Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ctc 408 ecoheat betgvärme pump inställning  (läst 2360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ctc 408 ecoheat betgvärme pump inställning
« skrivet: 28 december 2014, 22:02:02 »
Hej! då vintern kommit och jag är antingen skeptisk gällande bergvärme eller osäker. Nu har det i GBG dragit igång lite minusagrader, mellan -5 och -10. Har mätt mitt bergvärme 24 timmar och ligger på en förbrukning av 69 kw per 24 timmar. Vet inte om det är mycket eller inte. Känns lite som att jag söker efter den heliga graalen. Vet inte om min värmepump kickar igång elpatronen eller inte. Står att kompressonr gått 7 timmar. Men min ctc 408 ecoheat pump slösar typ 2kw/h eligt spec, och borde ligga på 48 kw per dygn. Då undrar jag även om man när man har bergvärme ska injustera elementen också? Tacksam för svar eller om någon kan hjälpa mig ställa in detta åbäke en gång för alltid

Huset är 163 kvm + 29 kvm biarea, sutärren hus 1 bottenvåning samt 2 våningar. 17 st 3 glas fönster low e med argongas. 8,6 kw ctc 408 ecoheat pump och hål på 170 m. Fattar inte varför den går så lite. Känns som den inte utnyttjar berget. Har rumsgivare samt utegivare. 21 grader i huset. Har element 45 grader framledning.

Har en kurva på 55 + att jag höjt +6.

Vill verkligen lösa detta och justera den optimalt men vet inte hur man gör. Firman som installerade den visste i stort sätt inget om att ställa in.

Vet ni någon i Göteborg som arbetar med CTC pump som man kan vända sig till för hjälp?

Med vänlig hälsning

Malisan


« Senast ändrad: 28 december 2014, 22:21:00 av Malisan »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ctc 408 ecoheat betgvärme pump inställning
« Svar #1 skrivet: 29 december 2014, 22:21:04 »
Kurva 55 + 6 låter rätt högt, jag gissar att detta är problemet till att elpatron går så pass mycket.
När det är t ex -10 °C ute så kommer börvärdet på framledningstemp ligga kring 58 °C och börvärdet på pannan ligger då på 65 °C vilket bara går med elpatron.
Kan du sänka kurvan/förskjutning så kommer varje grad du sänker det hela göra en stor besparing.

Du skriver att elementen har 45 °C framledning, varför har du då så hög kurva? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ctc 408 ecoheat betgvärme pump inställning
« Svar #2 skrivet: 29 december 2014, 23:14:11 »
Detta är vad jag har på radiatorn när temperaturen ute är -2

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ctc 408 ecoheat betgvärme pump inställning
« Svar #3 skrivet: 29 december 2014, 23:23:48 »
Så här såg vp vid -8 ute

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ctc 408 ecoheat betgvärme pump inställning
« Svar #4 skrivet: 30 december 2014, 10:35:09 »
Pratade med ctc support som gick igenom maskinen med mig och då shunten vid öppet läge släppte in kallare vatten så trodde dom att shunten var felmonterad. Dom tyckte att elspetsen gick in för tidigt. Ctc skickar ut en montör som kollar igenom allt. Dom ville ej ta firman som installerat den :) med framledning på 48 grader vid -10 så borde jag ligga på kurva 50 och inte 55 +6 grader. Nåväl bara detta löser mitt problem :)

Utloggad Malisan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ctc 408 ecoheat betgvärme pump inställning
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2016, 20:14:10 »
Vill gärna vecka denna trÃ¥d dÃ¥ min värmepump gör mig helgalen. Har en ecoheat 408 och kan ej fÃ¥ den optimal. Bor i Göteborg och nu när det är -5 ute sÃ¥ drar min pump 90Kw per dag. Har en kurva inställt pÃ¥ 50 och kurvjustering pÃ¥ 0 och rumstemperaturen pÃ¥ 22.5  Har en trÃ¥dlös rumsgivare. Jag mÃ¥ ha inställt rumstemperaturen pÃ¥ 22,5 som kanske är högt. Men förstÃ¥r ej att jag som framledning har 51 grader varmt. StÃ¥r även VP+spets. Verkar som bÃ¥da arbetar. Se bild. Shuntfördröjning ligger pÃ¥ 0 trots att det i inställningarna är inställt pÃ¥ 180. Se bild Ctc ska väl utan att elpatron kickar igÃ¥ng kunna hantera upp till -15. Här startar den pÃ¥ -5. Har även en automatisk vattenpump och den kör pÃ¥ 6. Skillnaden mellan fram och retur är 10 ska man kanske höja hastigheten pÃ¥ vattenpumpen för att fÃ¥ en skillnad pÃ¥ 6 grader?
« Senast ändrad: 04 januari 2016, 20:44:36 av Malisan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!