Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: larryd
« skrivet: 05 februari 2008, 11:50:21 »

Ja, varför kör jag inte L/L hela tiden? Jag vet inte, men de låter ju litet grand och på dellast (E9-CKP och E12-CKP) ger väl scrollkompressorn ganska stort internt läck. Sen blir det inte lika jämn temperatur mellan rummen osv. Tror inte det skulle kunna röra sig om mer än nån 100kr per år i extra besparing. Och så vill jag belasta ecoair så att den får få starter mm. Fast jag kanske skall prova ditt förslag.

Ja,
jag tror du tänker rätt. Scroll som snurrar på mycket låg last ger nog inte dom där extra tiondelarna i COP. Så vi pratar nog inte om mer än en eller ett par hundringar/år.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 04 februari 2008, 20:02:42 »

Du har säkert rätt, men varför blir det så många trådar? Hur kan man få 23 h VP och ändå spets?

Har du EcoLogic eller ECOEL så uppdateras "Drifttid senaste 24h" endast 1ggr/dygn. I och med detta blir du lite lurad när du läser av driftstid senaste 24h. De siffror du läser av kan vara 23h 59min gamla. Dvs du tittar på gårdagens siffror.

Ex kan det stå: Drifttid senste 24h=19h men detta behöver inte betyda att VP inte gått 24h i rad vid din avläsning, utan bara att du tittar på siffor som inte uppdaterats.

Även OM drifstid senste 24h ALLTID var korrekt uppdaterad kan du ändå vara OK att hamna i ett läge där drift VP senaste dygn är mindre än 24h och spets kopplats in. Exempel på detta är ju om utetemeraturen minskar många grader snabbt, och då hamnar under din balanspunkt. Då hinner spets kopplas in före 24h kontinuerlig drift.

Det vore ganska intressant om det gick att läsa av BÅDE Drifttid senaste 24h OCH Spetstid senaste 24h.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 18 december 2007, 19:43:32 »

Ja, varför kör jag inte L/L hela tiden? Jag vet inte, men de låter ju litet grand och på dellast (E9-CKP och E12-CKP) ger väl scrollkompressorn ganska stort internt läck. Sen blir det inte lika jämn temperatur mellan rummen osv. Tror inte det skulle kunna röra sig om mer än nån 100kr per år i extra besparing. Och så vill jag belasta ecoair så att den får få starter mm. Fast jag kanske skall prova ditt förslag.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 18 december 2007, 19:08:57 »

Japp Harken, det var en bra sammanfattning Thumbsup

// Grolim
Skrivet av: larryd
« skrivet: 18 december 2007, 18:43:43 »

Så här har jag det. Vid ca +2° till 0° börjar min pump att gå 24 h. Shunten står fortfarande inte på max och VP balanserar kring 45° jag behöver litet mindre. Vid DUT nås en jämvikt på ca 40-43° och shunten står på max. Huset är varmt. Under DUT slår jag manuellt på en eller två L/L. Förra vintern räckte detta.

Varför har du inte L/L pumparna på jämt? Dom borde ju ge ett bättre COP än L/V. Åtminstone om dom är inverterstyrda R410.
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 december 2007, 18:03:11 »

Ja, det stämmer nog rätt bra, och har man radiatorer som klarar att värma huset utan allt för höga framledningstemperaturer med fullt öppna termostater, så är även EcoEl ett bra alternativ.

Jag behöver upp till 60 ºC på framledningen vid minus 15 ºC för att hålla runt 22 ºC inomhus.

Jag gjorde av med cirka 3 kubikmeter olja per år förut, och nu har värme och varmvatten tagit 9 200 kWh under ett år. Då har pannan svarat för knappt 1 000 kWh. Skulle jag haft ett bättre radiatorsystem, skulle pumpen klarat den biten också på 400 kWh och jag hade sparat 600 kWh. Jag har ändå sparat mer än jag räknade med från början så jag är nöjd med anläggningen.

Det går säkert att spara in på pannans förbrukning om man är på hugget och stänger av elpatronen när den inte behövs, pumpen klarar säkert värmen tills framledningen vill ha 50 ºC på vattnet, och på sommarhalvåret kan man prova att ha den avstängd.

//Ronnie

Skrivet av: Harken
« skrivet: 18 december 2007, 17:33:21 »

Nu börjar vi närma oss en slutsats;

1) Ecoair är bra

2) Den som inte har en bra shuntreglering skall köpa ecologic

3) Annars köper man ecologic av komfort/teknikskäl men den lönar sig nog inte (ctc borde bjuda på ecologic och inte ecobasic i VP)

4) Behåll pannan tills det varken går att svetsa eller hälla kylarcement mm i den  *vinkar* *vinkar*

5) Köp en begagnad kombipanna om du måste, det kryllar av dem från alla begvärme, ecoair mm installationer


STÄMMER????
Skrivet av: grolim
« skrivet: 18 december 2007, 16:52:48 »

Man kan ställa "min framledning" till valfritt värde 15-65 grader. Då förmodar jag att pannan kan hålla framledningen så låg som 15 grader. Det går också att sätta "max framledning" till 30 grader, huskurvorna går i varje fall ner till 20 grader. Frågan är vad som händer med pumpen om man väljer så låga temperaturer, man säger ju allmänt att lägsta temperaturen pumpen startar vid är 35 grader.

//Ronnie

På sommaren så kör jag mitt system för att hålla värmen i bottenplattan, min. framledningstemp är satt till 24 ºC, pumpen brukar då köra upp systemet till 29 ºC innan den stänger av sig. Startfrekvensen är ca 1 ggr/dygn. Med en EcoEl skulle det innebära att den värmer systemet till 35 ºC och sedan ligger och shuntar ut, låter i mina öron onödigt och kostsamt.

Nä, då är en lösning ala EcoLogic att föredra + att investeringkostnaden minskar med ca 20 - 22 000 kr, skulle pannan ändå behöva bytas pga. anledning hade i alla fall jag kollat in beg. marknaden och köpt en olja/el med endast ett par år på nacken för max 5 000 kr, fortfarande en besparing med 15 - 17 000 kr. På köpet får jag också möjlighet till att spetsa med pellets, brännaren köper jag för de ovan nämnda 15 000 kr och investeringen blir då den samma som för en elpanna men slipper inbindning till endast eldrift.

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 18 december 2007, 16:11:38 »

OK, ni tycks bekräfta att ecoel inte är det smartaste. Jag har misstänkt det. Ni som har höga tempbehov, har ni satt radcirk på max? Det kan hjälpa ngn grad.
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 december 2007, 15:44:09 »

Styrsystemet i CTC ställer alltid in framledningens börvärde enligt huskurvan och nedre pannans börvärde sätts 5 grader högre än framledningens börvärde, sen jobbar pumpen mellan dessa värden, om man inte går in och ändrar i "Diff start/stopp". Jag har också hört detta om att 35 grader är lägsta temp, men jag har inte sett det någonstans i beskrivningarna från CTC.

//Ronnie
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 december 2007, 15:34:30 »

Man kan ställa "min framledning" till valfritt värde 15-65 grader. Då förmodar jag att pannan kan hålla framledningen så låg som 15 grader. Det går också att sätta "max framledning" till 30 grader, huskurvorna går i varje fall ner till 20 grader. Frågan är vad som händer med pumpen om man väljer så låga temperaturer, man säger ju allmänt att lägsta temperaturen pumpen startar vid är 35 grader.

//Ronnie
Skrivet av: grolim
« skrivet: 18 december 2007, 15:00:16 »

Tycker det verkar som om EcoEl dras med ett grundkonstruktionsfel, med detta menar jag att det mest riktiga hade varit att separera panntanken från beredaren och i stället använt samma växelventil som leveras tillsammans med EcoLogic (för shuntat system) för att var fjärde gång värma tappvatten.
Som det är i dag kan man heller inte köra systemet med flytande kondensering till 100% då den lägsta tempen i den nedre panndelen är +35 ºC enligt hörsägen (stämmer detta?), min kåk vill ha denna framledningstemp först vid -5 ºC ute, det innebär att shunten skulle behöva vara med under större delen av uppvärmningsåret med sämre besparing som följd.

// Grolim
Skrivet av: Uddo
« skrivet: 18 december 2007, 13:53:27 »


Hej Erp

Jag skulle gissa att jag har ett större radiatorflöde än du. Är radiatorflödet större  än VP-flödet så blandas ju vattnet från VP ut med rad retur och dessutom blir kyleffekten större mot skiktplåten. Jag når inte börvärdet i nedre pannan som du gör förrän det blir varmt igen. Har också en tryckstyrd pump så öppnar termostaterna kan den vräka på med 2 m3/h eller mer.
Har övervägt att byte den mot en mindre.

//Uddo
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 december 2007, 13:07:32 »

Hej Uddo

Jag förstår inte dina temperaturer i övre resp undre panna. Du pratar om skillnader på 10-15 grader, min panna skilljer aldrig på mer än ett par grader mellan undre och övre panna. Jag har som mest en skillnad på 5 grader och vanligen 2-3 graders skillnad. Övre pannan är sällan under 50 grader och ingen elpatron har då varit tillkopplad.

//Ronnie
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 december 2007, 12:53:18 »

I EcoEl sätts framledningens börvärde med hjälp av inställd värmekurva och temp-givare inne och ute. Systemet sätter sedan nedre pannans börvärde 5 gader över framledningens och övre pannans börvärde sätts 7 grader över framledningens.

Värmepumpen klarar normalt att hålla övre pannan till cirka 52 ºC tack vare att den kör upp nedre pannan till 55 ºC var fjärde gång de startar. Det betyder att om man har radiatorer som klarar att värma huset med framledningstemperatur under 44-45  ºC så kommer inte elpatronen att behöva gå in och spetsa.

Har man däremot radiatorer som kräver högre temperatur, vissa tunna radiatorer behöver ju 50-60 ºC, tvingas man ju att sätta en värmekurva som tillåter ganska hög framledningstemperatur. När framledningstemperaturen behöver gå upp över 45 ºC, går elpatronen in och spetsar, det är smällar man får ta med tunna radiatorer. Jag har själv radiatorer som kräver runt 60 ºC när det blir 10-15 minusgrader ute, så min panna använder nästan 1000 kWh under ett år för att klara detta. Jag skulle kunna fixa mitt radiatorsystem så att pumpen stod för dom här 1000 kWh, men då hade den tagit 400 kWh vid COP 2,5 och jag hade sparat 600:- om året, men det lönar sig knappast att byta radiatorer för dom pengarna.

En annan anledning till spetsning är om man använder mycket varmvatten, då spetsar elpatronen alltid. Vet man hur pannan fungerar så kan man alltid få ner spetsningen genom att använda varmvatten på ett smart sätt, alla behöver ju inte bada eller duscha samtidigt. Man gan stänga av elpatronen vissa tider på året och se om pumpen klarar sig utan spets.

Men har man radiatorer som kräver hög temperatur på framledningen så har man att välja på spets av elpatronen eller sänka värmekurvan och ta på ytterrocken.

//Ronnie
Skrivet av: Uddo
« skrivet: 18 december 2007, 12:42:51 »

Att något är fel kan ingen tvivla på.

I natt har jag haft -9 ºC och nu på morgonen kollade jag hur pumpen mår. Döm om min förvåning när jag upptäckte att oljepannan var avstängd och VP:n stod i viloläge!! *roflmao* *roflmao*
Visserligen var det nästan helt vindstilla ute, men ändå... pumpen har klarat natten helt på egen hand - Bra jobbat CTC!!  studs studs

// Grolim



Principiellt är det kanske fel men med tanke på EcoEl konstruktion är det inte nödvändigtvis fel.
Ska försöka förklara hur jag menar:

När det gäller CTC ecoel använder vi ju samma tank både till varmvatten och radiator.

Antag att vi förbrukar 100l 55 gradigt varmvatten per dygn, det borde innebära ca 6kWh.
Vid 0 grader ska en Ecoair 107 ge ca 5,5 kW om man räknar in avfrostning.
Antag husets kyleffekt/förbrukning till 10 kW vid -20 och 5kW vid 0.
Det betyder vid 0 ute behov 126 kWh per dygn och tillgängligt 132 kWh, dvs 6kWH överkapacitet. Så lång är allt ok.

Alltså borde vi klara oss utan tillskott men i praktiken kommer aldrig VP att få upp systemet till 55 grader eftersom uppvärmingen av den övre delen är indirekt, dessutom stoppar vi antagligen på ca 45 grader tre gånger av fyra.
Konsekvensen blir att vi får spetsa 100l från 45- 55 alltså minst 1 kWh, till detta kommer ju att övre delen hela tiden kyls av den 10-15 grader kallare nedre delen, hur man ska beräkna det vet jag inte.
Dessutom måste vi beakta radiators delflöde kontra flöde över VP samt vilka temperaturer som förekommer. Ponera att shuntregulatorn är lite slö, med ett rad.flöde på kanske 1500l/min spolar vi ganska snabbt ur det varma vattnet ur tanken om shunten öppnar lite för mycket.
Den värmen är förlorad eftersom huset äter upp den med.
// Uddo

I morse hade jag -12 ute.
Framl 47
Vp 40/44 , hetgas 103 (?!)
tillskott  3kW
Förväntat var 4,1kW från VP + 3,7kW från Elp

(Har dessutom ett pipande ljud från maskinen när det är kallt, som från en gammal TV. Bara en del hör det men det är otroligt irriterande. Har ni samma?)
Skrivet av: grolim
« skrivet: 18 december 2007, 09:25:22 »

Att något är fel kan ingen tvivla på.

I natt har jag haft -9 ºC och nu på morgonen kollade jag hur pumpen mår. Döm om min förvåning när jag upptäckte att oljepannan var avstängd och VP:n stod i viloläge!! *roflmao* *roflmao*
Visserligen var det nästan helt vindstilla ute, men ändå... pumpen har klarat natten helt på egen hand - Bra jobbat CTC!!  studs studs

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 18 december 2007, 01:48:05 »

OK, ni har svar. Men eftersom jag som kräver ganska hög temp och har en liten pump (DUT ca-2°) och ändå får bra komfort helt utan spets så går det bevisligen.

Så här har jag det. Vid ca +2° till 0° börjar min pump att gå 24 h. Shunten står fortfarande inte på max och VP balanserar kring 45° jag behöver litet mindre. Vid DUT nås en jämvikt på ca 40-43° och shunten står på max. Huset är varmt. Under DUT slår jag manuellt på en eller två L/L. Förra vintern räckte detta.

Vad jag menar är att ett hus med en vattenvolym är så trögt att regleringen inte skall gå in i brådrasket. Den som hade 23 h VP och ändå spets är ett exempel på att ngt är fel.
Skrivet av: erp
« skrivet: 17 december 2007, 23:44:15 »

Jag tror att den vanligaste orsaken till tidig spets är för klena radiatorer, som kräver hög framledningstemp, då hjälper inte inga inställningar mot spets. En annan anledning är högt varmvattenuttag, då går elpatronen in.

//Ronnie
Skrivet av: grolim
« skrivet: 17 december 2007, 23:29:25 »

För klen pump?! - kan vara en orsak, fel lutning på kurvan - en annan orsak. Finns säkert många fler... Troligast är det lutningen på kurvan som är för brant varvid pumpen maxar för tidigt och spets sätts in. Det kan också vara fel på programvaran till styret.

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 17 december 2007, 23:06:37 »

Du har säkert rätt, men varför blir det så många trådar? Hur kan man få 23 h VP och ändå spets?
Skrivet av: grolim
« skrivet: 17 december 2007, 22:29:19 »

I mitt tycke är den lätt att förstå sig på, i princip så är det nästan bara att tala om vid vilken utetemp pumpen skall starta sin verksamhet på hösten - ex. +17 ºC och vad framledningstempen är vid svinkyla (-15 ºC) - typ +43 ºC, detta ger kurvlutet, samt difftemp på in/ut mellan stigare och retur. Och, jag höll på att glömma, vilken önskad innetemp man vill ha ;D

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 17 december 2007, 22:00:59 »

Ja, fast man kan undra om ecologics mjukvara är vettig och användarvänlig. Med annan design kanske patron inte går in så lätt?... Tänkvärt???
Skrivet av: grolim
« skrivet: 17 december 2007, 18:07:27 »

Så rätt, så rätt... Jag skrev i något annat inlägg att det oftast beror på att husägaren inte kan sitt hus värmekurvor tillräckligt bra och blir då väldigt besviken när installatören bara grundinställt pumpen och sedan åkt hem igen med en sämre verkningsgrad som följd. Frågan blir då om installtören kan lastas för ofullständigt lämnade uppgifter och därmed sämre intrimmning.

Min alldeles egna uppfattning i den frågan är att installatören har gjort så gott han kunnat och husägaren får fixa till det själv.

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 17 december 2007, 17:42:55 »

Hej på dig tomten  tomte::

Vi har haft den här diskussionen tidigare. Men det finns alltid nya åhörare (åläsare?)

Alltså, att sätta in en L/V lönar sig fort. Att borra bergvärme mer tveksamt. Om man har en tät panna kan det inte löna sig att slänga ut den till förmån till ecoel.

Ecologic då, som sitter i ecoel? Ja, om man inte har någon form av shuntautomatik så är det inte mycket dyrare än en vanlig och då är det nog motiverat.

Om det finns en fungerande reglering på shunten kommer inte ecologic att betala sig.

Fast viktigast i denna tråd är hur ofta det tycks vara inställningsproblem på ecoel och att montören lämnat en anläggning som kopplar in elpatron i onödan/för tidigt.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 17 december 2007, 17:30:29 »

Hej.
Jag tror att det aldrig kommer att hända Harken  ;) Däremot kan man överväga en automatisk reglering av sin anläggning i form av en EcoLogic- styr då det är jäkligt bekvämt, sitter bara här med armarna i kors nuförtiden och kostnaden för en sådan manick är ju endast 6 - 7 000 kr extra, nästan gratis alltså  tomte::

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 16 december 2007, 17:52:52 »

Precis, men med ledning av alla återkommande trådar i frågan kan man undra, ur en nationalekonomisk synvinkel, om inte alla felinställda ecoel kostar mer än de smakar.

Min uppfattning kvarstår tills någon kan visa en kalkyl där det lönar sig att slänga ut en fungerande panna/acktank.
Skrivet av: erp
« skrivet: 16 december 2007, 15:38:53 »

Hejsan Harken

EcoEl behöver inte spetsa i onödan om man bara sätter sig in i hur den funkar. Man kan spetsa manuellt också genom att helt enkelt stänga av elpatronen och slå på den, när man själv tycker att den behövs.

Men man får inte göra några tokiga inställningar som sätter logiken ur spel.

Hälsn Ronnie
Skrivet av: Harken
« skrivet: 16 december 2007, 15:01:13 »

Motvals

Och nu inser jag igen att fast kondensering mot en acktank eller gammal panna är mycket enklare och den lilla ökningen av årscop som ecoel eller ecologic ger i teorin äts upp av onödig spets. Vi som spetsar manuellt kan ta 18-19 grader, kolla väderprognosen och avgöra om det skall spetsas eller om det blir varmare ute under dagen. Den intelligensen att jämföra med väderprognos saknar ecologic.

ALLTS:

Behåll befintlig panna tills den inte går att hålla liv i längre, isolera ev eldstaden och docka med fast kondensering! Så har man investerat ca 30000 mindre också...
Skrivet av: erp
« skrivet: 16 december 2007, 14:17:43 »

Hej Holnic!

Styrsystemet i CTC sätter nedre pannans börvärde till framledningens börvärde plus 5 ºC (detta kan ändras i serviceinställningen : Diff start/stopp). Pumpen startar när nedre pannans temp har sjunkit 5 ºC under sitt börvärdet och stannar när börvärdet är uppnått.

Övre pannans börvärde sätts av systemet tll framledningens börvärde plus 7 ºC.

När du nu sätter framledningens minvärde till 45 ºC, har du indirekt satt nedre pannans minsta börvärde till 50 ºC och övre pannans minsta börvärde till 52 ºC. Det innebär att pumpen går helt i onödan trots att både övre och nedre pannan är varmare än vad framledingen kräver. Dessutom går elpatronen in och spetsar övre pannan om inte pumpen håller temperaturen till minst 52 ºC.

ÄNDRA MIN FRAMLEDNING I INSTÄLLNING HUSPARAMETRAR TILL FRÅN!!! Om du inte har väldigt speciella skäl till att sätta in något värde här. Låt systemet annars sköta detta.

//Ronnie
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 16 december 2007, 12:43:06 »

sänk minsta tempen till 25 skall du se att pumpen kommer gå betydligt mindre har du alla element öppna för fullt??
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 december 2007, 08:16:33 »

"Elpanna nedre kW" ska inte stå på 0, då kopplas den ju inte in om värmepumpen kopplas bort! Den bör ställas på 50, det har ingen betydelse vad den står på, så länge värmepumpen används, men vid minus 15 kan det vara lagom.

Aha, det hade jag inte koll på.  :-[
Skrivet av: Uddo
« skrivet: 15 december 2007, 23:56:35 »

Citera
Framledning på max 55 minst 45 grader

Har du satt minsta tillåtna framledning till 45? Om du inte behöver denna minimitemp så prova att ta bort den begränsningen.
Första dagarna kör heller inte VP till mer än 50 grader, (vid var fjärde start), vilket också inverkar.

Erp anläggning går bra, tror att hans hus drar lite ganska energi?
Som jämförelse har detta gått åt hos mig sedan igår:
ute: -6
VPdrift: 24h
Elpanna: 26 kWh
 
Skrivet av: erp
« skrivet: 15 december 2007, 23:38:23 »

Jag tycker att holnics förbrukning verkar helt ok. Huset har ju krävt cirka 140 kWh per dygn om man räknar med COP=2,5. det måste ju gamla pannan ha dragit om huset i övrigt är samma.

Man gör av med runt 20% av årsförbrukningen under nov-dec och runt 25% under jan-feb, därför ser det kanske mycket ut just nu, men holics förbrukning lutar åt 12 000 kWh per år eller kanske lite mindre.

PS: jag ville bara påpeka att undre patronen kan inte gå in så länge värmepumpen är tillkopplad, finns ingen anledning till att sätta den till noll.

//Ronnie
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 15 december 2007, 23:01:04 »

Har samma pump och bor i STHLM. Den går i princip förfullt vid -2 ºC. Då har jag nått brytpunkt och spets brukar kopplas in. (Kan varier någor beroende på om jag tagit mycket vv eller ej.

Vid 0 ºC ute så tillför du ca 2,4kw till kompressorn. (Enligt manual)


Ditt exempel ger då:
2,4kw*21,34h dygn ger 51,22kwh + Elpanna 18kwh/2dagar=60,2kw för Värme och vv.

Verkar inte orimligt tycker jag

Gick ned och kollade min pumphistorik efter att jag skrev ovanstående:
-2 ºC Ute
VP+SPETS
Framl 48 ºC Retur 41 ºC
Drift tid senaste 24h: 23,08h och 1st start senaste 24h
Skrivet av: holnic
« skrivet: 15 december 2007, 22:40:35 »

Att nedre pannan kopplas in per automatik när VP'n inte räcker till längre har jag koll på.
Det som är irriterande är att min förbrukning i huset inte är särskilt mycket mindre än med gamla elpannan. Ligger på drygt 100 kWh/dygn. Men det kanske är normalt med en utetemperatur strax under 0? En annan sak som kanske påverkar är att jag möjligtvis har för få radiatorer i huset. Ska in med fler nästa vecka, får se om det blir bättre då.
VP'n ligger oftast på in/ut mellan 42-47 grader. Är det normalt när framledningen är satt på 45-55 grader?

Tack för er input.
Skrivet av: erp
« skrivet: 15 december 2007, 17:03:02 »

Nedre elpatron är automatiskt bortkopplad av värmepumpen. När man väljer "värmepump tillåten" i menyn, kopplas elpatron nedre automatiskt bort, den är bara inkopplad när det blir så kallt att värmepumpen kopplas bort, vid -15 grader, eller om man går in i menyn och väljer "värmepump ej tillåten".

"Elpanna nedre kW" ska inte stå på 0, då kopplas den ju inte in om värmepumpen kopplas bort! Den bör ställas på 50, det har ingen betydelse vad den står på, så länge värmepumpen används, men vid minus 15 kan det vara lagom.

//Ronnie
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 december 2007, 16:03:43 »

Är nedre elpatron avstängd?

"Elpanna nedre kW" ska stå på 0 annars har du en "vanlig" elpanna och inte en VP.
Skrivet av: holnic
« skrivet: 14 december 2007, 21:55:17 »

OK, tack
Det låter lugnande.
Skrivet av: erp
« skrivet: 14 december 2007, 21:48:21 »

Första dygnet efter start drar nog anläggningen ovanligt mycket, det tar visst ett dygn att köra in det hela.
Du har samma gångtider på pumpen som jag har den här veckan, fast min panna tar cirka 3 kWh per dygn nu med minusgrader. Jag gör av med cirka 50 kWh per dygn nu, men på hela året har det gått åt 9 200 kWh, så du behöver nog inte oroa dig jag tycker det ser helt ok ut.
//Ronnie
Skrivet av: holnic
« skrivet: 14 december 2007, 20:50:53 »

Har haft min nya 107'a i 2 dygn nu.
C:a 0 - -2 grader ute.

Första dygnet gick VP'n i 21,34 timmar med 12 starter.
Andra dygnet gick den 21,21 timmar med 16 starter.
Elpannan har dragit 18 kWh på 2 dygn.
Ska VP'n gå så mycket?

Har satt pannan på 45 grader.
Panna nedre på 40 grader.
Framledning på max 55 minst 45 grader
Lutning 50.

Elförbrukning i huset totalt är nästan som med min gamla Elpanna.
Fattar inget i nuläget.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!