Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket ventilationsflöde i min Nibe F750 vintertid för lägsta energiförbrukning?  (läst 13334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindenskoug

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hur ska jag justera ventilationsflödet (inställning av fläkthastigheten i min Nibe F750) under vintertid för att uppnå maximal energieffektivitet?
Om man bortser från luftkvaliteten.

Idag är det enligt byggkraven, flöde 0,35 l/s kvm och ventilationsfläkten i frånluftsvärmepumpen är då inställd på 75% av max (det är så man ställer in ventilationen i Nibe F750).

D.v.s. vad ska jag ha för procent/flöde för att uppnå så låg energiförbrukning som möjligt?

Lägre ventilationsflöde ger ju mindre mängd kalluft in (mindre behov av uppvärmnings av kall luft), samtidigt som lägre flöde ger mindre mängd varm luft att återvinna energi ur för frånluftsvärmepumpen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Det är ett moment 22 som du påpekar, ju mera luft du drar ut/in ju högre effekt får du men samtidigt kallare/högre förbrukning.

Precis som alla säger, dra dom 35l/s som normen säger så går du balansgång.

Själv skulle jag reducera flödet eller skaffa luft till pumpen från annat håll.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag skulle dra ned flödet när det blir riktigt kallt, då spar du pengar, och ventilationen sköter sig självt via självdrag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Även om jag har en CE50 så lånar jag tråden eftersom detta mera handlar om ventilation, elräkning och komfort...

Har fått vår ventilation injusterad till normen (läge 3) och det fungerade ju fint till slutet av september då vi tyckte det började kännas lite svalare inomhus så jag gick ner ett steg. Då blev det genast skönare utan att luften kändes sämre. Jag räknar med att kanske få gå ner ytterligare ett steg när det blir riktigt kallt ute

Här tycker jag det finns utrymme för produktutveckling. Med en utegivare (som F750 har) skulle man kunna justera fläkthastigheten proportionellt till utetemperaturen (finns det något som skulle kunna heta "inverterstyrd fläkt" eller???)

Problemet med normen för ventilation är väl att den inte tar hänsyn till inkommande lufts temperatur (och luftfuktighet) utan bara definerar samma volym för omsättningen oavsett vilket leder till att den "goa stugvärmen" fläktas ut

Och det är nog här skon klämmer, varför ingen tillverkare "vågar" komma med en lösning som uppenbarligen strider mot normen. Norm är norm, oavsett om den är bra eller dålig. Det är uppenbarligen aldrig fel att fläkta ut 0,35l/kvms även om elräkningarna stiger våldsamt och man fryser i sitt eget hus och huden torkar ut

Enda skillnaden med lägre fläkthastighet som jag noterat så här långt är att avluftens temperatur sjunkit rejält och ofta ligger mellan -10 till -13 grader istället för -1 till -3 grader tidigare. Och att det är varmt och skönt i huset

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
TokJans ide med luftsolfångare skulle nog inte vara dum att använda sig av på samtliga tilluftsdon. Tyvärr blir det ju krånglig rördragning på skuggsidan men skulle man göra det vid nybygge skulle det ju inte ens synas utifrån.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Typ som falska fönsterluckor.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
Ungefär så gör jag, luftsolfångare som förvärmer tilluften på två fresh i söderläge (av tot sju st), monteras på väggen ovanpå freshventilerna med hjälp av krokar i nederkant och exenterlås i överkant på mindre än en minut. Byggda i sommar och monterade i slutet på sep, 1200x600mm, med stor volym för att inte ändra flödet när solen lyser med sin frånvara *vinkar*, luftspalt framför och bakom absorbator, vill inte störa husets totala flöde, Dt så långt denna månad 34gr dagtid. Tänkt att monteras på hösten när värmebehovet uppstår och demonteras på vårkanten. Kampen mot höga elräkningar går vidare.

Utloggad lindenskoug

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
krambriw ...

kan du/någon förklara varför det kommer kallare luft i utblåset från värmepumpen när du sänker ventilationen?
Det tyder enligt mig på att kompressorn kör hårdare??!? och därmed drar mer ström? Alltså inte lika effektivt?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Jag mäter energiförbrukningen med separata energimätare (3-fas) och jag kan inte se att kompressorn drar mer nu när den jobbar trots lägre hastighet på fläkten. Den kanske bara hinner med att plocka ut mer energi ur luften som passerar

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Har excel kan du leka lite med följande program. Skriv in värdena i de blå rutorna och läs av resultatet. Stirra dig inte blind på cop-värdet, det kan bli riktigt dåligt när besparingen är som bäst.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Även om jag har en CE50 så lånar jag tråden eftersom detta mera handlar om ventilation, elräkning och komfort...

Har fått vår ventilation injusterad till normen (läge 3) och det fungerade ju fint till slutet av september då vi tyckte det började kännas lite svalare inomhus så jag gick ner ett steg. Då blev det genast skönare utan att luften kändes sämre. Jag räknar med att kanske få gå ner ytterligare ett steg när det blir riktigt kallt ute

Här tycker jag det finns utrymme för produktutveckling. Med en utegivare (som F750 har) skulle man kunna justera fläkthastigheten proportionellt till utetemperaturen (finns det något som skulle kunna heta "inverterstyrd fläkt" eller???)

Problemet med normen för ventilation är väl att den inte tar hänsyn till inkommande lufts temperatur (och luftfuktighet) utan bara definerar samma volym för omsättningen oavsett vilket leder till att den "goa stugvärmen" fläktas ut

Och det är nog här skon klämmer, varför ingen tillverkare "vågar" komma med en lösning som uppenbarligen strider mot normen. Norm är norm, oavsett om den är bra eller dålig. Det är uppenbarligen aldrig fel att fläkta ut 0,35l/kvms även om elräkningarna stiger våldsamt och man fryser i sitt eget hus och huden torkar ut

Enda skillnaden med lägre fläkthastighet som jag noterat så här långt är att avluftens temperatur sjunkit rejält och ofta ligger mellan -10 till -13 grader istället för -1 till -3 grader tidigare. Och att det är varmt och skönt i huset

mvh

Det är nu du förstår fördelen med ett aggregat som även har förvärmd tilluft :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Tänk om de med luft/vatten-vp hade haft en transformator att bygla fläkthastighet pÃ¥  :D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Jag mäter energiförbrukningen med separata energimätare (3-fas) och jag kan inte se att kompressorn drar mer nu när den jobbar trots lägre hastighet på fläkten. Den kanske bara hinner med att plocka ut mer energi ur luften som passerar

mvh

Om du loggar energiförbrukningen så kolla en gång till.

Vid högre förångartemp, mer effekt ut.

Vid högre kondensering (framledning), högre förbrukning på kompressorn.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 620
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!