Författare Ämne: tappvarmvatten?!  (läst 7414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pitejohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
tappvarmvatten?!
« skrivet: 07 april 2006, 02:18:59 »
Har tänkt satta in en värmepump i sommar. Har funderat på en Nibe 1115 7kw. Har ganska låg takhöjd i källaren. tror att en vp med inbyggd beredare blir för trångt. Frågan är hur jag löser det med tappvarmvattnet? har inte så stort behov av varmvatten. 2vuxna 1barn.
vad är bättre nibe acktank 200/70 eller typ rinkabytanken 500/120.  varför har nibes vpa 200/70 större beredare än mantel? vilket är bättre?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #1 skrivet: 07 april 2006, 06:56:55 »
Ju mindre mantel och större beredare, desto bättre. Det är i alla falal min uppfattning.
Tankar med stor mantelvolym och liten beredare är mest till för vedeldning, som acktank, och med hög temp i acktanken så räcker den relativt lilla beredarvolymen ändå långt. Med värmepump bör man ha en så stor beredarvolym som möjligt, och så liten mantel som möjligt, detta p.g.a. den relativt låga maximala temperatur som värmepumparna klarar av att producera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #2 skrivet: 08 april 2006, 23:13:52 »
Ju mindre mantel och större beredare, desto bättre. Det är i alla falal min uppfattning.
Tankar med stor mantelvolym och liten beredare är mest till för vedeldning, som acktank, och med hög temp i acktanken så räcker den relativt lilla beredarvolymen ändå långt. Med värmepump bör man ha en så stor beredarvolym som möjligt, och så liten mantel som möjligt, detta p.g.a. den relativt låga maximala temperatur som värmepumparna klarar av att producera.
Nja, har man en stor värmepump så är det bättre med en rejäl volym på dubbelmanteln. Problemet med för liten dubbelmantel är att när kompressorn går så stiger temperaturen på dubbelmantelvattnet fort - fortare än temperaturen hinner ledas till beredardelen. Då stannar kompressorn eftersom stopptemperaturen är uppnådd. När värmen hunnit sprida sig har dubbelmantelvattnet kallnat och kompressorn startar på nytt. Detta leder till fler starter = ökat slitage.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #3 skrivet: 09 april 2006, 10:11:46 »
Nja, har man en stor värmepump så är det bättre med en rejäl volym på dubbelmanteln. Problemet med för liten dubbelmantel är att när kompressorn går så stiger temperaturen på dubbelmantelvattnet fort - fortare än temperaturen hinner ledas till beredardelen. Då stannar kompressorn eftersom stopptemperaturen är uppnådd. När värmen hunnit sprida sig har dubbelmantelvattnet kallnat och kompressorn startar på nytt. Detta leder till fler starter = ökat slitage.
Hadde problemet här. Satte VV start till 38 grader, då var det problemet löst.
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #4 skrivet: 09 april 2006, 10:42:53 »
Helt klart bättre med stor mantelvoym På VVB när man laddar med värmepump som har lågtemp.
Själv har jag en Borö slingtank med 320liters mantelvoym och för varmvatten har jag 10+15= 25meter kopparrör i slingor i tanken som värms av de 320 litrarna, fördelarna är flera.
Laddar VV på en körning med VP. ingen eller obefintlig risk för legionella, varmvattnet räcker länge.
Får högre temp på varmvattnet. Nackdel är om man ev skulle störttappa ett stort badkar. men det har inte hänt här.
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #5 skrivet: 10 april 2006, 23:32:53 »
Helt klart bättre med stor mantelvoym På VVB när man laddar med värmepump som har lågtemp.
Själv har jag en Borö slingtank med 320liters mantelvoym och för varmvatten har jag 10+15= 25meter kopparrör i slingor i tanken som värms av de 320 litrarna, fördelarna är flera.
Laddar VV på en körning med VP. ingen eller obefintlig risk för legionella, varmvattnet räcker länge.
Får högre temp på varmvattnet. Nackdel är om man ev skulle störttappa ett stort badkar. men det har inte hänt här.
Ja, fördelarna med genomströmningsberedare är flera. Nackdelen är om man har mycket kalk i vattnet, då kan den på sikt sätta igen har jag hört..

Alla värmepumpar från CTC och ComfortZone (?) har denna typ av beredare.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #6 skrivet: 11 april 2006, 07:32:58 »
Helt klart bättre med stor mantelvoym På VVB när man laddar med värmepump som har lågtemp.
Själv har jag en Borö slingtank med 320liters mantelvoym och för varmvatten har jag 10+15= 25meter kopparrör i slingor i tanken som värms av de 320 litrarna, fördelarna är flera.
Laddar VV på en körning med VP. ingen eller obefintlig risk för legionella, varmvattnet räcker länge.
Får högre temp på varmvattnet. Nackdel är om man ev skulle störttappa ett stort badkar. men det har inte hänt här.

Som sagt var, nu talar vi om genomströmningsberedare, inte mantelberedare.
Även jag skulle mycket hellre rekomendera en 320 liters genomströmningsberedare än rinkabyrörs 500/120.
Rinkabys tank har bara 120 liters beredarvolym, resten är mantelvolymen, och jag vidhåller att det är för lite om man misstänker att man har eller kommer att få användning av stora tappvarmvattenvolymer, t.ex. för ett större hörnbadkar.

Ju mindre mantel och större beredare, desto bättre. Det är i alla falal min uppfattning.
Tankar med stor mantelvolym och liten beredare är mest till för vedeldning, som acktank, och med hög temp i acktanken så räcker den relativt lilla beredarvolymen ändå långt. Med värmepump bör man ha en så stor beredarvolym som möjligt, och så liten mantel som möjligt, detta p.g.a. den relativt låga maximala temperatur som värmepumparna klarar av att producera.
Nja, har man en stor värmepump så är det bättre med en rejäl volym på dubbelmanteln. Problemet med för liten dubbelmantel är att när kompressorn går så stiger temperaturen på dubbelmantelvattnet fort - fortare än temperaturen hinner ledas till beredardelen. Då stannar kompressorn eftersom stopptemperaturen är uppnådd. När värmen hunnit sprida sig har dubbelmantelvattnet kallnat och kompressorn startar på nytt. Detta leder till fler starter = ökat slitage.

Jag håller inte riktigt med dig. Mantelvolymen är inte avgörande, det är den värmeöverförande ytan som är det.
På ett sätt har du kanske rätt, man får lite längre gångtider om man har en för stor tillförd effekt, men man får inte över mer energi/tidsenhet till beredarvolymen. Man värmer alltså manteln, sedan stannar värmepumpen, även om mantelvolymen är större så kommer man förmodligen att få en omstart för att toppa upp det sista.

Faktum är att det är den värmeöverförande ytan och flödeshastigheten i manteln som avgör hur mycket energi som kan överföras från mantelutrymmet till beredarutrymmet. I praktiken borde därför en riktigt liten mantelvolym, som ger en hög strömningshastighet mot mantelväggen kunna fungera bättre än en större volym. Detta resonemang förutsätter att vi relaterar till samma beredarvolym/värmeöverförande yta som i grundfrågeställarens ursprungliga beredare

I verkligheten så hjälper dock detta inte då vattnet i beredaren allt som oftast står still på andra sidan mantelväggen och minskar den önskade värmeöverföringen.

Den bästa lösningen om man har hög effekt på sin värmepump (enligt min bedömning mer än 8 kW uteffekt vid 50 grader VBf) är antingen slingberedare eller en större VVB typ Nibe 200/70 eller 300/200 som förutom större mantelvolym även ger en större värmeöverförande yta.
Thermias TWS-värmepumpar är deras sätt att lösa "problemet", vet dock inte om de säljer fristående TWS-beredare.
Om de gör det kan det vara en bra lösning, oavsett vilket fabrikat man väljer på värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #7 skrivet: 17 april 2006, 07:03:40 »
Thermias TWS-värmepumpar är deras sätt att lösa "problemet", vet dock inte om de säljer fristående TWS-beredare.
Om de gör det kan det vara en bra lösning, oavsett vilket fabrikat man väljer på värmepumpen.

http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/mbh%20tws%20sv_id492.pdf

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #8 skrivet: 17 april 2006, 21:53:43 »

Citera
Nja, har man en stor värmepump så är det bättre med en rejäl volym på dubbelmanteln. Problemet med för liten dubbelmantel är att när kompressorn går så stiger temperaturen på dubbelmantelvattnet fort - fortare än temperaturen hinner ledas till beredardelen. Då stannar kompressorn eftersom stopptemperaturen är uppnådd. När värmen hunnit sprida sig har dubbelmantelvattnet kallnat och kompressorn startar på nytt. Detta leder till fler starter = ökat slitage.

Detta är helt korrekt ponera att du har samma överföringshastighet mellan mantel å innanför liggande vv-tank som du har tillförd effekt då kommer inte kompressorn alls starta en gång till för att "toppa" tempen ytterligare...

Detta syns väl när man kollar in en liten 4kw pump kontra en som värmer manteln fort dvs en 10kw...

Man bör ha minst 10 liter per kw annars uppstår detta problem som sagt...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #9 skrivet: 17 april 2006, 22:09:53 »
Thermias TWS-värmepumpar är deras sätt att lösa "problemet", vet dock inte om de säljer fristående TWS-beredare.
Om de gör det kan det vara en bra lösning, oavsett vilket fabrikat man väljer på värmepumpen.

http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/mbh%20tws%20sv_id492.pdf


Oj den där Thermia-tanken verkar ha en dubbelmantelvolym på endast 10 liter om jag läser siffrorna rätt... b00k ???
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #10 skrivet: 17 april 2006, 22:15:14 »
Nu är det ju inte en dubbelmantel utan en slinga som ligger i tappvattentanken.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #11 skrivet: 17 april 2006, 22:21:42 »
Med det begränsade utrymme som finns i en värmepump av "integrerad" modell så anser jag att volymen på manteln respektive beredaren är väl dimensionerad. Skulle man minska ned volymen i beredardelen till mantelvolymens fördel skulle man ju inte kunna tappa upp lika stor mängd tappvarmvatten.

Ju större mantelvolym man har, desto mindre värmeöverförande yta fås, vilket i sin tur försvårar uppvämningen av beredarvolymen under kompressorns driftperiod, en större del av värmeöverföringen kommer då att fås efter att kompressorn stoppat och därmed kommer ytterligare en start att vara i nära förestående för att toppa upp vattentempen i beredaren.

Jag håller med om att Nibes beredare fungerar skapligt upp till ca 8.5 kW, 10 kW är en liten kompromiss mellan effektivitet och ekonomi, inte helt väl fungerande vid tappning av stora mängder tappvarmvatten.

Thermia har bevisligen en bra lösning, som även klarar större effekter i relativt små beredare utan någon extra kompressorstart, deras modifiering gör skillnad, det skulle en större mantelvolym i nu befintligt Nibeskal inte göra, i alla fall inte någon märkbar skillnad. Kanske mätbar, men knappast.
Men visst, en 500 liters acktank med en 120 liters beredare ger inga upptoppningsstarter, däremot för liten tappvarmvattenvolym, vilket var vad jag försökte säga i mitt första svar.
Och som sagt, anledningen är den låga temp som värmepumpen orkar ge mantelvolymen, så snart du börjar tappa vatten ur den lilla 120 liters beredaren kommer du att få "kallt" tappvarmvatten.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #12 skrivet: 17 april 2006, 23:52:34 »
Nu är det ju inte en dubbelmantel utan en slinga som ligger i tappvattentanken.

Stiebel-Eltron använder samma princip.

Jag har en 300 liters (290 egentligen) beredare till min 10 kW pump, och den laddar i en körning, på samma sätt som Thermia TWS, och jag har svårt att se vitsen med en dubbelmantel kontra en slingberedare.

Jag är lite sugen på att installera en liten solfångare och skulle då egentligen ha behövt Stiebels 400 liters beredare med separat solslinga.

Någon kanske är intresserad av att köpa min beredare? Installerades i oktober 2004.

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #13 skrivet: 18 april 2006, 15:24:00 »
Är slingan i Thermias beredare för tappvattnet eller är det "dödvattnet" som cirkulerar i den?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: tappvarmvatten?!
« Svar #14 skrivet: 18 april 2006, 15:37:10 »
Om jag fattat det rätt så är det "dödvattnet" som cirkulerar i slingan, en omvänd genomströmningsberedare alltså.

Fördelen skall vara att slingans utformning ger en bra "termisk omrörning" i tanken under uppärmningsfasen, vilket i sin tur innebär att hela tanken blir varm med endast en tappvarmvattenvärmning av kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser