Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spara gammal elpanna?  (läst 7278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jassej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Spara gammal elpanna?
« skrivet: 14 oktober 2005, 23:31:50 »
Hej på er!
Har beslutat mig för att installera Luft/ vatten pump. Har ett hus på 161m2 byggt 1982 och en förbrukning av 25 000kwh, 2 vuxna o 2 barn.
Har hittills varit mest inne på CTC Eco Air 5,9 och ev CTC Eco el.
Men är osäker på om det är någon idé att spara min gamla Nibe EVC270 från tidigt 80 -tal, eller ska jag även byta denna direkt?
Med så mycket kunskap i detta gäng kan man säkert få en del tips.
Mvh Jassej
ctc eco el+eco air 107 installerad jan 2006.
1 1/2 plan 163m2 värmd bi yta 8m2. bygg år 1982
2 vux+ 2 barn
mitt i Skaraborg

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Spara gammal elpanna?
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2005, 00:52:18 »
För optimal besparing bör ev. tillskott styras från värmepumpen.
Att köra en gammal elpanna på sin egen drifttermostat är mycket oekonomsikt.
Så kravet är en och samma styrutrustning.
Påstår jag, vi får väl se om nån annan säger emot.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Spara gammal elpanna?
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2005, 08:59:37 »
hej

Vill beskriva att en del VP ägare kör mot sin gamla oljepanna som då fungerar som en ack tank och har inbyggd beredare. Gör dom det genom att VP vattnet går in i topp och retur till VP i ett lägre anslutning(tidigare hetvatten med olje pann drift) och sedan shuntar ut sin värme med gamla shuntautomatiken, så kan de få en liknande körning som CTC mot sin Echo el förutom att det blir en fast kondensering.

Då får de värme +VV precis som innan. Besparingen blir ej det maximala men rimlig efter de tidiga förbrukningarna. Rimlig förbrukning av el från tidigare 25000 blir sen 17000kWh. (hushålls el 5000kWh=)

Går man sen över till att installera en komplett ny anläggning får man maximal besparing av tidigare 20000kWh värme+VV sparar man 50% och kommer då ner till 15000kWh.

Sen beror det på hur stor del av ens el förbr som är Hushålls el. Dagens förbr tenderar att stiga så från tidigare genomsnitt 5000kWh är det nu mer rimligt för en familj att ha 8000kWh hushålls el. Har man då 25000kWh elförbr är värme+VV istället 17000kWh och då sparar man som rimligt igen 50%. Det gör att 8500kWh vinst. Alltså man kommer ner till 16500KWh. Eller med gamla anläggningen panna kvar (fast kond ) ca 18-19000kWh.

Ett hus förbrukning av el i din storlek kan årsförbrukningen variera mellan 22000-32000kWh.

Jag har själv under 9 års statestik med ren el haft förbr genomsnitt 26000kWh men som lägst 23000 och högst 30000kWh det senare på senaste åren innan VP drift. Så med förbrukning av el med ren besparing och snålande mina första år i mitt hus var mycket lägre än senare år.

Från denna riktinje säger vi att max besparing kan bli 15000kWh och min 8000kWh med L/V VP. Mer besparing ca 20-30% blir det med helt ny efektiv styrning med helt ny panna som VP programm styr både el och VP driften.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Spara gammal elpanna?
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2005, 09:27:35 »
Men är osäker på om det är någon idé att spara min gamla Nibe EVC270 från tidigt 80 -tal, eller ska jag även byta denna direkt?

Min granne är devis i samma situation som du, har en rel ny oljepanna som han var inne på att docka pumpen till. Hans tanke var också att sätta in en elpatron i pannan, han kör f.n. enbart med olja.

Vid kontakter med CTC visade det dock sig att det blir billigare att även byta pannan. Installation av elpatron, styrenheten EcoLogic samt en liten spetsberedare på 60-100 l, som CTC rekommenderade i hans fall, blir sammmantaget dyrare än en komplett nyinstallation. Dessutom sämre driftekonomi.
« Senast ändrad: 15 oktober 2005, 09:43:19 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Spara gammal elpanna?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2005, 23:06:20 »
en 20 år gammal panna kan, om du har otur vara genomrostad och börja läka redan nästa vecka byt till nytt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag tror jag skall skaffa VP
SV: Spara gammal elpanna eller olja-vedpanna?
« Svar #5 skrivet: 25 december 2005, 18:06:12 »
Jag har en gammal oljepanna och funderar pÃ¥ VP. Oljepannan är en gammal Aquator frÃ¥n 66 som ocksÃ¥ kan eldas med ved, den fungerar fint ännu. Cirkulationspumpen vibrerar frÃ¥n och till sÃ¥ den har jag mest avstängd  och kör med självcirkulation, det är tyst och gÃ¥r hur bra som helst, jag har tjocka gjutjärnselement frÃ¥n 20-30 talet och 28 mm rör till dem. Det jag funderar pÃ¥ är om det är nÃ¥gon ide att hÃ¥lla den gamla oljepannan kvar som acktank. LÃ¥ta den stÃ¥ som första radiator och lÃ¥ta varmvattnet gÃ¥ igenom pannan och värmas "en andra gÃ¥ng". Sedan har jag ju möjlighet att elda med ved  och elpatron som stitter i den gamla oljepannan. Sedan när den pajar, om 1 eller 20 Ã¥r sÃ¥ slänger man helt enkelt ut den och kopplar om lite. Man borde väl direkt sätta in en omkoppling av radiatorkretsen via ett par kranar sÃ¥ det inte krisar när pannan ger upp.

Fördelar 1) Visst värmeläckage som behövs för att värma källaren, 2) Möjlighet till vedelding om det krisar, eller man vill bli av med ved, 3) Ack tank, jag vet inte riktigt hur bra, eller nödvändigt det är? 4) Bättre effekt på VV-beredning via dubbla system i serie?

Nackdelar är naturligtvis utrymmet med den gamla pannan och strul när den pajar. Sommartid behöver man ju egentligen inte värme i källaren, men det skadar väl inte då det håller fukt borta.

Jag har nyss börjat fundera på VP och vet inte riktigt hur jag skall göra. Sc:,h :-\

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Spara gammal elpanna?
« Svar #6 skrivet: 25 december 2005, 19:27:28 »
för c:a ett halvår sedan satte jag in min värmepump och då rev jag ut min vedpanna som jag hade dockad med en 200 liters el-panna, bägge var helt felfria och perfekt fungerande men jag hade ledsnat på vedhanteringen och fick ett mycket bra erbjudande. Jag tänkte ett tag behålla den gammla anläggningen som "reserv" men beslöt efter stor vånda att slänga ut det gammla och frigöra lite yta. I dag tror jag att jag valde helt rätt när jag "skrotade" de gammla och jag har inte på något sätt ångrat mitt handlande. Skulle jag få stor ångest över min fulla vedbod kan jag ju alltid sätta in en braskamin.
Min pump fungerar alldeles utmärkt utan tankar, det ända var lite knäppningar i värmesystemet när tempen ute var över noll. Det orsakades av att hela mitt system rymde c:a 45 liter och elementen blev kalla mycket snabbt så jag har satt in en begagnad varmvattenberedare i serie med radiatorerna och blivet kvitt det problemet.
 
Mitt rÃ¥d är släng ut de gammla och köp en rejäl VP.   
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag tror jag skall skaffa VP
SV: Spara gammal panna?
« Svar #7 skrivet: 25 december 2005, 21:32:00 »
Tack för svaret, kul att höra att någon annan våndats och funderat på samma sätt som jag.

Att jag självklart skall skaffa en bra VP som klarar sig självt känns riktigt. Men den gamla pannan som ju redan finns där och som jag inte fÃ¥r ett öre för är det nÃ¥gon ide att lÃ¥ta den vara kvar tills vidare? Jag förstÃ¥r iofs inte riktigt vitsen med en Ack-tank förutom att VP dÃ¥ kan gÃ¥ längre stunder, och om detta är värt sÃ¥ mycket? Att ha tvÃ¥ vattenberedarsystem i serie kunde ju vara bra under sommarhalvÃ¥ret, för dÃ¥ kunde man kanske hÃ¥lla lite lägre temperatur i systemet. Sedan vet jag ju att det blir mer korrosion om man hÃ¥ller lÃ¥g temperatur i en panna? :-\ 

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Spara gammal elpanna?
« Svar #8 skrivet: 27 december 2005, 13:18:12 »
Du ska koppla in värmepumepn direkt på värmesystemet likaså med varmvattnet.
MEN om du vill kan du ha den gamla pannan kvar.

Jag har kopplat så med avstängningsventiler till både värmepumpen och vedpannan. Då kan jag elda ved om det blir tex elavbrott, jag har också självcirkulation. Var mycket rädd om den!!

Äldre radiatorer är bra dom har stor vattenvolym, så nån ack behöver inte du!!!! Jag lovar!!!!

Men det viktigaste om man funderar på en värmepump är om radiatorerna är av "lågtemptyp" det är helt avgörande om man funderar på en värmepump.

Lite förenklat kan man säga att du ska klara dig med 55 grader på framledningen till raddarna vid svinkyla. Då får du en mycket lönsam anläggning!!

Fundera pÃ¥  ;) lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Spara gammal elpanna?
« Svar #9 skrivet: 27 december 2005, 14:34:42 »
El-panna som är 25 år och hel? Inte länge till. Släng ut den för den lär inte hålla länge till.

Men är osäker på om det är någon idé att spara min gamla Nibe EVC270 från tidigt 80 -tal, eller ska jag även byta denna direkt?
Med så mycket kunskap i detta gäng kan man säkert få en del tips.
Mvh Jassej
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Spara gammal elpanna?
« Svar #10 skrivet: 27 december 2005, 15:16:55 »
Ser att det diskuterats både el och oljepannor...

Här skall den gamla oljepannan stå kvar som volymförstorare :) .
Med hjälp av ett antal ventiler kan man göra så att den är bortkopplingsbar om den skulle gå sönder, eller är helt inkopplad med självcirkulation om det kommer en ny Gudrun.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Spara gammal elpanna?
« Svar #11 skrivet: 27 december 2005, 20:20:22 »
Då får du skaffa ett litet elverk för att driva brännaren. Glöm inte heller bort att det är obligatoriskt med besiktning på oljetanken även om den står inne.

Ser att det diskuterats både el och oljepannor...

Här skall den gamla oljepannan stå kvar som volymförstorare :) .
Med hjälp av ett antal ventiler kan man göra så att den är bortkopplingsbar om den skulle gå sönder, eller är helt inkopplad med självcirkulation om det kommer en ny Gudrun.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag tror jag skall skaffa VP
SV: Spara gammal panna?
« Svar #12 skrivet: 28 december 2005, 03:46:06 »
Tack för synpunkterna, det är ett så stort beslut att byte energisystem att man verkligen vill göra rätt och därför känns skönt att höra andras synpunkter.

Olja är idag inget alternativ. Efter vad jag räknat kostar olja 1kr/Kwh dividerat med ca 0.75 dvs ca 1.3 öre/kwh. El kostar ungefär 95 öre/kwh. När jag insÃ¥g det sÃ¥ beslöt jag att inte tanka utan försöker klara  mig igenom vintern med min 6Kw patron och ved i vinter i mitt ca 150m2 gamla hus. Jag skall försöka fÃ¥ in bergvärme och vill inte bli kvar med olja i tanken när jag kommer till skott.

Däremot kan man läsa att man förutser ett högre elpris efter en helt avreglerad elmarknad som skall införas om något år. I USA kostar el med mycket mindre skatter marginellt mindre än i Sverige. Därför tror jag att vi kommer att få ett högre elpris i Sverige i framtiden.

Men vitsen att spara pannan skulle vara ackumulatoreffekten och möjligheten till vedeldning som känns som en trygghet om något går sönder eller elen av någon anledning inte levereras. Sedan vet jag att jag har svårt att slänga grejer på ett irrationellt sätt som ännu fungerar. Och som Bertil nämnde kanske det inte blir något bättre med en Ack-tank då mitt system redan innehåller ganska mycket vatten. Termperaturen ökar ju inte med den andra pannan. Sedan blir väl kopplingar också tillkrånglade när det inte längre är "standard". Och visst, att bara hålla kvar ett system av trygghetsskäl är kanske inte rationellt om man inte i vanlig drift har någon egentlig nytta av det. Man kan inte planera för kriser när man knappt hinner planera för vardagen.

Sedan har jag ocksÃ¥ funderat pÃ¥ om man sommartid kunde installera nÃ¥gon solcell som gÃ¥r in i VP för att dÃ¥ lÃ¥ta borrhÃ¥let vila över sommaren. DÃ¥ hade en Ack-tank varit bra? Man fÃ¥r 7500:- i bidrag för installation av solvärme. Jag har en balkong med plÃ¥tak längs hela huset, 14 m * 3m , som skulle behöva ett mer komfortabelt golvmaterial. PlÃ¥ten blir rejält varm pÃ¥ sommaren, sÃ¥ man ofta bränner fötterna. Kanske man kunde lägga nÃ¥got trevlig yta pÃ¥ tvärgÃ¥ende rör pÃ¥ nÃ¥got sätt som samlar värme. Men det kanske inte är sÃ¥ enkelt, dels att genomföra och dels att koppla in. Sedan borde man ju kanske komma upp i kanske 70 grader med en solfÃ¥ngare, för att man skall klara sig med tappvatten till nästa dag, sÃ¥ det kanske inte riktigt fungerar. 
  :-\

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Spara gammal elpanna?
« Svar #13 skrivet: 28 december 2005, 08:48:40 »
Då får du skaffa ett litet elverk för att driva brännaren. Glöm inte heller bort att det är obligatoriskt med besiktning på oljetanken även om den står inne.

Ser att det diskuterats både el och oljepannor...

Här skall den gamla oljepannan stå kvar som volymförstorare :) .
Med hjälp av ett antal ventiler kan man göra så att den är bortkopplingsbar om den skulle gå sönder, eller är helt inkopplad med självcirkulation om det kommer en ny Gudrun.

Jo det har du ju rätt i. Glömde säga att i mitt fall åker oljetanken ut brännaren tar jag bort och sätter i en lucka (för att minska draget)
Vedeldning i katastroffall (inte världens lämpligaste/effektivaste att göra i gamla kombipannor).

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Spara gammal elpanna?
« Svar #14 skrivet: 28 december 2005, 14:17:34 »
Du kan behÃ¥lla pannan som reserv som jag sa, men du ska inte använda den som volymförstorare, det ger onödiga förluster.  Du har sannolikt mycket stor vattenvolym i dina raddar!!

Ang solenergi.. har man en värmepump så betalar du ca 25öre/kwh för värmen resten är "gratis"!!!!!!!!!!!!
Av det skälet blir kompletteringar till en värmepump mycket mindre lönsamma!! Även tex fönsterbyten och tilläggsisolering blir mindre lönsam!!  Men har man en vek pump dÃ¥ kan Ã¥tgärder ev vara lönsamma eftersom man kan minska tillskottsbehovet!!
osså om man renoverar förstås då kan det va läga att både byta fönster och isolera tillsammans med andra åtgärder.

Jag avråder trorts att det finns ett bidrag till solenergi!! pga av ovanstående!

det är perfekt att du "kollar" runt, många bara köper på sig en anläggning, då kan det bli fel!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!