Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drygt tre mÃ¥nader gammal pump, ska det verkligen se ut sÃ¥ här?  (läst 9111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Såna skarvar är alltid lödda.

Du har rätt...nu när jag kollade på "efter"-bilden syns det tydligt att även ventilen är lödd mot T-kopplingen.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Det är flussmedel, man köper aldrig silverlod utan fluss längre. Jag kommer säkert löda någon i veckan kan lägga ut ett foto hur det ser ut efter så kommer ni se att det ser exakt lika ut...

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Gör gärna det Gäst999, inte bara för min skull utan även för alla andra som hittar den här trÃ¥den framöver som ocksÃ¥ hittat nÃ¥got liknande i sin pump.  tummenupp
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
här är en kondensor  jag lödde i förrgÃ¥r med silver och fluss....

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Det är ju lite svårt att se eftersom fokus ligger lite snett men det är onekligen likt...
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Det ser exakt lika ut..är till 100% säker att det är fluss

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Karlmb: Det går inte att löda mässing till koppar med fosforkopparlod..
Vem påstår det ? (Vid hårdlödnig med fosforkopparlod behövs inget flusmedel).Med mer en 40-års erfarenhet som plåt & svetsmekaniker ,konstruktör (specialitet-rostfritt ,behärskar alla förekommande svetsmetoder) har jag sett en hel del av vad galvanisk korrosion kan ställa till ! Hade lite funderingar på anslutning av serviceventil till kopparrör,men borde begripa att det vid sånt tryck inte var gängad och i så fall gäller hårdlödnig med silverlod och flussmedel !
Paxman:vidhåller mitt påstående att det handlar om galvanisk korrosion(läckande schraderventil) nånstans kommer fukten från, och det är inte kondens. Flussmedel bildar en hård glasklarsikt som du får hacka bort och är inte orsak till oxidation!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Jag skulle anmäla detta direkt. Vid alla garantier eller reklamationer bör dessa göras snarast möjligt!
Gör anmälan och avvakta. Är det inget = bra. Det gäller att göra allt rätt. Annars Gud vet vad leverantören hittar på.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
I det här ärendet har jag ju denna tråd som bevis och exif-datan i mina foton så jag är inte så orolig för att det ska bli problem om det visar sig att detta är något som måste åtgärdas av leverantören.

Du har dock helt rätt BigGitt...man ska inte vänta för länge med att anmäla ev. felaktigheter.  tummenupp
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
här kommer en bild till på samma lödning

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Det är inga strömmningar som skapar det här det är flusset....Med vänlig hälsning Nisse-Gurra

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Paxman:vidhåller mitt påstående att det handlar om galvanisk korrosion(läckande schraderventil) nånstans kommer fukten från, och det är inte kondens. Flussmedel bildar en hård glasklarsikt som du får hacka bort och är inte orsak till oxidation!
Mvh Jiri

Beror på vad det är för salter i flusset - flusset under hårdlödning binder självklart en hel del kopparjoner från kopparoxider etc. Det är detta som är rollen för flusset - plocka bort oxiderna och skydda ytan på smältan.

När det blir kallt och en tid har gått så kan delar av salterna ta upp fukt och börja vittra när det tar tillbaka kristallvatten som värmen jagat bort och den glaslika ytan försvinner och det hela blir mer uppluckrad samt tex. kopparjoner som bands vid hårdlödningen börja få färg då det räcker med några få ppm vatten för detta och luftfuktigheten räcker mer än väl till för detta.

Rejält upphettat, kanske tom glödgad kopparsulfat är inte blå men ligger kristallerna i rumsluft så blir de snart blå igen när de tar tillbaka kristallvattnet från luften igen.

Med andra ord bara för att det finns fluss kvar så innebär det inte att det är en fortgående korrosion som tunnar ut rören så att de blir risk för hål och sprickor i dessa inom överskådlig tid.

Fosforlod och lödning koppar till koppar behöver oftast inte nÃ¥gon fluss - men även i dom fallen  med tex. kinesisk tillverkad sÃ¥ är dessa tvättade efterÃ¥t och gud vet var tvättvätskan hälls ut efterÃ¥t - och det är heller inget konstig dÃ¥ nästan all konsumtions-elektronik är tvättad i vatten idag efter lödningsprocessen (tvättfri fluss har aldrig varit populärt trots att man försökte med det pÃ¥ 80 och 90-talet just för att det sÃ¥g sÃ¥ grisigt ut efter lödningen) och det var länge sedan man använde freoner och andra starka lösningmedel för detta (pÃ¥ slutet av 70-talet och i början av 80-talet sÃ¥ var det standard med freoner som tvätt för elektronik - har själv sett ned i en sÃ¥dan arbetande med R11 eller R113 mm. som kröker nÃ¥len pÃ¥ miljöbelastningmätarna, om vi klagar pÃ¥ kineserna nu sÃ¥ skall man klart för sig att hela västvärlden har en jäkligt stor skuldsedel att betala tillbaka om vi pratar 'miljöbrott' - och användandet av R134a, R407C och R410A i stället för att använda sig av HC-köldmedier redan frÃ¥n början och bygga infrastruktur och regelverk kring detta bara för att det är 2-3 stora kemiföretag som tjänar grova pengar pÃ¥ detta är bara en fortsättning av 'brottet')



« Senast ändrad: 12 december 2014, 21:37:56 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!