag oftast inte när jag kört pellets.

Men det är allstå en fördel om jag kan knöka ner 100 meter till och då få ut ca 700 meter. En annan fråga. Det blir ju två slingor (2*350m) men dessa kommer ju att gå i huset på samma ställe. Där kommer ju alltså alla slangar (4stycken) att ligga väldigt nära varandra. Ska man issolera slangarna där. Skulle tro att de sista 4-5 metrarna mot huset kommer alla slangar att gå i ett grävdike, efter det så går jag isär med slingorna.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2012, 16:01:12 »
Man ska isolera alla slangar ca 2 meter ut från huset, sen spelar det inte så stor roll hur du gör, jag skulle nog isolera inkommande ELLER utgående, inte alla fyra.
För att spara lite pengar kan du strunta i (eller vänta med) trådlösa termostater till resten av rummen som skall konverteras till golvvärme.
Om du stryper in flödena, och ställer in reglerdatorn rätt så får du bra komfort även utan termostater.

För att få bra ventilation i källaren skulle du kunna sätta in ett par friskluftsventiler, typ Fresch 90.

Du bör även köpa ett skorstensskydd så skorstenen inte blir fuktig av regn, och fryser sönder på vintern,
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #7 skrivet: 08 augusti 2012, 21:57:11 »
Varför ska jag inte isolera alla fyra?
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #8 skrivet: 09 augusti 2012, 08:00:24 »
Slangarna ligger ju i marken för att hämta upp värme till värmepumpen, isolerar du alla fyra så får du ju i princip ingen värme från de metrarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad RAV4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerbotten
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #9 skrivet: 09 augusti 2012, 17:04:52 »
Hej Freddeume!
Jag har ett förslag till dig som i mitt fall blev en fullträff.
Har ett hus i Vindelns komun där jag ifjol sommar installerade
bergvärme Nibe 1245-8, huset 1.5 plan -48 full källare.Satte in  en fläktkonvecktor pÃ¥ 3.6kwh och ett mindre element detta hÃ¥ller hela källaren luftig och fräsch temp. mitt i vintern +17. Fläktkonvecktorn är super i källare fläktmotorerna drar försummbara 20-40watt. LYCKA TILL!  tummenupp
Vindelns kommun Västerbotten
Nibe 1245 8Kw  201met.
ULF

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2012, 17:40:26 »
Varför ska jag inte isolera alla fyra?

Jag skulle isolera utgÃ¥ende slangar, hemma grävde vi lite i mars, och dÃ¥ sÃ¥g det ut sÃ¥ här 15 meter ut frÃ¥n huset (ingen isolering, 2 slingor), gissa vilka 2 är utgÃ¥ende?  Sc:,h
« Senast ändrad: 09 augusti 2012, 17:42:00 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2012, 19:42:03 »
Honda CRV, tack för tipset. Vi har som sagt bara ett gammalt element i tvättstugan. Sen är det pannan som värmer övrigt under vintern. En fläkt borde ju rimligen sätta fart på luften. Har ju varit inne på en avfuktare tidigare.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad RAV4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerbotten
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #12 skrivet: 09 augusti 2012, 20:56:31 »
Ett förtydlingade till freddy, har ungefär samma storlek som din källare tidigare fanns en oljepanna plus element 600*800mm flyttade elementet till pumprummet satte fläktkonvecktorn i tvättstugan, när oljepannan var i drift plus element fick jag upp tempen max +10* som sagt nu kommer temp upp till ca. 17* då går fläktkonv. på Medel 28W källaren har blivit lukt och fuktfri.
Kan varmt rekomendera fläktkonv. tummenupp
PS.
Vi har kallare vinter i Vindelns komun än vad du har i Ume trakten.
Vindelns kommun Västerbotten
Nibe 1245 8Kw  201met.
ULF

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #13 skrivet: 10 augusti 2012, 08:39:46 »
Vi har nog sämre panna än dig för vi har alltid haft runt 16-18 grader i källaren. Sotarinspektörn krävde dock att dörren till pannrummet skulle vara stängt!!!!! Ja, det får det väl va dom dagar du är hos oss men övrig tid får den vara öppen blev svaret.

Är nog inte så stor skillnad i temp mellan Vindeln och Fällforsån. Manjaur då snackar vi kyla. :-)
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordvärmefrågor
« Svar #14 skrivet: 11 augusti 2012, 11:32:57 »
En fråga till. Var och kollade in vart jag kan gräva. Jag har en möjlighet att lägga slangen väldigt nära ån. Men där är det ju väldigt blött. Det kommer att vara vatten på den marken under några veckor på våren då smältvattnet rinner till ån. Marken är idag grävbar men med hög vattenhalt. Går den marken att av använda. Eftersom det är mycket vatten där antar jag ju att den fryser först vilket kanske inte är bra.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!