Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite Atria-nybörjarfrÃ¥gor (mestadels installationsfrÃ¥gor)  (läst 8972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Hej!

Står i begrepp att köpa en Atria 12 Duo Optimum och jag har som plan att dra iväg utedelen ca 20 meter (slanvägen). Har lite frågor som jag tror någon lite mer erfaren här på forumet kan svara på.

1. Jag har tänkt mig 20 meter enkel slangväg. Detta skall vara helt OK enligt spec:en (t.o.m. 30 meter skall gå bra). Min installatör rekommenderar PEM40. Är detta nödvändigt och blir inte volymen i brine-kretsen väldigt stor (och jobbig för cirk.pumpen) att dra runt då?

2. Slangvägen bestÃ¥r av ca. 2 meter  pÃ¥ vägg i källare. 7 m. nedgrävd inne i krypgrund. 11-12 meter nedgrävd i gräsmatta. Vilket djup skall jag gräva ner pÃ¥ (ca.) och skiljer det sig i delen under huset vs. delen som är "ute"?. Vilken distans bör jag ha mellan groparna/slangarna pÃ¥ fram resp. retur?

3. Kan man dölja slagen där den kommer upp i utedelen (d.v.s. kan de komma upp under de innanför "kåpan" som man verkar montera runt stödbenen)?

4. Lägger med ström och styrkabel i marken. Tillsammans med vilken slag bör jag lägga dem? Förmodar den varma delen av kretsen eftersom elkabeln kan tänkas avge något liten värme under drift!?

5.  Lägger man PEM:en direkt i jorden eller skall man lägga nÃ¥gon form av duct (typ 110-rör) som man sen drar i den i? Typ om den mÃ¥ste bytas nÃ¥gon gÃ¥ng eller sÃ¥?
Finns det någon som helst anledning att isolera den på något sätt?

6. Tänkte även passa på att dra ut en kallvattenledning till en trädgårdskran som jag vill ha för bevattning i trädgården på sommaren. Kan jag lägga med den (invid den kalla delen av brinen) eller kommer den att störa på något sätt, mer än omgivande jord ändå gör)?

Thats it for now! Ytterst tacksam för lite råd!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Volymen har ingen betydelse, utan du får större tryckfall och mer jobb för pumpen om du har en tunn slang.

Om elkabeln blir varm vid drift så är den alldeles för klen...
Lämpligtvis läggs elkablarna i egna kabelskyddsrör. Jag vet inte hur det är med dessa pumpar, men det kan vara så att starkströmskabeln och signalkabeln inte får gå intill varandra pga störningsrisken.
« Senast ändrad: 11 september 2010, 23:07:51 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Isolera slangen väl. Den blir typ 30 minus som värst.  Inga kallvatten rör bredvid den dÃ¥ fryser ditt vatten.

Brine in blir c.a 23 minus och ut 27 minus.  ISOLERA *vinkar*

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #3 skrivet: 11 september 2010, 23:15:24 »
Isolera slangen väl. Den blir typ 30 minus som värst.  Inga kallvatten rör bredvid den dÃ¥ fryser ditt vatten.

Brine in blir c.a 23 minus och ut 27 minus.  ISOLERA *vinkar*

OK. Om jag inte lägger något kallvattenrör invid slangen (vilket ju inte känns som en lysande idé), behöver jag ändå isolera? Riskarar jag att få sämre "verkningsgrad" på anläggningen som jag inte isolerar eller riskerar jag bara att frysa marken runt omkring rören?

Vad kan vara ett lämpligt djup att gräva ner dem? "Frostfritt" djup känns ju lite som att det kvittar.. :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Du kommer ju även att skicka ut varm brine( som värms via VV) till avfrostningen. Isolerar du inte så får du skicka ut varmare vilket kostar mer eftersom VP då måste tillverka mer VV.

Tänk isolering, ju mer ju bättre Thumbsup
 *vinkar*

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #5 skrivet: 11 september 2010, 23:46:20 »
Du kommer ju även att skicka ut varm brine( som värms via VV) till avfrostningen. Isolerar du inte så får du skicka ut varmare vilket kostar mer eftersom VP då måste tillverka mer VV.

Tänk isolering, ju mer ju bättre Thumbsup
 *vinkar*

OK. Jag hör vad du säger.. :) Kan du ge ett förslag på lämplig isolering till PEM40?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
det bästa är den typ borrarna kör frÃ¥n hÃ¥let och in i huset. Det är en färdig produkt   pem 40 armaflex och skyddande plast överdrag.  Leta efter sÃ¥nt.   FrÃ¥ga en borrare de kanske har nÃ¥gra bitar

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #7 skrivet: 12 september 2010, 00:01:02 »
det bästa är den typ borrarna kör frÃ¥n hÃ¥let och in i huset. Det är en färdig produkt   pem 40 armaflex och skyddande plast överdrag.  Leta efter sÃ¥nt.   FrÃ¥ga en borrare de kanske har nÃ¥gra bitar

OK. Vad tror du om s.k. kullvertrör (typ http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2751). 365:-/meter låter ju inte "lockande" (med tanke på att jag behöver ca. 40 m.) en kanske det som krävs.. 175mm. i ytterdiameter är ganska fett! :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Kolla med uponor.  Säger dem att du kan köra 30 minus i den sÃ¥ ser den ju ut att funka.  Jag kan inte med säkerhet säga att den gör det sÃ¥ min rekommendation blir som i mitt förra inlägg.  Kanske ngn annan vet

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om du kör med slang invändigt i källaren måste du isolera med brandskyddande isoleringsmatta. Om du använder koppar behövs det inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #10 skrivet: 12 september 2010, 19:44:21 »
Om du kör med slang invändigt i källaren måste du isolera med brandskyddande isoleringsmatta. Om du använder koppar behövs det inte.

OK. Dum fråga kanske men varför det? Brinen blir ju (som någon annan påpekade) -20 - -30 C. Inte direkt i "brandfarozonen". Eller är det p.g.a. den varma brinen vid avfrostning? Föreställer mig att den blir max 70-80 grader varm vilket inte känns som särskilt brandfarligt heller.. Isolering känns viktigt dock så att man inte får för mycket isbildning nere i källaren (där det säkert är lite fukt i luften)..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #11 skrivet: 12 september 2010, 19:51:44 »
Det är nog ingen risk att brinen blir så varm att den börjar brinna av sig själv. Men om nånting i källaren börjar brinna brinner slangen av och sen blir det en rejäl brasa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #12 skrivet: 12 september 2010, 19:53:20 »
Brinet blir c.a 15 grader varmt vid avfrostning.  smurfen pratar om brandfarlig vätska.

Du ska ha etylen glykol med ett frys skydd pÃ¥ -32   inget annat än -32.

Dra rör med armaflex inne   och slang ute.  

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #13 skrivet: 28 september 2010, 21:37:37 »
ISOLERA ALLA DELAR AV BRINESLANG/RÖR. Se även till att ALLA skarvar i isoleringen är limmade. Du kommer inte vara nöjd efter något år eller så när det rinner vatten i källaren och isoleringen är mättad med kondensvatten. Då är det bara att skära loss och klyva nya bitar och limma på nytt... Mycket mödosamt. Tro mig.
Brinen blir mycket kall som du redan förstått. Detta medför mycket kondens.

Lycka till!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Lite Atria-nybörjarfrågor (mestadels installationsfrågor)
« Svar #14 skrivet: 28 september 2010, 22:39:42 »
Jeg kjører uten isolasjon utvendig. Skal jo allikevel hente varme ute, så hvorfor ikke ta med alt man kan få?
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!