Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Gano
« skrivet: 23 mars 2009, 09:02:48 »


årsförbrukningen sjunkit från ca 3500 kwh/år till ca 2000 kwh/år med endast 2 st vuxna i huset. Så jag kan ivf inte tolka detta till något annat än att det har skett en hyfsad besparing med  timerkörning av beredaren. :)


Det går normalt 1000 kWh/år och vuxen i varmvatten. Men med lite sparsamhet så kan denna siffra lätt hamna på 500 kWh. Sedan har ju Raffen, förutom tidsstyrningen, stängt av den undre kretsen i sin VVB, vilket gör att de totala värmeförlusterna minskar eftersom VVB innehåller mindre värmeenergi. Varmvattenkapaciteten minskar naturligtvis, men det har ingen betydelse om man bara är 2 pers i hushållet.

Vanligen ligger tomgångsförlusterna på 800-1200 kWh/år på moderna VVB. Se SP-test på Råd&Röns hemsida. Förr slukade VVB energi, mycket tack vare överdrivna temperaturer och flera elpatroner i olika höjder. Idag förlitar man sig mer på skiktning och räknar mer på gränsen. Genom att stänga av den undre kretsen har Raffen fått en "modernare" konstruktion.

Att temperaturen sjunker om elpatronen inte tillåts arbeta, det behöver vi inte diskutera, det vet väl alla. Och därmed kommer även medeltemperaturen räknat över ett dygn (och då pratar jag inte om den övre volymen, utan hela volymen) att minska.

2000 kWh/år för ett sparsamt medelålders par är väl inte otroligt lågt om man tittar på förutsättningarna. När jag bytte VVB i samband med installationen av solfångaren så märkte jag en drastisk minskning av tomgångsförbrukningen. Dels var styrtempen lägre i den nya VVB, dels var isoleringen bättre.

Det finns inga Perpetum Mobile.

MVH/Gano
 
Skrivet av: CirruZZ
« skrivet: 22 mars 2009, 22:36:10 »

Absolut, men jag tror att jag har ca 5-6 cm eller vad det nu kan vara. Tyvärr tror jag inte att jag kan få plats med mer runt den då den i princip tar hela utrymmet i VVB skåpet.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 22 mars 2009, 22:32:06 »

Ett tips.
Jag kollade hur tjock isolering min 50L thermia vvb hade i dag.
Isoleringen i sidan var 1-1,5 cm  Sc:,h

Alltså kan det vara en bra ide att isolera mera
Skrivet av: CirruZZ
« skrivet: 22 mars 2009, 21:54:31 »

Då får jag stoltsera med mitt 2:a inlägg då... ::) Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare  :-\

Först TACK för alla kloka svar, jag har absolut fått mer kött på benen.

Jag skall genast kolla upp vad min blandare är satt på, i ärlighetens namn visste jag inte ens att det fanns en sådan, men det är ju helt logiskt. Jag skall experimentera lite men det lutar åt att höja tempen i VVB, tvärt emot än vad jag först hade tänkt  :o, och sen sätta ned effekten. Som det är nu så är det inget problem att VV tar slut, så skulle det ta lite längre tid att värma vattnet så gör det inget. + att vi minskar förbrukningspikarna i El.  Att låta styra VVB's temp över dygnet känns som överkurs men skulle kunna vara något absolut, dock kräver det ju lite installation av grejer. Måste kolla mer hur en sån lösning skulle kunna se ut för min VVB.  b00k

När det gäller legionella så verkar det som diskussionen blossade upp ordentligt! Som alltid så finns det många åsikter och synsätt. Själv tror jag inte det är något stort problem, men man skall ha absolut det i åtanke.

Skrivet av: larryd
« skrivet: 25 februari 2009, 18:34:13 »

Korrekt...

pointen är att förlusterna inte "kommer huset till godo" mer än en ringa grad. Speciellt inte om man har värmepump.
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 25 februari 2009, 18:22:35 »

Du låter väl temperaturen sjunka mellan "körningarna"? Så utslaget på ett dygn så har medeltemperaturen sjunkit. Eller...?

Jag vägrar tro på att det finns billigare sätt att värma vatten med elpatron. Det kostar en viss mängd energi per liter och grad och det enda man kan göra för att sänka denna är att sänka vattenförbrukningen eller minska förlusterna.

mvh
Skrivet av: larryd
« skrivet: 25 februari 2009, 16:54:27 »



Larryd;
Mmmm??? har du tänkt på att 1 liter vatten kostar alltid det samma att värma oavsett alla finurligheter. Utan att ha full koll på din metod så får jag för mig att det låter som min lösning för 20 år sen. Kom över en kraftig IP44 termostat/tidur så då fick man ju testa. Mitt resultat var värdelöst. Dyrt inget varmvatten då det behövdes osv.
Styrning kan vara smart men då skulle det gälla stugor där man inte vistas/byggbodar eller frostskydd.

/Vänligen ELV

ELV, med all respekt...

Min metod baseras inte på vad det kostar att värma en liter vatten. Utan på vad en halvdåligt isolerad varmvattenberedare förlorar i värmeenergi. Påståendet att "förlustvärmen kommer huset tillgodo" är en sanning med modifikation. Iallafall om man har VP. Metoden ger inga jättevinster precis! Men är en liten hjälp att spara energi och miljö.

Tider och temperaturer skall naturligtvis anpassas till familjens vanor, så att det alltid är full "varmvattenkomfort."
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 25 februari 2009, 15:29:03 »

Raffen,
Du har sänkt medeltemperaturn i beredaren. Jag har svårt att förstå hur detta skulle kunna sänka energiförbrukningen med nästan 50%.  :o
Du måste gjort andra besparingsåtgärder samtidigt, annars går det inte ihop.
Den måste ju vara jätte dåligt isolerad  ???
Inte då!
2000kWh _inklusive_ förbrukning. Normal förbrukning på 2 pers ligger väl på över 2000kWh. Det är snarare tal om negativa förluster  ;)
mvh

Hej Kall Kyl!  Nej jag har inte sänkt medeltemperaturen i beredaren, snarare höjt den med ca 5 ºC du märkligt nog. Trodde själv inte alls på detta i likhet med dig och många andra när jag diskuterade det med en annan forummedlem som förordade timerkörning, men envis som man är så gav jag mig inte med mindre än att jag prövade och testade detta i ett eget litet projekt, och faktum är att det faktiskt funkar. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 25 februari 2009, 15:16:49 »

Tjenare Hansson!  Njae jättedåligt isolerad vet jag inte om jag vill säga, snarare hyfsat isolerat för den årsmodellen (1975) skulle jag vilja säga. ;) Sen skall jag vara ärlig och säga att jag har faktiskt stoppat in lite extraisolering i form av gullfiberskivor (5-6 cm-ers) nu i efterhand när jag var inne och kollade lite på den övre termostaten i beredaren vid ett tillfälle (efter det att jag börjat att köra med timern alltså). Jag märkte dock ingen spec skillnad alls efteråt med nuvarande timerkörning, men har ju inte testat med denna extraisolering utan timerkörning heller förstås. :)

Mvh Raffen. 
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 25 februari 2009, 15:05:42 »

Raffen,
Du har sänkt medeltemperaturn i beredaren. Jag har svårt att förstå hur detta skulle kunna sänka energiförbrukningen med nästan 50%.  :o
Du måste gjort andra besparingsåtgärder samtidigt, annars går det inte ihop.

Den måste ju vara jätte dåligt isolerad  ???
Inte då!
2000kWh _inklusive_ förbrukning. Normal förbrukning på 2 pers ligger väl på över 2000kWh. Det är snarare tal om negativa förluster  ;)

mvh
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 25 februari 2009, 15:00:38 »



Hej ELV!  Ja du om detta tvistar de lärde det har man hört sedan tidigare. Jag kör personligen med en timer i kombination med en kontactor (eftersom det är 3-fas) på min gamla vv-beredare, och i vårt fall så har iaf årsförbrukningen sjunkit från ca 3500 kwh/år till ca 2000 kwh/år med endast 2 st vuxna i huset. Så jag kan ivf inte tolka detta till något annat än att det har skett en hyfsad besparing med  timerkörning av beredaren. :)

Mvh Raffen.

Den måste ju vara jätte dåligt isolerad  ???
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 25 februari 2009, 14:54:31 »

Larryd;
Mmmm??? har du tänkt på att 1 liter vatten kostar alltid det samma att värma oavsett alla finurligheter. Utan att ha full koll på din metod så får jag för mig att det låter som min lösning för 20 år sen. Kom över en kraftig IP44 termostat/tidur så då fick man ju testa. Mitt resultat var värdelöst. Dyrt inget varmvatten då det behövdes osv.
Styrning kan vara smart men då skulle det gälla stugor där man inte vistas/byggbodar eller frostskydd.
Jag har upptäckt att det är bäst med vvb på hela tiden på 1 Kw. Inställningarna , se ovan.
/Vänligen ELV

Hej ELV!  Ja du om detta tvistar de lärde det har man hört sedan tidigare. Jag kör personligen med en timer i kombination med en kontactor (eftersom det är 3-fas) på min gamla vv-beredare, och i vårt fall så har iaf årsförbrukningen sjunkit från ca 3500 kwh/år till ca 2000 kwh/år med endast 2 st vuxna i huset. Så jag kan ivf inte tolka detta till något annat än att det har skett en hyfsad besparing med  timerkörning av beredaren. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: ElVikingo
« skrivet: 25 februari 2009, 14:42:44 »

Hmmm?

Om man har 70 i vvb, sedan 45-50 efter blandaren vid vvb så löses resten av det stora problemet..... så här.

Man införskaffar moderna "kranar" typ FMM med temperaturstopp i blandaren.

Här i mina trakter har jag inte sett en vanlig kran utan termostat på åratal. Macken har väl någon liksom friluftsstugan, men i alla bostäder är handvask, köksvask, badrum/kar/dush så utrustade.

Varför har man nu det då? Se det är just så man kan avgöra hur hett vatten som får komma ur duschen. Säkert och ekonomiskt.

Alltså... först +70 sen nedblandat till 45(50 är ok det med) i rören framleds denna temp till termostatblandare med temperaturstopp satt till barnvänligt läge.
Det smarta är att stoppet avgör hur mycket "rent" varmvatten du kan släppa fram. SÅ vv är rätt temp men ingen kan råka dra på varmt utan inblandning.
Om du håller +70-45/50 sen brukstemp i urtaget är risken minimal för legionella. På 10 sec dör  de flesta i vvb Om vv efter blandaren har för hög temp, tänk på att det krävs mindre av det för en blandning. Att dra fram över 50 som sedan för stå still för det ej behövs är alltså inte smart. Med rätt nedblandning så behövs vv alltså omsätts= inget stillastående som är rätt temp för legionellatillväxt.

Larryd;
Mmmm??? har du tänkt på att 1 liter vatten kostar alltid det samma att värma oavsett alla finurligheter. Utan att ha full koll på din metod så får jag för mig att det låter som min lösning för 20 år sen. Kom över en kraftig IP44 termostat/tidur så då fick man ju testa. Mitt resultat var värdelöst. Dyrt inget varmvatten då det behövdes osv.
Styrning kan vara smart men då skulle det gälla stugor där man inte vistas/byggbodar eller frostskydd.


Jag har upptäckt att det är bäst med vvb på hela tiden på 1 Kw. Inställningarna , se ovan.

/Vänligen ELV
Skrivet av: erp
« skrivet: 25 februari 2009, 13:19:24 »

Risken att bli smittad av legionellabakterier i vanliga villor torde vara obefintlig. Vattnet omsätts ju dagligen och alla har väl minst 50º i pannan.
Dessutom är det i stort sett bara i duschen som man kan bli smittad, man måste andas in bakterierna. Duschen blir ju genomspolad innan man ställer sig där, åtminstonne sätter jag på vattnet och hoppar in när temperaturen har stabiliserat sig.

Mig veterligt har det aldrig hänt, att någon fått legionella i vanliga enfamiljshus, det har bara drabbat folk i äldre hyreshus och en del kommunala inrättningar.

//Ronnie
Skrivet av: larryd
« skrivet: 25 februari 2009, 13:15:15 »

+70 i beredaren, sedan blandningsventil satt på max 45+.

I dusch termostaten så du ej kan bränna dig(läs barnen)
Kök kan ha 45+ om man är säker på att ingen kan bränna sig.

Är värmen för låg i vvb överlever bakterier, samt ekonomin försämras.

Jag tänkte som du för en 20 år sen men så frågade jag en vvs'are.

Snacka om att han hade rätt. Mer varmvatten, till lägre pris.

Dina inställningar kan vara 1 Kw resp 3Kw hos mig 2 fas.

Om du kör 3 eller 1 har med snabbhet att göra. Dvs mina 100L tar 8 eller 4 timmar att värma upp.

Är man fler personer är 3 kw rätt val, men få pers låga behov, så räcker 1 kw ofta med lite planering.

Man sparar inget annat än elslingan som kostar under 1000 att köpa.

Så välj komfort eller risken att vv tar slut mitt när du är intvålad.

En liter vatten kostar det samma att värma fort eller långsamt!

Det är i blandningen du avgör ekonomin.

Dvs om vv är för kallt går det åt mer vv för en viss temp.

Läckade värme vid 70+ temp från vv skall inte vara ett bekymmer. Den värmer ju bostaden då.

Så lyder min vvs'ares råd från 1985.

De gäller nog idag med.

ElV



Det ligger mycket klokhet i det...

men är man snål (som jag) finns det litet pengar att spara här. Antar att den gamla VV beredaren läcker en del värme till huset.

-Investera i två tidur och en extra termostat.

-Ställ ner temperaturen i VV (med den extra termostaten) till 55 ºC dagtid

-Låt ett tidur slå av VVB helt 2400-0500.(Eller den tid som passar era vanor)

-Kompensera förlusten av VVB kapacitet genom att alltid köra trefas-uppvärmning

-Kör upp VVB en gång i veckan till 70 ºC, för att döda Legionella

-Ställ blandarventilen på 48 ºC, så minskar du förlusterna vid sköljning i varmvatten

Med dom här råden minskade min energiförbrukning för VVB'n med cirka 3-4kWh/dygn. Man tjänar mer med större och sämre isolerad VVB. Inga fantasisummor direkt! Men utslaget på ett år och med tanke på att bara tredjedelen kostnaden för "spillenergien" kan räknas tillgodo för huset under vintertid om man har värmepump. (Under sommaren inget alls)

Så tjänar jag ungefär en tusenlapp per år. Men framförallt spar kanske 800kWh i miljöpåverkan.
Skrivet av: boek
« skrivet: 25 februari 2009, 12:55:04 »

Så boverkets rekomendation på 50 räcker inte ens till att döda dessa utan bara hämma tillväxten något.

50 grader avser temperaturen vid tappstället och inte temperaturen i beredaren. Där bör man ha minst 60 grader. Sedan kan man ju ställa sig frågan vad som är allvarligast, insjuknande i legionella eller en liten brännblåsa?
Skrivet av: erp
« skrivet: 25 februari 2009, 12:41:11 »

Från Boverkets sida:

Legionellabakterier - förekomst, tillväxt och avdödning

Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.

I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.

Spridning av legionellabakterier
Legionellabakterierna är så små att de kan följa med i vattendimma (aerosol). Vattendimma uppstår överallt där vattenstrålar slås sönder, till exempel vid duschning, i evaporativa luftkylare, i bubbelbad med mera. För att man ska bli sjuk krävs dock att bakterien ska komma ner i lungorna. Att dricka vattnet anses inte farligt.

//Ronnie
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 25 februari 2009, 12:03:29 »

Kommer inte på var jag läst om 4-6 döda i sverige pga legionella. Men det var en faktasida och inte någon insändare eller tråd i ett forum. Men samtliga var redan gamla,sjuka och hade nedsatt imunförsvar. Och ingen hade smittats i egnahem eller bostadshus.

Hos boverket kan man läsa exempel om smittspridning på ett hustak där AC anläggningen producerat vatten som sedan smittats med legionella och slutligen hamnat i frisklufts ventilationen. Förmodligen då skyskrapor det handlar om. Knappast i sverige. Men nog borde man hört talas om detta om alla i en skyskrapa insjuknat, eller hälften eller 1/4'e del. 35000 personer jobbade på worldtrade center i den skrapa jag besökte innan attacken. Samma tidspunkt var det 30 000 på personallistan i gamla (LILLA) MGM hotellet i Las Vegas. Så det luktar som om några skriver upp ett problem lite väl mycke ungefär kanske för att få behålla sitt jobb typ? Nageltrång är förmodligen ett större problem för gemene man, eller nästäppa. Men eftersom man inte dör av det så biter det inte lika hårt att skriva och varna för det!

Problematiken blir brännskaderisken för små barn och att de små legionärerna behöver dessutom 70 grader under en minut för att avlivas. Så boverkets rekomendation på 50 räcker inte ens till att döda dessa utan bara hämma tillväxten något. Men 50 grader räcker för att bränna ett spädbarn rejält. Så kanske vi får börja värma varmvattnet på spisen igen för att överleva legionellan men då med risken att vi skållar ihjäl oss en efter en?
När folk börjar insjukna i min närhet av legionella i sina hem ska jag provköra en legionellakörning i min VP. Inte förr. Kan jag leva med getingbon utanför ytterdörren utan att någon (inte ens de som viftar efter getingarna) blir stungna så klarar jag några soldater i beredaren med. Det som inte dödar,det härdar!  Men det är upp till var och en hur man vill hålla vattentempen. Det är ännu laglöst land så att säga.
Skrivet av: R Göran
« skrivet: 25 februari 2009, 00:57:28 »

Om nu 50 personer enligt uppgift dör av legionella, hur många är det då som dör beroende på varmvattnet. Denna sjukdom drabbar väl främst dem som besöker varmare länder. Själv har jag aldrig hört talas om detta problem. Har bott i hus sedan 40 år med olika uppvärmningsystem och nu senast med lågtemp via värmepump. Däremot är det väldigt obehagligt om vattnet är för varmt. 50 grader är för mycket för vår del. En begränsning till 45 grader är bra.
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 24 februari 2009, 13:48:49 »

Det är dit jag vill komma. Varför vara rädd för för något som egentligen inte är något problem i villor och hyreshus? Legionellan är mindre risk att märka av än att ens barn bränner sig.
Även på boverkets sidor kan man läsa att det inte är ett samhällsproblem men förväntas bli ett.?
Sedan läser man vidare hos boverket att 500 insjuknar/ år i legionella och en på 10 dör av detta. det är 10 döda/100 x 5 dvs  50 dör av 500 insjuknade/år i sverige, skriver boverket. Men en snabb googling på (legionella dödade) så hittar man inga siffror i närheten av boverkets uppgifter. Men dom siar kanske om en framtid som aldrig kommer? 4-6 var en siffra jag kommer ihåg där det var sjuka och gamla som avlidigt av diagnosen legionella i sverige de senaste åren. Dock ingen i egnahem.

Så då undrar jag om det är fakta, skrämselpropaganda eller framtidsvisioner man läser om hos boverket?

------------------ Thomas. du svarade medan jag skrev detta. Så då tillägger jag att det inte räcker med 50 grader i tappvatten i boverkets rekomendationer utan då skall ledningar regelbundet spolas med 70 gradigt vatten i 3-30 min beroende på avstånd till tappvattenställen...  Jag har aldrig hör någon som ens funderat på att göra detta! Så ska man följa boverket blir det dyrt att bli av med ett problem som dom dessutom själva framlägger som ett icke samhällsproblem i dagsläget.

Legionellan är inget problem för gemene man. Gemene man har inte nedsatt imunförsvar eller bor på ålderdomshem eller ligger på sjukus.

Men som sakt. Det är upp till var och en hur man hanterar situationen. Vi får inte böter ännu i alla fall även om legionellakörningen är avstängd. Men glöm inte säkerhetsbältet i bilen. Det kostar många kwh om man blir påkommen.


http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/2000/har_du_legionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf
Skrivet av: zx12r
« skrivet: 24 februari 2009, 12:59:51 »

Men??? Har du glömt att min första mening började med att boverkets rekomendation med 50 grader var en dålig kompromiss? Med dina 40 grader ligger du under de som trissar upp riskerna med legionellan. 40 grader räcker inte enligt boverket. Så där får jag det inte att gå ihop. Dina 40 låter bra för barnen, men boverkets 50 grader i alla tappställen då? Hur löser vi det? Går det över huvud taget? Går det att kompromissa?

Naturligtvis är det en kompromiss att sätta blandningsventilen till 40 grader men det är om man som jag skrev tidigare har en kontinuerlig avtappning av vatten. Att ändå ha beredaren så att den säkerställer legionellaskydd är garanterat betydligt bättre än att inte ha det.

Legionellaskydd = hög temp i beredaren och tappsystem.

Om man ska hårddra din argumentering så kan man självklart ha blandingsventiler vid varje tappställe..
Jag vidhåller att det är mycket säkrare att ha en het beredare som blandar ut till din lågtempstappning som du vill ha för barnen istället för att ha även beredaren med lågtemp.

Känns som en ickefråga vidare... Jag svarade på vad jag anser fel, nämligen ditt påstående att legionella inte är farligt för gemene man.

Mvh Thomas
Skrivet av: boek
« skrivet: 24 februari 2009, 12:11:48 »

Går det att kompromissa? Svaret är nej. Vill du undvika legionella så är det 50 grader vid tappstället som gäller. Sedan är det upp till dig som förälder att lära dina ungar att varmt vatten gör ont och bränns. Bränt barn skyr...
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 24 februari 2009, 09:54:08 »

Men??? Har du glömt att min första mening började med att boverkets rekomendation med 50 grader var en dålig kompromiss? Med dina 40 grader ligger du under de som trissar upp riskerna med legionellan. 40 grader räcker inte enligt boverket. Så där får jag det inte att gå ihop. Dina 40 låter bra för barnen, men boverkets 50 grader i alla tappställen då? Hur löser vi det? Går det över huvud taget? Går det att kompromissa?
Skrivet av: zx12r
« skrivet: 24 februari 2009, 09:19:10 »

zx12r. Var ska du då sätta EN blandningsventil för att täcka alla tappställen?
Vad sätter du då denna blandningsventil på för gradantal om du har Halvsmåa barn som tar sig runt och klättrar på allt? Dessa bränner sig redan från 45 grader.
4-6 redan sjuka personer med nedsatt imunförsvar har dött av legionella,som man kan läsa om på boverkets sida. INGEN har insjuknat i något egnahem!  Dessutom räcker inte ens 55 grader för att knäcka de små rackarna som alla har hört talas om men ett fåtal träffat på. Inte ens en kort stund på 60 grader utrotar krypen. Och ingen jag känner (eller hört talas om) har byggt om sina hus för att säkerställa både brännskador och legionella.

Så berätta Thomas. Hur löser du brännskaderisken samtidigt med legionellan, med med EN blandningsventil?   
 I runda slängar har min vp under dryga 7 år producerat vv med lägsta tillslag på 30 grader (har inte bott i huset vintertid men vp har stått påslagen) och maxat 55 men de 55 graderna varar endast i några min då tempen fort sjunker till 49 där avkylningen avstannar.(perfekt grogrundstemp för legionella) Jag har använt vv till och från, och de gånger jag behövt varmare har jag satt upp tillslagstemp men jag har ALDRIG ens provat om legionellakörningen fungerar på min vp. Jag hade funderingar på om jag skulle behöva extra vv för badkaret, men klarar även detta utan problem nu då starttempen är uppställd. Så inte ens extra vv är provat på min vp.

Så berätta hur du löser problematiken där egentligen endast ett cirkulerande rejält brännhett i sammanhanget vv till alla tappställen är den enda lösningen på ett problem som i det stora hela inte är något problem? Och jag säger det igen. Förutom om man redan har nedsatt imunförsvar.

Förmodligen skulle byggnormerna för länge sedan varit justerade med tanke på legionella i samtliga bostäder i vårt förbudssamhälle, om det vore ett problem ens i närheten av det som boverket skriver om. I de flesta hyreshus tar det evigheter att få fram pissljummet vatten vissa tider på dygnet då få förbrukar vv.

Berätta Thomas. jag väntar med spänning...

 :)
Blandningsventilen ska naturligtvis sitta närmast beredaren innan alla fördelningar och kommer därför alla tappställen tillgodo. Som den också gör hos alla som har en...  :D'
Fråga någon granne om du får se hur det sitter hos dem... (t.ex. Elpannor med berededare har en blandningsventil..)

Hur löser man legionella och slipper skållhett vatten? Häng med nu detta är avancerat...  ::)
Sätt beredaren på 65 - 80 grader.
Ställ in blandningsventilen på max 40 grader om du har småbarn. (eller vilken önskad temp som helst..)
KLART!

Att vatten i ledningar inte är ett stort problem bara man har skaplig omsättning är konstaterat. Eftersom legionella behöver relativt lång tid på sig för att växa. Vilken den gör i en beredare där vatten kan stå still i tex hörnen fast man tappar vatten.

Om du anser att bara de med nedsatt immunförsvar är i riskzonen hoppas jag att du i så fall inte behöver konstatera att dina egna barn vad det...

Mvh Thomas
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 24 februari 2009, 08:37:50 »

zx12r. Var ska du då sätta EN blandningsventil för att täcka alla tappställen?
Vad sätter du då denna blandningsventil på för gradantal om du har Halvsmåa barn som tar sig runt och klättrar på allt? Dessa bränner sig redan från 45 grader.
4-6 redan sjuka personer med nedsatt imunförsvar har dött av legionella,som man kan läsa om på boverkets sida. INGEN har insjuknat i något egnahem!  Dessutom räcker inte ens 55 grader för att knäcka de små rackarna som alla har hört talas om men ett fåtal träffat på. Inte ens en kort stund på 60 grader utrotar krypen. Och ingen jag känner (eller hört talas om) har byggt om sina hus för att säkerställa både brännskador och legionella.

Så berätta Thomas. Hur löser du brännskaderisken samtidigt med legionellan, med med EN blandningsventil?   
 I runda slängar har min vp under dryga 7 år producerat vv med lägsta tillslag på 30 grader (har inte bott i huset vintertid men vp har stått påslagen) och maxat 55 men de 55 graderna varar endast i några min då tempen fort sjunker till 49 där avkylningen avstannar.(perfekt grogrundstemp för legionella) Jag har använt vv till och från, och de gånger jag behövt varmare har jag satt upp tillslagstemp men jag har ALDRIG ens provat om legionellakörningen fungerar på min vp. Jag hade funderingar på om jag skulle behöva extra vv för badkaret, men klarar även detta utan problem nu då starttempen är uppställd. Så inte ens extra vv är provat på min vp.

Så berätta hur du löser problematiken där egentligen endast ett cirkulerande rejält brännhett i sammanhanget vv till alla tappställen är den enda lösningen på ett problem som i det stora hela inte är något problem? Och jag säger det igen. Förutom om man redan har nedsatt imunförsvar.

Förmodligen skulle byggnormerna för länge sedan varit justerade med tanke på legionella i samtliga bostäder i vårt förbudssamhälle, om det vore ett problem ens i närheten av det som boverket skriver om. I de flesta hyreshus tar det evigheter att få fram pissljummet vatten vissa tider på dygnet då få förbrukar vv.

Berätta Thomas. jag väntar med spänning...
Skrivet av: zx12r
« skrivet: 23 februari 2009, 23:59:23 »

Typiskt, 50 grader är en dålig kompromiss dessutom. Legionellen är mindre farlig än det varma vattnet, speciellt om man har barn. Redan vid 45 kan tunt barnskinn få brännskadesymtom. Har läst boverkets sidor om legionellan och funderar på varför man blåser upp något som inte är ett problem i sig? Såvida man då inte har hiv eller liknande förståss, då försiktighet bör tas i alla former. I början på 1980 talet dog alla som åt lite för mycke ägg. Så socialstyrelsen sade sitt. Ingen åt ägg! Folk dog ändå! Några månader senare så upptäckte socialstyrelsen att ingen hade dött av för mycket ägg, kolestorolet var inte direkt dödande så när äggberget växte i sverige så bestämde socialstyrelsen att ingen fick dö av ägg och man kunde äta ägg dagligen riskfritt från den dagen. Så med krafttag från socialstyrelsen går det mesta att bota!
Men det är klart att man ska varken vara inne eller ute och framför allt aldrig åka någonstans om man ska vara säker på att inte skada sig, eller bli sjuk. Men fasen va jobbigt och tråkigt det skulle bli.



Synnerligen dumt påstående... Legionella är absolut livsfarligt oavsett om man har hiv eller inte. Däremot måste man andas in legionella för att det ska vara farligt men det är en annan sak. Är man sen så dumsnål att man inte använder sig av en blandningsventil för att skydda sina barn är en helt annan sak som lätt åtgärdas.

Mvh Thomas
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 23 februari 2009, 23:12:33 »

Hej CirruZZ, och välkommen till forumet! Thumbsup Bara en liten anmärkning: jag tror nog att om knappen 2 motsvarar 3 kw så motsvarar med all sannolikhet knapp 1 = 1500 watt på elpatronen. Enda fördelen med att köra patronen på 1500 watts-läget är väl att du förlänger säkert livslängden på elpatronen markant. Jag har själv en Nibe Compact 300 liters vv-beredare från 1975 och den har alltid varit inställd på 1500-watts-läget och den fungerar precis lika bra än idag, och jag har aldrig behövt göra något med den. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: boek
« skrivet: 23 februari 2009, 17:29:21 »

Visst, det står ju var och en fritt att ha vilken temperatur på varmvattnet som man vill. Tycker inte att 50 grader är någon dålig kompromiss om man vill ha något så när varmt vatten. Själv har jag nog lite drygt 50 grader ut ur kran.
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 23 februari 2009, 17:19:03 »

Typiskt, 50 grader är en dålig kompromiss dessutom. Legionellen är mindre farlig än det varma vattnet, speciellt om man har barn. Redan vid 45 kan tunt barnskinn få brännskadesymtom. Har läst boverkets sidor om legionellan och funderar på varför man blåser upp något som inte är ett problem i sig? Såvida man då inte har hiv eller liknande förståss, då försiktighet bör tas i alla former. I början på 1980 talet dog alla som åt lite för mycke ägg. Så socialstyrelsen sade sitt. Ingen åt ägg! Folk dog ändå! Några månader senare så upptäckte socialstyrelsen att ingen hade dött av för mycket ägg, kolestorolet var inte direkt dödande så när äggberget växte i sverige så bestämde socialstyrelsen att ingen fick dö av ägg och man kunde äta ägg dagligen riskfritt från den dagen. Så med krafttag från socialstyrelsen går det mesta att bota!
Men det är klart att man ska varken vara inne eller ute och framför allt aldrig åka någonstans om man ska vara säker på att inte skada sig, eller bli sjuk. Men fasen va jobbigt och tråkigt det skulle bli.

Skrivet av: boek
« skrivet: 23 februari 2009, 16:41:20 »

Man bör ha en sådan temperatur i beredaren att man har minst 50 grader vid alla tappställen, enligt Boverkets rekommendationer.
Skrivet av: ElVikingo
« skrivet: 23 februari 2009, 11:23:30 »

+70 i beredaren, sedan blandningsventil satt på max 45+.

I dusch termostaten så du ej kan bränna dig(läs barnen)
Kök kan ha 45+ om man är säker på att ingen kan bränna sig.

Är värmen för låg i vvb överlever bakterier, samt ekonomin försämras.

Jag tänkte som du för en 20 år sen men så frågade jag en vvs'are.

Snacka om att han hade rätt. Mer varmvatten, till lägre pris.

Dina inställningar kan vara 1 Kw resp 3Kw hos mig 2 fas.

Om du kör 3 eller 1 har med snabbhet att göra. Dvs mina 100L tar 8 eller 4 timmar att värma upp.

Är man fler personer är 3 kw rätt val, men få pers låga behov, så räcker 1 kw ofta med lite planering.

Man sparar inget annat än elslingan som kostar under 1000 att köpa.

Så välj komfort eller risken att vv tar slut mitt när du är intvålad.

En liter vatten kostar det samma att värma fort eller långsamt!

Det är i blandningen du avgör ekonomin.

Dvs om vv är för kallt går det åt mer vv för en viss temp.

Läckade värme vid 70+ temp från vv skall inte vara ett bekymmer. Den värmer ju bostaden då.

Så lyder min vvs'ares råd från 1985.

De gäller nog idag med.

ElV
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 23 februari 2009, 10:56:41 »

För elberedare finns det ingen fysikalisk anledning att ha låg varmvattentemp annat är värmeläckage. För en värmepump sjunker verkningsgraden drastiskt med stigande temperatur, och det är anledningen till att man har låg temp, ca 50°, och bränner av legionella med jämna intervall, oftast då med el.

När det gäller temperaturen vid tappstället regleras den normalt med en blandningsventil, och i ditt fall tror jag den sitter ganska långt ner på det långa röret man ser i bild. Jag hade en likadan beredare innan vi installerade bergvärmen.

Ju högre temp du har i beredaren, ju mera varmvatten kan du tappa, så om du aldrig har problem med att varmvattnet tar slut kan du ev sänka lite för att minska förslusterna genom värmeläckage, men jag skulle aldrig sänka den under 60°.


Skrivet av: CirruZZ
« skrivet: 22 februari 2009, 16:15:36 »

Hej på er, mitt fösta inlägg här på VP forum!  :)

Nu till ämnet...
Jag kan själv lista ut att det inte finns något "rätt" svar på min fråga (rubriken)  ;), för det beror givetvis på förutsättningarna!

Vi är en familje (två vuxna och två små barn) som bor i en villa bygd 1974, och vår varmvattenberedar är ju givetvis orginal (ej bytt). Det jag undrade över är lite vad och om det finns något sätt att optimera inställningen på den beroende på VÅRA förutsättningar.

Här är spec på vår VV beredare...
Tillvärkare/Märke: PARCA NORRAHAMAR
Typ: M 300 VS
Volym: 295 L
Tillv.år: 1974
Arbetstryck: 9 atö
Drifttemp: 60-80 gC
Efekt: 3kW

Nu tror jag det är så att den går på alla tre faser (knapp II) och således är effekten 3 kW. Vad jag förstår så kan jag välja med knappar att köra den på två faser (knapp I) och då få ner den till 1 kW. Är det ett bra val?

Sen till inställd temp. Den står nu på 60 grader och det är lite i varmaste laget om man BARA tar varmvatten i kranen. Känns ju lite onödigt att ha så varmt när man ända inte kan använda det utan att blanda med kallvatten. Men frågan är om jag kan sänka den till lägre. Hur är det med Legionellabakterier, vilken temp är lägst med tanke på det? Moderna pannor jobbar väl med en lägre temp och sen med en viss inter vall går upp i temp och "bränner av" för att bli av med risken för Legionella. Skulle man kunna sänka temp och sen se till att en gång i veckan eller nu är lämpligt intervall, själv höja tempen för att lösa det.

Som sagt, lite funderingar krig optimering och om det är möjligt över huvud taget.

Bigofar bild på kopplingsschemat som sitter på pannan och en logg graf för tempen utanpå pannan (loggar med 1-wire och sensorn sitter på utsidan av pannan med värmeledande pasta)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!