Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är mitt jordvärmesystem underdimensionerat?  (läst 1703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JZA80

  • Gäst
JZA80
Är mitt jordvärmesystem underdimensionerat?
« skrivet: 23 februari 2017, 13:58:57 »
Hejsan alla värmepumpsfantaster!

Som rubriken lyder så misstänker jag att jag har ett jordvärmesystem som kan vara underdimensionerat.
Har en 7 månader gammal CTC GSi12 monterad som har funkat fint under vintern där den bara har behövt hjälp av elpatron vid -15 grader och kallare men har dom senaste veckorna gått på elpatron när utetempen bara legat runt -5 grader.

Som tex idag så ligger tempen på -6 grader och brine in/ut -6 respektive -3, Vp in/ut +32/+40
Pumpen ligger pÃ¥ -1000 i gradminuter och den drar 2.3kw elpatron (vilket är den effekt jag har begränsat den till. Kan ställa upp den till 9kw men det hÃ¥ller varken huvudsäkringen eller min börs för!) 


Jordvärmen blev installerad någon gång i slutet av 1998 och med åren har det tillkommit bla ett garage på 45kvm med golvvärme samt att hallen (21kvm) och toan på övervåningen har fått golvvärme. (15kvm)

Här följer en spec på vad jag har:

x 2 våningshus i Skellefteå på ca 245kvm, byggt runt 1830 men ombyggt och isolerat under åren
x 14 radiatorer och ca 35kvm golvärme toltalt i huset
x Varmgarage från 2008 på 45kvm med golvvärme. Ligger på runt 12 till 14 grader under vintern
x Jordvärmeslinga på antingen 440m eller 540m. Hittade ett gammalt dimensionerings datablad där dom hade specat det för 440 men har skrivit att dom rekommenderade 540m men vet som sagt inte den exakta längden tyvärr.
x Värmepump CTC GSi12
x Kurvan ligger på 50 grader
x Kör även med EVK-system så det finns möjlighet att elda vid extrem kyla (Funkar klockrent!!)

Försöker hålla en innetemp runt 21 grader vilket den brukar göra om det inte är extremt kallt ute. Har dock tyckt att det varit ganska varmt i huset när utetempen legat på +5-+10 grader. Har laborerat lite med kurvan och tycker det blivit bättre sen jag sänkte den från +55 till +50.

Har planer på att borra bergvärme men är som sagt nyfiken på varför min pump inte får ut någon energi ur marken nu då den kunde få ut det tidigare i vinter då det var ännu kallare än vad det är idag.

Hoppas att jag inte har grötat till det allt för mycket för er. Behöver ni mer info om mitt system så fråga på så ska jag försöka få fram så mycket info jag bara kan.

Tacksam för svar





Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är mitt jordvärmesystem underdimensionerat?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2017, 15:19:59 »
Är filtren rensade

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är mitt jordvärmesystem underdimensionerat?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2017, 15:32:27 »
Jo, har du 440 m jordvärmeslang till en 12 kW värrmepump så är det lite klent med kollektor.
Tempdiff ser OK ut, så min rekommendation är att gräva ner en till slang parallellt med den gamla på ca 400 m så kommer det ordna till sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är mitt jordvärmesystem underdimensionerat?
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2017, 13:35:55 »
äre inte svÃ¥rt att gräva ner en till slang brevid den gamla?  menar, hur vet man vart den ligger?

kanske borra ett hål istället?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är mitt jordvärmesystem underdimensionerat?
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2017, 16:26:07 »
Från manualen:
Citera
Om texten Låg brinetemp visas i teckenfönstret kan berg/markslingan vara
underdimensionerad, eller så är det fel på givaren. Kontrollera temperaturen
på brinekretsen i menyn Aktuell driftinfo. Om inkommande temperatur
understiger- 5 °C vid drift, låt en fackman undersöka brinekretsen.

Du verkar ju ligga på -3 grader, så något larm borde inte synas, men inte heller tycker jag att den borde begränsa uteffekten på kompressorn.
Vet du om den går på max varvtal, kan du kolla det?

Om den ligger på max varvtal så är det enda du kan göra för att få upp värmen att ge den mer möjlighet att tillföra effekt via elpatron.
Vid låg brintemp minskar verkningsgraden, och uteffekten blir lägre, men det är inte säkert att ett borrhål eller en jordvärmeslinga ytterligare löser problemen helt.
Du kanske kan få ut 10% mer effekt från kompressorn, inte mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!