Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering innan golvvärme pÃ¥ mellanbjälklag av siporex/lättbetong  (läst 3785 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
Jag tänkte utforska möjligheten att sätta golvvärme på befintligt mellanbjälklag av siporex/lättbetong. Min tanke är att sätta parkett i sovrum/vardagsrum och klinker kök och hall.

För att göra det någorlunda enkelt tänkte jag på lk spårskiva eps 30 vid områden med parkettgolv. Men hur gör jag smidigast där klinker ska vara? Vill helst att golvnivån blir likvärdig oberoende av ytskikt. Anledningen till isoleringen är att jag vill minska värmelagringen i mellanbjälklagret, källaren är förvisso något uppvärmd 15-18 grader. Men tänker jag galet, det kanske inte behövs?

Mellanbjälklagret är i block på 4 m x 60 cm. Höjd ca 25 cm. Vad jag förstått är siporexen ganska bra ur isoleringssynpunkt?

//O

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Det lilla mängd värme som läcker i mellanbjälklag kommer huset till godo. Med gasbetong med bra isoleringsförmåga helt försumbart. Vanligt med 20cm tjock bjälklag?
Det praktiska i utförande skulle jag Googla på olika golvvärme tillverkarens sidor. Det är väl inget problem att få till samma golv nivå om jag vill ha det så?
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
Är för dåligt insatt för att kunna bedöma om det är vanligt med tjocka mellanbjälklag.
Anledningen till isoleringen är bedömningen jag gjort av att läsa på just tillverkares produktsidor. Sen att de vill sälja produkter tar jag för givet. Men jag tänkte om den samlade expertisen kunde motbevisa behovet.

Det absolut smidigaste vore att bara behöva hantera diffen i bygghöjd beroende på ytskikt.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Om vi säger sÃ¥ här och antar att flera hÃ¥ller med?  Ytong (gasbetong-luftbubblor) har otroligt bra isoleringsförmÃ¥ga och i ditt fall handlar det om mellanbjälklag, värme är kvar i huset. SÃ¥ vad vill du isolera extra, det är väl meningen att du vill värma upp huset? Se bara till att du har bra beräkningsunderlag pÃ¥ installation av golvvärme och gärna driftsprotokol.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
Helt korrekt Jiri. Jag fick dock för mig att man genom att isolera innan golvvärme fick störst värmeverkan uppåt, vilket jag då såg som en positivt faktor.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Jag skulle garanterat lägga golvvärme direkt på lättbetongen och sedan flytspackla med självarmerande spackel .
Lättbetong isolerar bra och med flytspacklet får man en bra värmeavgivning.
En kund till mig fräste ner golvvärmeslang i lättbetongen och flytspacklade över, det fungerade inte så bra då lättbetongen isolerade för stor del av slangen och värmeavgivningen blev för dålig.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
Låter rimligt. Två stycken förläggningar ser jag framför mig:
1. Najja fast golvvärmeslang(20mm?), ev armering o flytspackling. Sen parkett eller klinker.
2. Lk xps 16mm. Den är prefabricerad med plåt. Sen 12 rör. Den kan ligga under både trä o klinker.

Undra vilket som blir dyrare? Xps kan jag förlägga själv, ytspackling ytterst oklart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!