Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur justeras bypass i golvvärmefördelaren? Optimal temperaturskillnad?  (läst 11123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Jag har vattenburen golvvärme i två plan med varsin fördelare. Nedervåningens fördelare har en så kallad bypass, vilken är till för att säkerställa flöde även om alla slingor är stängda av rumstermostater, om jag förstått saken rätt. Min fråga är hur bypassen ska justeras. Temperaturskillnaden mellan fram/retur i fördelaren med bypass är bara ca 2 grader, medan den är ca 7 grader i den andra fördelaren. Totalt bör detta ge en tempskillnad fram/retur på ca 4-5 gr, men jag har inte mätt upp denna. En andra fråga är om det finns en optimal temperaturskillnad för värmepumpens funktion? Jag har R134a, vilken inte lär ha någon "glide".
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Några termostater ska du inte ha på din golvvärme. Bypassen bör vara justerad så att allt vatten går genom golvvärmen och inget genom bypassen. Sen tror jag du kan köra din VP med så låg skillnad på fram/retur du vill, kolla manualen om det står något om det där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Värmepumpstillverkaren säger som du, Carl N, att man helst inte ska ha termostater. Bättre är tydligen att justera fördelarna så att man får rätt värmefördelning och låta värmepumpen sköta styrningen av temperaturen. Att jag trots allt vill ha termostater beror på att jag har en kakelugn och då vill jag att golvvärmen ska slå av när jag eldar i den. Om man har termostater bör man ha bypass enligt tillverkare av golvvärmesystem. Frågan är bara hur öppen bypassen ska vara.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
prata med den som dimensionerat slingerna . han/hon har en beräkning pÃ¥ differanstrycket . om ventilerna stänger höjs pumptrycket nÃ¥got( om  man inte har en grundfoss alfa t,e,x) dÃ¥ släpper differans ventilen en del av flödet för utjämning och flödet blir konstant pÃ¥ dom övriga slingerna . m.v.h obelix :)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Värmepumpstillverkaren säger som du, Carl N, att man helst inte ska ha termostater. Bättre är tydligen att justera fördelarna så att man får rätt värmefördelning och låta värmepumpen sköta styrningen av temperaturen. Att jag trots allt vill ha termostater beror på att jag har en kakelugn och då vill jag att golvvärmen ska slå av när jag eldar i den. Om man har termostater bör man ha bypass enligt tillverkare av golvvärmesystem. Frågan är bara hur öppen bypassen ska vara.

Om du eldar i kakelugnen så finns inget eller litet värmebehov i huset. Ett problem som du kan få då är att vattnet som går ut från VP kommer tillbaks till VP via bypassen. Returvattnet har då inte kunnat kylas av och du riskerar att snabbt få hög returtemp till VP. Ett bättre sätt att lösa detta på kan vara en rumstermostat som kopplas till VP och som sänker värmekurvan på VP så att den inte startar.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Jag har en termostat som mäter temperaturen på frånluften (Comfortzone CE50) så värmepumpen slår av innan slingorna stryps. Därför bör det inte finnas någon risk för överhettning.

Men hur ska jag i normalfallet justera bypassen? Den bör väl vara så lite öppen som möjligt för att inte påverka värmefördelningen och samtidigt vara tillräckligt öppen för att inte pumpen ska ta skada eller bygga upp för högt tryck?
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har en termostat som mäter temperaturen på frånluften (Comfortzone CE50) så värmepumpen slår av innan slingorna stryps. Därför bör det inte finnas någon risk för överhettning.

Jag tror fortfarande på helt öppna termostater, om din FLVP känner av lufttemperaturen inne så reagerar den väl även på kakelugnseldning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har också en Comfortzone. Jag har både golvvärme och radiatorer. Jag kör med helt öppna termostater på radiatorerna. Till golvvärmen har jag ingen annan styrning än via shunten till golvvärmen. Den ställer jag in manuellt och det fungerar bra än så länge. Jag tor som Carl N att du skall köra med helt öppna termostater. Blir det för varmt i något rum stryper du flödet i slingorna till det rummet något och låter hela systemet stabiliseras ordentligt innan det är dags att utvärdera resultatet

/Arne

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
För att inte få kallt på golven på vissa ställen så bör man ha ganska liten differans på golvvärmen.

Jag skulle justera så här:

Stäng bypassen helt och ta bort alla termostater.
trimma så du får ca, 3gr. differans mellan tilopp och retur på varje slinga.

Mät på tilopp och retur på hela fördelaren borde vara 3 grader nu också, öppna bypassen tills du ser att differansen minskar och skruva in precis till att det blir 3gr. igen.
Du kanske får lägga dig på 4-5grader differans också, det är den trögaste slingan som får avgöra
Huvudsaken är att det blir jämt.

Nu borde du inte ha något flöde i bypassen i normalfall men när nån termostat stänger så släpper den igenom.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Marre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
Ett alternativ är att plocka in en tryckstyrd by pass ventil ex. Danfoss AVDO den öppnar då bara när sista ställdonet
stängt o säkerställer därmed flödet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 701
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!