Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brunnsmanschett, borrdiameter?  (läst 6089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Brunnsmanschett, borrdiameter?
« skrivet: 23 juli 2006, 20:02:26 »
Jag skall montera en brunnsmanschett (tätning för ytvatten) som skall plac på 20 meters djup med diameter 4,5" säljs av DAHL foderröret är 5"/11,4mm invändigt detta rör går av någon anledning inuti ett lite större rör.

Min fråga eftersom jag köpt den minsta manschetten 4,5" då jag fått för mig att borrhålet är lika med eller mindre än foderröret har jag köpt rätt dim?
det får inte bli fel eftersom jag gör jobbet på en helg.

nästa diameter på manschetten är 5,5" brunnen är ca 25år.
« Senast ändrad: 23 juli 2006, 20:04:21 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brunnsmanschett, borrdiameter?
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2006, 20:40:54 »
Kan du inte köpa den andra på öppet köp och lämna tillbaka den som inte passar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Brunnsmanschett, borrdiameter?
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2006, 18:13:34 »
Kan du inte köpa den andra på öppet köp och lämna tillbaka den som inte passar?

Nej det tror jag inte! och hur skall jag kunna se ifall nu brunnsmanschetten skulle vara för liten???
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brunnsmanschett, borrdiameter?
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2006, 07:25:57 »
Hmmmmm..... Sc:,h

20 meters djup, hur ska du få dit den? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Brunnsmanschett, borrdiameter?
« Svar #4 skrivet: 28 juli 2006, 13:40:22 »
Underbart!

Allt fixat och klart! manschetten ser ut som en stav med anslutningar för pumpslangen och kabeln, man kapar slangen vid 20meters djup och monterar dit manshetten, när man startar pumpen så blåser gummistaven upp sig och tätar brunnen från övre vattenflöden.

Då jag hade järn i vattnet och mitt järnfilter var gammalt kom jag på iden om ytligt järn då mängden ökar vid regnperioder.

och jag gjorde snål som jag var ingen brunnsspolning som rekomenderades utan tog helt enkelt en sotarborste med stor järnkula och sotade hela brunnen sen spolade jag med fullt vattentryck i ett dygn.

och resultatet efter dessa åtgärder blev ett kristallklart vatten utan lukt och utan ett uns av järn. Järnfiltret plockar jag bort helt!

Snacka om underbart och slippa porslinnedsmutsning och fördärvade badkar och diskmaskiner.

Undrar om mÃ¥nga som har järnfilter idag skulle kunna göra samma sak? för borraren som borrade brunnen för 25 Ã¥r sedan hade bara filter som enda lösning, kanske inte fanns manschetter dÃ¥ ???   



   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!