Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken är optimal temperatur pÃ¥ varmvatten beredare?  (läst 69078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CirruZZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Hej pÃ¥ er, mitt fösta inlägg här pÃ¥ VP forum!  :)

Nu till ämnet...
Jag kan själv lista ut att det inte finns nÃ¥got "rätt" svar pÃ¥ min frÃ¥ga (rubriken)  ;), för det beror givetvis pÃ¥ förutsättningarna!

Vi är en familje (två vuxna och två små barn) som bor i en villa bygd 1974, och vår varmvattenberedar är ju givetvis orginal (ej bytt). Det jag undrade över är lite vad och om det finns något sätt att optimera inställningen på den beroende på VÅRA förutsättningar.

Här är spec på vår VV beredare...
Tillvärkare/Märke: PARCA NORRAHAMAR
Typ: M 300 VS
Volym: 295 L
Tillv.Ã¥r: 1974
Arbetstryck: 9 atö
Drifttemp: 60-80 gC
Efekt: 3kW

Nu tror jag det är så att den går på alla tre faser (knapp II) och således är effekten 3 kW. Vad jag förstår så kan jag välja med knappar att köra den på två faser (knapp I) och då få ner den till 1 kW. Är det ett bra val?

Sen till inställd temp. Den står nu på 60 grader och det är lite i varmaste laget om man BARA tar varmvatten i kranen. Känns ju lite onödigt att ha så varmt när man ända inte kan använda det utan att blanda med kallvatten. Men frågan är om jag kan sänka den till lägre. Hur är det med Legionellabakterier, vilken temp är lägst med tanke på det? Moderna pannor jobbar väl med en lägre temp och sen med en viss inter vall går upp i temp och "bränner av" för att bli av med risken för Legionella. Skulle man kunna sänka temp och sen se till att en gång i veckan eller nu är lämpligt intervall, själv höja tempen för att lösa det.

Som sagt, lite funderingar krig optimering och om det är möjligt över huvud taget.

Bigofar bild på kopplingsschemat som sitter på pannan och en logg graf för tempen utanpå pannan (loggar med 1-wire och sensorn sitter på utsidan av pannan med värmeledande pasta)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2009, 10:56:41 »
För elberedare finns det ingen fysikalisk anledning att ha låg varmvattentemp annat är värmeläckage. För en värmepump sjunker verkningsgraden drastiskt med stigande temperatur, och det är anledningen till att man har låg temp, ca 50°, och bränner av legionella med jämna intervall, oftast då med el.

När det gäller temperaturen vid tappstället regleras den normalt med en blandningsventil, och i ditt fall tror jag den sitter ganska långt ner på det långa röret man ser i bild. Jag hade en likadan beredare innan vi installerade bergvärmen.

Ju högre temp du har i beredaren, ju mera varmvatten kan du tappa, så om du aldrig har problem med att varmvattnet tar slut kan du ev sänka lite för att minska förslusterna genom värmeläckage, men jag skulle aldrig sänka den under 60°.


Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2009, 11:23:30 »
+70 i beredaren, sedan blandningsventil satt på max 45+.

I dusch termostaten så du ej kan bränna dig(läs barnen)
Kök kan ha 45+ om man är säker på att ingen kan bränna sig.

Är värmen för låg i vvb överlever bakterier, samt ekonomin försämras.

Jag tänkte som du för en 20 år sen men så frågade jag en vvs'are.

Snacka om att han hade rätt. Mer varmvatten, till lägre pris.

Dina inställningar kan vara 1 Kw resp 3Kw hos mig 2 fas.

Om du kör 3 eller 1 har med snabbhet att göra. Dvs mina 100L tar 8 eller 4 timmar att värma upp.

Är man fler personer är 3 kw rätt val, men få pers låga behov, så räcker 1 kw ofta med lite planering.

Man sparar inget annat än elslingan som kostar under 1000 att köpa.

Så välj komfort eller risken att vv tar slut mitt när du är intvålad.

En liter vatten kostar det samma att värma fort eller långsamt!

Det är i blandningen du avgör ekonomin.

Dvs om vv är för kallt går det åt mer vv för en viss temp.

Läckade värme vid 70+ temp från vv skall inte vara ett bekymmer. Den värmer ju bostaden då.

Så lyder min vvs'ares råd från 1985.

De gäller nog idag med.

ElV
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2009, 16:41:20 »
Man bör ha en sådan temperatur i beredaren att man har minst 50 grader vid alla tappställen, enligt Boverkets rekommendationer.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2009, 17:19:03 »
Typiskt, 50 grader är en dålig kompromiss dessutom. Legionellen är mindre farlig än det varma vattnet, speciellt om man har barn. Redan vid 45 kan tunt barnskinn få brännskadesymtom. Har läst boverkets sidor om legionellan och funderar på varför man blåser upp något som inte är ett problem i sig? Såvida man då inte har hiv eller liknande förståss, då försiktighet bör tas i alla former. I början på 1980 talet dog alla som åt lite för mycke ägg. Så socialstyrelsen sade sitt. Ingen åt ägg! Folk dog ändå! Några månader senare så upptäckte socialstyrelsen att ingen hade dött av för mycket ägg, kolestorolet var inte direkt dödande så när äggberget växte i sverige så bestämde socialstyrelsen att ingen fick dö av ägg och man kunde äta ägg dagligen riskfritt från den dagen. Så med krafttag från socialstyrelsen går det mesta att bota!
Men det är klart att man ska varken vara inne eller ute och framför allt aldrig åka någonstans om man ska vara säker på att inte skada sig, eller bli sjuk. Men fasen va jobbigt och tråkigt det skulle bli.

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2009, 17:29:21 »
Visst, det står ju var och en fritt att ha vilken temperatur på varmvattnet som man vill. Tycker inte att 50 grader är någon dålig kompromiss om man vill ha något så när varmt vatten. Själv har jag nog lite drygt 50 grader ut ur kran.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2009, 23:12:33 »
Hej CirruZZ, och välkommen till forumet! Thumbsup Bara en liten anmärkning: jag tror nog att om knappen 2 motsvarar 3 kw så motsvarar med all sannolikhet knapp 1 = 1500 watt på elpatronen. Enda fördelen med att köra patronen på 1500 watts-läget är väl att du förlänger säkert livslängden på elpatronen markant. Jag har själv en Nibe Compact 300 liters vv-beredare från 1975 och den har alltid varit inställd på 1500-watts-läget och den fungerar precis lika bra än idag, och jag har aldrig behövt göra något med den. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2009, 23:59:23 »
Typiskt, 50 grader är en dålig kompromiss dessutom. Legionellen är mindre farlig än det varma vattnet, speciellt om man har barn. Redan vid 45 kan tunt barnskinn få brännskadesymtom. Har läst boverkets sidor om legionellan och funderar på varför man blåser upp något som inte är ett problem i sig? Såvida man då inte har hiv eller liknande förståss, då försiktighet bör tas i alla former. I början på 1980 talet dog alla som åt lite för mycke ägg. Så socialstyrelsen sade sitt. Ingen åt ägg! Folk dog ändå! Några månader senare så upptäckte socialstyrelsen att ingen hade dött av för mycket ägg, kolestorolet var inte direkt dödande så när äggberget växte i sverige så bestämde socialstyrelsen att ingen fick dö av ägg och man kunde äta ägg dagligen riskfritt från den dagen. Så med krafttag från socialstyrelsen går det mesta att bota!
Men det är klart att man ska varken vara inne eller ute och framför allt aldrig åka någonstans om man ska vara säker på att inte skada sig, eller bli sjuk. Men fasen va jobbigt och tråkigt det skulle bli.



Synnerligen dumt påstående... Legionella är absolut livsfarligt oavsett om man har hiv eller inte. Däremot måste man andas in legionella för att det ska vara farligt men det är en annan sak. Är man sen så dumsnål att man inte använder sig av en blandningsventil för att skydda sina barn är en helt annan sak som lätt åtgärdas.

Mvh Thomas

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2009, 08:37:50 »
zx12r. Var ska du då sätta EN blandningsventil för att täcka alla tappställen?
Vad sätter du då denna blandningsventil på för gradantal om du har Halvsmåa barn som tar sig runt och klättrar på allt? Dessa bränner sig redan från 45 grader.
4-6 redan sjuka personer med nedsatt imunförsvar har dött av legionella,som man kan läsa om pÃ¥ boverkets sida. INGEN har insjuknat i nÃ¥got egnahem!  Dessutom räcker inte ens 55 grader för att knäcka de smÃ¥ rackarna som alla har hört talas om men ett fÃ¥tal träffat pÃ¥. Inte ens en kort stund pÃ¥ 60 grader utrotar krypen. Och ingen jag känner (eller hört talas om) har byggt om sina hus för att säkerställa bÃ¥de brännskador och legionella.

SÃ¥ berätta Thomas. Hur löser du brännskaderisken samtidigt med legionellan, med med EN blandningsventil?   
 I runda slängar har min vp under dryga 7 Ã¥r producerat vv med lägsta tillslag pÃ¥ 30 grader (har inte bott i huset vintertid men vp har stÃ¥tt pÃ¥slagen) och maxat 55 men de 55 graderna varar endast i nÃ¥gra min dÃ¥ tempen fort sjunker till 49 där avkylningen avstannar.(perfekt grogrundstemp för legionella) Jag har använt vv till och frÃ¥n, och de gÃ¥nger jag behövt varmare har jag satt upp tillslagstemp men jag har ALDRIG ens provat om legionellakörningen fungerar pÃ¥ min vp. Jag hade funderingar pÃ¥ om jag skulle behöva extra vv för badkaret, men klarar även detta utan problem nu dÃ¥ starttempen är uppställd. SÃ¥ inte ens extra vv är provat pÃ¥ min vp.

Så berätta hur du löser problematiken där egentligen endast ett cirkulerande rejält brännhett i sammanhanget vv till alla tappställen är den enda lösningen på ett problem som i det stora hela inte är något problem? Och jag säger det igen. Förutom om man redan har nedsatt imunförsvar.

Förmodligen skulle byggnormerna för länge sedan varit justerade med tanke på legionella i samtliga bostäder i vårt förbudssamhälle, om det vore ett problem ens i närheten av det som boverket skriver om. I de flesta hyreshus tar det evigheter att få fram pissljummet vatten vissa tider på dygnet då få förbrukar vv.

Berätta Thomas. jag väntar med spänning...
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2009, 09:19:10 »
zx12r. Var ska du då sätta EN blandningsventil för att täcka alla tappställen?
Vad sätter du då denna blandningsventil på för gradantal om du har Halvsmåa barn som tar sig runt och klättrar på allt? Dessa bränner sig redan från 45 grader.
4-6 redan sjuka personer med nedsatt imunförsvar har dött av legionella,som man kan läsa om pÃ¥ boverkets sida. INGEN har insjuknat i nÃ¥got egnahem!  Dessutom räcker inte ens 55 grader för att knäcka de smÃ¥ rackarna som alla har hört talas om men ett fÃ¥tal träffat pÃ¥. Inte ens en kort stund pÃ¥ 60 grader utrotar krypen. Och ingen jag känner (eller hört talas om) har byggt om sina hus för att säkerställa bÃ¥de brännskador och legionella.

SÃ¥ berätta Thomas. Hur löser du brännskaderisken samtidigt med legionellan, med med EN blandningsventil?   
 I runda slängar har min vp under dryga 7 Ã¥r producerat vv med lägsta tillslag pÃ¥ 30 grader (har inte bott i huset vintertid men vp har stÃ¥tt pÃ¥slagen) och maxat 55 men de 55 graderna varar endast i nÃ¥gra min dÃ¥ tempen fort sjunker till 49 där avkylningen avstannar.(perfekt grogrundstemp för legionella) Jag har använt vv till och frÃ¥n, och de gÃ¥nger jag behövt varmare har jag satt upp tillslagstemp men jag har ALDRIG ens provat om legionellakörningen fungerar pÃ¥ min vp. Jag hade funderingar pÃ¥ om jag skulle behöva extra vv för badkaret, men klarar även detta utan problem nu dÃ¥ starttempen är uppställd. SÃ¥ inte ens extra vv är provat pÃ¥ min vp.

Så berätta hur du löser problematiken där egentligen endast ett cirkulerande rejält brännhett i sammanhanget vv till alla tappställen är den enda lösningen på ett problem som i det stora hela inte är något problem? Och jag säger det igen. Förutom om man redan har nedsatt imunförsvar.

Förmodligen skulle byggnormerna för länge sedan varit justerade med tanke på legionella i samtliga bostäder i vårt förbudssamhälle, om det vore ett problem ens i närheten av det som boverket skriver om. I de flesta hyreshus tar det evigheter att få fram pissljummet vatten vissa tider på dygnet då få förbrukar vv.

Berätta Thomas. jag väntar med spänning...

 :)
Blandningsventilen ska naturligtvis sitta närmast beredaren innan alla fördelningar och kommer därför alla tappställen tillgodo. Som den ocksÃ¥ gör hos alla som har en...  :D'
Fråga någon granne om du får se hur det sitter hos dem... (t.ex. Elpannor med berededare har en blandningsventil..)

Hur löser man legionella och slipper skÃ¥llhett vatten? Häng med nu detta är avancerat...  ::)
Sätt beredaren på 65 - 80 grader.
Ställ in blandningsventilen på max 40 grader om du har småbarn. (eller vilken önskad temp som helst..)
KLART!

Att vatten i ledningar inte är ett stort problem bara man har skaplig omsättning är konstaterat. Eftersom legionella behöver relativt lång tid på sig för att växa. Vilken den gör i en beredare där vatten kan stå still i tex hörnen fast man tappar vatten.

Om du anser att bara de med nedsatt immunförsvar är i riskzonen hoppas jag att du i så fall inte behöver konstatera att dina egna barn vad det...

Mvh Thomas

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2009, 09:54:08 »
Men??? Har du glömt att min första mening började med att boverkets rekomendation med 50 grader var en dålig kompromiss? Med dina 40 grader ligger du under de som trissar upp riskerna med legionellan. 40 grader räcker inte enligt boverket. Så där får jag det inte att gå ihop. Dina 40 låter bra för barnen, men boverkets 50 grader i alla tappställen då? Hur löser vi det? Går det över huvud taget? Går det att kompromissa?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2009, 12:11:48 »
Går det att kompromissa? Svaret är nej. Vill du undvika legionella så är det 50 grader vid tappstället som gäller. Sedan är det upp till dig som förälder att lära dina ungar att varmt vatten gör ont och bränns. Bränt barn skyr...
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2009, 12:59:51 »
Men??? Har du glömt att min första mening började med att boverkets rekomendation med 50 grader var en dålig kompromiss? Med dina 40 grader ligger du under de som trissar upp riskerna med legionellan. 40 grader räcker inte enligt boverket. Så där får jag det inte att gå ihop. Dina 40 låter bra för barnen, men boverkets 50 grader i alla tappställen då? Hur löser vi det? Går det över huvud taget? Går det att kompromissa?

Naturligtvis är det en kompromiss att sätta blandningsventilen till 40 grader men det är om man som jag skrev tidigare har en kontinuerlig avtappning av vatten. Att ändå ha beredaren så att den säkerställer legionellaskydd är garanterat betydligt bättre än att inte ha det.

Legionellaskydd = hög temp i beredaren och tappsystem.

Om man ska hårddra din argumentering så kan man självklart ha blandingsventiler vid varje tappställe..
Jag vidhåller att det är mycket säkrare att ha en het beredare som blandar ut till din lågtempstappning som du vill ha för barnen istället för att ha även beredaren med lågtemp.

Känns som en ickefråga vidare... Jag svarade på vad jag anser fel, nämligen ditt påstående att legionella inte är farligt för gemene man.

Mvh Thomas

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2009, 13:48:49 »
Det är dit jag vill komma. Varför vara rädd för för något som egentligen inte är något problem i villor och hyreshus? Legionellan är mindre risk att märka av än att ens barn bränner sig.
Även på boverkets sidor kan man läsa att det inte är ett samhällsproblem men förväntas bli ett.?
Sedan läser man vidare hos boverket att 500 insjuknar/ Ã¥r i legionella och en pÃ¥ 10 dör av detta. det är 10 döda/100 x 5 dvs  50 dör av 500 insjuknade/Ã¥r i sverige, skriver boverket. Men en snabb googling pÃ¥ (legionella dödade) sÃ¥ hittar man inga siffror i närheten av boverkets uppgifter. Men dom siar kanske om en framtid som aldrig kommer? 4-6 var en siffra jag kommer ihÃ¥g där det var sjuka och gamla som avlidigt av diagnosen legionella i sverige de senaste Ã¥ren. Dock ingen i egnahem.

Så då undrar jag om det är fakta, skrämselpropaganda eller framtidsvisioner man läser om hos boverket?

------------------ Thomas. du svarade medan jag skrev detta. SÃ¥ dÃ¥ tillägger jag att det inte räcker med 50 grader i tappvatten i boverkets rekomendationer utan dÃ¥ skall ledningar regelbundet spolas med 70 gradigt vatten i 3-30 min beroende pÃ¥ avstÃ¥nd till tappvattenställen...  Jag har aldrig hör nÃ¥gon som ens funderat pÃ¥ att göra detta! SÃ¥ ska man följa boverket blir det dyrt att bli av med ett problem som dom dessutom själva framlägger som ett icke samhällsproblem i dagsläget.

Legionellan är inget problem för gemene man. Gemene man har inte nedsatt imunförsvar eller bor på ålderdomshem eller ligger på sjukus.

Men som sakt. Det är upp till var och en hur man hanterar situationen. Vi får inte böter ännu i alla fall även om legionellakörningen är avstängd. Men glöm inte säkerhetsbältet i bilen. Det kostar många kwh om man blir påkommen.


http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/2000/har_du_legionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Vilken är optimal temperatur på varmvatten beredare?
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2009, 00:57:28 »
Om nu 50 personer enligt uppgift dör av legionella, hur många är det då som dör beroende på varmvattnet. Denna sjukdom drabbar väl främst dem som besöker varmare länder. Själv har jag aldrig hört talas om detta problem. Har bott i hus sedan 40 år med olika uppvärmningsystem och nu senast med lågtemp via värmepump. Däremot är det väldigt obehagligt om vattnet är för varmt. 50 grader är för mycket för vår del. En begränsning till 45 grader är bra.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!