Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är normalt driftstryck pÃ¥ en luftvärmepump?  (läst 5062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad P3i

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kyltekniker
Vad är normalt driftstryck på en luftvärmepump?
« skrivet: 15 januari 2011, 17:29:19 »
Hej! En liten fråga till er som installerar luft/luft. Vad är normalt driftstryck ungefär på en 410 maskin vid minus 0 ute och ca 10grader innomhus? Har installerat en sanyo sapkrv96 och hade 31,5bar vid igångkörningen lixom nu 2 månader senare. Varför jag undrar är att den isar igen med jämna mellanrum och jag vill utesluta gasbrist. Ju fler svar ju bättre Thumbsup
P=Q*M*C*DT

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vad är normalt driftstryck på en luftvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2011, 18:15:21 »
står att du är kyltekniker.. har du mätt hetgastemp och vätsketemp och jämfört mot kondenseringstemp vid fulllast?


Utloggad P3i

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kyltekniker
SV: Vad är normalt driftstryck på en luftvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2011, 19:03:33 »
Jepps, är kyltekniker. Installerar kanske 4 luftluft om året så erfarenheten är väll begränsad vad gäller dessa. Grejjen är att detta är en garantifråga och jag har ingen som helst lust att åka till pumpen som står 15 mil från mitt hem för att göra grundliga undersökningar vad gäller hetgastemperaturer, kondenseringstryck, vätsketemperaturer osv. Det jag har kollat efter att den var totaltigenisad för fjärde gången på kort tid var kondenseringstrycket. Om jag vet att det är ok och att det blåser varmt inne så borde det iaf inte vara någon brist på gas. Man vill ju lixom utesluta dom enkla felen först om du förstår vad jag menar :)
P=Q*M*C*DT

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vad är normalt driftstryck på en luftvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2011, 20:44:04 »
fortfarande +10 innomhus?

Utloggad P3i

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kyltekniker
SV: Vad är normalt driftstryck på en luftvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2011, 22:28:21 »
Det var ca 14 grader inne sist jag kolla och 31,5bar på manometerstället. Blåste varmt o gött ghjorde den iaf. ???
P=Q*M*C*DT

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är normalt driftstryck på en luftvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2011, 13:32:20 »
P3i

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang? Om du har 30 mil att köra, varför gör man då inte en grundlig felsökning redan första gången man får en felanmälan? Du har konstaterat att det är en isklump! Att snåla på en timme när du har 4 timmar i bilen.
Följ Servicemanualen och jämför angivna värden

För mig låter det som att det är fel på avfrostningsfunktionen, har du mätt tiden vid avfrostning och sett hur den frostar av lamellpaketet, jag skulle bytt givare och kretskort om kondenseringstemp gas/vätska är ok vid kyldrift. *vinkar*

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad sloke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Vad är normalt driftstryck på en luftvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2011, 18:26:41 »
Allt över 30 bars tryck på stället är bra, om nu filterna är rena och fläckthastigheten står på auto. det kommer att ta en tid för dig att få upp tempen i rummet, p.g.a. mycket yta (massa) att värma upp. ett tips är att frilägga den bakre givaren (förångar-givaren) ut från "kapslingen". blir den inkapslad i is så känner den inte kylfaktorn och avfrostningarna blir knasiga..
« Senast ändrad: 31 januari 2011, 18:29:00 av sloke »

Utloggad P3i

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kyltekniker
SV: Vad är normalt driftstryck på en luftvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2011, 19:48:43 »
Hela gejjen var att jag ville utesluta brist på köldmedium. Produkten har garanti kvar och då får ahlsell som är säljare av produkten se till så att någon kommer dit och fixar till pumpen. Visst skulle jag själv kunna felsöka pumpen och testa det ena och det andra men det varken vill eller får jag göra för att garantin ska gälla. Nu har iaf en servicekille varit ut och kikat på pumpen. Han trodde att påfrostningen delvis kunde bero på för dålig isolering i väggenomföringen. Jag hade isolerat det med gullfiber men det dög inte enligt honom. Han hävde i skum för att se om det skulle bli bättre avfrostningar ::). Jaja, vad säger man... Nu har pumpen isat ihop igen och det bara 3 dagar efter att han skummat hålet. Han ska upp igen för att väga ur gasen. Kan vara för lite gasfyllning från fabrik. Ska bli spännade att se :)
P=Q*M*C*DT

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!