Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: koppla in pellents pÃ¥ ctc ecoel solanslutning  (läst 3399 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej har en CTC ecoel med eco air 107 i drift och min gamla CTC1100 panna som har en pelletsbrännare kvar i pannrummet.

Tänkte koppla in CTC 1100 på ecoel solslingan som stöd åt ecoair när det blir riktigt kallt så att den går in istället för nedre elpatronen
på ECOEL så finna det på min redan dragna rör från nedre och ungefär i mitten på tanken i ecoel för anslutning , är osäker på vilka av dessa mina 2 rör från CTC1100 ska kopplas in , ska returen från CTC1100 kopplas in i nedre anslutning och "till" framledning från CTC1100 till anslutningen som finns ungefär i mitten på Ecoels tank eller är det tvärt om ?

Hittar ingen information i manual för ECOEL eller ECOAIR hur solslingan ,alternativt stöd ska kopplas in i ECOEL ,

tacksam för svar då jag håller på nu under semestern med detta

Mvh Kostas 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2016, 10:27:27 »
Det bör bli rätt som du tänkt man brukar koppla till högst upp  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2016, 10:38:15 »
Det du kallar solslingan är den slinga som ger VV. Eller har du separat VVB?

Inkoppling av solvärme ska ske via slavtank enligt CTC
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2016, 12:00:25 »
Det finns ingen solslinga i EcoEl.
Det som finns är 2 anslutningar på tanken för extern inkoppling, det funkar utmärkt att t ex docka en pelletspanna direkt på dessa uttag.
Men ska man docka på solpaneler eller vedpanna så krävs en tank emellan + laddomat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2016, 13:50:56 »
Men ska man docka på solpaneler eller vedpanna så krävs en tank emellan + laddomat.

Hur styrningen ska utformas beror väl på hur vedpannan funkar. En laddomat är väl tänkt att styra mellan en vedpanna och en tank? I mitt fall används CTCs solstyrning för att dels styra hur vedpannan i köket värmer slavtanken och dels hur vatten från slavtanken pytsas över till EcoEl. Det funkar skitbra, och enkelt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2016, 14:08:35 »
Antog att det var de 2 vanliga anslutningarna som skulle användas och att koppla pellets panna där utan andra tillbehör ska inte vara några problem. Sen hur styrningen ska utformas ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2016, 14:16:21 »
Hur styrningen ska utformas beror väl på hur vedpannan funkar. En laddomat är väl tänkt att styra mellan en vedpanna och en tank? I mitt fall används CTCs solstyrning för att dels styra hur vedpannan i köket värmer slavtanken och dels hur vatten från slavtanken pytsas över till EcoEl. Det funkar skitbra, och enkelt.

Jag uttryckte mig lite för luddigt, funkar säkert med solstyrning med.
Men det krävs nån styrning mellan tank och EcoEl så att värmen skickas över till EcoEl på ett kontrollerat sätt.
Undantaget är om man kan koppla mot en panna som kan styras direkt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2016, 14:27:15 »
Hej , Fel av mig det är nog inte solslingan jag vill docka på min pelletspanna på , däremot de 2 anslutningar på tanken för extern inkoppling en är längre ner i tanken och en ungefär i mitten på ecoel ,

frågan är ska returen från pelletspannan anslutas till den undre anslutningen och framledningen till den övre eller tvärt om

Mvh Kostas

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2016, 14:42:28 »
Hej , Fel av mig det är nog inte solslingan jag vill docka på min pelletspanna på , däremot de 2 anslutningar på tanken för extern inkoppling en är längre ner i tanken och en ungefär i mitten på ecoel ,

frågan är ska returen från pelletspannan anslutas till den undre anslutningen och framledningen till den övre eller tvärt om

Mvh Kostas

Från pannan på övre anslutningen på EcoEl och returen till pannan från undre anslutningen på EcoEl.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2016, 15:21:45 »
CTCs "solstyrning" sköter både cirkulationen mellan vedpanna/solpaneler–slavtank, och mellan slavtank–EcoEl. Man ställer in max- och mintemperatur och diff slavtank–EcoEl. Den gör att EcoEl–EcoAir kan jobba precis som vanligt och sen styr "solstyrningen" det som ligger utanför det systemet, och det aktiveras ju bara när man kör igång eldningen.

Om det är en pelletspanna med tank så behövs bara styrningen mellan den tanken och EcoEl, och då alltså en styrning som gör att "pelletstanken" matar EcoEl när den är varmare än EcoEl men bara tills EcoEl når en maxtemp på 65-70 grader. Så det måste samtidigt finnas en styrning som ser till att inte pelletspannan kokar, men det tillhör väl standardutrustning på en sån?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2016, 18:10:53 »
Antar att det ska till en styrning som startar pelletsen vid behov för pannan ska väl inte stå varm hela vintern.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej Inkopplat enligt Carl N beskrivning och testade att låta ECOEL även cirkulera vattnat till pelletspannan och då får jag upp temperaturen på pelletspannan till ca 45 grader men hjälp av att enbart ecoel och ecoair ( dvs pelletsbrännaren är avstäng)

stort tack för all hjälp ,

har ett annat skumt fel som jag inte förstå ,

mitt tryck i systemet ökar under dagen från 0,5 bar till 1,5 bar och då öppnar säkerhetsventilen och släpper ut övertrycket ,

detta sker trots att radiatorpumpen just nu är från i och med sommardrift,

har kollat trycket i mitt 18L expansionskärl och jag har 0,5 bar i gummiballongen ,  pyser jag pÃ¥ "däcksventilen" sÃ¥ kommer det luft ur exp kärlet ,
har försökt lufta allt men trycket går upp till 1,5 bar igen (det sker inte direkt det tar ca 4-5 timmar för trycket att gå från 0,5 till 1.5 och sedan öppnas säkerhetsventilen och släpper ut och pannan stannar på ca 1.5 bar
NÃ¥gra tips vad som kan orsaka detta ??

Mvh Kostas

   

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #12 skrivet: 03 augusti 2016, 09:37:38 »
1. Påfyllningsventilen läcker. Det kan du kontrollera genom att stänga av inkommande vatten till huset helt (och öppna en kallvattenkran någonstans så du är helt säker på att inkommande vatten i huset är helt trycklöst)

2. Läcka mellan beredarens varmvattenslinga och radiatorkrets, inte så troligt på en CTC, större risk i mantelberedare.
(Även detta fel "Försvinner" om du stänger inkommande kallvatten till huset, tänk på det)

3. Läckage av köldmedium mellan kylkrets och radiatorkrets (i värmeväxlaren).

Med 90% säkerhet är det påfyllnadsventilen som inte håller tätt/inte är helt stängd, de andra två orsakerna är mycket ovanliga.

Påfyllningsventilen hittar du som ett rör mellan inkommande kallvatten och radiatorkrets, med en avstängningsventil på röret, används för att fylla systemet.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #13 skrivet: 03 augusti 2016, 09:39:17 »
Hej Inkopplat enligt Carl N beskrivning och testade att låta ECOEL även cirkulera vattnat till pelletspannan och då får jag upp temperaturen på pelletspannan till ca 45 grader men hjälp av att enbart ecoel och ecoair ( dvs pelletsbrännaren är avstäng)

stort tack för all hjälp ,

har ett annat skumt fel som jag inte förstå ,

mitt tryck i systemet ökar under dagen från 0,5 bar till 1,5 bar och då öppnar säkerhetsventilen och släpper ut övertrycket ,

detta sker trots att radiatorpumpen just nu är från i och med sommardrift,

har kollat trycket i mitt 18L expansionskärl och jag har 0,5 bar i gummiballongen ,  pyser jag pÃ¥ "däcksventilen" sÃ¥ kommer det luft ur exp kärlet ,
har försökt lufta allt men trycket går upp till 1,5 bar igen (det sker inte direkt det tar ca 4-5 timmar för trycket att gå från 0,5 till 1.5 och sedan öppnas säkerhetsventilen och släpper ut och pannan stannar på ca 1.5 bar
NÃ¥gra tips vad som kan orsaka detta ??

Mvh Kostas

   
Hur har du löst start stop av pelletsen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: koppla in pellents på ctc ecoel solanslutning
« Svar #14 skrivet: 03 augusti 2016, 11:25:58 »
Hej har nu bytt påfyllningsventilen , väntar ett par timmar och ser ifall trycket ökar eller inte, tror precis som Rickard att det säkert kan vara den , jag kopplande bort röret från den och hade stängt av inkommande och sedan vred jag på inkommande och jag såg att det kom vatten från den trots att den var avstängd,

Stort tack Rickard , ( återkommer med slutgiltigt besked senare ikväll)

Ang hur jag ska styra pelletspannan som är inkopplad mot ecoel/ecoair sÃ¥ tänkte jag när det är minus -10 och även kallare sÃ¥ spärrar jag nedre elpatron pÃ¥ ecoel och ställer min panntemperatur pÃ¥ pelletspannan pÃ¥ 45-50 grader, pelletsbrännaren kommer att värma till 50 grader och sedan stanna ,  och hÃ¥lla pÃ¥ pÃ¥ detta sätt som en vanlig pelletspanna , Mellan pelletspannan och ecoel/ecoair sÃ¥ har jag avstängningsventiler sÃ¥ när det inte är vinter sÃ¥ värmer jag inte vattnet i pelletspannan,   

jag har provat att låta ecoel/ecoair värma både sig själv och även pelletspannan och det funkar , får upp pelletspannan på 45 grader trots att all ström till den är avstängd ,

Mvh Kostas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!