Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten anläggning  (läst 2785 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cfoj

  • Gäst
Cfoj
Luft/vatten anläggning
« skrivet: 04 oktober 2017, 23:33:33 »
Jag har precis köpt ett litet hus från 30-talet i mälarregionen. Huset är på 50kvm med hel källare. Till stor del orginalskick.
Vattenburet värmesystem som idag värms med olja/el-kombipanna.
Nu börjar oljan i tanken lida mot sitt slut och jag känner att det enda vettiga alternativet är att slänga ut gamla pannan och ersätta den med en luft/vatten-pump?
Grejen är att jag kommer så småningom vilja bygga ut kåken, ev. Upp emot 100kvm till. Jag vill ju redan nu dimensionera för det.
Vad bör jag tänka på? Hör gärna era synpunkter innan jag snackar med någon säljare.
Tack på förhand

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2017, 07:37:19 »
Jag skulle nog ta detta samtidigt, svÃ¥rt att dimensionera en luft/vattenvärmepump för 150 m2 hus och köra den mot 50 m2.  :-\
Om det ligger några år bort kanske en luft/luft värmepump kan vara ett alternativ så länge?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2017, 09:25:01 »
Alternativen är annars en (inverter) varvtalsstyrd värmepump som så låg lägsta uteffekt som möjligt, men tillräckligt hög maxeffekt för husets behov efter utbyggnaden.
Räkna med ca 40 W/m2 i utbyggnaden, eller ca 4 kW mer uteffekt än du idag behöver.
Eller en On/off-värmepump som får arbeta mot en arbetstank på ca 300 liter.

Vet du nåt om historisk förbrukning av el eller olja för värme och tappvarmvatten?
Kommer du att tilläggisolera gamla delen när du bygger ut?
En 10 kW inverter kanske skulle passa er, de ger ca 40 W/m2 vid DUT om man räknar med 150 m2 uppvärmt, lite mer om du skall värma källaren också, räkna med ca 15-20 W/m2 vid DUT för källaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2017, 11:39:47 »
En inverterpump volymtank på 200lit så bör det väl vara ur världen?
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2017, 17:33:33 »
Man kan väl anta att utbyggnaden blir betydligt energisnålare än befintlig byggnad, och om man samtidigt tilläggsisolerar den gamla delen så ska man väl kunna hålla nere energiökningen.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Cfoj

  • Gäst
Cfoj
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2017, 17:46:06 »
Tack för era svar.
Skulle det här paketet kunna vara något att ha?
https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-w85-package-ecodan

Fick också offert på ett annat paket från polarpumpen, det gäller då detta:

Mitsubishi SW75 Ecodan
Mitsubishi Electric PUHZ-SW 75 YAA - SC (utedel)
Mitsubishi EHST20C-YM9CR1 (inomhus)

Tankar?


Tyvärr vet jag inte mycket om tidigare förbrukning då huset inte använts som permanentboende och bara haft stödvärme vintertid.
Min tanke är förresten att ha ca 12-15 grader i källaren.
En luft-luft pump hade säkert fungerat hyffsat idag, men hur får man luften att cirkulera ordentligt, det är inte någon öppen planlösning i huset och kommer inte bli. Och då måste jag ändå ha kvar min nuvarande panna?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2017, 19:00:20 »
Det andra alternativet med PUHZ-SW75 YAA-SC (utedel) är bättre eftersom det är den nya modellen med 3-fas. 1-fas modeller bör man undvika i Sverige särskilt när de drar över 16 A.

Fast egentligen tycker jag det är bättre att köra huset med nuvarande panna ett år till för att ta reda på energiförbrukningen och nödvändig framledningstemperatur vid DUT/DVUT (man kan hoppas på några riktigt kalla dygn under vintern). Det påverkar ju valet av värmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tomas Ekenstierna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2017, 22:11:11 »
Det är kanske bäst att använda något som håller murstocken varm i ett äldre hus som är byggt på det sättet.
Har du funderat på en pelletspanna?

Cfoj

  • Gäst
Cfoj
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2017, 22:41:03 »
Det är kanske bäst att använda något som håller murstocken varm i ett äldre hus som är byggt på det sättet.
Har du funderat på en pelletspanna?

Ja, jag har även köpt en pelletsbrännare för jag tänkte försöka mig på en konvertering och köra på det ett tag. Men det får inte plats, utrymmet vid pannan är väldigt begränsat.
Jag hade helt klart föredragit något som gör att ventilationen funkar som den är tänkt. Men jag ser inte hur det ska funka utan att köra vidare på olja, tyvärr.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2017, 07:05:47 »
En fläkt i ventilationspipan så har du fått till flödet även med kall murstock.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Cfoj

  • Gäst
Cfoj
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2017, 22:12:21 »
Det andra alternativet med PUHZ-SW75 YAA-SC (utedel) är bättre eftersom det är den nya modellen med 3-fas. 1-fas modeller bör man undvika i Sverige särskilt när de drar över 16 A.

Fast egentligen tycker jag det är bättre att köra huset med nuvarande panna ett år till för att ta reda på energiförbrukningen och nödvändig framledningstemperatur vid DUT/DVUT (man kan hoppas på några riktigt kalla dygn under vintern). Det påverkar ju valet av värmepump.

Det har du helt rätt i. Jag har bara 16A som huvudsäkring, jag antar att det behöver höjas lite oavsett.

Just nu ser det dystert ut för nuvarande panna. Jag får knappt något tryck alls på varmvattnet. Bytte innanmätet i blandningsventilen men problemet kvarstår. Ska ta loss hela ventilen imorrn för att se om själva "huset" är risigt på nåt vis. Annars är det väl nåt i pannan som spökar. Rören är varma, men inget tryck alls. Ingen lust att lägga ner massa pengar på skiten..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2017, 10:23:41 »
Ok, ja är det fel på en gammal pannan som inte är enkelt att fixa är det lika bra att satsa på något nytt. Är det ett öppen system med expansionskärl på vinden? Dessa kan gå sönder med åren men då bör man se fuktrosor uppe i innertaket. Läckage från säkerhetsventilen i pannrummet kan vara en annan orsak. Vred som det droppar ifrån på radiatorerna ytterligare en annan orsak.

Man brukar säga 16 A huvudsäkringar kan fungera med frånluftsvärmepump och bergvärmepump men inte så bra med luftvattenvärmepump. Nu är huset ännu så litet så jag tycker dock att det borde fungera med LVVP ändå. Senast när det blir utbyggt är det dock bra att 20 A.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2017, 22:36:49 »
Tack för era svar.
Skulle det här paketet kunna vara något att ha?
https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-w85-package-ecodan

Fick också offert på ett annat paket från polarpumpen, det gäller då detta:

Mitsubishi SW75 Ecodan
Mitsubishi Electric PUHZ-SW 75 YAA - SC (utedel)
Mitsubishi EHST20C-YM9CR1 (inomhus)

Tankar?
Om du väljer att gå på luft/vatten, så är det värt besväret att ta in ett par offerter till. Be om energikalkyler där de använder samma uppgiftrer så du kan jämföra inbesparingen.

Tar du med en pump från NIBE (F2120-12 eller uppåt) i en av offerterna så har du en bra måttstock på möjlig besparing, och sedan kan du jämföra investeringskostnader och skillnader i besparing för att se vad du tror på.

--- Mats ---

Utloggad G.Orre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten anläggning
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2017, 17:23:11 »
Försök att jaga rätt på en Julapump och koppla in den i serie med din nuvarande panna.
När du byggt ut huset är det bara att komplettera med en till och eventuellt byta ut pannan mot en tank.
Själv värmer jag 150 kvm med en Invest LVI06 och en Julapump LV gamla modellen mot hemmabyggd tank på 500 liter.
Det funkar klockrent.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!