Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP-larm  (läst 2012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
LP-larm
« skrivet: 13 januari 2012, 22:54:48 »
Har nu fÃ¥tt LP-larm pÃ¥ min Nibe 1210-7.  Verkar vara kb-pumpen som har gett upp (nästan).  Den var inställd pÃ¥ högsta varvtal och när jag gick till VPn och tvÃ¥ngskörde pumpen sÃ¥ gick den i nÃ¥gon minut och stannade sedan.  När jag sedan bytte till mellanläget för varvtal pÃ¥ kb-pumpen sÃ¥ satte den igÃ¥ng igen och verkar fungera pÃ¥ detta läge, men stannar direkt när jag växlar till maxläget igen.

Två frågor:

Är det OK att köra VPn med ett deltaT på Kb på ca 5,5 grader tills jag har fått installerat en ny kb-pump?

Hur fungerar varvtalsstyrningen pÃ¥ de enkla cirkulationspumparna med fasta lägen.  GÃ¥r de till olika lindningar sÃ¥ att det helt enkelt är en lindning som är bränd som används i maxläget medan det fungerar i mellanläget där denna lindning inte används?  Eller är det troligare att det bara är glapp i ratten som väljer varvtal?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: LP-larm
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2012, 23:05:32 »
enfaspump med kondensator?
stor risk att det bara är kondensatorn då..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: LP-larm
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2012, 23:10:51 »
Ja, enfas med kondensator.  Men om det är kondensatorn, varför orkar den igÃ¥ng pÃ¥ mellanvarv men inte pÃ¥ maxvarv och när jag kör pÃ¥ mellanvarv och växlar över "under drift" till maxvarv, sÃ¥ borde den väl inte stanna om det är kondensatorn?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: LP-larm
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2012, 23:18:42 »
nej..hÃ¥ller jag med om.  hade den brytit efter ett tag pÃ¥ lindning-termostat hade det varit rimligare  Sc:,h
kanske dålig kontakt i spänningsväljaren.
jag antar att den är spänningsreglerad...utan att veta säkert  :-\
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: LP-larm
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2012, 23:24:07 »
Men nu hade jag ju kört pumpen ett tag på maxvarv (medan den gick, ca 1 minut) sedan slocknade den men fungerade på mellanvarv men stannade direkt om jag växlade över till maxvarv.

Har pumpen tempsäkring på lindningarna och är det individuella säkringar på olika lindningar då?

Kanske värt att prova kondensatorn ändÃ¥???  Har visserligen beställt ny fin strömsnÃ¥l pump, men det är trots allt skönt om man slipper slabba med sprit....
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: LP-larm
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2012, 14:30:48 »
Mätte upp kondensatorn men den verkade ok.  Lutar Ã¥t att nÃ¥gon lindning som inte används i mellanläget är kass.  FÃ¥r byta ut pumpen.

NÃ¥gon som vet nÃ¥got enkelt sätt att fÃ¥ tag pÃ¥ lite köldbärarsprit i Göteborg?  Funkar Biltema spolarvätska 36503 http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spolarvatska-och-Glykol/Spolarvatska-36500/ ?  InnehÃ¥llsförteckningen verkade stämma ganska väl överens med det innehÃ¥ll som andra marknadsför som köldbärarsprit, men det kan ju finnas andra skillnader...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: LP-larm
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2012, 18:31:18 »
Hör med Swedol på Exportgatan 26 på Hisingen, de skulle kunna ha....
Du bör återfylla med samma typ av soppa som du redan har.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!