Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245-6 , starter & diff. värmebärare  (läst 1264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel608

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1245-6 , starter & diff. värmebärare
« skrivet: 18 december 2015, 07:38:05 »
Hej grabbar & flickor!

Jag har en Nibe F1245-6 installerad 2014 i mitt hus.
Det är ett enplanshus byggt 1980 med 120 kvm boyta + garage och förråd som också värms av VP. Håller dock 12-15 grader i garage.

Huset har dessutom FTX-ventilation.

2 vuxna + ett barn. Badkar.

Enl. Vattenfalls faktura så ska årsförbrukningen ligga på drygt 9000 kW totalt, hushållsel inräknad så det är jag jättenöjd med.

Dock så undrar jag över 2 saker, när det var ca 0-gradigt ute i ett par dagar så kollade jag antal starter på kompressorn. Det var 29-30 st. per dygn. Kollade runt lite här på forumet och kunde konstatera att det var lite mycket så jag ändrade gradminuterna från -80 till -100.
Efter det så var jag inte hemma exakt samma tid nästa dag och läste av, men det verkar ha droppat till ca. 25 starter.
Ska jag nöja mig med detta?

Och så var det så att när vi flyttade in så tyckte jag att det var så högt ljud i radiatorerna (också från 2014) så jag minskade maxhastigheten på cirk.pumpen på värmebärarsidan från 100% till 60%. Då var jag nöjd med ljudet.
Men, nu ett halvår senare, så ser jag att jag har väldigt stor differens på varma sidan, det ligger konstant på 11 grader. Har läst här att det ska vara ca. 5-10 graders differens.
Är detta något jag behöver bry mig om?

Kalla sidan ligger väldigt exakt på 3 graders differens, och där var cirk.pumpen redan ställd på max 75% hastighet av installatören antar jag?

Alla termostaterna står fullt öppna, förutom i 2 sovrum (helt stängda) och lite strypt i garaget.

Får elräkningen varannan månad och för aug.+sept. var den på 2000:-
För okt.+nov. var den 2588:- Då var det -8 i nån vecka, annars runt 0 grader här i Östergötland.

Vad är era åsikter om detta?

Med vänlig hälsning
Daniel
« Senast ändrad: 18 december 2015, 07:41:28 av Daniel608 »
A-hus 2018. 1-plans med golvvärme i platta. Nibe F730 frånluftsvärmepump.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245-6 , starter & diff. värmebärare
« Svar #1 skrivet: 18 december 2015, 10:42:09 »
Det första jag tycker du ska göra är att uppdatera mjukvaran i din vp det gör man på Nibes hemsida man måste registrera sig på upplink (tror jag) och där står hur man gör. Då får vp lite nya funktioner tex toppning av vv samt auto hastighet på cp vilket kan vara bra men man väljer själv om man vill använda det eller köra fast hastighet som tidigare. Jag tycker du bör öka hastigheten på cp så du hamnar på 10 graders diff i alla fall men hastigheten i vänteläge kan du ställa lägre då varvar cp ner när inte kompressorn går. 25 Starter per dygn är rätt ok men man kan köra en usb loggning i vp då ser man hur vp går. Om du pluggar i ett usb minne i vp så dyker en ny meny upp välj usb loggning 1 gång per minut kör loggning 1 dygn avsluta loggningen och lägg upp filen här så får du hjälp men du måste byta filändelse på log filen till tex .txt annars går den inte bifoga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245-6 , starter & diff. värmebärare
« Svar #2 skrivet: 18 december 2015, 10:47:04 »
Ett garage och förråd kan dra relativt mycket värmeenergi p.g.a. den sämre isoleringen så är man inte där och grejar ofta är en temperatur kring 8-10 grader rätt lagom på vintern.

Inte roligt med konstant flödesljud från radiatorerna. Skulle också justera så det ligger precis på gränsen för acceptabelt. Ca 1 start per timme låter helt ok tycker jag.

Bättre att skriva hur mÃ¥nga [kWh] det är per mÃ¥nad eftersom kostnad/pris för elen kan vara olika. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245-6 , starter & diff. värmebärare
« Svar #3 skrivet: 18 december 2015, 10:54:04 »
Det är antagligen därför att en del av rad systemet är bort strypt via termostater det blir flödes ljud all vatten mängd vp vill ha ska ju passera via mindre antal radiatorer men det är ju svårt att lösa om man vill ha svalare i delar av huset. En arbetstank skulle lösa biten med flödesljud men det kan gå att justera in till hyfsat resultat utan också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!