Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?  (läst 11516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« Svar #30 skrivet: 09 maj 2005, 22:44:43 »
En filosofisk reglerteknisk fråga. Hur ställer vi in en kurva för att det skall bli bäst.

Alt 1

Vi ställer kurva som gör att om vi följer den hela tiden så blir det för varmt nu när det blir varmare ute. Sen har jag en TS som sänker framlednings temp då bostaden blir för varm . Mitt börvärde är 20 grader
 inne.

Alt 2

Vi ställer en kurva så att det blir för kallt om man följer den hela tiden. Mindre brant kurva. Sen har jag en TS som höjer framledningen då bostaden blir för kall.


Alt 3

Väljer egen kurv inställning. Sätter framledn 18 grader vid + 20 ute, sätter knäckpunkt vid 0 grader med temp 35
 och sätter framledn temp pÃ¥ 45 grader vid -20 grader ute. Dessa värde kan jag justera hur jag vill.


Vad är det optimala och bästa inställning?

Den som håller huset lagom varmt utan tillskott så länge det går.

Normalt uppnås detta enklast genom att ställa in kurvan så att man aldrig får för kallt i huset, sen kompletterar man med en rumsgivare som sänker kurvan vid övertemp som beror på solinstrålning eller annan onormal värmetillförsel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« Svar #31 skrivet: 10 maj 2005, 07:20:23 »
Jag kör just nu på mitt alt nr 3. Med höjning om det blir för kallt inne.

Rickard du säger mitt alt 1 är bäst.


Jag kan säga sÃ¥ här ocksÃ¥. Min hund släpper ut min goda värme.  Jag vill ej elda för krÃ¥korna. Hur skall jag göra för att ej leva katt o frysa.

En annan sak. Min fru vill ha svalt och sova för öppet fönster i sovrumet. Men jag vill ha varm och gott när jag klickar på datorn.


Jag vill höra fler som har synpunkter vad väljer man. 1,2,3 eller annat förslag.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« Svar #32 skrivet: 10 maj 2005, 07:33:04 »
OK, då förstår jag vad du menar... TS är en förkortning för tillskott i värmepumps-sammanhang varför jag inte fick kläm på vad du menade i ditt första inlägg.

Att förkorta rumstermostat/rumsgivare till TS var nytt för mig.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« Svar #33 skrivet: 10 maj 2005, 07:43:08 »
TS är den tekniska termen för termostat schemamässigt. Temp switch

PS är den tekniska för Pressure switch


LS är den tekniska termen för Level switch.

ETC


Vi tar detta i en annan tråd senare.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« Svar #34 skrivet: 10 maj 2005, 08:24:31 »
OK, hänvisa gärna till ordlista över dessa tekniska termer, det enda jag hittar hänvisar till att TS betyder torrsubstans.

Sluta gärna använda dig av förkortningar som bara du och några få känner till, det försvårar för oss vanliga dödliga.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« Svar #35 skrivet: 10 maj 2005, 12:28:22 »
Citat från: Janne EL-Energi skrivet 2005-05-09, 22:35:11
Citera
En filosofisk reglerteknisk fråga. Hur ställer vi in en kurva för att det skall bli bäst.

Alt 1

Vi ställer kurva som gör att om vi följer den hela tiden så blir det för varmt nu när det blir varmare ute. Sen har jag en INNEGIVARE  som sänker framlednings temp då bostaden blir för varm . Mitt börvärde är 20 grader
 inne.

Alt 2

Vi ställer en kurva så att det blir för kallt om man följer den hela tiden. Mindre brant kurva. Sen har jag en INNEGIVARE som höjer framledningen då bostaden blir för kall.


Alt 3

Väljer egen kurv inställning. Sätter framledn 18 grader vid + 20 ute, sätter knäckpunkt vid 0 grader med temp 35
 och sätter framledn temp pÃ¥ 45 grader vid -20 grader ute. Dessa värde kan jag justera hur jag vill.


Vad är det optimala och bästa inställning?


Skrivet av: Rickard 
Den som håller huset lagom varmt utan tillskott så länge det går.

Normalt uppnås detta enklast genom att ställa in kurvan så att man aldrig får för kallt i huset, sen kompletterar man med en rumsgivare som sänker kurvan vid övertemp som beror på solinstrålning eller annan onormal värmetillförsel.



Jag kör just nu på mitt alt nr 3. Med höjning om det blir för kallt inne.

Rickard du säger mitt alt 1 är bäst.


Jag kan säga så här också. Min hund släpper ut min goda värme. Jag vill ej elda för kråkorna. Hur skall jag göra för att ej leva katt o frysa.

En annan sak. Min fru vill ha svalt och sova för öppet fönster i sovrumet. Men jag vill ha varm och gott när jag klickar på datorn.


Jag vill höra fler som har synpunkter vad väljer man. 1,2,3 eller annat förslag.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« Svar #36 skrivet: 17 oktober 2005, 13:07:00 »
Oupps :)

Hittade en gammal tråd som jag bara måste blanda mig i.
Om vi nu exkluderar personer som har helgboende eller längre perioder med skiftande värmebehov, så måste väl begreppet nattsänkning i sin ursprungliga tolkning vara universums dummaste påhitt!

Tänk er...
På vintern i februari -28 grader och man är bottenfrusen ända in i själen. Då menar några att man skall ligga och frysa på natten också! Nej, det är jag beredd att betala lite extra för att slippa.

Men om alla är pÃ¥ jobbet eller i skolan pÃ¥ dagen Varför inte ha DAGSSÄNKNING? Man skulle t o m kunna reversera systemet gÃ¥ ner till +1 grad nÃ¥gra timmar inomhus och Ã¥terladda sina slingor borrhÃ¥l  med den energin ;D

Lite orealistiskt motvals, men fenomenet nattsänkning tål att ifrågasättas även bortsett från rent energiperspektiv.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« Svar #37 skrivet: 17 oktober 2005, 13:40:20 »
När vi körde direktel hade vi iq-therm reglering i sovrummen och ett allrum, och i sovrummen brukade vi sänka lite grand på natten av komfortskäl, vi sover bättre när det är lite svalt (~18°). På morgonen höjde vi lite extra så det var varm och gosigt att kliva upp. Sedan sänkte vi till 15° dagtid när ingen var hemma. Funkade utmärkt, utom om man missade att programmera om för någon helg. Elradiatorerna orkade dessutom snabbt få upp värmen igen.

Jag testade med lite nattsänkning nu med värmepumpen, och det fungerade inget vidare. Jag har bara utegivare och fick börja höja ca fyra timmar innan vi skulle upp, och det var fortfarande inte ordentligt varmt då. Skulle kanske funkat bättre om man kört nån variant med fast kondensering och programmerbara radiatortermostater.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« Svar #38 skrivet: 17 oktober 2005, 16:25:35 »
Jag testade med lite nattsänkning nu med värmepumpen, och det fungerade inget vidare. Jag har bara utegivare och fick börja höja ca fyra timmar innan vi skulle upp, och det var fortfarande inte ordentligt varmt då. Skulle kanske funkat bättre om man kört nån variant med fast kondensering och programmerbara radiatortermostater.

Jag kör med VP och "morgonhöjning" i sovrummet med en programerbar Danfostermostat, och flytande kondensering förstås, den är nästan max strypt i normalläge för att sedan öppna fullt vid 4-tiden på morgonen, sen stänger den igen vid 7-tiden, jag loggar ju mitt system så jag ser ju att VP nästan får "hicka" när termostaten öppnar, den klarar det utan tillskott, men det blir en betydande tempsvängning, och det bara från en enda radiator! Nu tror jag det blir lite bättre för VP när min extravolym om 100 liter kopplas in.

Jag kan i min VP programera beteendetemperaturer (både upp och ned) men vi vill just nu bara reglera i ett rum och då känns det som en programerbar termostat fungerar bäst (enklast?)
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« Svar #39 skrivet: 17 oktober 2005, 16:37:02 »
"morgonhöjning"
Nu fÃ¥r vi verkligen se till att det inte blir off topic härefter!  ::)

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Nattsänkningsfunktion/Behovssänkning ?
« Svar #40 skrivet: 17 oktober 2005, 17:32:21 »
Jag minns den ljuva tiden.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!