0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan vi få lite data om pumpeffekt och borrhålsdjup.
Lite nyfiken , vad har du för temp på inkommande brine när pumpen gått ett tag mitt i smällkalla vintern ?
Jag har bara ett papper vilket verkar vara en faktura och där framgår inte borrdjup, jag vet att där är två hål och någonstans ifrån har jag fått för mig att det ena är 60m men vet inte säkert och det andra vet jag egentligen inte alls.
Du har skräp i filtret på radiatorsidan om man kollar 23-1 så är deltat 16 grader men 24-1 när den gör vv så ligger deltat på 6 eller vad det var. Du kanske har rengjort detta redan??
Hej igen..Kollat lite snabbt på dina värden. Blir inte riktigt klok på siffrorna men inkommande KB på -0.7 som kallast är ingen katastrof , dock tycker jag att skillnaden mellan fram och tillbaka på varma sidan är lite skum , tror att man ska försöka ligga mellan 7-10 grader i differans när pumpen gått en stund.Skulle vara intressant att veta hur dina element känns när du tex skickar ut 40 gradigt vatten ? känns det som det kommer någon värme ifrån dom ? Sedan så såg jag att igår 17/7 hade du en ut temperatur på elementen på 48,8 grader tycker det verkar skumt , behöver du verkligen värme inomhus så här års ? och 48.8 låter väldigt högt för att vara mitt i sommaren men jag är ju ingen expert.
Jag tror källaren är dåligt isolerad, däremot tror jag övriga huset är okej, har t ex rätt mycket 3 glas fönster och vinden verkar bra isolerad.
Om jag skulle komplettera med luft luft värmepump, hur uppnår jag bäst COP totalt sett, t ex upp till 10 grader med bergvärmen och resten med luft luft värnepumpen eller har du något annat förslag? Vilken värmepump fungerar bra under liknande förutsättningar?
Jag har grannar runt om men jag har en mindre gräsmatta, kanske det går att lägga slinga där, vad kostar det?
Eltillskott vid ±0°C tyder på att något är fel. Att hänga på utrustning istället för att kontrollera att grejerna fungerar som det är tänkt, är att börja i fel ände.
Ett tredje förslag är ju faktiskt att byta ut till fläktkonvektorer, det kanske räcker med 3-4 stycken och man kan sänka kurvan vilket i sin tur drar ner tillskottet.Ja, vad f.n har ingen tänkt på detta innan, måste ju vara den smidigaste och billigaste åtgärden
Citat från: Lexus skrivet 18 juli 2007, 17:08:44Eltillskott vid ±0°C tyder på att något är fel. Att hänga på utrustning istället för att kontrollera att grejerna fungerar som det är tänkt, är att börja i fel ände.Det verkar vettigt, men det måste väl göras på vintern när anläggningen går för fullt? I så fall kan han inte göra något innan vintern. Men det kan nog vara värt att vänta i stället för att göra något förhastat.
Till lexus:Bra att du hittat förklaringar på en del av de konstiga värdena. Du säger att börvärdet är för högt på gt3 vad kan det bero på?Det hade ju varit grymt bra om utrustningen är tillräcklig dimensionerad och att det bara är något fel.
7. Hur gör jag för att ställa in temperaturen på olika våningar och i olika rum?, nu känns det som att elementen trots att de verkar ha termostater verkar vara typ av eller på, min tanke är något åt följande håll, 10 grader i källaren, men i framtiden ska ett rum i källaren användas som hobby rum och då måste det gå att öka värmen när man är där, denna då och då uppvärmning bör kanske ske med annat än bergvärmen?, 21 grader på första våningen överallt, 19 grader på ovanvåningen, dessa två våningar skulle kanske kunna värmas till 10 grader av bergvärmen och övrigt via kompletterande värme, alternativt stänger jag helt av bergvärmen i vissa rum och bör dessa helt med komplettering och vissa helt med bergvärme men detta känns som att det borde ge både sämre komfort och ekonomi. Hur bör bergvärmen ställas in nu och vid en komplettering?
Om de har installerat någon strypventil frågade digitalrobert, jag ska skicka ett par bilder kanske det går att se på dem?
Jag kommer att satsa på delta 7 över alla element om möjligt är.
Alltså startar du upp systemet, mäter temperaturen vid övre inloppet till radiatorn samt hur lång tid det tar innan 3/4 av hela radiatorn har kommit upp i samma temperatur som vid inloppet.
Den laddar vv ca 6 minuter per gång i snitt, det innebär beräknat på 2,5 timmar ca 25 laddningar per dygn vilket är mer än vad om verkar vara normalt och synergi effekter såsom kylning av borrhål och minskad tid för uppvärmning av huset gör att det säkert kan vara en stor del av problemet, detta är bra eftersom jag tror det kommer kunna fixas med åtgärder som bland annat lägre vv bör och ny ventil.
Svenske kocken pratade om isoleringen, jag tycker jag verkar ha samma isolering både på kalla och varma sidan, om isoleringen är dålig i pannrummet borde väl dock egentligen inte vara något problem på grund av att jag hade typ lika varmt i pannrummet som resten av huset så det borde snarare värma köldbärarvätskan lättare med mindre isolering men nu kanske jag tänker helt fel?
Bifogar xl-mallar för beräkningar på dina 2 typer av radiatorer för vp, där du då också kan mäta storleken på dina befintliga och beräkna hur mycket effekt du egentligen får ut.Sektionsradiatorer :http://www.radiatorn.se/assets/dokument/sektion.xlsPlatta panelradiatorer:http://www.radiatorn.se/assets/dokument/panel.xlsLänk till en svensk tillverkare:http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se
Att GT1 visar 1° mindre än GT8/9 är typiskt, då GT8/9 sitter inne i chassit där det är lite varmare. Det borde vara så att GT1/8/9 visar samma temperatur då kompressorn är avslagen men cirkulationspumpen är aktiv.
Där finns ett litet glasfönster som enligt ivt manualen på nätet ska vara grön men jag tycker min är gul.
Ska köra på bara tillskott och göra testet men jag undrar om partikelfilter är samma sak som radiator filter? Där ska tydligen vara två partikel filter, har inte letet upp dem ännu.
Vet någon på vilken sida i manualen de visar köldbärarpumpcirkulations justering, värmebärarpumpcirkulations justering, var bypassledningen ska finnas placerad.
Ska prova idag att ändra delta på något element, farsan ska komma med skiftnyckel:), min tanke är att så småningom ställa alla på så lågt delta som möjligt utan att uppnå kortslutning.
Långa elementet MMA kräver specialverktyg god natt typ kom precis på varför det var länge sen jag skruvade på något
Jag ringde han som borrat hålet och berättade lite om den dåliga kapaciteten på anläggningen och han sa att så ska det inte vara, dock så ansåg han att vattenflödet var såpass bra att det inte borde vara problem med borran men han verkade ok på telefon och han skulle ringa installatören redan idag och prata med honom inför besöket hos mig.
Okej mest fakta men som alltid också några frågor.Båda hålen används, de är seriekopplade och köldbärarpumpen står på läge 3. Alltså har jag 140 m totalt varav ca 70 i berg. Han sa något om att min diff på 2 grader och köldbärarpumpen i läge 3 att man kunde dra slutsatsen att det var seriekopplat men det var inte förrän jag senare fick tag i den som borrat som jag fick det bekräftat. Vatten nivån ligger på ca 4 m, hur mycket aktiv borra har jag då?
....... Det jag tycker är konstigt är att retur(gt 9) säger 39,3 både 01,50 och 02.25 men gt1 är 37,8 ska inte dessa vara samma?
När man ändå är inne på ventilation så funderar jag lite på hur välisolerat huset är, ytterväggarna tror jag är 33 cm betong och sedan tegel utanpå, på vinden ligger där spån och mattor av isolermaterial men det är mycket luft ovanför, det går att gå där, skulle man tjäna mycket på att fylla hela vinden med isolering? har läst att vinden inte kan bli för välisolerad men vet inte om det stämmer?Jag antar iallafall att eftersom huset har självdrag så måste jag släppa in luft någonstans, om detta stämmer så vore det dumt att sätta in 3 glas fönster på de ställen som fortfarande har gamla fönster eftersom då måste jag ändå ha öppet någonannanstans. Man kanske skulle fylla hela källaren med isolermaterial:). Jag vet inte.