Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt hÃ¥l ?  (läst 16198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kallt hål ?
« Svar #15 skrivet: 18 september 2012, 23:18:35 »
Hur många kubik är poolen på?

pÃ¥ en borra sÃ¥ fÃ¥r du räkna med att du kan ta ut max runt  100 kWh/Ã¥r/meter aktiv hÃ¥l , 50 Watt/m vid toppbelastning och ett genomsnitt 12 W/m Ã¥ret runt om inte hÃ¥let skall kallna (om du kan lasta mer eller mindre är till stor del del beroende om om du vattenrörelse i marken eller inte samt bergets ursprungliga temperatur). PÃ¥ 180 meter borra sÃ¥ har du i grova drag en värmebudget pÃ¥ ca 100kWh * 180 m = 18 MWh (motsvarar knappt 2 m^3 brännolja i värmeenergi)  och omräknat i varmvatten sÃ¥ motsvar det ungefär 400 m^3 50 gradig varmvatten som värmts frÃ¥n 10 grader C per Ã¥r!, till detta tillkommer värmen av elektriciteten som du driver VP:n med.

Tar du ut mer än så med uppvärmningsbehov i huset räknat, varmvattenbehov och nu plötligt med många m^3 poolvatten som skall värmas och i mina ögon så har troligen inte borran marginal för någon poolvärme alls om det i övrigt går jämt upp med hustets övriga värmebehov under året.

Att borran fortfarande är kall nu på hösten är också oroande då det betyder att den inte återhämtat sig som beräknat.

har det hänt nÃ¥gra övriga  förändringar?  som fler i familjen - tonÃ¥ringar som plötsligt duschar länge etc. dÃ¥ sÃ¥dana vanor kan starta upp helt plötsligt,
inga läckande varmvattenkranar etc? 

Jag tror du får ställa in dig på en poolvärmare som tar värme ur luft då det är hiskeligt massa kWh som plöjs ned i poolvattnet för att den skall vara 10 grader varmare än omgivningen och mycket av den energin avgår som vattenånga från ytan om du inte har pool-täcke.


 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt hål ?
« Svar #16 skrivet: 19 september 2012, 06:53:53 »
xxargs, visst har du rätt i att borran kan bli kall av att överbelastas, men ingen värmepump som är frisk skall lösa ut på LP för att brinetempen blir -1/-6 grader.
De bör fortfarande fungera problemfritt ned till -5/-11 grader, med sämre COP, visst, men de bör inte lösa ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt hål ?
« Svar #17 skrivet: 19 september 2012, 09:09:06 »
pÃ¥ en borra sÃ¥ fÃ¥r du räkna med att du kan ta ut max runt  100 kWh/Ã¥r/meter aktiv hÃ¥l , 50 Watt/m vid toppbelastning och ett genomsnitt 12 W/m Ã¥ret runt om inte hÃ¥let skall kallna (om du kan lasta mer eller mindre är till stor del del beroende om om du vattenrörelse i marken eller inte samt bergets ursprungliga temperatur). PÃ¥ 180 meter borra sÃ¥ har du i grova drag en värmebudget pÃ¥ ca 100kWh * 180 m = 18 MWh (motsvarar knappt 2 m^3 brännolja i värmeenergi)  och omräknat i varmvatten sÃ¥ motsvar det ungefär 400 m^3 50 gradig varmvatten som värmts frÃ¥n 10 grader C per Ã¥r!, till detta tillkommer värmen av elektriciteten som du driver VP:n med.


Jag håller inte med om den kalkylen. Det går att ta ut betydligt mer än 100 kWh/(m*år) om uttaget fördelas över året vilket är fallet när man värmer en pool. Min pump, som enbart värmer huset vintertid med lite varmvattenproduktion på sommaren, tar årligen ut ca 140 kWh/meter. KBin ligger alltid över noll grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt hål ?
« Svar #18 skrivet: 19 september 2012, 16:13:53 »
Dessutom bör väl maximala värmeuttaget öka dramatiskt om man går ned på minussidan, ju större temperaturdiff i berget desto större mängd energi kan ju berget leda från omgivningen.

Som exempel provade jag köra in -4 grader som inkommande KB-medel, och fick då resultatet att man kunde ta ut 218 kWh/meter (granit)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Kallt hål ?
« Svar #19 skrivet: 19 september 2012, 20:17:01 »
Om man skulle ha -4 vid årsmedel i en anläggning visar ett av mina program -8 vid DUT.
åååh vad en sån anläggning skulle gå dåligt.
en zh30 tex lämnar ca6,5kw vid dut om framledningen är 50 grader....(COP 2,23)
Har vi borrat som man ska lämnar samma kompressor dryga 10kw cop (COP 3,23)
cirka siffrer ,,, hämtat från copeland select
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt hål ?
« Svar #20 skrivet: 19 september 2012, 21:56:34 »
Nu vet jag inte vad Nibes KB-medel betyder, om det är KB-temp vid årsmedel, eller om det är medeltemp under uppvärmningsäsongen, eller om det är medel mellan inkommande ioch utgående KB.
Det jag noterar är att det ALDRIG i praktiken blir 4 grader kaller vid DUT jämfört med det KB-medel som används i kalkylerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt hål ?
« Svar #21 skrivet: 20 september 2012, 08:59:35 »
Dessutom bör väl maximala värmeuttaget öka dramatiskt om man går ned på minussidan, ju större temperaturdiff i berget desto större mängd energi kan ju berget leda från omgivningen.

Som exempel provade jag köra in -4 grader som inkommande KB-medel, och fick då resultatet att man kunde ta ut 218 kWh/meter (granit)

Visst är det så, värmeuttaget ökar proportionellt mot temperaturskillnaden mellan berg och värmebärare. Vill man nå riktigt höga värden på värmeuttaget i kWh/år kan man lägga till värmning av en pool på sommaren.

Sen är det nog så att årliga uttaget från mitt borrhål nog ligger runt 130 kWh/m, jag tänkte inte på att det är en del tillsatsel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt hål ?
« Svar #22 skrivet: 24 september 2012, 16:35:59 »
Jag besökte Poolmannen idag och tittade på anläggningen. Det är tre punkter som jag tycker är anmärkningsvärda.

1. FLM-enheten var inkopplad parallellt med borrhålet, inte i serie som Nibes monteringsanvisningar visar. Någon backventil i köldbärarslingan mot värmepumpen kunde vi inte hitta, det är lite svårt att se vad som finns under rörisoleringen. Rimligtvis borde en backventil synas som en utbuktning på isoleringen. Om den saknas betyder det att FLM bidrar till att värma köldbäraren när värmepumpen går men när kompressorn och värmepumpens köldbärarpump kommer större delen av flödet att gå genom värmepumpen och endast en liten del, om någon, via borrhålet. Brukar man koppla FLM parallellt?

I och med att FLM var inkopplad parallellt med borrhålet måste flödena trimmas in så att det inte blir snedfördelning FLM/borrhålsslinga. Justerventilen på FLM-kretsen var helt öppen så det var säkert inte gjort.
 
2. När vi stängde av flödet genom FLM och körde värmepumpen enbart mot borrhÃ¥let blev deltaT för köldbäraren ca 10 grader med köldbärarpumpen pÃ¥ högsta hastighet. Med lägre fart pÃ¥ köldbärarpumpen ökade deltaT ytterligare. Filtret var nyligen rengjort. Antingen är det nÃ¥got fel pÃ¥ köldbärarpumpen eller sÃ¥ är det nÃ¥got problem med borrhÃ¥let. Det som ligger närmast till hands, i och med att grundvattenytan ligger betydligt högre än berget, är att frysning har gjort att slangen har klämts ihop. Med tanke pÃ¥ att borrhÃ¥let är lÃ¥gt belastat och det finns en FLM skulle det vara konstigt om sÃ¥ var fallet men nÃ¥got fel pÃ¥ flödet mÃ¥ste det vara. 

Det finns möjlighet att koppla in flödesmätare och extern cirkulationspump i köldbärarslingan. Jag tycker det är nÃ¥got som man bör testa. Vad säger praktikerna? 

3. Pumpen stannade pÃ¥ LP-larm när utgÃ¥ende köldbärartemperatur var ca -2. Jag försökte mäta temperaturen efter expansionsventilen med en digital termometer där jag stack givaren genom rörisoleringen. Det var svÃ¥rt att fÃ¥ bra kontakt med köldmedieröret. När pumpen stannade var temperaturen nÃ¥gon minusgrad. Jag tycker att det borde ha blivit betydligt lägre temperatur, ner mot -10, om det verkligen var lÃ¥gt förÃ¥ngartryck som stannade pumpen. Kan det tänkas att det är fel pÃ¥ LP-pressostaten? SÃ¥vitt jag kan förstÃ¥ mÃ¥ste man mäta förÃ¥ngartrycket under drift eller finns det nÃ¥got sätt att testa LP-pressostaten? 

Synpunkter och kommentarer mottas tacksamt.

Serviceteknikerna som har tittat på anläggningen nyligen kommer från en annan firma än den som installerade pumpen (den har upphört). Deras teorier verkar gå ut på att borrhålet har blivit för kallt. Med tanke på att pumpen inte kan ha producerat så mycket mer än 20 000 kWh/år värme och att borrhålet är 190 meter varav mer än 170 meter aktivt kan så inte vara fallet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kallt hål ?
« Svar #23 skrivet: 24 september 2012, 17:48:07 »
Med tanke på att pumpen inte kan ha producerat så mycket mer än 20 000 kWh/år värme och att borrhålet är 190 meter varav mer än 170 meter aktivt kan så inte vara fallet.

FLM:en ska anlutas i serie på inkommande köldbärare. Som den sitter nu, så kortsluter den köldbäraren d.v.s. ett allt för högt flöde går genom FLM som i sin tur ger ett allt för lågt flöde i borran.

En fungerande FLM  hade halverat belastningen pÃ¥ borran.
« Senast ändrad: 25 september 2012, 16:38:07 av Lexus »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt hål ?
« Svar #24 skrivet: 24 september 2012, 18:05:59 »
Ok, det känns ju som den kalla brinen fått sin förklaring, kortslutning i FLM:en.

Läge att ta dit nån med en tunna och spola igenom, och se om det blir nåt vettigt flöde?

Ev prova att öka trycket och se om det händer nåt, kanske en hoptryckt slang kan räta ut sig?

Kanske spola igenom värmeväxlaren på kalla sidan?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt hål ?
« Svar #25 skrivet: 24 september 2012, 19:37:33 »
Att FLM:en kortsluter så bra beror ju också på att det är något problem med slangen.

Jag har ritat och funderat lite över flödescheman med en FLM parallellkopplad med ett borrhål. Det går att få en parallellkopplad FLM att fungera med en backventil i värmepumpens krets men det kräver att backventilen har så högt öppningstryck att FLM:ens cirkulationspump inte klarar av att öppna ventilen i framriktningen medan värmepumpens cirkulationspump måste klara det. Det betyder också att flödet genom borrhålet kommer att reverseras när kompressorn stannar. Att få det att fungera i praktiken blir nog inte så lätt. Slutsatsen blir att det var urbota klantigt av installatören att göra på det här sättet, så klantigt att jag utgick från att jag hade missat något.

Det här visar för övrigt hur svårt det kan vara att hjälpa personer via forumet när man inte har möjlighet att se anläggningen. Innan jag såg anläggningen utgick jag från att FLM:en var inkopplad så som Nibes anvisningar visar. Då är det svårt att begripa vad som är felet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kallt hål ?
« Svar #26 skrivet: 24 september 2012, 19:46:34 »
hm ja hur man än vänder och vrider på det så känns ju en parallellkoppling fel.

Mitt grundantagande i sådana här fall är att den som kopplat är bra mycket mer kompetent än jag själv. Så det gäller ju att man funderar både en och två gånger innan man dömer ut en lösning.

Är dock inte helt hundra på vilket sätt denna kortslutning resulterat i ett fruset hål.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kallt hål ?
« Svar #27 skrivet: 24 september 2012, 20:40:25 »
Det är inget fruset hål. Det kan bli så att vp suger tillbaka sitt eget nerkylda brine genom FLM och då blir det kallt i VP. Men inget fel på hålet. Verkar som Nibe folket inte riktigt har koll. Om Roland varit på besök borde detta vara i Sthlm. PM:a cocacola, han löser detta i ett nafs tummenupp

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt hål ?
« Svar #28 skrivet: 24 september 2012, 21:07:03 »
DeltaT steg till ca 10 grader när vi stängde ventilen till FLM:en och körde enbart pÃ¥ borrhÃ¥let med köldbärarpumpen pÃ¥ högsta fart, lite över 8 grader in och ca -2 ut. Sen stannade pumpen, LP-larm. SÃ¥ nÃ¥got fel pÃ¥ borrhÃ¥let mÃ¥ste det vara plus att pumpen inte borde ha stannat redan vid -2 ut. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kallt hål ?
« Svar #29 skrivet: 24 september 2012, 21:15:48 »
Det är stopp pÃ¥ flödet om det blir sÃ¥.   

Vet inte hur lÃ¥ngt ner denna kan suga, men den kanske bryter vid 0,8 bar i förÃ¥ngaren och ligger normalt pÃ¥ 1,5-4 bar kanske.  Det gÃ¥r fort att fÃ¥ larmet när flödet är konstigt. Det behövs inte mkt för att den ska suga ner sig.

Men i sthlm är det för det mesta gynnsamma hÃ¥l och 190m djupt,  lÃ¥ngsökt att vi har is i det som stoppar upp.

du borde vetat att vi vill ha bilder Rolle ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 628
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!