Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron drar mer än specat?  (läst 5808 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pjotr82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Elpatron drar mer än specat?
« skrivet: 25 december 2010, 21:27:59 »
När mitt tillskott, elpatron pÃ¥ 6kW gÃ¥r in,sÃ¥ drar den egentligen 10,5-11kW! Märkte att det har gÃ¥tt Ã¥t mkt mer el än vanligt, loggade patron i ett par dagar och det stämmer att förbrukningen är betydligt mer än angiven effekt. Vad kan det vara, fel pÃ¥  patron, belastningsvakt, elmätare... konstigt är det iaf.
Mvh/ Peter

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #1 skrivet: 25 december 2010, 21:43:23 »
Med vad mäter du, och vart?

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad pjotr82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #2 skrivet: 25 december 2010, 21:47:32 »
Loggar med LED-givare via EMC - Power Meter på elmätaren, samt har även skrivit upp mätarsiffrorna kontra tiden tillskottet går
Mvh/ Peter

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #3 skrivet: 25 december 2010, 21:53:46 »
Ok.

Det finns bara ett riktigt bra sätt att kontrollera effekten som elpatronen ger, och det är att mäta strömmen och spänningen och på så sätt räkna fram den, anser jag. Alternativt en elmätare, typ kamstup 382 som visar momentana effekten.

Jaga tag i en tångamperemätare och mät huvudspänningen skall vi räkna.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad pjotr82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #4 skrivet: 25 december 2010, 22:02:49 »
Ok.

Det finns bara ett riktigt bra sätt att kontrollera effekten som elpatronen ger, och det är att mäta strömmen och spänningen och på så sätt räkna fram den, anser jag. Alternativt en elmätare, typ kamstup 382 som visar momentana effekten.

Jaga tag i en tångamperemätare och mät huvudspänningen skall vi räkna.

Jo så ska man säkert göra, har tyvärr inte den kunskapen eller mätdon men får försöka fixa det på måndag. Skulle det teoretiskt kunna bli ett sånt här fel på en elpatron? Elen har verkligen skjutit i höjden sista tiden, så det är det ingen tvekan om.

Mvh/ Peter

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #5 skrivet: 25 december 2010, 22:08:33 »
Men spelar ingen roll för förbrukningen om den är 6kw eller 12kw..är bara inkopplingstiden.. Går åt samma energimängd..

Men konstigt om den är på 11kw om det står 6kw, låna tångampere mätare..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad pjotr82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #6 skrivet: 25 december 2010, 22:19:25 »
Kanske tar den 11kW men ger bara 6kW.. inkopplingstiden känns densamma som förut, spekulationer, får som sagt försöka mäta mig fram.

Elpatronerna sitter i en kassett som användes till gamla pannan men fick vara vara kvar när vi installerade bergvärme -97.
Ena patron är på 6kW och den andra på 4,5kW, trodde först att bägge gick men det har jag mätt fram att bara 6kW-patron är igång.
Mvh/ Peter

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #7 skrivet: 25 december 2010, 22:24:22 »
Kanske tar den 11kW men ger bara 6kW.. inkopplingstiden känns densamma som förut, spekulationer, får som sagt försöka mäta mig fram.

Elpatronerna sitter i en kassett som användes till gamla pannan men fick vara vara kvar när vi installerade bergvärme -97.
Ena patron är på 6kW och den andra på 4,5kW, trodde först att bägge gick men det har jag mätt fram att bara 6kW-patron är igång.

Om den drar 11kW så ger den 11kW. Det låter på dina siffror som att både 6 och 4.5kW patronerna kopplas in.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pjotr82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #8 skrivet: 25 december 2010, 22:49:19 »
Kanske tar den 11kW men ger bara 6kW.. inkopplingstiden känns densamma som förut, spekulationer, får som sagt försöka mäta mig fram.

Elpatronerna sitter i en kassett som användes till gamla pannan men fick vara vara kvar när vi installerade bergvärme -97.
Ena patron är på 6kW och den andra på 4,5kW, trodde först att bägge gick men det har jag mätt fram att bara 6kW-patron är igång.

Om den drar 11kW så ger den 11kW. Det låter på dina siffror som att både 6 och 4.5kW patronerna kopplas in.


Kopplade ur 4,5kW-patron helt, fortfarande samma höga förbrukning på en 6kW-patron.
Mvh/ Peter

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #9 skrivet: 25 december 2010, 22:53:34 »
6kw elpatron bör vara på juat 6kw, hur kopplade du ur 4.5kw elpatronen? Via styrning eller elektriskt? För den verkar som sagt göra sitt jobb ändå, men spelar igentligen ingen roll, förbrukningen blir densamma..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #10 skrivet: 25 december 2010, 22:57:41 »
Kanske tar den 11kW men ger bara 6kW.. inkopplingstiden känns densamma som förut, spekulationer, får som sagt försöka mäta mig fram.

Elpatronerna sitter i en kassett som användes till gamla pannan men fick vara vara kvar när vi installerade bergvärme -97.
Ena patron är på 6kW och den andra på 4,5kW, trodde först att bägge gick men det har jag mätt fram att bara 6kW-patron är igång.

Om den drar 11kW så ger den 11kW. Det låter på dina siffror som att både 6 och 4.5kW patronerna kopplas in.


Kopplade ur 4,5kW-patron helt, fortfarande samma höga förbrukning på en 6kW-patron.

Dom överskjutande 5kW lär inte utvecklas nån annan stans än i vattnet - Då hade nåt brunnit upp för länge sedan...
Om du tillför 6 eller 11kW spelar ingen roll för elförbrukningen. Mängden tillförd energi blir dennsamma (under förutsättning att 6kW räcker för att uppnå inställd temperatur).
OM det är så att elpatronen drar dubbelt så mycket ström som den är gjord för så borde du dock byta den innan det blir avbrott eller kortis i den...
« Senast ändrad: 25 december 2010, 23:00:26 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pjotr82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #11 skrivet: 25 december 2010, 22:59:34 »
6kw elpatron bör vara på juat 6kw, hur kopplade du ur 4.5kw elpatronen? Via styrning eller elektriskt? För den verkar som sagt göra sitt jobb ändå, men spelar igentligen ingen roll, förbrukningen blir densamma..

Kopplade ur den elektriskt, alla faser för säkerhets skull. Blir "spännande" att kolla med tÃ¥ngamperemetern  8)
Mvh/ Peter

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #12 skrivet: 25 december 2010, 23:04:36 »
Verkar konstigt hursom, har du tagit ut säkringar?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad pjotr82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #13 skrivet: 25 december 2010, 23:15:16 »
Verkar konstigt hursom, har du tagit ut säkringar?

Jovisst är det konstigt, har inte tagit tagit ur säkringar.
Fogar in ett diagram över senaste dygnet, programmet har tyvärr stängt ner ett par gånger, därför är det noll ibland.
Har som sagt även kollat med elmätaren visuellt och programmet stämmer.

Mvh/ Peter

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron drar mer än specat?
« Svar #14 skrivet: 26 december 2010, 00:54:37 »
Är det huvudelmätaren du läser av, eller har du en separat mätare till pannan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!