Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme och termostat  (läst 40881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisse112

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Bergvärme och termostat
« skrivet: 05 april 2010, 19:59:06 »
Vi är i begrepp att bya ut vår gamla bergvärmepump som har gett upp. Vi bor i ett gammalt hus med gamla breda radiatorer (o gamla feta rör) som endast har en gammeldags vredventil. Nu hävdar installatören att vi måste byta dessa ventiler till nya samt ha termostat på samtliga radiatorer för att kunna justera in det systemet optimalt. Är detta verkligen nödvändigt ??



Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #1 skrivet: 05 april 2010, 20:35:36 »
Det stämmer inte alls utan tvärtom. Det är bättre att värmepumpen får reglera värmen.
Om flödena blir ojämna mellan  radiatorer sÃ¥ det är bättre att ställa in flödet  med fast
inställning med ventilen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #2 skrivet: 05 april 2010, 20:42:01 »

Vi är i begrepp att bya ut vår gamla bergvärmepump som har gett upp. Vi bor i ett gammalt hus med gamla breda radiatorer (o gamla feta rör) som endast har en gammeldags vredventil. Nu hävdar installatören att vi måste byta dessa ventiler till nya samt ha termostat på samtliga radiatorer för att kunna justera in det systemet optimalt. Är detta verkligen nödvändigt ??


Termostater känns överflödiga, men kan vara nödvändiga i några rum.

Däremot kan det vara idé att byta ventilerna till nya, med möjlighet till förinställda flöden. Naturligtvis kan flöden justeras med nuvarnade ventiler, men är inget som du kan kräva av din installatör.

Thermia?


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #3 skrivet: 05 april 2010, 20:46:16 »
IVT? :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #4 skrivet: 05 april 2010, 21:15:33 »

IVT? :)



Ha ha....ja då blir det ytterligare flödesproblem, genom att Nisse blir tvungen att dumpa överkottsvärme till grannarna.

Skämt åsido, så är det oftast bland Thermia-medlemmar jag läser om ventilbyten. Seriösa och riktiga åtgärder, som förmodligen betalar sig på sikt. Naturligtvis ska man inte erbjuda produkten till den villaägare som har täta ventiler och justerade flöden, eller de villor som har justeringsmöjligheter typ trimventiler på radiatorernas returrör.


Utloggad nisse112

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #5 skrivet: 05 april 2010, 22:27:14 »
Tack för svar. Det är riktigt gamla ventiler med mässingshantag det är täta men jag tror inte att flöden är justerade. Är det då värt att göra större ingrepp och byta till nya för att kunna trimma in anläggningen ?

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #6 skrivet: 06 april 2010, 01:53:26 »
om du har expansionskärlet pÃ¥ vinden är dom täta. Byter du till slutet kärl  ska man byta ventiler med . läckage risken är stor . pack boxen hÃ¥ller inte tätt

Byt ventiler.
c-c

Kan man inte avvakta och se om det läcker först? Vi gick över till slutet kärl vid vp-installation och inte har nÃ¥gon av vÃ¥ra 23 radiatorer läckt efter sju  Ã¥r.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #7 skrivet: 06 april 2010, 08:54:31 »
Det konstiga här är ju inte att ddm rekomendarar ventilbyte. Det som känns oseriöst, är att dom rekomnderar byte till termostatventiler vilket jag anser vara dumt.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #8 skrivet: 06 april 2010, 19:56:23 »
man kan men man bör inte  :)  När man föreslÃ¥r ett ventilbytet är det inte för mer jobbet .Det är för säkerställnadet .Inget roligt jobb att byta ventiler . men det hjälper en ocksÃ¥ att justera  flödena pÃ¥ radiatorena .  antingen gör man det med trimventilen eller med radventilen . jag föredrar radventilen . skalenliga kvs värden direkt pÃ¥ nyckeln

vad har du för systemtryck?
c-c

aha, du ser det ur installatörs synvinkel. Då förstår jag. :)
Trycket är runt 1,4 bar.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #9 skrivet: 06 april 2010, 21:19:29 »
Och säkerhetsventilen öppnar redan på 1,5 bar, ingen voltsamma tryck alltså.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #10 skrivet: 08 april 2010, 11:55:59 »
Termostater behövs i alla utrymmen där vi kan få tillskottsvärme i form av
solinstrålning, matlagning, gäster, datorspelande ungdomar, eldning i kamin etc. etc.

Att man gör grundinställning av flöden med alla termostater öppna för att alla utrymmen
skall kunna få tillräcklig tillförsel av värme vid någon slags "normalläge" är en sak, men
sedan måste termostaterna förstås arbeta i nästan alla utrymmen eftersom det aldrig
är "normalläge" överallt i hela huset hela tiden.

Radiatorer eller golvslingor som fortsätter värma trots att det redan är varmt nog visar
på fel i den lokala regleringen av värmen. I värsta fall är det en utomhusgivare
som styr ut en viss temperatur med ett visst flöde efter en kurva som skall beskriva
husets behov vid olika utomhustemperaturer. Detta blir rätt bara i "normalfallet" som
i princip aldrig inträffar.

Lite bättre blir det med en eller ett par inomhusgivare som kompletterar utomhusgivaren.

Allra bäst blir det om så många termostater som möjligt får göra den lokala regleringen
i varje rum.

Den som nu protesterar och säger att värmepumpen "behöver" ett visst flöde för att kunna
jobba, så är svaret att detta är ett internt värmepumpsproblem som tillverkarna borde ta
hand om istället för att kunden får system som reglerar värmen dåligt i huset.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #11 skrivet: 08 april 2010, 14:40:32 »

Den som nu protesterar och säger att värmepumpen "behöver" ett visst flöde för att kunna
jobba, så är svaret att detta är ett internt värmepumpsproblem som tillverkarna borde ta
hand om istället för att kunden får system som reglerar värmen dåligt i huset.


Jaha, så om jag ringer och påtalar detta för Nibe så kommer dom med en ny pump till mig som fixar detta eller hur menar du nu?
Hur det borde vara är ju ointressant om detta "borde" inte finns. Då får man justera efter de förutsättningar som finns istället.
För övrigt står mitt hus i stort sett alltid i "normaltillståndet", utegivaren funkar alldeles utmärkt och innegivaren använder jag mest för att centralt kunna höja eller sänka tempen i hela huset utan att behöva springa ner i källaren. Detta vore mycket bökigare med en massa termostater. Det är inte ofta den behöver kompensera den inställda temperaturen, den håller utegivaren.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #12 skrivet: 08 april 2010, 15:37:21 »
Ville Vessla: Du har ju innegivare och då hamnar du inte i värsta kategorin.
Har du inte heller tillskott av energi från andra källor, som t.ex. sol in genom
fönster på södersidan, så kan det förstås funka ganska bra ändå. Vi skall ju
inte ändra på sådant som fungerar....

Du kan ju gärna få förklara för mig hur du tycker ditt system skulle kompensera
för t.ex. 3 tonåringar med var sin dator i samma rum (och med dörren stängd).
Eller för den delen 8-10 gäster i vardagsrummet, eller brödbakning i köket?
I alla dessa fall kommer ju radiatorerna i ditt system att vara varma trots att rummet
redan är tillräckligt varmt.

Du kan ju också få förklara för mig anledningen till att du behöver "höja eller sänka
tempen i hela huset"? Att hålla innetempen på rätt nivå är ju precis det som
styrsystemet måste klara av automatiskt? Om det inte gör det så måste vi väl få anta
att det inte fungerar så bra som det borde...

Nibe kommer naturligtvis att fortsätta göra de pumpar som de tjänar mest pengar
på oavsett vad jag säger. Det är ju kunderna som måste bli medvetna om att man
kan göra annorlunda.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #13 skrivet: 08 april 2010, 15:44:36 »

Du kan ju också få förklara för mig anledningen till att du behöver "höja eller sänka
tempen i hela huset"? Att hålla innetempen på rätt nivå är ju precis det som
styrsystemet måste klara av automatiskt? Om det inte gör det så måste vi väl få anta
att det inte fungerar så bra som det borde...

Mitt system är konstant men inte jag eller min sambo, ibland känns det rått och kyligt trots att termometern säger 21 ºC.
Då kan jag vilja höja temperaturen nån grad och ibland är det tvärtom.
Åker jag bort brukar jag sänka några grader för att spara några kWh.
Detta är ju faktorer som inte ens världens bästa system rimligen kan känna till så då är det bra med en central tempinställning.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och termostat
« Svar #14 skrivet: 08 april 2010, 15:54:30 »

Du kan ju gärna få förklara för mig hur du tycker ditt system skulle kompensera
för t.ex. 3 tonåringar med var sin dator i samma rum (och med dörren stängd).
Eller för den delen 8-10 gäster i vardagsrummet, eller brödbakning i köket?
I alla dessa fall kommer ju radiatorerna i ditt system att vara varma trots att rummet
redan är tillräckligt varmt.

Jag har aldrig tonåringar hemma(men det blir om en 10-15år, 2 döttrar på 2 år respektive 1 månad) och inte så ofta mycket gäster.
Då installerar jag nog nya termostater i nåt rum där dessa behagar samla sig.
I dagsläget nyttjar jag termostater i vardagsrummet eftersom jag har en braskamin där.

För övrigt har jag placerat min utegivare så att den påverkas av solen och därmed drar ner på värmebehovet när solen skiner , funkar perfekt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!