Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Autoterm 190F (Samma som IVT 490) trycket upp och ner, expansionskärl trasig?  (läst 777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 240
Hej,
Min FLVP tappar trycket och svänger väldigt mkt mellan noll och 2 bar. Jag har fyllt på den några gånger med vatten den här veckan. Tryckte på luft ventil i expansionskärl och det är ingen luft som pyser ut men bara några droppar vatten. Jag misstänker att gummi membran är trasig i expansionskärl. Vem byter detta? Rörmokare eller ngn annan värmepump specialist? Vem ska man ringa till? Hjälp!
« Senast ändrad: 14 november 2016, 20:58:08 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006). Innan FLVP 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Vill gärna komma under 10000KWT/år. Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21563
  • Alien snowman.
Låter som du måste ha ett nytt expansionskärl, hittar du nån beteckning på det gamla kan du söka på Google.
De är relativt enkla att byta själv om det är åtkomligt.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 240
Tack för svaret. Ingen beteckning men här har du bild på den. Måste vara det samma som på IVT 490 FLVP.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006). Innan FLVP 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Vill gärna komma under 10000KWT/år. Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250.

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 240
Hittade expansionskärl på internet och den kostar inte mer än cirka 800SEK men hur byter man detta? Har vi ngn här som har bytt den tidigare och kan beskriva olika steg i detalj.

http://500120.com/produkter/reservdelar/ivt/expansionskarl/? Mkt tacksam.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006). Innan FLVP 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Vill gärna komma under 10000KWT/år. Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21563
  • Alien snowman.
Ser ut som att man måste plocka bort sidoplåten på vänster sida för att komma åt grejerna.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11833
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Om du har plats utanför VP'n så kan du hänga upp kärlet vid sidan om. Det gamla kan sitta kvar. Du behöver inte ansluta det på exakt samma ställe, utan ett avstick nånstans på värmekretsen funkar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 240
Det är inte bara frågan om hur man ska plocka bort den gamla i ett trångt utrymme men också frågan om vilka vatten ventiler som ska stängas (och el till FLVP) innan man vågar att ta lös tryckkärl. Sedan kommer säkert montering, avluftning av systemet mm. Jag skulle vara mkt tacksam om ngn som har gjort detta kan beskriva for oss alla.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006). Innan FLVP 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Vill gärna komma under 10000KWT/år. Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21563
  • Alien snowman.
Man börjar ju med att stänga av pannan, säkrast är att bryta strömmen på arbetsbrytaren.
Det finns ingen ventil mellan panna och kärl (och får inte heller finnas) men är man 2 personer så kan den ena vara beredd att sätta dit tummen om det är trycklöst så kan man begränsa vattenmängden som tappas ur vid demontering.
Mellan panna och radiatorer kan det sitta ventiler (beroende på om installatören tyckt det vara nödvändigt), stäng alla såna innan demontering.
Om det finns avstängningsventiler mot radiatorerna så är trycksättning/luftning enkel, man fyller på tills trycket är ca 1 bar, luftar på nippeln i höjd med plåten som panelen är fäst i.
Man fyller och luftar tills man är nöjd och öppnar sen till radiatorerna och kör igång grejerna.
Sen kan man behöva gå över och lufta både panna och radiatorer efter några dagar igen samt kolla trycket regelbundet.
« Senast ändrad: 15 november 2016, 07:27:09 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2478
Man får heller inte glömma att kontrollera förtrycket i gummiblåsan i det nya expansionskärlet innan systemet fylls med värmevatten. Oftast ska det vara 0,5 bar men har man fler än två våningar behöver man räkna på det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hidyho

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
Nej förkontrollera inte det nya kärlet. De är förtryckta med korrekt tryck.
Du byter kärlet framifrån.
Du stänger inkommande vatten. Tömmer ut trycket ur en blandare.
Sen tömmer du värmesystemet. Där är en avtappningsventil för det. Vit sådan med svart lock.
Ta bort spillkoppen och spillkoppshållaren. Ta bort kallvattenarmaturen (när värmesystemet är tömt)
Lägg upp en bild så jag får se hur rörisen dragit rören så kan jag se om där är något annat du måste ta bort.
Om där inte är något annat rör i vägen så är det bara att dra ut kärlet, in med det nya, på med armaturen och spillkopp igen. I med vatten. Jag brukar byta säkerhetsventilen när jag ändå väntar på att vattnet håller på att tömmas. Rätt gött att ha både nytt kärl och ny ventil.


Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 240
Tack för alla svar. Jag vågade inte byta själv. Värmepumps firma har bytt den idag. Det var inte lätt. Flera slangar fick flyttas för att komma åt den. Säkerhetsventilen är också bytt.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006). Innan FLVP 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Vill gärna komma under 10000KWT/år. Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250.

Utloggad Stefan Skoglund

  • lokeldarn
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar. Jag vågade inte byta själv. Värmepumps firma har bytt den idag. Det var inte lätt. Flera slangar fick flyttas för att komma åt den. Säkerhetsventilen är också bytt.
Ja du har ju ett litet ormbo direkt nedanför behållaren vilket gör det lite jobbigt att lossa den konsolen som kärlet vilar på. Jag är lite osäker nu om konsollen måste väck eller inte.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal