Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionskärl tappar tryck  (läst 16090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #30 skrivet: 28 januari 2016, 21:38:44 »
Re Rickard: Tack för ditt engagemang. Vissa värmepumpar får inte ha trycksatta brinebehållare, men vet ej vad Thermia anser. ´Menar du att jag tillfälligt ska trycksätta för att kolla eventuell nivåskillnad ? Att trycksätta är väl inget jag kan göra själv ?
Hade det varit luft i systemet borde väl lågtrycksvarningen utlösts ? Hur får jag ut eventuell luft ?
Antar att blandningsförhållandet för brine skulle behöva mätas så det inte är för klent.
Det är ju helt värdelöst om nu kollektorslangen fryser när vi bara haft 15 minusgrader.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #31 skrivet: 29 januari 2016, 06:10:01 »
Har aldrig hört talas om att man inte kan/får trycksätta brine, tvärt om så brukar det rekommenderas men inte alltid göras.
Att trycksätta är inte så svårt, jag gör det själv genom att blåsa med luftkompressorn bakvägen in genom säkerhetsventilen på toppen av nivåkärlet.
Man måste självklart kunna se trycket i brinekretsen på något sätt.

Det finns inga lågtryckslarm på brinekretsen, hade det funnits hade det nog larmat när nivåkärlet sögs ihop.
För att avlufta en bergvärmekollektor så måste man antingen ha avluftare på högpunkter både på inkommande och utgående ledning, eller ta dit någon med en pump som kan rundpumpa och avlufta åt "båda hållen", det är mer eller mindre omöjligt att förtränga luften nedåt i borrhålet för att få det "runt" genom att pumpa bara åt ett håll.

Har du någon annan teori över hur nivåkärlet kan sugas ihop så är jag idel öra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #32 skrivet: 29 januari 2016, 13:43:35 »
Re Rickard:  Jag är lekman i ämnet sÃ¥ jag har nog inte sÃ¥ mycket att tillföra i jämförelse med dina mer gedigna kunskaper.
Att inte vissa kärl ska trycksättas var något jag läst i tidigare trådar för bl a Nibe pumpar.
Hörde nyss om en möjlighet att ersätta brinebehållaren med ett expansionskärl med manometer placerat ovanpå pumphöljet och på så vis ha bättre koll på trycket.
Risken för imploderande plastkärl elimineras även.
Det företag som helrenoverade pumpen 2013 hävdar att jag förstört allt genom att öppna övertrycksventilen för brinekärlet.
Vadå förstört ? Det fanns ju inget tryck i behållaren för då hade väl inte kärlet imploderat utan behållit sin ursprungliga form. Eller ?
Samma firma hävdar att om någon del av slangen fryst och klämts ihop skulle pumpen stannat.
Själva har dom inget svar till varför kärlet imploderat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #33 skrivet: 01 februari 2016, 07:26:08 »
Slangarna behöver ju inte klämmas ihop så mycket att flödet hel upphör...

Jag är också lekman, men kanske med lite mer erfarenheter på det teoretiska planet, och jag har som sagt aldrig hört talas om imploderade kärl i annat än anläggningar som har problem med hoptryckta slangar.
Läckage i botten av brinekretsen borde dock kunna ge samma fenomen (relativt stort undertryck i kärlet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Expansionskärl tappar tryck
« Svar #34 skrivet: 03 februari 2016, 18:40:52 »
Re Rickard: Det förhÃ¥ller sig tydligen sÃ¥ att brinekärlet inte behöver vara trycksatt. Jag har öppnat övertrycksventilen och kopplat pÃ¥ en slang ner till en vanlig 1 L PET flaska placerad under brinebehÃ¥llaren. PÃ¥ sÃ¥ vis kan nu  eventuellt överskott av brinevätska rinna ner i flaskan.
Detta har eliminerat imploderingseffekten.
Om det nu blir kallare igen kan jag lättare följa upp pumpens funktion och inte behöva bry mig om vare sig ihopklämda slangar eller brinekärl.
Pumpen har ju trots allt levererat bra med värme när vi hade uppåt -17 i över en månads tid.

Något snille jag hörde talas om hade lyckats få ner en värmeslinga i borrhålet och kopplat den till en liten solpanel. På så vis kunde vattnet i hålet hållas isfritt samt ge någon extra grad för förbättrad värmeutvinning ur anläggningen.
Intressant ide.

Till våren när värmebehovet inte är nödvändigt ska som sagt både värme- och kallsidan nogsamt kollas upp av kvalificerad bergvärmeexpert/rörmokare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!