Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera med jordvärme  (läst 10679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #15 skrivet: 30 juli 2011, 09:18:16 »
Om jag fattat rätt om vad som står i SGI varia 511 så skulle 200 meter slang med ett avstånd av 0.3 meter motsvara 150 meter med ett avstånd av 1 meter.

133 meter blir det om effektiviteten ökar till 150 %. 150 % x 133 = 200.


Tankegroda av mig där. 200 meter slang med 0,3 meter avstånd blir ju 100 meter dike med 2x100 meter slang så Smurfen har rätt. Det motsvarar 150 meter enkel slang.
« Senast ändrad: 30 juli 2011, 09:20:06 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #16 skrivet: 30 juli 2011, 09:32:00 »
Stämmer säkert, men Roland, tror du verkligen att "50 meter" extra slang gör att inkommande KB blir högre än 0 grader.
Själv tror jag att det krävs rejält mer kollektor om man skall komma över nollan.
Detta p.g.a. övergångsvärmet vid 0°C

Citera
fasförändringsmomentet krävs extra mycket energi. T.ex. att öka temperaturen i is från -2ºC till -1ºC krävs 2,1KJ/kgºC. för fasförändringen (smälta) krävs 344KJ. Det ska nämnas att det krävs 4,2KJ/KgºC för att öka temperaturen 1ºC C i 1kg smält vatten. Fasomvandlingen is/vatten kräver alltså ca 80ggr mer energi än att lyfta temperaturen 1ºC i 1kg vatten
« Senast ändrad: 30 juli 2011, 09:35:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #17 skrivet: 30 juli 2011, 21:45:10 »
Rickard:Han närmar sig ju fasförändringstempen från plus-sidan (på hösten) och borde därför TILLGODORÄKNA sig övergångsvärmet.Dessutom ligger inte collektorn i H2O,utan jord med lägre övergångsvärme.Tänker jag fel?
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #18 skrivet: 31 juli 2011, 12:02:56 »
Kollektortemperaturen går rätt snabbt ned till 0°C på hösten när energiuttaget ökar.
Det ligger sedan stabilt på 0°C lääänge tack vare fasövergången vatten/is i borran, det han vill åstadkomma nu är ju att inte hamna under 0°C, vilket jag tror att 100 meter extra markkollektor kan hjälpa till med.

Om vi säger att fasomvandlingen vid 0°C gör att energiinnehållet i 1 grad skillnad är 80 ggr högre än i 1 grad skillnad vid -2 grader så kan man ju tänka sig att markkollektorn ser till att han aldrig kommer ned under 0°C i borran, men att han betat av typ 70% av 80 gånger energin i fasövergången.
Ytterligare 50 meter kollektor skulle fortfarande göra att man befinner sig i 0°-intervallen, men kanske bara betar av 30% av fasomvandlingsenergi...
Om du förstår hur jag menar.
Visst, kollektorn kommer även att ligga på +sidan någon dag extra med längre kollektor, men inte speciellt många dagar extra.
Den enda reella vinsten anser jag vara att man med en längre kollektor kan få tempnedgången att stanna vid 0°C, det krävs rätt mycket mer kollektor för att komma upp på stadigvarande plusgrader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad varmtinne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #19 skrivet: 01 augusti 2011, 09:24:49 »
Blir det så att när man passerat nollan så det blir minusgrader på ingående så sjunker tempen fortare när man förbrukat fasövergången (vad nu det egentligen är) alltså tempen sjunker fort till 0 grader stannar dar ett tag sjunker sen fort igen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #20 skrivet: 01 augusti 2011, 09:44:11 »
Stämmer säkert, men Roland, tror du verkligen att "50 meter" extra slang gör att inkommande KB blir högre än 0 grader.

Har jag verkligen skrivit det? För det tror jag inte på.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #21 skrivet: 01 augusti 2011, 09:59:54 »
Blir det så att när man passerat nollan så det blir minusgrader på ingående så sjunker tempen fortare när man förbrukat fasövergången (vad nu det egentligen är) alltså tempen sjunker fort till 0 grader stannar dar ett tag sjunker sen fort igen.

Ja, i princip, om man tänker sig en liter vatten i en skål.
När det gäller en kollektor blir det annorlunda, dels p.g.a. att tempen inte är densamma hela vägen, och dels p.g.a. energitillfrörseln mark/berg - kollektor ökar ju kallare kollektorn blir.
Däremot märker man tydligt att tempen faller fort i kollektorn på hösten när man börjar få ett betydande energibehov i huset.

Här är min trend för senaste året:
Som ni ser sjunker tempen fortare på hösten än vad den återhämtar sig på våren.
Redan i början av december är den på 0, och håller sig sedan där hela uppvärmningssäsongen.
« Senast ändrad: 01 augusti 2011, 10:03:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #22 skrivet: 01 augusti 2011, 11:55:46 »
Blir det så att när man passerat nollan så det blir minusgrader på ingående så sjunker tempen fortare när man förbrukat fasövergången (vad nu det egentligen är) alltså tempen sjunker fort till 0 grader stannar dar ett tag sjunker sen fort igen.

Så är det i en viss punkt i marken med det betyder inte att det blir så på KBin då marken fryser längre ut från slangen. Den frusna marken kommer att bilda en kon kring slangen där konen har störst diameter där slangen tillförs avkyld köldbärare från pumpen. Det bör bli en jämn temperatursänkning även när KBin går under noll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #23 skrivet: 07 oktober 2011, 14:11:21 »
Jag har exakt samma funderingar, har ett 140m (totalt) borrhål till en 7kw Nibe, där KBin redan nu är på 0 och under förra vintern låg på -3,5. (KBut -7). Har just pratat med en bekant som har maskin om att lägga ner en markslinga. Jag har en stor och bra gräsyta i direkt anslutning till huset och han kunde fixa en 300 meters slang. Är det dumt att lägga så mycket som 300 meter för att stötta mitt borrhål? Går det att lägga dessa (300m + 280m) i serie? Går det att sätta en pump till på halva vägen, alltså mellan markslinga och hålet? Sc:,h
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #24 skrivet: 11 oktober 2011, 07:24:23 »
Du kan lägga en markslinga på ca 120 meter i serie med nuvarande borra.
Vill du lägga mer, lägg den i en parallell slinga och justera in flödet manuellt så att du får samma inkommande KB från mark och berg.
Med en extra pump får du högre driftskostnader, och det är tveksamt om det lönar sig totalt sett, -3.5°C är ingen katastrof, utan gör bara att COP blir ca 10% sämre.
Du kan spara max 700-1200 kWh/år på att komplettera med mer kollektor, så du kan inte offra hur mycket som helst på det, och öka driftskostnaderna, utan att payofftiden blir lång.

Det mest ekonomiska alternativet tror jag är att förlänga nuvarande kollektor så att totala längden på kollektorn blir ca 400 meter och utan att komplettera med någon mer cirkpump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #25 skrivet: 12 oktober 2011, 07:43:59 »
Men är det inte så att 1 ºC på Kb gör ca 4% i verkningsgrad, om jag då bara kan komma upp till +1,5 ºC så har jag ju ökat pumpens verkningsgrad med 20%. Min 7kw pump borde ju då kunna ge närmare 7kw istället för 5,6kw (jag räknar 7-20%, vet inte exakt vid vilka Kb och Vb temperarturer pumpen verkligen ger 7kw), en cirkulationspump extra drar kanske 60watt, men jag får ut 1,4 kw mer i värme... Tänker jag helt fel nu?
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #26 skrivet: 12 oktober 2011, 09:10:40 »
En grad pÃ¥ köldbäraren ger 2-3 % bättre verkningsgrad men ökar pumpens effekt med 4-5 %. Det är alltsÃ¥ skillnad mellan ökningen i verkningsgrad och effekt. Det betyder att ökningen i pumpens effekt kostar ocksÃ¥ extra el till kompressorn men sammantaget blir det bättre COP med högre köldbärartemperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #27 skrivet: 12 oktober 2011, 13:16:39 »
Ok. det låter bra, eftersom jag behöver mer effekt ur pumpen för att minska mina tillsatstimmar. Jag betalar gärna lite mer för kompressor och en extra cirk pump istället för att lägga det på elpatronen. Jag lägger ner 300 meter slang och bygger ett ventilställverk med en pump där jag kan välja jord, berg, serie eller paralell. Här ska snickras! Thumbsup
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Komplettera med jordvärme
« Svar #28 skrivet: 14 oktober 2011, 15:40:32 »
Igen ser vi här en diskussion som kommer in på om tryckfallet i en längre slinga lönar sig om man måste ha en extra eller kraftigare cirkulationspump.
Den gamla tumregeln om max 400 m, stämmer den idag?
Förr hade man ju större flöden, idag har jag sett många stora Vp som kräver mindre än 1 l/s på kb, är det dags kanske att omvärdera tumregeln?
Och som TS skriver, får man ut 1.5kW extra i slutändan än väl inte 50W extra till en cirkulationspump något att gräma sig över?
Jag kan tänka mig många fall där det blir både enklare och billigare att lägga 500m i en slinga än 250x2 parallellt.
Sedan finns ju alltid alternativet att gå upp till 50mm PEM..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!