Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter  (läst 7646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #15 skrivet: 13 mars 2017, 15:13:12 »
Så problemen med niben är bara att den gasar upp lite för mycket efter varmvattentillverkning och sedan inte bromsar tillräckligt fort och därmed slås av?
Den klarar av att ligga på 3kw utan att öka varven för smörjning?

Känns som att borde vara väldigt enkelt för nibe att programmera om mjukvaran för att undvika detta  Sc:,h

(säger jag som inte programmerar styrfunktioner  ::) )

Det kan yttra sig på det viset, men också genom att den går på låg effekt för länge och sedan gasar på för mycket så den stannar en stund senare. Har man otur upprepar detta sig några gånger innan den börjar gå stabilt 6-12 timmar senare. Komfortmässigt lider man inte men som ingenjör tycker man det är tråkigt att anläggningens potential inte utnyttjas, varken lägsta eller högsta effekt är några optimala driftpunkter för min maskin och den går onödigt mycket där. Troligen påverkas också livslängden negativt, men det får vi väl se om några år. Man kan ju hoppas Nibe tar tag i det och ger oss en acceptabel mjukvara innan dess.

Nibe tycks inte ha några problem med att den måste varva upp titt som tätt för att få smörjning, min går upp på 40Hz någon minut vid start innan den sjunker till 20Hz. Det hinner nog knappt ens värma upp värmeväxlaren.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #16 skrivet: 13 mars 2017, 18:36:51 »
Inte varvar nibe upp för någon smörjning, i alla fall inte lilla 6kw:aren. Kan ligga på 20 Hz i evighet.

Inte är det heller problem med styrningen, däremot måste man göra några inställningar så att VP:n matchar husets värmesystem. Dvs har du golvvärme, ställer du in den för golvvärme. Har du högtempererade radiatorer, ställer du in den för det.
Vad jag vet är det 1, eventuellt 2 som säger sig ha problem, men dom verkar inte vilja ha hjälp att lösa problemet, då dom inte följer de råd och uppmaningar som ges.

Det har hänt några gånger att min 1255-6 inte har hunnit ner till 20 Hz innan den stannat. Då har det varit kall natt, och jag sätter eld i öppna spisen. På samma gång stiger utetempen, rumstempen (vp:n reagerar på rumsgivaren) samt att 30% av golvvärmen stryps av termostater. När allt det händer i princip på samma gång, då hinner den inte varva ner. Mao får jag eventuellt 1 extra start. Ser inte det som ett problem.


Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #17 skrivet: 13 mars 2017, 18:44:29 »
Har sett flera loggar där Nibe inverters gått fint efter börvärde och sen finns det dom som går mindre bra men vet inte vad som skiljer i inställningarna men hur som helst de flesta även de som går uselt går inte sämre än en vanlig on/off vp direkt kopplad mot rad utan extra tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #18 skrivet: 13 mars 2017, 19:01:08 »
Erfarenhet från thermia inv L

Under ca 5 plus följer den börvärde, dvs går kontinuerligt

3701 drifttimmar sen 27/5-16

Tidigare förbrukning 4 kubik olja motsv ca 30000 kWh

1 uppdatering sen okt-15

Nuvarande drivenergi VP 6000 kWh
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #19 skrivet: 14 mars 2017, 05:53:57 »
Inte varvar nibe upp för någon smörjning, i alla fall inte lilla 6kw:aren. Kan ligga på 20 Hz i evighet.

Inte är det heller problem med styrningen, däremot måste man göra några inställningar så att VP:n matchar husets värmesystem. Dvs har du golvvärme, ställer du in den för golvvärme. Har du högtempererade radiatorer, ställer du in den för det.
Vad jag vet är det 1, eventuellt 2 som säger sig ha problem, men dom verkar inte vilja ha hjälp att lösa problemet, då dom inte följer de råd och uppmaningar som ges.

Det har hänt några gånger att min 1255-6 inte har hunnit ner till 20 Hz innan den stannat. Då har det varit kall natt, och jag sätter eld i öppna spisen. På samma gång stiger utetempen, rumstempen (vp:n reagerar på rumsgivaren) samt att 30% av golvvärmen stryps av termostater. När allt det händer i princip på samma gång, då hinner den inte varva ner. Mao får jag eventuellt 1 extra start. Ser inte det som ett problem.

1255-6 kW är troligen den bäst anpassade värmepumpen för många inte allt för stora hus, den har troligen en kompressor som är LÄMPLIG för drift med låg effekt, till skillnad från de större.
Jag har sett minst 3 olika grafer på Nibes större värmepumpar som visar att de ökar varvtalet med jämna mellanrum så länge den går på minvarv.
Alldeles säkert på 16 kW maskinen, och rätt säkert även på 12 kW maskinen, har tyvärr inte tid att leta rätt på de där kurvorna nu.

Erfarenhet från thermia inv L
Under ca 5 plus följer den börvärde, dvs går kontinuerligt
3701 drifttimmar sen 27/5-16
Tidigare förbrukning 4 kubik olja motsv ca 30000 kWh
1 uppdatering sen okt-15
Nuvarande drivenergi VP 6000 kWh

Under vilken temp den följer börvärde utan start och stopp har ju med husets effektbehov (storlek) att göra och inte utetempen.
Man kan väl anta att du har ett hus som lämpar sig rätt bra för en INverter L, med 40 000 kWh i energibehov.
Det stämmer rätt bra med min bild av vilken typ av hus som är lämpliga för Thermias och Nibes större invertrar.
De skall helst inte sättas in i hus med mindre än 30 000 kWh i tidigare energibehov som jag ser det.
Då är Daikins och CTC:s värmepumpar bättre anpassade så vitt jag kan bedöma.
OTROLIGT synd att Nibes lilla 6-7 kW 1255:a bara är enfas, annars skulle jag rekommenderat den i väldigt många fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #20 skrivet: 14 mars 2017, 06:53:03 »
Vill bara bidra med min erfarenhet av inv L (sen okt -15) till er som står i begrepp att köpa inv VP.

Visst är det många faktorer som avgör brytpunkt kontinuerlig/onoff drift.
Mitt hus är 130 kvm, effektbehov vid dut 8,5 kW.

Hade nog valt en L igen med tanke på rapporterade problem med M (oil boost cycle)

Håller med Rickard att man bör satsa på 3-fas, då enfasomformare kräver stor anslutningseffkt i förhållande till märkeffekt.

Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #21 skrivet: 14 mars 2017, 07:07:39 »
Med tanke på de stora ytor som skall värmas av trådstartaren så skulle Thermia L kunna vara en bra lösning.
För att få bra driftsförhållanden innan alla byggnader är inkopplade skulle man kunna tänka sig att den kopplades med bypass och en mindre volymtank i serie med framledningen, skulle kunna räcka med 30-50 liter för att få liiite mer volym att arbeta med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #22 skrivet: 14 mars 2017, 09:05:28 »
Håller inte riktigt med här Nibes lilla är för liten för de flesta äldre hus inte många klarar sig med 7 kw vid riktig kyla och att spetsa med inverter känns helt fel. Då är nog F1255 12 kw mera lämplig även om toppeffekten ligger på kanske 9 kw och den går tillräckligt lågt i effekt för att alltid ge bra drift även om den naturligtvis kommer gå som on/off en del av året men vad gör det antalet starter kommer ligga lågt och den kommer ligga nära börvärde även i on/off drift om styren funkar som den ska.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #23 skrivet: 14 mars 2017, 09:21:05 »
Håller inte med om enfas-problemet. (Förstår vad ni menar dock)
1255-6 vill ha 16A säkring(ar) för kompressor, samma för max eltillsats.
Kompressorn skulle klara sig på 12A om det fanns.
1255-12 och 16 vill ha 3x10A för kompressor, men upp till 25 för max elltillsats.
Dimensionerar man inte efter elen?

Strömkännarna drar även ner effekten på kompressorn, så jag ser det som ett icke-problem.
OM man har lyckats få all last på samma fas, då GÅR det att balansera om. Det går inte med 3-fasare.... :)

Och om man skall vara noga, det är invertern som är enfas, kompressorn är 3-fas, om jag tyder elschemat rätt.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #24 skrivet: 14 mars 2017, 09:31:32 »
Min 1245 8kw drar ca 4 A per fas sÃ¥ en 1255 12kw bör klara sig med runt 6 A per fas vid max effekt dÃ¥ har man fortfarande utrymme för att köra 10 A till annat pÃ¥ varje fas om man har 16 A vilket är i klenaste laget. Finns ingen anledning att dimensionera efter elpsetsen den ska väl inte användas. Kan verkligen strömkännarna dra ner effekten även pÃ¥ kompressorn även pÃ¥ de kraftigare 1255 modellerna  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #25 skrivet: 14 mars 2017, 09:56:02 »
Kan bara tala för egen räkning.
Behöver inte dimensionera efter eltilsats då denna aldrig behöver gå in.

Funkar säkert jättebra även med 1-fas. Har inte elscheman men visst är det som du säger 1-fas in omv. till 3*230V ut i ett bestämt frekvensområde.

Vad jag menar är att strömspiken vid nätanslutning blir ganska hög i en 1-fas omformare (egen erfarenhet från industri, även när jag skulle tillverka elcykel för ca 10 år sen. 12V batteri-->12/230V omvandlare-->1-fas danfoss omf-->D-kopplad 3-fas asynkronmotor 0,37KW. 12/230V omvandlaren knäcktes av danfossomv startström. 12/230V omv klarade 2kW maxeffekt, danfossomv var på
0,75kW)

Kanske därför tillverkare rekommenderar högre säkringar för 1-fasmaskiner, att de kräver hög anslutningseffekt, men att det är betydligt lägre belastning vid normal drift, även start/stopp inräknat.
Är ramptider/strömbegränsningar inställda behöver kompressorns startström ej bli högre än märkström.

Jämför med kontaktorstart där det inte är ovanligt med 6ggr högre startström än märkström.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #26 skrivet: 14 mars 2017, 10:17:53 »
Smurfen, du har stort förtroende pÃ¥ prylarna verkar det.  :)Jag är mer av typen "Finns det en möjlighet att det kan skita sig, dÃ¥ gör det det" .
Ditt sätt att räkna förutsätter att all annan last är perfekt (eller i alla fall bra) balanserad mellan faserna. Om jag tänker på samma vis, har jag 4+16+16 A till annan last. Mao har jag mera 1-fas effekt tillgänglig än dig! :) En upplåst 1255-6 ger nästan 8 kw, så vi kan till och med jämföra...

beiv, Upprampningen vid start är nog närmare 5 sekunder.

Ur installationsmanualen:
Effektvakt
När många eldrivna maskiner är inkopplade i fastigheten
samtidigt som eltillsatsen är i drift finns det risk att fastighetens
huvudsäkringar löser ut. Värmepumpen är
utrustad med inbyggd effektvakt som styr elstegen till
eltillsatsen genom att omfördela kraften mellan de olika
faserna, alternativt koppla ur eltilsatsen vid överbelastning
på någon fas. Kvarstår överbelastningen trots att
eltillsatsen kopplats ur, varvas kompressorn ned. Ã…terinkoppling
sker när den övriga strömförbrukningen minskar.


Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #27 skrivet: 14 mars 2017, 11:11:51 »
Klart jag har förtroende på prylarna och har man sned fördelning mellan faserna funkar det inte ens utan vp med 16A huvudsäkring. Vill man ha mycket tillgänglig effekt på 2 faser är 1 fasare att föredra jag vill inte det så jag skulle välja bort 1 fasare och sen är den för klen för mitt hus också. Vet att 1 fasaren drar ner på kompressor effekten men kan även de större göra det elpatron känns ointressant då har man valt för liten inverter Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #28 skrivet: 14 mars 2017, 12:51:24 »
Inte är det heller problem med styrningen, däremot måste man göra några inställningar så att VP:n matchar husets värmesystem. Dvs har du golvvärme, ställer du in den för golvvärme. Har du högtempererade radiatorer, ställer du in den för det.
Vad jag vet är det 1, eventuellt 2 som säger sig ha problem, men dom verkar inte vilja ha hjälp att lösa problemet, då dom inte följer de råd och uppmaningar som ges.

Kan bara konstatera att vi har olika syn på detta. Jag tycker nog att jag och några till i den stora tråden om detta har försökt testa oss igenom dina idéer med justeringar av cirkulationspumpshastigheten men inte nått någon tydlig lösning på problemet utan bara flyttat det till en annan driftpunkt. Folk får väl läsa trådarna och bedöma vem som har rätt.

Det som däremot verkar göra driften bättre för några av oss är att justera parametrar som inte finns i menyerna via usb-minne eller modbus. Dock en lösning som Nibe knappast tänkt sig och som görs på trial and error basis.

På tal om att vi bara är några få gnällspikar som har problem så kan jag lova att vi kommer att vara fler här på forumet som har problem till nästa vinter om det inte kommit någon lösning. Nya maskiner installeras hela tiden och resten sköter sannolikheten om. ;)

I grunden tror jag dock att det här är alldeles utmärkta maskiner om man ser till hårdvaran så med en del jobb på mjukvaran bör det gå att få de att prestera bra i väldigt olika värmesystem.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering bergvärme - Skillnader i offerter
« Svar #29 skrivet: 14 mars 2017, 18:45:22 »
Smurfen, det jag egentligen hakar upp mig på är att Rikard tycker det är "OTROLIGT" synd att den är enfas. Då borde vattenkokaren vara 3-fas också... :)

Elpatron, nångång går kompressorn sönder, eller kb-pumpen, eller nåt. Och man kan ge sig tusan på att inte händer det på sommaren!
Om inte annat körs slutet på legionellan på elpatron.

Men det är nog inte denna diskussion trådstartaren vill ha. 6-an är ju inte ens på bordet. Lägger ner.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!