Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: DKT
« skrivet: 20 november 2011, 00:38:19 »

Vad menar ni med "bygger rätt" för att få systemet att funka optimalt?
Dom menar att du ska se till att få hjälp av en installatör som kan sin sak, som är intresserad av att lämna ifrån sig en bra totallösning, och som förstår problematiken i varje enskilt hus. Du kommer att få betala ett par tusenlappar extra till den installatören än mot den som vill kränga på dig en standardlösning men det är det värt 8 dagar i veckan.
Skrivet av: MagnusW76
« skrivet: 20 november 2011, 00:18:09 »

Vad menar ni med "bygger rätt" för att få systemet att funka optimalt?
Skrivet av: MagnusW76
« skrivet: 19 november 2011, 19:36:08 »

ANgående radiatorerna är det inte exakt sådana utan de liknar dem. Det är enpanelsrdiatoer med dimensionerna 50x100 och har en konvektionsplåt på baksidan. Tog en bild men lyckas inte bifoga den.

Framledningstemperaturer från oljepannan idag är jag ytterst osäker på. Killen jag köpte huset av hade kopplat ur den automatiska regleringen och nu verkar den trasig. Går ner och reglerar den själv utifrån vad hur varmt det är i huset. Finns således anledningar till att vi ska byta. Har en energideklaration från köpet också som baseras på att huset ska dra 1.5 m3 olja vilket är rent humbug. Kommer dra 4 m3 under första året.

50 grader i framledning...om det således skulle krävas 50 grader vid -5 så kommer elpatronen slå till rätt ofta under vintertid. Hur löses det? Större värmepump? Byta radiatorer?

Stort tack för alla kommentarer. Kan verkligen inte mycket om detta men det är ju riktigt intressant.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 19 november 2011, 15:18:23 »

Diffen blir mindre vid varmare väder.  Den snitt tillverkade tempen i ett sådant här system blir kanske 3 grader varmare än ett "normal system"

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 november 2011, 14:37:03 »

Hur funkar det om man kör 70/50 vid dut kommer det bli 55/35 vid lite varmare väder eller kan man få det att bli mindre diff vid lite varmare väder tex 50/40 för annars blir det väl lite onödigt hög framledning resten av året  Sc:,h
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 19 november 2011, 14:27:20 »

Japp jag vet att de flesta "fuskar"  men det är fullt möjligt att få till detta på ett bra sätt.

Tyvärr blir det för det mesta lite dyrare och då köper folk den billigare lösningen och sedan får dem stå där med en elpanna och skylla sig själva. Om dem bara kontrollerat tillgängliga flöden så är det inga problem att få till en fin anläggning med fulleffekt dimensionerade maskiner även i ett HT system. Och kan man tänka sig lite elspets så funkar R407c fint även i dessa system, man kan ju för det mesta justera om så att ett 80-60 blir 70-50 eller 75-55.  Sedan så styr man kondensorflödena så man kan tillåta en liiite högre retur och vipps så funkar det.

VV kan vi göra legionellasäkert vid varje laddtillfälle via styrd förångning och kondensering eller flytande förångning och styrd kondensering   ja det finns massor av bra saker att göra om man vill.  Kostar lite mer  men det funkar  och blir såååå mycket bättre *vinkar* 
Skrivet av: ace
« skrivet: 19 november 2011, 14:11:36 »

Bygger man detta rätt så går det fint att få kompressorn att lämna de 64 grader som en G2 kan och sedan spetsa på till 70 med elspetsen.   *vinkar*
Håller med....men de flesta installatörerna kopplar bara på där den gamla oljepannan var inkopplad på kretsen  ;)
Utan hjälp klarar aldrig kompressorn av att leverera dessa temperaturer mot en radiatorkrets vid fullt effektutag (förutsätter att radiatorerna i 233 kvm hus avger mycket mer effekt vid 64grC framledning än vad en 10kW-pump ger vid dessa temperaturer)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 19 november 2011, 14:00:34 »

Bygger man detta rätt så går det fint att få kompressorn att lämna de 64 grader som en G2 kan och sedan spetsa på till 70 med elspetsen.   *vinkar*
Skrivet av: ace
« skrivet: 19 november 2011, 13:37:08 »

Är det den radiatorn du har....och desutom utan konvektionsplåt har du problem med framledningstemperaturer  :P   vet du vad du har för framledningstemperaturer med nuvarande system vid tex 0grC ute, samt vid -10 grC ute osv.
brytpunkten för endast kompressordrift med de värmepumpar du har offererade bör gissningsvis hamna vid den utetemp då det krävs ca 50grC i framledning....eller till och med några grader under.
Sen är det elpatron som gäller för stöttning/ensam värmekälla.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 november 2011, 13:36:15 »

Det gör den säkert när det är kallt ute men annars ger den inte mer vv snarare lite mindre.
Skrivet av: MagnusW76
« skrivet: 19 november 2011, 12:55:42 »

Det är taget direkt från offerten. Vet inte varför det står anpassat till HT-system. Han sa inget om det när han var här.

Thermia-killen trodde G2:an skulle fixa det men kunde inte garantera det.

Jag har radiatorer i huset liknande denna:
http://www.fyndmax.se/purmo-hygiene-radiator-hojd-500-mm/9281-0

De flesta är 50x100cm.

Ingen aning om det är lågtemp eller högtemp.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 november 2011, 10:32:40 »

Thermian ger inte mera vv om det inte är kallt ute och kompressorn går mycket för värme så om du verkligen alltid vill ha tillgång till mycket vv bör du nog ha separat beredare till den med. Det är inga problem att fylla ett vanligt badkar med Niben även om nån precis har duchat och hett vatten är det så det räcker till och jag kör min i normal läge och då finns det ett hetare läge också men ett stort bubbelkar kanske den inte fixar.
Skrivet av: ace
« skrivet: 19 november 2011, 08:04:13 »

Håller med ovanstående.  Niben kan inte göra 70gr vatten (skrev han verkligen så ? )
+ att jag har mängder med Nibe-kunder som varit oroliga för TVV med Jacuzzi mm, jag har bett dessa avvakta med tanken...den behövs nästan aldrig.  och detta har hållt än så länge.  (samma med de Thermior jag varit på)

Men nu till den viktigaste frågan: varför offerera pumpar för HT-system ??  Vad har du för radiatorer?
finns liksom ingen mening att dimensionera för 100% energitäckning om inte temperaturerna räcker till  knUp
Skrivet av: MagnusW76
« skrivet: 19 november 2011, 01:56:10 »

Har med att vår hörn-"jacuzzi" att göra. Nibe-killen föreslog en extra vv-beredare, Thermia-kille sålde G2:an som "magisk" på att göra varmvatten och fixar då jacuzzin. Blir det Thermia blir det nog den där G2:an för frugan gillar inte bara varmt vatten utan det ska vara hett.

Känns bara som att 233 m2 och att göra av med 4 m3 olja så är 180-200 borra och 10kW lite lite.

Kanske läst för mycket av David Rinnan på det här forumet och börjar tycka + 100 % täckning är en bra idé.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 november 2011, 22:28:26 »

Har ingen koll på priset men 70 grader med kompressorn fixar inte Niben tror den klarar max 63 grader resten blir med elpatron. Den hypersnabba vv beredaren det sitter en liknande i Niben men ingen av dom lär vara hypersnabb men varför välja separat beredare till Nibe men inbyggd till Thermia  Sc:,h
Skrivet av: MagnusW76
« skrivet: 18 november 2011, 22:02:07 »

Hej,

Tänkte höra med folk här vad ni tycker. Ligger i valet och kvalet om vad jag ska välja, båda installtörerna gjorde ett gott intryck och det handlar nog om vilken spec som är bäst.

Huset som ska värmas är ett trevåningshus. Källarvåning med vattenburen golvvärme och två våningar med vattenradiatorer. Boytan är på 233 m2. I nuläget brinner väl ungefär 4 m3 olja upp varje år.

Skulle verkligen uppskatta kommentarer.

Anbud 1

-   Värmepump NIBE F 1126-11kW, anpassad för högtempererade system, 70°.
-   Separat NIBE varmvattenberedare, 300 liter
-   Expansionskärl med tryckmätare
-   Erforderliga givare
-   Cirkulationspumpar på varma och kalla sidan.
-   1 st. Energibrunn som borras till 200 meters djup.

Pris 169 415 kr, 144 033 kr med ROT

Sanering och bortforsling av oljetank, 3 750 SEK

Anbud 2

-   Bergvärmepump modell Thermia Diplomat 10 (72 000:-) med inbyggd styr- och
reglerdator, 180 liters hypersnabb varmvattenberedare, valfritt 55/65 °C framledning,
scrollkompressor,
-   180 meter borra. I priset inkluderas sex meter foderrör,
-   2 st cirkulationspumpar samt mjukstart och 3/6/9 kW eltillsats, installeras och idrifttages.
-   Befintligt expansionskärl demonteras och bytes mot ett nytt 18 liters.

Pris 166 000 kr, 141 100 kr med ROT
Thermia Diplomat 10 Optimum + 5000:-
Thermia Diplomat 10 Optimum G2 + 13 000:-

Extra: Uppsättning , installation av vattenelement i pannrummet 3 000:-
Efter rot 2 500:-
Skrotning sanering samt bortforsling av oljetank 7 000:- varav ROTavdrag 3 500:-

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!