Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur värma garage?  (läst 5724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zaphod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm - SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur värma garage?
« skrivet: 15 februari 2005, 15:56:37 »
...min fundering gäller mitt garage, det är i princip helt isolerat, (skall kompletteras lite). I dagsläget saknas dock uppvärmning. Jag skulle vilja värma det till ca 8-10grader såhär på vintern. Frågan är hur mycket effekt det behöver och hur man löser det på mest ekonomiskt fördelaktigt sätt. Har funderat på om man kan använda VP även till garaget, kanske ihop med en fläktkonvektor? VP:n är lite stor för huset men räcker effekten? Hur mycket effekt behövs på ett ungefär för att hålla denna temp i garaget? Huset är beläget i norra skåne.

Så lite fakta då:

Garaget är 90m2 och isolerat
Huset är 100m2
Har ny VP i huset (6kW Autoterm med jordvärme)
Det är ca 15m från VP till garage. Kulvert?
 
Autoterm 406CMax - 400m jordvärme. Startad 041205

Utloggad Bjorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT C6 HT+ 120m 75+75 kvm -45 tillbyggnad -60
SV: Hur värma garage?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2005, 16:04:07 »
Jag har två fläktkonvektorer i våran källare 75kvm (19 grader) som är helt oisolerad (betongväggar, suteräng,tvåglasfönster,oisolerad garageport) och dom är förvånansvärt effektiva så om du har utrymme att ta effekt från VP är det nog inga problem men det bör ju vara ganska öppen planlösning.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Hur värma garage?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2005, 16:08:37 »
Kulvert 15m... kostar ett par 1000 även om man gör det själv.

Konvektor, ett par tusingar till.

Nästan gränsfalll att en separat luft/luft ändå skulle bli billigare. Eller?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad zaphod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm - SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur värma garage?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2005, 16:17:06 »
glömde påpeka...öppen planlösning. Ja den är så öppen den kan bli, finns inga innerväggar alls, utan bara ett stort rum på ca 11x8m.
Autoterm 406CMax - 400m jordvärme. Startad 041205

Utloggad Bjorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT C6 HT+ 120m 75+75 kvm -45 tillbyggnad -60
SV: Hur värma garage?
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2005, 16:20:09 »
Är det högt i tak kanske du kan sätta en takfläkt också för att trycka ner värmen.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Hur värma garage?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2005, 01:34:54 »
Jag håller på att färdiställa mitt garage.
Det har 30 m2 bottenyta, men har även ett loft med ståhöjd (förhöjt väggliv). För tillfället fri cirkulation mellan våningarna.
Jag la slang i bottenplattan då jag göt golvet. Golvvärme, mysigt när man ligger och skruvar på golvet.
Då Wirsbo inte kunde leverera en färdig kulver i somras så byggde jag en av Wirsbo golvvärmeslang, rörisolering och 110 mm avloppsrör. Ca 15 meter.
Diskbråck i början Oktober som inte är bra än (operation inom 8 veckor) har bromsat upp bygget, så jag har inte kopplat in golvvärmen än.

Lång historia, men nu kommer det: Jag har en elfläkt på kontinuerligt nu, 650W, som värmer upp garaget till ca. 8 - 10 grader inne då det är -2 till 0 grader ute.
120 mm isolering i väggarna för tillfället. Skall kompletteras med 45mm inom kort. Elen skall dras först "bara".

Detta är kanske en vägledning i din effektberäkning.

En annan intressant lösning är att "sno" värmen som köldmediet har mellan underkylaren och expansionsventilen. Jag har sett den lösningen för 2 installationer, och kommer ev. att göra detta för källaren. Köldmediat passerar då en fläktkondensor där fläkten styrs av värmepumpsgången. Jag kom på detta för sent för garaget tyvärr. Gratisvärme helt enkelt då i princip endast borran belastas. Kulverten blir mindre då kopparrören är i storleken 9 - 12 mm. Effekttillgången är begränsad så det kanske inte duger för ditt garage. Dock bör man vänta med ingreppet tills garantin har gått ut.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!