Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tgärda för hög deltaT pÃ¥ VB  (läst 8828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
Åtgärda för hög deltaT på VB
« skrivet: 03 mars 2006, 16:48:07 »
Jag har bara haft max 4  ºC deltaT pÃ¥ VB oavsett pumphastighet. Fick tipset att koppla om bypassen sÃ¥ att radiatorflödet hellre gÃ¥r i bypass istället för genom VP. Tidigare var min bypass kopplad som i ett H där bypassen var det vÃ¥gräta strecket.
Nu kopplade jag om sÃ¥ att det blir mer som ett TT. Det gjprde 2 ºC pÃ¥ deltaT, men fortfarande ligger den lÃ¥gt mot rekommenderade 7-9  ºC.

Som sista utväg för att få upp deltaT ytterligare tänkte jag montera in en stryventil i VPns VB-krets, men då jag tittade på cirk-pumpem såg jag att det satt två ventilliknande kosntruktioner på var sida (1 på var sida) om pumpen!
Jag vred den ena till ca 45 grader och vips gick deltaT upp till 8-9 ºC!

Jag har svårt att se att det kan vara skadligt för systemet annat än att pumpen får jobba hårdare, men det hade den ju fått också om jag hade haft mer "vanligt" tryckfall i mitt system?

Vad tycker ni? Är det ok att köra med strypt flöde i VB, eller borde jag snarare varva ner pumpen?
(Jag har alltså INTE strypt flödet i radiatorkretsen, bara i flödet över kondensorn)

Blir spännade att se om loggarna på elförbrukning ändras. IVT-killen trodde det kunde göra 10-20%!
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2006, 06:58:51 »
Det är nog helt OK att strypa flödet över VP:n, försök trimma in mot 7 grader.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2006, 10:01:05 »
Det är nog helt OK att strypa flödet över VP:n, försök trimma in mot 7 grader.

Handboken säger 7-9 ºC. Anser du att man bör sikta mot 7 ºC hellre än 9 ºC?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2006, 15:11:52 »
Det är nog helt OK att strypa flödet över VP:n, försök trimma in mot 7 grader.

Handboken säger 7-9 ºC. Anser du att man bör sikta mot 7 ºC hellre än 9 ºC?

Om man reglerar flödet på cirkpumpen så kan det vara svårt att hamna exakt, då är det möjligen bättre att ligga över 7 ºC än under eftersom cirkpumpen i det fallet drar mer vid högre flöde.

När du stryper på flödet med en ventil så ökar inte cirkpumpens förbruking på samma sätt med flödet (en liten skillnad lär det dock vara). 7 grader på IVT lär vara optimalt, har jag hört.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2006, 19:04:31 »
Helt ok att strypa cirkpumpsventilerna något.
Kolla deltaT även vid varmvattendrift.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2006, 09:33:51 »
Gliden på R407C är ju 6 grader.
Därav tror jag att det optimala värdet 7 grader, som dom flesta rekommenderar, stämmer väldigt bra.
Då får man full kondensering, men inte onödigt hög VB-fram.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2006, 11:25:23 »
IVT-killen trodde det kunde göra 10-20%!

Tror på högst 5% men det är pengar det också.

Deet är inte så lyckat att låta en större del av radiatorflödet gå genom bypassen. Bäst verkningsgrad blir det när flödet genom bypassen är noll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2006, 13:41:26 »
10 grader tycker jag är för mycket IVT rek det förr åtminstone...

Säg att man har 6 grader och antalet starter är lite högt, då kan man balansera det med att höja difftempen mellan start o stopp.

Lite på Roland... Bypass är inge bra... fullt flöde genom VP är det bästa... sen kan ev en strypning behövas över pumpen om cirkulationen är för stor.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #8 skrivet: 04 april 2006, 20:40:25 »
Lite på Roland... Bypass är inge bra... fullt flöde genom VP är det bästa... sen kan ev en strypning behövas över pumpen om cirkulationen är för stor.
Det låter ju helt ologiskt. Utan bypass stryper du ju hela radiatorflödet och diffVB över radiatorerna blir lidande. Känns mycket mer logiskt att ha en bypass och indivuduellt kunna reglera diff VB över kondensor och radiatorer.

Vad menar ni med "fullt flöde genom VPn är det bästa"? Det bästa är väl att sträva efter diffVB 7-9 ºC över kondensor och då blir flödet genom VPn det det blir. Resterande flöde som behövs genom radiatorerna för att upprätthålla rätt diffVb över dem måste därmed gå genom bypassen.

Jag kan bara förstå era kommentarer i de fall då flödet genom VPn är stort nog för flödet genom radiatorerna. I mitt fall är det inte det.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #9 skrivet: 04 april 2006, 23:22:55 »
Hmm va menar jag..

Helt rätt som du säger lagom cirkulation... tex 6-8 diff temp på stig o retur (delta t) både på rad kretsen o i värmepumpen.

Om det går en massa genom bypassen, pga av tex delvis stänga raditorer eller golvslingor. Då stiger VP arbetstemp, det är inte bra för verkningsgraden iofs når den stopptemp snabbare också.
Men det är bättre att aldrig strypa flödet utan låta värmejusteringen skötas av ute och innegivare kopplad till VP.

PÃ¥ Nibe o Thermia blir det här lättare dÃ¥ man inte har nÃ¥n bypass och endast en pump pÃ¥ varma sidan... 
Vilket man enligt mitt förmenande ävan skulle ha på IVT!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #10 skrivet: 05 april 2006, 08:25:40 »
PÃ¥ Nibe o Thermia blir det här lättare dÃ¥ man inte har nÃ¥n bypass och endast en pump pÃ¥ varma sidan... 
Vilket man enligt mitt förmenande ävan skulle ha på IVT!!!

JA! Släng ut bypassar.
Tanken med den externa cirkulationen är säkert god, typ att upprätthålla cirk även vid VV laddning.
Men till vilket pris? Det verkar ställa till mer strul än nytta för dom flesta, och jag kan försäkra att det funkar perfekt även utan detta koncept! Åtminstone i vanliga villatillämpningar

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #11 skrivet: 05 april 2006, 10:12:40 »
JA! Släng ut bypassar.
Tanken med den externa cirkulationen är säkert god, typ att upprätthålla cirk även vid VV laddning.
Men till vilket pris? Det verkar ställa till mer strul än nytta för dom flesta, och jag kan försäkra att det funkar perfekt även utan detta koncept! Åtminstone i vanliga villatillämpningar

Så på dessa system står radiatorvattnet stilla under VV-värmning?

Kan man inte hamna i ett läge där cirk-pumpen är för klen för att få bra cirkulation i de mest avlägsna radiatorerna och om man skruvar upp cirk-pumpshastigheten så sjunker deltaT över kondensor. (Känns som om jag skulle hamna där direkt om jag ströp bypass och stängde av extern pump)
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #12 skrivet: 05 april 2006, 10:24:22 »

Så på dessa system står radiatorvattnet stilla under VV-värmning?
Jepp.
Citera
Kan man inte hamna i ett läge där cirk-pumpen är för klen för att få bra cirkulation i de mest avlägsna radiatorerna och om man skruvar upp cirk-pumpshastigheten så sjunker deltaT över kondensor. (Känns som om jag skulle hamna där direkt om jag ströp bypass och stängde av extern pump)

Om något avlägset element får för lite flöde så är det nåt annat som får för mycket. Man justerar in alla radiatorer så att returtempen från dem blir densamma.

Men på IVT styrs värmningen av returtempen med hysterises, på Nibe och Thermia styrs värmen av framledningstempen och med gradminuter. Jag misstänker att styrningen på IVT blir sämre utan bypassen, speciellt vid högt VV-uttag kan det både bli onödigt många start stopp och kanske även onödigt eltillskott ? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #13 skrivet: 05 april 2006, 14:09:50 »
CarlN har säkert rätt att det beror på retur-styrningen...

Vi som inte roar oss med att pumpa runt vatten för att hålla styrsystemet "nöjt" kan bjuda tanten på lyxrestaurang en gång om året i stället ;)
0,15kW*24h*365d*1kr = 1314:-

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Åtgärda för hög deltaT på VB
« Svar #14 skrivet: 06 april 2006, 08:46:24 »
CarlN har säkert rätt att det beror på retur-styrningen...

Vi som inte roar oss med att pumpa runt vatten för att hålla styrsystemet "nöjt" kan bjuda tanten på lyxrestaurang en gång om året i stället ;)
0,15kW*24h*365d*1kr = 1314:-


Jag är ingen vän av den extra cirkulationspumpen men den kalkylen köper jag inte. En cirkulationspump på varma sidan drar i storleksordningen 50 W. Den går inte hela året, min står still från juni till början av september. Dessutom är det så att om den inte fanns skulle den inre pumpen arbeta med en större tryckuppsättning och dra mer el. Det blir snarare 200 kr/år. Gillar din fru McDonalds?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!