Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionellafunktion hur ofta?  (läst 8055 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MangeK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Legionellafunktion hur ofta?
« skrivet: 09 juli 2008, 22:26:32 »
Hej!
Har nyligen installerat en Thermia Diplomat TWS-6 och så här långt fungerar allt perfekt. Min fundering rör den sk. legionellafunktionen som är inställd på intervall med 7 dagar från fabrik. Ska man ändra denna till 14 dagar som jag hört vissa andra pumpar har eller är det bara dumsnålt? Någon som har erfarenhet eller synpunkter?

MangeK

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2008, 07:38:11 »
Det finns ju 2 aspekter.

1. Jag har aldrig hört talas om någon som fått legionellatillväxt i sin VP oavsett om legionellafunktionen varit aktiv eller ej.
2. Skulle man få legionella är det en livshotande sjukdom.

Risken är alltså låg men konsekvensen är allvarlig, jag kör med 2 veckors intervall och känner mig trygg med detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2008, 07:54:46 »
Om jag minns rätt så är standardinställningen i min ett år gamla Thermia-pump att den skall gå var 14:e dag. Har de dragit ner den till var 7:e dag?

Däremot så tycker jag de kunde ha gjort legionella körningen mera ekonomisk. Jag vet inte hur den skall vara, men jag har sett i aktion två gånger och ena gången så gick både kompressor och tillskott från början, kompressorn stannade vid c:a 55-56grader och tillskottet fortsatte till en bit över 60 grader. Den andra gången gick bara tillskottet hela vägen. Vore det inte mest ekonomiskt om kompressorn gick ensam så långt det gick sedan tar tillskottet över den sista biten?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2008, 08:35:54 »
Har ingen betydelse(är min känsla iaf)

X liter vatten värms från ex-vis 45-65º, för detta krävs en viss mängd energi. om vi antar att kompressor står för 65% och elpatron för 35% och detta sker samtidigt från början så kommer det bara att gå fortare att nå sluttempen. Det som möjligt kan vara är att det sker FÖR fort, om man har en mantelberedare
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2008, 09:12:43 »
Min känsla är att det har stor betydelse (om man använder kompressor eller elpatron).  Om vi delar in det i nÃ¥gra olika fall:

A.  Kompressorn gÃ¥r själv (frÃ¥n 45) till 55 grader och elpatron tar över frÃ¥n 55 till 65.
B.  Kompressor+elpatron gÃ¥r till 55 grader och elpatron själv frÃ¥n 55 till 65.
C.  Elpatron gÃ¥r hela vägen frÃ¥n 45 till 65 grader.

DÃ¥ är det väl självklart att alternativ C tar mycket mer energi än alternativ A?  Alternativ C borde kräva ca 50% mer energi än alternativ A.  Tyvärr sÃ¥ kör Nibe enbart med elpatron för legionella-höjningen, i alla fall pÃ¥ min pump.  Ren slöhet vid programmeringen misstänker jag.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2008, 10:35:02 »
Om vi räknar på att en laddning från 45 till 55 grader tar 20 minuter och kWh priset är 1:-. Och för enkelhetens skull ger pumpen 6kW, och tillskottet 6kW. COP=3.0
Så kostar legionella körningen:
A: 0:66/gång el. 17:16/år
B: 1:33/gång el. 34:58/år
C: 2:-/gång el. 52:-/år
Sedan tillkommer elpatrondriften från 55 till 65 grader, men den blir ju samma i alla tre fallen. Då blir skillnaden nästan 35:- på ett år, det är ju inget man gråter över.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2008, 10:42:49 »
Precis, det är mer eller mindre försumbart, men jag håller med Ridax att det är irriterande att det antagligen bara beror på ren okunskap/slöhet att de gjort som de gjort.
Eller kanske att programminnet är fullt och de inte kan lägga till en enda kodrad ytterligare...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2008, 11:28:07 »
Precis, det är mer eller mindre försumbart, men jag håller med Ridax att det är irriterande att det antagligen bara beror på ren okunskap/slöhet att de gjort som de gjort.
Eller kanske att programminnet är fullt och de inte kan lägga till en enda kodrad ytterligare...
Jo, kan hÃ¥lla med om att det inte är nÃ¥gra stora summor som det kostar.  Men hur komplicerat hade det Ã¥ andra sidan varit att istället för att trigga igÃ¥ng legionella-höjningen direkt, bara sätta en flagga att vid nästa VV-laddning sÃ¥ skall det vara en legionella-höjning direkt efterÃ¥t?  Det hade tagit 1/8 byte i RAM och nÃ¥gra byte i programminne och tiden att programmera det hela borde väl ha varit typ 5 minuter.  SÃ¥ otroligt slött är det och det är det som är irriterande...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MangeK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #8 skrivet: 10 juli 2008, 13:26:11 »
Tack för alla synpunkter. Nej det handlar ju förstås inte om några astronomiska summor man sparar men kanske lite på kompressorn om den nu går bara för legionellafunktionen och inte är synkad med VV-värmning?! Har inte fått riktig kläm på när och hur kompressor resp. tillsats går men ska nog kolla med Thermia vad de har för synpunkter på detta....borde finnas någon som tänkt igenom detta på utvecklingssidan kan man hoppas.

MangeK

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #9 skrivet: 11 juli 2008, 00:02:13 »
Min går 1gång var 14de dag men det som är märkligt är
att det inte registreas någon tilsatstid!!! har haft 83+ 16H tillsatstid på pumpen sen 2007-04-12
Innan dess har det bara tickat fram tillsatstid när det varit mycket kallt.

Har försökt få svar på vad detta beror på det tyder ju på att legionellakörningarna INTE
adderas utan försvinner i tomma intet  Sc:,h

Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #10 skrivet: 11 juli 2008, 05:42:03 »
Tillsatstiden (T1) noteras endast i hela timmar och en legionellahöjning tar kanske 10-20 min/gång.
Detta gör att det kan ta lite tid innan man får någon notering på mätaren, men tiden adderas ändå vid varje höjning.
Jag har också 14 dagars intervall och har efter 3 1/2 års drift av pumpen 6 timmar legionellakörning.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #11 skrivet: 11 juli 2008, 06:50:04 »
Tillsatstiden (T1) noteras endast i hela timmar och en legionellahöjning tar kanske 10-20 min/gång.
Detta gör att det kan ta lite tid innan man får någon notering på mätaren, men tiden adderas ändå vid varje höjning.
Jag har också 14 dagars intervall och har efter 3 1/2 års drift av pumpen 6 timmar legionellakörning.
Hmm.... lÃ¥ter inte helt rimligt.  3.5 Ã¥r skulle betyda 91 legionellakörningar och det skulle du klara pÃ¥ 6 timmar tillsats?  Om vi antar att din tillsats är pÃ¥ 6 kW sÃ¥ skulle det betyda att varje körning bara skulle ta 40 sekunder (om tillskottsräknaren räknar kWh) eller 4 minuter (om tillskottsräknaren visar timmar).


Ditt exempel visar väl snarare i så fall att det verkligen är något skumt med tillsatsräknaren på VPn.
« Senast ändrad: 11 juli 2008, 07:33:40 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #12 skrivet: 11 juli 2008, 13:14:04 »
Tillsatstiden (T1) noteras endast i hela timmar och en legionellahöjning tar kanske 10-20 min/gång.
Detta gör att det kan ta lite tid innan man får någon notering på mätaren, men tiden adderas ändå vid varje höjning.
Jag har också 14 dagars intervall och har efter 3 1/2 års drift av pumpen 6 timmar legionellakörning.
Hmm.... lÃ¥ter inte helt rimligt.  3.5 Ã¥r skulle betyda 91 legionellakörningar och det skulle du klara pÃ¥ 6 timmar tillsats?  Om vi antar att din tillsats är pÃ¥ 6 kW sÃ¥ skulle det betyda att varje körning bara skulle ta 40 sekunder (om tillskottsräknaren räknar kWh) eller 4 minuter (om tillskottsräknaren visar timmar).


Ditt exempel visar väl snarare i så fall att det verkligen är något skumt med tillsatsräknaren på VPn.

Ursäkta mig jag är lite glömsk.  Sc:,h Värmepumpen är avstängd under sommarmÃ¥naderna dÃ¥ min solfÃ¥ngare sköter värmning av tappvatten,sÃ¥ beräkningen blir inte rätt.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #13 skrivet: 11 juli 2008, 13:34:54 »
Tillsatstiden (T1) noteras endast i hela timmar och en legionellahöjning tar kanske 10-20 min/gång.
Detta gör att det kan ta lite tid innan man får någon notering på mätaren, men tiden adderas ändå vid varje höjning.
Jag har också 14 dagars intervall och har efter 3 1/2 års drift av pumpen 6 timmar legionellakörning.
Hmm.... lÃ¥ter inte helt rimligt.  3.5 Ã¥r skulle betyda 91 legionellakörningar och det skulle du klara pÃ¥ 6 timmar tillsats?  Om vi antar att din tillsats är pÃ¥ 6 kW sÃ¥ skulle det betyda att varje körning bara skulle ta 40 sekunder (om tillskottsräknaren räknar kWh) eller 4 minuter (om tillskottsräknaren visar timmar).


Ditt exempel visar väl snarare i så fall att det verkligen är något skumt med tillsatsräknaren på VPn.

Ursäkta mig jag är lite glömsk.  Sc:,h Värmepumpen är avstängd under sommarmÃ¥naderna dÃ¥ min solfÃ¥ngare sköter värmning av tappvatten,sÃ¥ beräkningen blir inte rätt.
OK... men även om du har VPn avstängd i 6 mÃ¥nader/Ã¥r, sÃ¥ skulle VPn bara köra tillskott i 8 minuter för en legionella-körning (eller 1.5 minut om den räknar kWh).  Det är för lite ocksÃ¥ tror jag...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Legionellafunktion hur ofta?
« Svar #14 skrivet: 11 juli 2008, 13:41:08 »
Vi får väl hoppas på lite mer input i frågan från fler här på forum, --/så kanske det klarnar.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!