Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar  (läst 21662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« skrivet: 11 november 2015, 09:43:39 »
Hej,
Jag har (som många andra) problem med många avfrostningar.
Så fort utetemperaturen går under 5-6 grader börjar min pump köra på max frekvens (runt 90Hz på 58% fläkt).
Detta resulterar direkt i att pumpen går i ca 30min, därefter en kort avfrostning (~15min). Sen snurrar den i ca 50min och sedan avfrostar den i 45 min.
Med andra ord har jag ca 55-60% "upptid". Detta måste ju anses vara riktigt dåligt!?
Senaste dygnet har jag 31 start/stop på pumpen.


Finns det några konkreta saker jag kan testa för att förbättra detta?
1. Öka luftflödet? Jag tycker det blir dragit ganska snabbt och har tidigare testat på 80% fläkthastighet och då sjönk innetempen då jag helt enkelt sög in för mycket kall luft i förhållande till hur mycket värme som återvanns.
2. Minska luftflödet? Anledningen till att pumpen går upp och jobbar på max är ju att gradminuterna är väldiga låga (~-650). När man som jag har en spärrad elpatron på 2 grader och mycket avfrostningar så dyker dom snabbt. När pumpen däremot håller sig på 40-50Hz, kan den köra på i timmar. Jag ser heller inte någon jättestor skillnad i framledningstemperatur. Min tanke här är alltså att se till att pumpen inte kan jobba mer än 50Hz och därmed borde det vara bättre att få tex 30 grader framledning (till radiatorer) än att få 31-32 grader i 50 min för att sedan stå stilla i 45 min. Det måste väl vara bättre med 30 grader kontinuerligt flöde. Dock kanske varmvatten blir lidande...?
3. Filtret är nyligen rent gjort så det borde det inte vara.
4. Justera ner kurvan på radiatorerna (7.-2) till samma som på golvvärmen (5.-2) så att kan jobba med lite lägre framledning och därmed en mer kontinuerlig körning. Risk finns väl att det blir ganska kallt däruppe då.

Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska testa för att förbättra saker och ting...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #1 skrivet: 11 november 2015, 11:26:21 »
Inget vidare bra när den förlorar så mycket gångtid. Skulle vara intressant att se hela loggfilen också om du har möjlighet att lägga upp den?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #2 skrivet: 11 november 2015, 11:41:02 »
Jag har en USB-sticka i pumpen därhemma men det jag har tillgång till nu är endast data från nibe uplink.
Den innehåller ju en massa SERR som jag inte riktigt vet vad det är (serial error...?)

Det skedde en del saker som kanske ser skumma ut igår (hade städerskan hemma och hon vädrade tydligen hejvilt då innetempen sjönk 2 grader på 1h)
Men kör inte med innegivare eller nått sånt så det vet ju inte pumpen om...
I panik/vredesmod mot avfrostningar sÃ¥ ändrade jag fläkten i  till 35% men ställde  sedan tillbaks den igen (syns som en dipp runt kl 16)   :o

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #3 skrivet: 11 november 2015, 15:34:10 »
Ok tack, men jag tänkte på den logg man kan få med USB-sticka liknande den andra F750-ägare lagt upp här. Den bifogade är som du säger alldeles för belamrad med "SERR" för att vara användbar som jag ser det. Tror inte man ska dra ner fläkten för mycket. Vid denna årstid borde ventilationen fortfarande gå med plus eftersom det är ganska milt ute och F750 ska klara av att arbeta med en avluftstemperatur som är lägre än nuvarande utetemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #4 skrivet: 11 november 2015, 16:49:52 »
Varför reta upp sig på avfrostningar? Vattnet i luften lämnar ju ifrån sig lika mycket energi när det fryser på, som det krävs för att smälta det vid avfrostningen!
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #5 skrivet: 11 november 2015, 16:59:01 »
Därför att min pump som ska ge 5-6kW i praktiken bara ger hälften.
Det stör mig nått gruvligt...

Och när pumpen avfrostar lika länge som den kört utan att återvinna någon energi måste ju något vara fel.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
« Senast ändrad: 11 november 2015, 22:46:47 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #7 skrivet: 11 november 2015, 21:47:10 »
Har som mest kommit upp i drygt 80% drifttid genom att lura givarna, detta resulterade dock i permafrost i förångartråget. Tyvärr är konstruktionen med fläkt på avluften samt extremt lite utrymme under förångaren inte särskilt bra. Jag har varit i kontakt med Nibe flertalet gånger utan resultat. Igge4 på forumet har lyckats med konststycket att få hem Nibe för att kolla hans avfrostningar, resultat ännu okänt.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #8 skrivet: 12 november 2015, 11:57:36 »
Jahaja..Tanken för informationen.
Igge4, har du någon spännande information/uppdatering?

Just nu har jag dragit på fläkten ordentligt (70% - 210kbm/h). Får nog öka kurvförskjutningen lite också.
FÃ¥r se om det resulterar i mindre avfrostning...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #9 skrivet: 12 november 2015, 13:30:58 »
Har som mest kommit upp i drygt 80% drifttid genom att lura givarna, detta resulterade dock i permafrost i förångartråget. Tyvärr är konstruktionen med fläkt på avluften samt extremt lite utrymme under förångaren inte särskilt bra. Jag har varit i kontakt med Nibe flertalet gånger utan resultat.

En drifttid på 80% låter rimligt och vad det borde vara. Permafrost i tråget tycker jag borde gå för Nibe att hitta en lösning på. Som jämförelse har i princip alla luftvärmepumpar för nordiskt klimat trågvärmare installerad. Borde gå att få in värmefolie i tråget på F750, t.ex. i silikon eller mica från http://www.elit.se/produkter/varmefolie/item/5-varmefolie-i-silikongummi. Ett par hundra watt eller mer som smälter isen i tråget när kompressorn stannar för avfrostning. Då skulle man slippa långa avfrostningar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #10 skrivet: 12 november 2015, 18:54:11 »
Har en trågvärmare installerad sedan permafrosten, dock bara en värmekabel. Funkar sådär, förmodligen pga för låg effekt och liten yta. Har tittat på silikonvarianten men inte känt mig övertygand map säkerheten samt brandrisk då tåget är i plast. I min förångartråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54285.0, önskade jag nya lösningar att testa, kom gärna med förslag!
Pumpen funkade perfekt med en uppetid på 85% om jag inte minns fel, dock så behövs det extern energi för att smälta is under dessa förutsättningar.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #11 skrivet: 13 november 2015, 14:59:41 »
Har dragit upp fläkten till 70% men det verkar inte förbättra något utan det är fortfarande samma sak.
Naturligtivs så var USB-loggen skräp. Tror USB-minnet är paj då det inte skapas nån fil på minnet när jag aktiverar loggning...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #12 skrivet: 13 november 2015, 15:51:55 »
Såg ett inlägg om att USB-minnet behövde formateras för FAT32 och sedan fungerade det (gällde i alla fall för Nibe F1245).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #13 skrivet: 13 november 2015, 16:16:24 »
Envis som jag är har jag redan hunnit testa FAT (funkar inte), NTFS och FAT32. Den sista är den enda som den klarar mounta men inte fan kommer det nån loggfil för det. Minnet funkar bra i datorn...
Får testa ett annat när jag får tag i ett!

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F750 - Dessa ständiga avfrostningar
« Svar #14 skrivet: 13 november 2015, 19:03:05 »
Använd det äldsta och minsta minne du kommer över, formatera och anslut. Kör själv med ett 512 MB SD minne i en minneskortläsare med sladd som möjliggör att stänga luckan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!