Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Vilken värmekabel är bäst?  (läst 16389 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1338
  • Skåne, Sjöbo
Vilken värmekabel är bäst?
« skrivet: 19 augusti 2011, 12:16:29 »
Ska man skaffa en självreglerande typ från Jula, CO eller
en med termostat 5grader från Biltema?

Och ni som kopplade/vill koppla en för att förlägga mellan tråget och avloppet, hur kopplade ni den?
Drog ni ström fram till pumpen och installerade ett 230 uttag eller "tjuvkopplade" mot plinten i ute enheten?

Lmf tipsade:
"Här har du ett par alternativ

Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Frostskydd/Frostfri-bandkabel-110-m/

Jula
http://www.jula.se/frostvakt-20-w-430016

Clas Ohlsson
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164636911 "
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11842
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2011, 12:26:20 »
Om inte pumpen har inbyggd styrning av kabeln så är nog en självreglerande frostskyddskabel eller en med inbyggd termostat bäst. Termostaten är ju ytterligare en felkälla så jag skulle nog satsa på en självreglerande...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11842
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2011, 12:27:41 »
...och kanske ansluta via stickpropp eller brytare så man kan slå  av den på våren om man vill. Men förmodligen sparar man inte in merkostnaden för det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8688
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2011, 12:47:44 »
Hej Kamilenski!  Ja jag vet då inte vilken av dessa som är bäst, har själv köpt några kablar på bl.a CO varav någon av dem gav sig redan efter något år men det kan ju ha varit en ren tillfällighet också förstås. Numera köper jag vid behov värmekablar från http://www.elonline.se/varmekabel/frostskydd/187 och de har hittills ivf funkat helt perfekt. De är dessutom smidiga och bra i dimensionen och har dessutom en smalare och finare slutända till skillnad från många andra vämekablars ofta stora, klumpiga och tillplattade ändar vilket är till stor fördel spec om man skall lägga kabeln i inte allt för stora rör/slangar inkl ev rörgenomföringar på vägen mm. :)
Här är ytterligare några som säljer värmekablar:
http://www.conrad.se/?ws_tp1=kw&ref=adwords&subref=tobias&category=SHOP_AREA_22717_0813090&gclid=CP7Mz4mf26oCFcG9zAodSSk5-w = 2,5 meters kabel från 446 kr + frakt 49 kr
http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=41&osCsid=h9ug7k6ibntevdjbt26mj33k45 = 2 meters kabel från 418 kr + 19 kr i frakt.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 augusti 2011, 13:50:32 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters 3-fas Nibe Compact varmv.beredare som jag kör max 5 tim/dygn á mellan ca 1500-2000 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8677kwh.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1338
  • Skåne, Sjöbo
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2011, 13:47:49 »
Ok. Då får det bli som ni skriver.
Det värsta blir att dra fram 230V.  :(
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2011, 14:57:52 »
Självreglerande är smidigast.
Själv skulle jag tätt en kabel från Thorin&Thorin ( vi använde alltid dessa när vi lade värmekaben under frysrumsportar)
Annars hade jag valt Ebeco eller en kabel från Kima.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8688
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2011, 15:30:10 »
Jodå de här s.k självreglerande värmekablarna är helt ok naturligtvis, men det är säkert inte alla som känner till att de här självreglerande kablarna ligger och drar en del energi även om de inte behövs, dvs oavsett om det är +30 ºC i utetemp. T.ex en kabel på 10watt/meter drar allt ifrån som allra minst ca 7-8 watt/meter, dvs även under sommartid, och de kan dra upp till max ca 18-20 watt/meter under vintertid under förutsättning att det behövs då vill säga. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 augusti 2011, 15:37:27 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters 3-fas Nibe Compact varmv.beredare som jag kör max 5 tim/dygn á mellan ca 1500-2000 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8677kwh.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1338
  • Skåne, Sjöbo
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2011, 19:21:16 »
Jodå de här s.k självreglerande värmekablarna är helt ok naturligtvis, men det är säkert inte alla som känner till att de här självreglerande kablarna ligger och drar en del energi även om de inte behövs, dvs oavsett om det är +30 ºC i utetemp. T.ex en kabel på 10watt/meter drar allt ifrån som allra minst ca 7-8 watt/meter, dvs även under sommartid, och de kan dra upp till max ca 18-20 watt/meter under vintertid under förutsättning att det behövs då vill säga. :)

Mvh Raffen.

Brytare eller stickpropp.

Det var som fan. Det borde man skrivit i infot!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 2748
    • Marieberg Bo & Bygg
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2011, 19:43:05 »
Jag gissar att trådskaparen har en luftvattenpump......eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 34 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 25000 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8688
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2011, 21:55:33 »
Brytare eller stickpropp.

Det var som fan. Det borde man skrivit i infot!

Hej Kamilenski!  Ja nu står det förvisso att det finns en bimetalltermostat på Biltema-kablarna som slår till vid ca +5 ºC men det står inget när den slår av, men de här billiga bimetalltermostaterna är ju ytterst opålitliga det vet nog de flesta vid det här laget. Sen var den sitter kan man ju undra, möjligtvis är det den där lilla extraklumpen som ligger inbäddad i slutändan på kablarna??
F.ö så har jag bara sett golvärmebutikens kablar som är försedda med termostat som lär slå till vid ca +3 ºC och av vid ca +13 ºC http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=41&products_id=140&osCsid=h9ug7k6ibntevdjbt26mj33k45  men den skall tydligen också ligga på utsidan av röret/slangen, annars fungerar såvitt jag känner till de flesta kablar som jag beskrev tidigare.
Själv har jag kopplat mina värmekablar som berör både pumparnas trågvärme samt mina kondens och avfrostningsbehållare till pumparna inkl avflödet från dessa via pumparnas egna termostater som finns. Jag har förutom detta också dragit in en separat väggströmbrytare på insidan av huset och som sitter i resp pumps närhet så att jag om jag så vill kan bryta strömmen till elkablarna till de resp pumparna. Jag har alltså dragit med en extra 2-ledad elkabel i rörkanalen mellan de resp pumparnas inner och utedelar vid installationen så att jag skulle kunna ha den här möjligheten. Så det kan ju vara ett litet tips vid ev pumpinstallationer att lägg gärna med minst 1 st eller kanske t.om 2 st extra elkablar för säkerhets skull när man installerar pumparna om man skulle få lite idéer i efterhand, för när man väl har installerat och tätat rörgenomföringen i väggen så finns ju inte den möjligheten längre givetvis. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 augusti 2011, 22:54:19 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters 3-fas Nibe Compact varmv.beredare som jag kör max 5 tim/dygn á mellan ca 1500-2000 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8677kwh.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11842
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #10 skrivet: 20 augusti 2011, 08:28:16 »
Vad är det för pump kabeln skall kopplas till?

Och precis som Raffen säger så skall eventuell termostat sitta utanför röret, annars startar kabeln vid varje avfrostning även om det är +15 grader ute...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1338
  • Skåne, Sjöbo
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #11 skrivet: 20 augusti 2011, 08:56:14 »
2 pumpar. LLVP Atlas och Zibro 1225.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 2748
    • Marieberg Bo & Bygg
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #12 skrivet: 20 augusti 2011, 09:04:38 »
Hur har du löst tråg och avlopp?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 34 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 25000 kwh

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1338
  • Skåne, Sjöbo
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #13 skrivet: 20 augusti 2011, 09:23:57 »
Vi grävde intill huset ca 50cm fram till stupröret. Kopplade på  ett T och sen var det klart. Hellre detta än att knacka is.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 2748
    • Marieberg Bo & Bygg
SV: Vilken värmekabel är bäst?
« Svar #14 skrivet: 20 augusti 2011, 09:26:15 »
Isolerat tråg under utdedelen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 34 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 25000 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal