Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Frånluftsvärmepumpar => Ämnet startat av: lindenskoug skrivet 22 oktober 2010, 13:37:46
-
Hur ska jag justera ventilationsflödet (inställning av fläkthastigheten i min Nibe F750) under vintertid för att uppnå maximal energieffektivitet?
Om man bortser från luftkvaliteten.
Idag är det enligt byggkraven, flöde 0,35 l/s kvm och ventilationsfläkten i frånluftsvärmepumpen är då inställd på 75% av max (det är så man ställer in ventilationen i Nibe F750).
D.v.s. vad ska jag ha för procent/flöde för att uppnå så låg energiförbrukning som möjligt?
Lägre ventilationsflöde ger ju mindre mängd kalluft in (mindre behov av uppvärmnings av kall luft), samtidigt som lägre flöde ger mindre mängd varm luft att återvinna energi ur för frånluftsvärmepumpen.
-
Det är ett moment 22 som du påpekar, ju mera luft du drar ut/in ju högre effekt får du men samtidigt kallare/högre förbrukning.
Precis som alla säger, dra dom 35l/s som normen säger så går du balansgång.
Själv skulle jag reducera flödet eller skaffa luft till pumpen från annat håll.
-
Jag skulle dra ned flödet när det blir riktigt kallt, då spar du pengar, och ventilationen sköter sig självt via självdrag.
-
Även om jag har en CE50 så lånar jag tråden eftersom detta mera handlar om ventilation, elräkning och komfort...
Har fått vår ventilation injusterad till normen (läge 3) och det fungerade ju fint till slutet av september då vi tyckte det började kännas lite svalare inomhus så jag gick ner ett steg. Då blev det genast skönare utan att luften kändes sämre. Jag räknar med att kanske få gå ner ytterligare ett steg när det blir riktigt kallt ute
Här tycker jag det finns utrymme för produktutveckling. Med en utegivare (som F750 har) skulle man kunna justera fläkthastigheten proportionellt till utetemperaturen (finns det något som skulle kunna heta "inverterstyrd fläkt" eller???)
Problemet med normen för ventilation är väl att den inte tar hänsyn till inkommande lufts temperatur (och luftfuktighet) utan bara definerar samma volym för omsättningen oavsett vilket leder till att den "goa stugvärmen" fläktas ut
Och det är nog här skon klämmer, varför ingen tillverkare "vågar" komma med en lösning som uppenbarligen strider mot normen. Norm är norm, oavsett om den är bra eller dålig. Det är uppenbarligen aldrig fel att fläkta ut 0,35l/kvms även om elräkningarna stiger våldsamt och man fryser i sitt eget hus och huden torkar ut
Enda skillnaden med lägre fläkthastighet som jag noterat så här långt är att avluftens temperatur sjunkit rejält och ofta ligger mellan -10 till -13 grader istället för -1 till -3 grader tidigare. Och att det är varmt och skönt i huset
mvh
-
TokJans ide med luftsolfångare skulle nog inte vara dum att använda sig av på samtliga tilluftsdon. Tyvärr blir det ju krånglig rördragning på skuggsidan men skulle man göra det vid nybygge skulle det ju inte ens synas utifrån.
-
Typ som falska fönsterluckor.
-
Ungefär så gör jag, luftsolfångare som förvärmer tilluften på två fresh i söderläge (av tot sju st), monteras på väggen ovanpå freshventilerna med hjälp av krokar i nederkant och exenterlås i överkant på mindre än en minut. Byggda i sommar och monterade i slutet på sep, 1200x600mm, med stor volym för att inte ändra flödet när solen lyser med sin frånvara *vinkar*, luftspalt framför och bakom absorbator, vill inte störa husets totala flöde, Dt så långt denna månad 34gr dagtid. Tänkt att monteras på hösten när värmebehovet uppstår och demonteras på vårkanten. Kampen mot höga elräkningar går vidare.
-
krambriw ...
kan du/någon förklara varför det kommer kallare luft i utblåset från värmepumpen när du sänker ventilationen?
Det tyder enligt mig på att kompressorn kör hårdare??!? och därmed drar mer ström? Alltså inte lika effektivt?
-
Jag mäter energiförbrukningen med separata energimätare (3-fas) och jag kan inte se att kompressorn drar mer nu när den jobbar trots lägre hastighet på fläkten. Den kanske bara hinner med att plocka ut mer energi ur luften som passerar
mvh
-
Har excel kan du leka lite med följande program. Skriv in värdena i de blå rutorna och läs av resultatet. Stirra dig inte blind på cop-värdet, det kan bli riktigt dåligt när besparingen är som bäst.
-
Även om jag har en CE50 så lånar jag tråden eftersom detta mera handlar om ventilation, elräkning och komfort...
Har fått vår ventilation injusterad till normen (läge 3) och det fungerade ju fint till slutet av september då vi tyckte det började kännas lite svalare inomhus så jag gick ner ett steg. Då blev det genast skönare utan att luften kändes sämre. Jag räknar med att kanske få gå ner ytterligare ett steg när det blir riktigt kallt ute
Här tycker jag det finns utrymme för produktutveckling. Med en utegivare (som F750 har) skulle man kunna justera fläkthastigheten proportionellt till utetemperaturen (finns det något som skulle kunna heta "inverterstyrd fläkt" eller???)
Problemet med normen för ventilation är väl att den inte tar hänsyn till inkommande lufts temperatur (och luftfuktighet) utan bara definerar samma volym för omsättningen oavsett vilket leder till att den "goa stugvärmen" fläktas ut
Och det är nog här skon klämmer, varför ingen tillverkare "vågar" komma med en lösning som uppenbarligen strider mot normen. Norm är norm, oavsett om den är bra eller dålig. Det är uppenbarligen aldrig fel att fläkta ut 0,35l/kvms även om elräkningarna stiger våldsamt och man fryser i sitt eget hus och huden torkar ut
Enda skillnaden med lägre fläkthastighet som jag noterat så här långt är att avluftens temperatur sjunkit rejält och ofta ligger mellan -10 till -13 grader istället för -1 till -3 grader tidigare. Och att det är varmt och skönt i huset
mvh
Det är nu du förstår fördelen med ett aggregat som även har förvärmd tilluft :)
-
Tänk om de med luft/vatten-vp hade haft en transformator att bygla fläkthastighet på :D
-
Jag mäter energiförbrukningen med separata energimätare (3-fas) och jag kan inte se att kompressorn drar mer nu när den jobbar trots lägre hastighet på fläkten. Den kanske bara hinner med att plocka ut mer energi ur luften som passerar
mvh
Om du loggar energiförbrukningen så kolla en gång till.
Vid högre förångartemp, mer effekt ut.
Vid högre kondensering (framledning), högre förbrukning på kompressorn.